ВИКОРИСТАННЯ «АВС-МОДЕЛІ» ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОЇ СКЛАДОВОЇ КОГНІТИВНОГО КОМПОНЕНТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА, ЯКИЙ ПРАЦЮЄ У СИСТЕМІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Lesya Shevchuk Комунальний вищий навчальний заклад Вінницька академія неперервної освіти м. Вінниця,, Україна
  • Taras Shevchuk Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова м. Вінниця,, Україна https://orcid.org/0000-0001-6644-5449

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.11

Ключові слова:

АВС-модель, інтегративна когнітивно-поведінкова терапія, соціальний педагог, професійна ідентичність, інклюзивна освіта.

Анотація

У статті розглянуто один з негативних професійних чинників, що виникає під час роботи соціального педагога, а саме, труднощі у регуляції неприємних емоційних станів. Показані особливості використання АВС-моделі для впливу на ціннісну складову когнітивного компоненту професійної ідентичності соціального педагога, який працює у системі інклюзивної освіти; висвітлено сутність професійної ідентичності соціальних педагогів; підходи науковців до розуміння ціннісної системи та особливості її змін у контексті професійної діяльності соціального педагога. Подана характеристика АВС-моделі у інтерпретації інтегративної когнітивно-поведінкової терапії. Окреслено особливості застосування АВС-моделі для роботи з ціннісною складовою. Схарактеризовано схему роботи по зміні нераціональних переконань за допомогою методу Сократівського діалогу, який полягає у використанні запитань різних типів для з’ясування логічності сформованих переконань людини. Описано схему роботи з ціннісною складовою когнітивного компоненту професійної ідентичності соціального педагога на прикладі використанні АВС-моделі. Обгрунтовано підходи до зміни нераціональних інтерпретацій та причин появи неприємних емоційних станів на прикладі аналізу життєвих ситуацій з соціально-психологічної практики. Зроблено висновки про фактори, які впливають на соціального педагога, який працює в системі інклюзивної освіти та пов’язані з виникнення неприємних емоційних станів. Когнітивно-поведінкова терапія пропонує ряд методик для успішної роботи з такими проблемами і однією з найбільш ефективних є АВС-модель. Показано як саме методика дозволяє впливати на систему цінностей соціального педагога, пов’язаних з причинно-наслідковими уявленнями про формування та прояв емоцій, що є важливої складовою когнітивного компоненту професійної ідентичності та впливає на міру ефективності прояву професійної ідентичності у емоційно складних ситуаціях. Подальші дослідження теми можуть бути пов’язані із виявленням чинників, які стимулюють та сповільнюють напрацювання нових переконань у когнітивному компоненті професійної ідентичності.

Біографії авторів

Lesya Shevchuk, Комунальний вищий навчальний заклад Вінницька академія неперервної освіти м. Вінниця,

викладач кафедри психолого-педагогічної освіти та соціальних наук,

Taras Shevchuk, Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова м. Вінниця,

кандидат медичних наук, доцент кафедри загальної гігієни та екології,

Посилання

Агеев, В. С. (1983). Психология межгрупповых отношений: монография; МГУ им. М. В. Ломоносова. М. : Изд-во МГУ. 144. (Ageev, V. S. (1983). Psychology of intergroup relations: monograph / V.S. Ageev; Moscow State University M. V. Lomonosov. M.: Publishing House of Moscow State University, 144. (rus).

Борн, К. (2011). Решение проблемы самооценки или „комплекса (не) полноценности“: Перевод и дополнения Алексея Рохленко. Хесен: Institut für integrative Verhaltenstherapie. 22. (Born, K. (2011). Solving the problem of self-esteem or the “complex of (incomplete) usefulness”: Translation and additions by Alexei Rokhlenko. Hesen: Institut für integrative Verhaltenstherapie. 22. (rus).

Маслоу, А. (2019). Дальние пределы человеческой психіки; перевела с английского О. Чекчурина. Санкт-Петербург [и др.]: Питер. 444. (Maslow, A. (2019). The Far Limits of the Human Psyche; translated from English by O. Chekchurin]. St. Petersburg [and others]: Peter. 444. (rus).

Міністерство освіти і науки України. (2005). Наказ Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18. (Ministry of Education and Science of Ukraine. (2005). Ordinance On Approval of the Regulations on the Psychological Service in the System of Education of Ukraine [Electronic resource] / Ministry of Education and Science of Ukraine. Access to the resource: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18. (ukr).

Шнейдер, Л. Б. (2004). Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг: учеб. пособие ; Рос. акад. образования, Моск. психол.-социал. ин-т. М.: Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : НПО "МОДЭК". 594. (Schneider, L. B. (2004). Professional Identity: Theory, Experiment, Training: Studies. allowance; Grew up Acad. Education, Mosk. psikhol.-sotsial. in-t. M.: Publishing House of Moscow. psikhol.-soc. in-that; Voronezh: NPO MODEK. 594. (rus).

Эриксон, Э. (1996). Идентичность: юность и кризис ; пер. А. Д. Андреева [и др.] ; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. М.: Изд. группа "Прогресс". 344. (Erickson, E. (1996). Identity: youth and crisis; total ed. and foreword A. V. Tolstoy. M.: Ed. group "Progress". 344. (rus).

Яницкий, М. С. (2000). Ценностные ориентации личности как динамическая система. Кемерово: Кузбассвузиздат, 204.( Yanitsky, M. S. (2000). Value orientation of the person as a dynamic system. Kemerovo: Kuzbassvuzuzdat. 204. (rus).

Stavemann, H. H. (2014). Integrative KVT: Die Therapie emotionaler Turbulenzen. Mit Arbeitsmaterial zum Download.

Stavemann, H. H. (2010). Im Gefühlsdschungel. Emotionale Krisen verstehen und bewältigen. Beltz Verlag (Weinheim, Basel). 2., vollst. überarbeitete Auflage. 367.

Stets, J. E., Burke, P. J. (2000). Identity theory and social identity theory. Social psychology quarterly. 224-237.

Tajfel, H., Turner, J. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. Psychology of inter group relations. Chicago: Nelson-Hall, 7–24.

Westbrook, D., Kennerley, H., Kirk, J. (2011). An introduction to cognitive behaviour therapy: Skills and applications. Sage.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-30

Як цитувати

Shevchuk, L., & Shevchuk, T. (2019). ВИКОРИСТАННЯ «АВС-МОДЕЛІ» ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОЇ СКЛАДОВОЇ КОГНІТИВНОГО КОМПОНЕНТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА, ЯКИЙ ПРАЦЮЄ У СИСТЕМІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ. Social Work and Education, 6(1), 106–114. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.11

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION