ПІДХІД РЕЗИЛІЄНС У РЕАБІЛІТАЦІЇ СОЦІАЛЬНО-ДЕЗАДАПТОВАНИХ ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.6Ключові слова:
резилієнс, реабілітація, соціально дезадаптовані підлітки, соціальна дезадаптація.Анотація
У статті проаналізовано загальні підходи до проблеми реабілітації соціально дезадаптованих підлітків. Встановлено, що соціальна дезадаптація є наслідком дії стресової проблемної ситуації в житті особистості і характеризується невмінням підлітків здійснювати притаманні віку форми діяльності. Представлено ознаки дезадаптації підлітків, серед яких неспроможність виконувати різні види діяльності; протиправні вчинки, що не відповідають встановленим у суспільстві нормам; деформація системи ціннісних орієнтацій, втрата соціальних зв’язків; погіршення нервово-психічного здоров’я; агресивна поведінка, вживання алкоголю й психоактивних речовин. З’ясовано, що до «групи ризику» соціальної дезадаптації відносять підлітків із неблагополучних сімей, з проявами девіантної поведінки, важковиховуваних, підлітків, які опинились у складній життєвій ситуації. Означені категорії потребують реабілітації – відновлення здібностей дитини до нормальної поведінки та розвитку шляхом цілісної організації її життєдіяльності. В якості реабілітаційного підходу запропоновано використовувати «резилієнс», що передбачає комплекс заходів для підтримки соціально дезадаптованих підлітків, які опинилися у кризовій ситуації, створення сприятливих умов для їхнього розвитку. Представлено поради Американської психологічної асоціації щодо підвищення резилієнс у соціально дезадаптованих підлітків.Посилання
Александрова, О. А., Боголюбова, О. Н., Гулина, М. А. (2004). Психология социальной работы: учебное пособие. СПб., Питер, 351. (Aleksandrova, O. A., Bogolyubova, O. N., Gulina, M. A. (2004). Psihologiya social'noj raboty: uchebnoe posobie [Psychology of social work: textbook]. SPb., Piter, 351 p. [In Russian]).
Алмазов, Б. М., Беляева, М. А., Бессонова, Н. Н. (2002). Методика и технологии работы социального педагога : учеб. пособие для студ. высш. учебн. заведений. М., Издат. центр Академия, 192. (Almazov, B. M., Belyaeva, M. A., Bessonova, N. N. (2002). Metodika i tekhnologii raboty social'nogo pedagoga : ucheb. posobie dlya stud. vyssh. uchebn. Zavedenij [Methods and technologies of work of a social teacher: studies. allowance for stud. higher studies establishments]. Moskva, Izdat. centr Akademiya, 192 p. [In Russian]).
Глушко, Н. В. (2017). Соціальна реабілітація дезадаптованих старших підлітків у професійних ліцеях : Автореферат дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : 13.00.05. К., 23. (Hlushko, N. V. (2017). Sotsialna reabilitatsiia dezadaptovanykh starshykh pidlitkiv u profesiinykh litseiakh. Avtoreferat dys. na zdobuttia naukovoho stupenia kand. ped. nauk [Social rehabilitation of disadapted older adolescents in professional lyceums]. Kiev, 23 p. [In Ukrainian]).
Гусак, Н., Чорнобровкін, В., Максименко, А., Богданов, С., Бойко, О. (2017). Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій : підхід резилієнс : посібник з проведення тренінгу. К., НаУКМА, 174. (Husak, N., Chornobrovkin, V., Maksymenko, A., Bohdanov, S., Boiko, O. (2017). Psykhosotsialna pidtrymka v umovakh nadzvychainykh sytuatsii : pidkhid rezyliiens : posibnyk z provedennia treninhu [Psychosocial Support in Emergency Situations: Resiliency Approach: Training Manual]. Kiev, NaUKMA, 174 p. [In Ukrainian]).
Крысько, В. Г. (2006). Социальная психология: учеб. для вузов. 2-е изд. СПб., Питер, 432. (Krys'ko, V. G. (2006). Social'naya psihologiya: ucheb. dlya vuzov. 2-e izd. [Social psychology: studies. for universities.]. SPb., Piter, 432 p. [In Russian]).
Паатова, М. Э. (2011). Социально-педагогические основы реабилитации девиантных подростков : монография. Saarbrucken: LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co, 164. (Paatova, M. EH. (2011). Social'no-pedagogicheskie osnovy reabilitacii deviantnyh podrostkov : monografiya [Socio-pedagogical foundations for the rehabilitation of deviant adolescents: monograph]. Saarbrucken: LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co, 164 p. [In Russian]).
Стадник, Д. О. (2012). Педагогічний зміст реабілітації дезадаптованих дітей в умовах освітнього середовища. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. № 6, 149–153. (Stadnyk, D. O. (2012). Pedahohichnyi zmist reabilitatsii dezadaptovanykh ditei v umovakh osvitnoho seredovyshcha [Pedagogical content of rehabilitation of disadapted children in educational environment]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes of Nizhyn State University named after Nikolai Gogol. Psychological and pedagogical sciences.]. no. 6, pp. 149–153. [In Ukrainian]).
Трошин, О. В., Жулина, Е. В., Кудрявцева, В. А. (2005). Основы социальной реабилитации и профориентации: учебное пособие. М., ТЦ Сфера, 384. (Troshin, O. V., ZHulina, E. V., Kudryavceva, V. A. (2005). Osnovy social'noj reabilitacii i proforientacii: uchebnoe posobie [Fundamentals of social rehabilitation and vocational guidance: a training manual]. Moskva, TC Sfera, 384 p. [In Russian]).
Федоришин, Г. М. (2002). Психологічні детермінанти шкільної дезадаптації підлітків : дис. … канд. псих. наук: 19.00.07. Р., 234. (Fedoryshyn, H. M. (2002). Psykholohichni determinanty shkilnoi dezadaptatsii pidlitkiv : dys. … kand. psykh. nauk [Psychological determinants of school maladaptation of adolescents: diss. ... Candidate psycho. sciences]. R., 234 p. [In Ukrainian]).
Фролов, М. (2000). Реабілітаційний фактор життєвого становлення молодого покоління. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство : наук.-метод. зб. К., Контекст, 336. (Frolov, M. (2000). Reabilitatsiinyi faktor zhyttievoho stanovlennia molodoho pokolinnia. Kroky do kompetentnosti ta intehratsii v suspilstvo : nauk.-metod. zb. [Rehabilitation factor of the life formation of the younger generation. Steps to competence and integration into society: science-method. save]. K., Kontekst, 336 p. [In Ukrainian]).
Харченко, С. Я., Яковлева, Л. Л. (2002). Проблемы современной реабилитационной педагогики. Луганск, 80. (Harchenko, S. Ya., Yakovleva, L. L. (2002). Problemy sovremennoj reabilitacionnoj pedagogiki [Problems of modern rehabilitation pedagogy]. Lugansk, 80 p. [In Russian]).
Холостова, Е. И. (2006). Социальная работа с дезадаптированными детьми: учебное пособие. М., Дашков и Ко, 280. (Holostova, E. I. (2006). Social'naya rabota s dezadaptirovannymi det'mi: uchebnoe posobie [Social work with maladjusted children: a textbook]. Moskva, Dashkov i Ko, 280 p. [In Russian]).
Шпак, В. П. (2006). Реабілітаційна педагогіка : навчальний посібник. Полтава, АСМІ, 328. (Shpak, V. P. (2006). Reabilitatsiina pedahohika : navchalnyi posibnyk [Rehabilitation pedagogy: tutorial]. Poltava, ASMI, 328 p. [In Ukrainian]).
American Psychological Association. Resilience Guide for Parents & Teachers [Electronic resource]. Access mode: https://www.apa.org/helpcenter/resilience
Block, J. H., Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. Minessota Symposium on Child Psychology. Hillsdale, NJ Erlbaum. Vol. 13. 39–101.
Bonanno, G. А. (2004). Loss, Trauma, and Human Resilience: Have We Underestimated the Human Capacity to Thrive After Extremely Aversive Events? American Psychologist. Vol. 59(1). 20–28.
Connor, K. M., Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale : the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety. Vol. 18. 71–82.
Masten, A. S., Best, K., Garmezy, N. (1990). Resilience and development : Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology. Vol. 2. 425–444.
Norris, F. H., Stevens, S. P., Pfefferbaum, B. (2008). Community Resilience as a Metaphor, Theory, Set of Capacities, and Strategy for Disaster Readiness. Am J Community Psychol. – Springer Science + Business Media. Vol. 41, Issue 1–2. 131–134.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Olha Soroka
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).