АЛЬТЕРНАТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК МЕТОД НАСНАЖЕННЯ ТА МОТИВАЦІЇ КЛІЄНТА ДО ЗМІН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.2.1

Ключові слова:

метод альтернативної діяльності, профілактика, сильні сторони, наснаження, когнітивний дисонанс, мотивація, зміна поведінки.

Анотація

У статті розглядається метод альтернативної діяльності у технології вторинної чи третинної профілактики як спосіб наснаження та формування мотивації клієнта до зміни проблемної поведінки. Його пропонують використовувати при попередженні та подоланні девіантної та, зокрема, адиктивної поведінки підлітків та молоді (Безпалько, 2009; Журавель, 2013; Gant at al., 2000; Kelly, 2017; Rousseau et al., 2007). Попри широке застосування методу у практичній соціальній роботі, в українському науковому контексті бракує концептуалізації методу альтернативної діяльності та детальнішого опису особливостей його застосування. Метою даної статті є розкрити особливості методу альтернативної діяльності у технології профілактики як способу наснаження клієнта та формування його мотивації до змін. Цю мету було досягнуто за допомогою аналітичних методів порівняння, аналізу, синтезу та обгрунтування. Зокрема, на прикладі трьох різних випадків були проаналізовані реальні приклади застосування методу альтернативної діяльності: проект «вуличний» журнал «Просто неба» Львівської міської громадської організації «Спільнота взаємодопомоги Емаус-Оселя», що працює із безпритульними людьми (Соха & Саноцька, 2006); проекти Підліткових Життєвих Програм Белфорд Хаусу (Teen Living Programs Belfort House) у Чікаго (Kelly, 2017), проекти денного багатофункціонального центру для підлітків у процесі пробації при Борго Рагацці Дон Боско (Borgo Ragazzi Don Bosco) у Римі (Alfano, 2006). У результаті дослідження було підтверджено, що теоретичні засади ефективності методу альтернативної діяльності ґрунтуються на процесах, виявлених в рамках когнітивно-поведінкових теорій особистості: когнітивний дисонанс (Festinger, 1957), закріплення поведінки через визнання з боку значущих осіб (Bandura, 1977), зміна поведінки через внутрішню мотивацію клієнта (Prochaska & DiClemente, 1986). Крім того, метод використовує поняття, опрацьовані теоріями інтеракціонізму: соціальна роль та стигма (Goffman, 2009), зміна соціальної ролі (Blumer, 1969). У вітчизняній науковій літературі метод описаний Безпалько О.В. (2009) та Журавель Т. В. (2013) як супровідний блок програми профілактики. Метод альтернативної діяльності полягає у тому, щоб залучити особу, яка демонструє ризиковану поведінку чи перебуває у складних житттєвих ситуаціях, до специфічної позитивної активності, що не пов’язана напряму із вирішенням проблемної ситуації, але в результаті якої можуть виявитися її сильні сторони та ресурси. Виявлений потенціал особи підкріплюється заохоченням та визнанням з боку значущих для неї осіб. Таким чином, зростає самооцінка особи, відчуття само-ефективності, соціальне середовище змінюється на більш безпечне та позитивне для її розвитку, особа отримує нову соціальну роль. Когнітивний дисонанс між «старою» та «новою» соціальною роллю мотивує особу до зміни проблемної поведінки і вона сама стає готова працювати над недоліками чи змінити ситуацію. На основі цієї внутрішньо мотивації вибудовується наступний етап професійного втручання, пов’язаний вже безпосередньо із вирішенням проблемної ситуації. Для того, щоб альтернативна діяльність призвела до виявлення потенціалу особи та мотивувала її до зміни, вона повинна відповідати таким характеристикам (Cursi, 2011): базуватися на «зоні росту» особи; залишатися культурно відповідною соціальному середовищу особи; сприяти зміцненню соціальних зв’язків особи та отримати визнання значущих для неї осіб. У даному дослідженні було здійснено аналіз методу альтернативної діяльності у контексті програм вторинної та третиннї профілактики, було деталізовано алгоритм його здійснення, аргументовано актуальність методу у технології профілактики та його пропедевтичність для корекційних та реабілітаційних програм.

Біографії авторів

Olha Boyko, ВНЗ «Український Католицький Університет», Львів,

PhD; старша викладачка кафедри педагогіки та соціальної роботи

Giancarlo Cursi, Папський салезіянський університет, Рим,

доктор соціології та міжнародної політики, професор кафедри педагогічної методології Папського салезіянського університету

Посилання

Андріученко, Т., Вакуленко, О., Волков, В., Дзюба, Н., Коляда, В., Комарова, Н., Пєша, І., Тілікіна, Н. (2018). Формування здорового способу життя. Навчально-методичні рекомендації. Київ: ДУ «Державний інститут сімейної та молодіжної політики» (Andriuchenko, T., Vakulenko, O., Volkov, V., Dzyuba, N., Kolyada, V., Komarova, N., Pesha, I., Tilikina, N. (2018). Healthy lifestyle education. Educational and methodical recommendations. Kyiv: "State Institute of Family and Youth Policy"). [in Ukrainian].

Бойко, O. (2016). Реалізація принципу наснаження як запорука ефективності соціальних послуг. В Економіка, наука, освіта: інтеграція та синергія: матеріали міжнародної науково-практичної конференції (Братислава, 18-21 січня 2016 року): у 2-х т. Київ: Вид-во «Центр навчальної літератури». 23. DOI: 10.13140/RG.2.1.4200.8562 (Boyko, O. (2016). Realization of the principle of empowerment as a guarantee of effectiveness of social services. In Economics, Science, Education: Integration and Synergy: Materials of the International Scientific and Practical Conference (Bratislava, January 18-21, 2016): 2 t. Kyiv: View of the Center for Educational Literature. 23. DOI: 10.13140 / RG.2.1.4200.8562). [in Ukrainian].

Безпалько, О. В. (2009). Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі. Навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури. (Bezpalko, O.V. (2009). Social pedagogy: diagrams, tables, comments: a manual. Kyiv: Center of Educational Literature). [in Ukrainian].

Вуличний журнал «Просто неба». In Львівська міська громадська організація «Спільнота взаємодопомоги «Емаус – Оселя». URI: http://emaus-oselya.org/ua/?page_id=230 (Street magazine "Outdoor". In Lviv city public organization "Community of mutual assistance" Emmaus - Oselya ". URI: http://emaus-oselya.org/ua/?page_id=230). [in Ukrainian].

Журавель, Т. В. (2013). Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності. В Безпалько О. В. (за заг. ред). Соціальна педагогіка: навч. посібник. Київ: Академвидав, 2013. 85–101. (Zhuravel, T.V. (2013). Social prevention as a direction of social and pedagogical activity. In Bezpalko OV (for ed.). Social pedagogy: teach. manual. Kyiv: Academic Edition, 2013. 85-101). [in Ukrainian].

Журавський, А., Байбакова, І., Гайдук, Н. (2004). Англо-український термінологічний словник-довідник із соціальної роботи. Львів (Zhuravsky, A., Baibakova, I., Haiduk, N. (2004). English-Ukrainian terminology dictionary: a guide to social work. Lviv). [in Ukrainian].

Соха, М. & Саноцька, О. (2008). Всі люди мають потенціал: Про ідею допомоги для самодопомоги. Львів: ПАІС. (Soha, M. & Sanotka, O. (2008). All people have the potential: about the idea of self-help. Lviv: PAIS). [in Ukrainian].

Alfano, A. (2006). Un progetto alternativo al carcere. I sussidi utilizzati nel Centro polifunzionale diurno di Roma. Roma: Centro Accoglienza “Don Bosco”. CNOSFAP.

Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Clifs, N.J., Prentice Hall.

Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism. Berkeley: University of California.

Cursi, G (2011). Metodologia della prevenzione e della rieducazione: dispense per gli studenti. Roma, LAS.

Gant, L. M., Shimshock, K., Allen-Meares, P., Smith, L., Miller, P., Hollingsworth, L. A. & Shanks, T. (2009). Effects of photovoice: Civic engagement among older youth in urban communities. Journal of Community Practice, 17(4), 358–376. doi:10.1080/10705420903300074

Goffman, E. (2009). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. New York: Simon and Schuster.

Festinger, L. (1957). A Theory of Cognitive Dissonance. Stanford, Calif.: Stanford University Press.

Jones-Smith, E. (2016). Theories of counseling and psychotherapy: An integrative approach (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.

Kelly B. L. (2017). Music-Based Services for Young People Experiencing Homelessness: Engaging Strengths and Creating Opportunities. Families in Society: The Journal of Contemporary Social Services. 98(1), 57–68. DOI: 10.1606/1044-3894.2017.9

Mattaini, M. A., & Meyer, C. H. (2002). The ecosystems perspective: Implications for practice. In M. A. Mattaini, C. T. Lowery, & C. H.

Meyer (Eds.), Foundations of social work practice: A graduate text (3rd ed.). Washington DC: NASW Press. 3–24.

Melandri E.B. (Ed.). (2011). La metà di me. Raccolta di storie ed esperienze di educazione non formale. Percorsi per l’inclusioen socio-culturale. Roma: Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali, CIES.

Prochaska D. & DiClemente C. (1986). Towards a comprehensive model of change. In Miller, W. R. & Heather, N. (Eds.), Treating Addictive Behaviours: Processes of Change. Plenum Publishing Corporation. 3-27.

Rousseau, C., Benoit, M., Gauthier, M. F., Lacroix, L., Alain, N., Rojas, M. V., & Bourasaa, D. (2007). Classroom drama therapy program for immigrant and refugee adolescents: A pilot study. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12(3), 451–465. doi:10.1177/1359104507078477

Stroebe, W. (2008). Strategies of attitude and behaviour change. In Hewstone, M., Stroebe, W. & Jonas, K. (Eds.). Introduction to social psychology. Oxford, UK: Blackwell.

Vygotsky L. S. (1992). Educational Psychology. (or.pub. 1926). Florida: St. Lucie Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-30

Як цитувати

Boyko, O., & Cursi, G. (2019). АЛЬТЕРНАТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК МЕТОД НАСНАЖЕННЯ ТА МОТИВАЦІЇ КЛІЄНТА ДО ЗМІН. Social Work and Education, 6(2), 123–132. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.2.1

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK