ПІДХІД РЕЗИЛІЄНС У РЕАБІЛІТАЦІЇ СОЦІАЛЬНО-ДЕЗАДАПТОВАНИХ ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

  • Olga Soroka Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка м. Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0003-1483-8974
  • Svitlana Kalaur Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка м. Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0001-8099-9392

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.6

Ключові слова:

резилієнс, реабілітація, соціально дезадаптовані підлітки, соціальна дезадаптація.

Анотація

У статті проаналізовано загальні підходи до проблеми реабілітації соціально дезадаптованих підлітків. Встановлено, що соціальна дезадаптація є наслідком дії стресової проблемної ситуації в житті особистості і характеризується невмінням підлітків здійснювати притаманні віку форми діяльності. Представлено ознаки дезадаптації підлітків, серед яких неспроможність виконувати різні види діяльності; протиправні вчинки, що не відповідають встановленим у суспільстві нормам; деформація системи ціннісних орієнтацій, втрата соціальних зв’язків; погіршення нервово-психічного здоров’я; агресивна поведінка, вживання алкоголю й психоактивних речовин. З’ясовано, що до «групи ризику» соціальної дезадаптації відносять підлітків із неблагополучних сімей, з проявами девіантної поведінки, важковиховуваних, підлітків, які опинились у складній життєвій ситуації. Означені категорії потребують реабілітації – відновлення здібностей дитини до нормальної поведінки та розвитку шляхом цілісної організації її життєдіяльності. В якості реабілітаційного підходу запропоновано використовувати «резилієнс», що передбачає комплекс заходів для підтримки соціально дезадаптованих підлітків, які опинилися у кризовій ситуації, створення сприятливих умов для їхнього розвитку. Представлено поради Американської психологічної асоціації щодо підвищення резилієнс у соціально дезадаптованих підлітків.

Біографії авторів

Olga Soroka, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка м. Тернопіль

доктор педагогічних наук, професор кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи,

Svitlana Kalaur, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка м. Тернопіль

доктор педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи,

Посилання

Александрова, О. А., Боголюбова, О. Н., Гулина, М. А. (2004). Психология социальной работы: учебное пособие. СПб., Питер, 351. (Aleksandrova, O. A., Bogolyubova, O. N., Gulina, M. A. (2004). Psihologiya social'noj raboty: uchebnoe posobie [Psychology of social work: textbook]. SPb., Piter, 351 p. [In Russian]).

Алмазов, Б. М., Беляева, М. А., Бессонова, Н. Н. (2002). Методика и технологии работы социального педагога : учеб. пособие для студ. высш. учебн. заведений. М., Издат. центр Академия, 192. (Almazov, B. M., Belyaeva, M. A., Bessonova, N. N. (2002). Metodika i tekhnologii raboty social'nogo pedagoga : ucheb. posobie dlya stud. vyssh. uchebn. Zavedenij [Methods and technologies of work of a social teacher: studies. allowance for stud. higher studies establishments]. Moskva, Izdat. centr Akademiya, 192 p. [In Russian]).

Глушко, Н. В. (2017). Соціальна реабілітація дезадаптованих старших підлітків у професійних ліцеях : Автореферат дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : 13.00.05. К., 23. (Hlushko, N. V. (2017). Sotsialna reabilitatsiia dezadaptovanykh starshykh pidlitkiv u profesiinykh litseiakh. Avtoreferat dys. na zdobuttia naukovoho stupenia kand. ped. nauk [Social rehabilitation of disadapted older adolescents in professional lyceums]. Kiev, 23 p. [In Ukrainian]).

Гусак, Н., Чорнобровкін, В., Максименко, А., Богданов, С., Бойко, О. (2017). Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій : підхід резилієнс : посібник з проведення тренінгу. К., НаУКМА, 174. (Husak, N., Chornobrovkin, V., Maksymenko, A., Bohdanov, S., Boiko, O. (2017). Psykhosotsialna pidtrymka v umovakh nadzvychainykh sytuatsii : pidkhid rezyliiens : posibnyk z provedennia treninhu [Psychosocial Support in Emergency Situations: Resiliency Approach: Training Manual]. Kiev, NaUKMA, 174 p. [In Ukrainian]).

Крысько, В. Г. (2006). Социальная психология: учеб. для вузов. 2-е изд. СПб., Питер, 432. (Krys'ko, V. G. (2006). Social'naya psihologiya: ucheb. dlya vuzov. 2-e izd. [Social psychology: studies. for universities.]. SPb., Piter, 432 p. [In Russian]).

Паатова, М. Э. (2011). Социально-педагогические основы реабилитации девиантных подростков : монография. Saarbrucken: LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co, 164. (Paatova, M. EH. (2011). Social'no-pedagogicheskie osnovy reabilitacii deviantnyh podrostkov : monografiya [Socio-pedagogical foundations for the rehabilitation of deviant adolescents: monograph]. Saarbrucken: LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co, 164 p. [In Russian]).

Стадник, Д. О. (2012). Педагогічний зміст реабілітації дезадаптованих дітей в умовах освітнього середовища. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. № 6, 149–153. (Stadnyk, D. O. (2012). Pedahohichnyi zmist reabilitatsii dezadaptovanykh ditei v umovakh osvitnoho seredovyshcha [Pedagogical content of rehabilitation of disadapted children in educational environment]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes of Nizhyn State University named after Nikolai Gogol. Psychological and pedagogical sciences.]. no. 6, pp. 149–153. [In Ukrainian]).

Трошин, О. В., Жулина, Е. В., Кудрявцева, В. А. (2005). Основы социальной реабилитации и профориентации: учебное пособие. М., ТЦ Сфера, 384. (Troshin, O. V., ZHulina, E. V., Kudryavceva, V. A. (2005). Osnovy social'noj reabilitacii i proforientacii: uchebnoe posobie [Fundamentals of social rehabilitation and vocational guidance: a training manual]. Moskva, TC Sfera, 384 p. [In Russian]).

Федоришин, Г. М. (2002). Психологічні детермінанти шкільної дезадаптації підлітків : дис. … канд. псих. наук: 19.00.07. Р., 234. (Fedoryshyn, H. M. (2002). Psykholohichni determinanty shkilnoi dezadaptatsii pidlitkiv : dys. … kand. psykh. nauk [Psychological determinants of school maladaptation of adolescents: diss. ... Candidate psycho. sciences]. R., 234 p. [In Ukrainian]).

Фролов, М. (2000). Реабілітаційний фактор життєвого становлення молодого покоління. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство : наук.-метод. зб. К., Контекст, 336. (Frolov, M. (2000). Reabilitatsiinyi faktor zhyttievoho stanovlennia molodoho pokolinnia. Kroky do kompetentnosti ta intehratsii v suspilstvo : nauk.-metod. zb. [Rehabilitation factor of the life formation of the younger generation. Steps to competence and integration into society: science-method. save]. K., Kontekst, 336 p. [In Ukrainian]).

Харченко, С. Я., Яковлева, Л. Л. (2002). Проблемы современной реабилитационной педагогики. Луганск, 80. (Harchenko, S. Ya., Yakovleva, L. L. (2002). Problemy sovremennoj reabilitacionnoj pedagogiki [Problems of modern rehabilitation pedagogy]. Lugansk, 80 p. [In Russian]).

Холостова, Е. И. (2006). Социальная работа с дезадаптированными детьми: учебное пособие. М., Дашков и Ко, 280. (Holostova, E. I. (2006). Social'naya rabota s dezadaptirovannymi det'mi: uchebnoe posobie [Social work with maladjusted children: a textbook]. Moskva, Dashkov i Ko, 280 p. [In Russian]).

Шпак, В. П. (2006). Реабілітаційна педагогіка : навчальний посібник. Полтава, АСМІ, 328. (Shpak, V. P. (2006). Reabilitatsiina pedahohika : navchalnyi posibnyk [Rehabilitation pedagogy: tutorial]. Poltava, ASMI, 328 p. [In Ukrainian]).

American Psychological Association. Resilience Guide for Parents & Teachers [Electronic resource]. Access mode: https://www.apa.org/helpcenter/resilience

Block, J. H., Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. Minessota Symposium on Child Psychology. Hillsdale, NJ Erlbaum. Vol. 13. 39–101.

Bonanno, G. А. (2004). Loss, Trauma, and Human Resilience: Have We Underestimated the Human Capacity to Thrive After Extremely Aversive Events? American Psychologist. Vol. 59(1). 20–28.

Connor, K. M., Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale : the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety. Vol. 18. 71–82.

Masten, A. S., Best, K., Garmezy, N. (1990). Resilience and development : Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology. Vol. 2. 425–444.

Norris, F. H., Stevens, S. P., Pfefferbaum, B. (2008). Community Resilience as a Metaphor, Theory, Set of Capacities, and Strategy for Disaster Readiness. Am J Community Psychol. – Springer Science + Business Media. Vol. 41, Issue 1–2. 131–134.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-30

Як цитувати

Soroka, O., & Kalaur, S. (2019). ПІДХІД РЕЗИЛІЄНС У РЕАБІЛІТАЦІЇ СОЦІАЛЬНО-ДЕЗАДАПТОВАНИХ ПІДЛІТКІВ. Social Work and Education, 6(1), 61–69. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.6

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION