ҐЕНДЕРНОЧУТЛИВИЙ ЗВО ЯК СУБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ

Автор(и)

  • Oksana Kikinezhdi Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 46027, Тернопіль,, Україна https://orcid.org/0000-0002-9240-279X
  • Olha Kiz Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 46027, Тернопіль,, Україна https://orcid.org/0000-0001-8571-0914
  • Iryna Shulha Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil, Україна https://orcid.org/0000-0002-0651-047X

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.2.3

Ключові слова:

ґендерночутливий підхід, ґендерночутливе середовище ЗВО, гендерна компетентність, недискримінаційна освіта, ґендерний мейнстримінг, аудит, гендерний тренінг, соціальний працівник.

Анотація

У статті обґрунтовується актуальність та соціальна затребуваність ґендерночутливого закладу вищої освіти (ЗВО) як суб’єкта соціальної взаємодії у територіальній громаді. З точки гендерної методології розкриті механізми, зміст та структура ґендерночутливого підходу у підготовці майбутніх соціальних працівників до роботи з соціально вразливими верствами населення. Ґендерночутливе середовище у ЗВО розглядається як ґендерно-справедливе, що базується на принципах соціальної справедливості, ґендерної рівності, еґалітарності та паритетності статей. Показані основні ефективні шляхи імплементації ґендерночутливого підходу в університетське середовище. Описані принципи ґендерної просвіти (науковість, об’єктивність ґендерних знань; адекватність їх освоєння віковим можливостям студентів/студенток та їх майбутнім вихованцям; позитивізм і толерантність у ставленні до статей та міжстатевого спілкування; опора на власний життєвий досвід, критичне осмислення засвоєних настанов щодо життя в статі; суб’єктна позиція (позиція актора) як умова активізації ґендерного самовизначення та саморефлексії в учбовому діалозі; розвінчування статевих стереотипів; рівноцінність «чоловічого» та «жіночого» начал в аналізі дидактичного матеріалу, відмова від стратегії маргіналізації жіночого як другорядного). Розкрито особливості впровадження ґендерно-освітніх технологій в діяльність ґендерно-освітніх центрів та школи ґендерної рівності як школи волонтерства. Обґрунтовано механізми формування еґалітарної свідомості майбутніх соціальних працівників шляхом поширення системи ґендерних знань та реконструкції статевих стереотипів. Представлені результати проведення ґендерного мейнстримінгу та аудиту як інноваційних інструментів реалізації соціально-важливих проектів у територіальній громаді. Показані ефективні шляхи соціального партнерства.

Біографії авторів

Oksana Kikinezhdi, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 46027, Тернопіль,

доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології факультету педагогіки і психології, директор Науково-дослідного центру з проблем ґендерної освіти і виховання учнівської та студентської молоді НАПН України – ТНПУ ім. В. Гнатюка,

Olha Kiz, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 46027, Тернопіль,

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології факультету педагогіки і психології, керівник Школи ґендерної рівності,

Iryna Shulha, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil

кандидат педагогічних наук, методист інклюзивно-ресурсного-центру асистент кафедри педагогіки та менеджменту освіти, факультету педагогіки і психології,

Посилання

Buyak, B. B. (2016). Legal Aspects of Academic Honesty and Combating with a Plagiarism. In T. V. Finikov, A. Ye. Artuikhov (Eds.). Academic honesty as the basis of sustainable development of the University (International. Charity Fund “International Research Fund of Education Policy”) (pp. 133–151). Kyiv: Takson [in Ukrainian].

Hankivsky, O., & Salnykova, A. (Eds.). (2012). Gender, politics, and society in Ukraine. Toronto: University of Toronto Press.

Hovorun, T., Kikinezhdi O., & Krawets W. (2016). Perspektywy Szkoleń Genderowych w Psychologii i Pracy Socjalnej. European Humanities Studies: State and Society. Krakow. No. 1. 187–199. Retrieved from http://ehs-ss.pl/czasopismo/EHS-SS-01-2016.pdf [in Polish].

Hovorun, T., Kikinezhdi, O., & Shulha, I. (2017). Gender Psychotherapy in the Economic Resocialization of Married Couple. Psychological Counseling and Psychotherapy. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. Vol. 7. Т.1. 67–75. Retrieved from: http://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/9399/8923

Kikinezhdi, O. M., Kikinezhdi, S. V., & Shulha, I. M., et al. (2015). From Paternalism to Parity: Gender Mainstreaming in Higher School of Ukraine. In. N. Svitailo (Ed.). Results of the “Family-friendly University” Initiative and the Experience of Implementing the Gender Policy to Ukrainian Universities. (pp. 78–83). Sumy: Publishing House RA «Khoroshye Lyudi».

Kikinezhdi, O. M., & Kiz, O. B. (2006). The Formation of Gender Culture of Youth: Scientific and Methodical Materials for the Training Program. Ternopil: Navchalna Knyha – Bohdan [in Ukrainian].

Kimmel, M. (2000). The Gendered Society. New York: Oxford University Press.

Kostiuk, O. O. (2016). Gender Education of Canadian Secondary School Students (from 1960’s till the beginning of the XXI century). (Extended abstract of candidate’s thesis). Ternopil: Osadtsa Yu.V. [in Ukrainian].

Kravets, V. P., Hovorun, T. V., & Kikinezhdi, O. M. (2016). The Educational Program of the Integrated Course “The Theory and the Practice of Gender Education: the Challenges of Time”. In. K. B. Levchenko, O. A. Udalova., O. V. Kuznetsova (Eds.) (pp. 152–157). Kyiv: Ahentstvo “Ukraine” [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (2008). Philosophy of Human Centeredness in the Strategies of Educational Space. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Laktionova, H., Harkavenko, Z., & Kikinezhdi, O. M., et. al. (2015). Ukrainian Scientific and Practical Conference “Partnership of Educational, Cultural and Educational Institutions, Social Services and Families”. Social pedagogue, 5(101), 4–8 [in Ukrainian].

Martseniuk, T. (2017). Gender for All. Challenge to Stereotypes. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Otroshko, T. V. (Ed.). (2017). A Gender-Sensitive Approach in the Work with Vulnerable Segments of the Population in the Social and Legal Sphere. Kharkiv: KhHPA [in Ukrainian].

Ponomareva, H. F. (Ed.) (2017). Modern approaches to the formation of professional self- consciousness of specialists of the social sphere in the conditions of implementing gender policy in Ukraine: materials of the Regional Scientific and Practical Conference. Kharkiv: FOP Petrov V. V. [in Ukrainian].

Results of the round table “Institutionalization of Gender Education: Prospects and Risks” (Kyiv, 5 December 2016). URL: https://cutt.ly/YrAUYu (unpublished) [in Ukrainian].

Slozanska, H. I. (2018). Social work in the territorial community: theories, models and methods. V. A. Polishchuk (Ed.) Ternopil: Osadtsa Yu.V. [in Ukrainian].

Women and Men in Leadership Positions in Ukraine. A Statistical Analysis of Business Registration Open Data (September, 2017). Retrieved from: https://cutt.ly/S7Dpe.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-30

Як цитувати

Kikinezhdi, O., Kiz, O., & Shulha, I. (2019). ҐЕНДЕРНОЧУТЛИВИЙ ЗВО ЯК СУБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ. Social Work and Education, 6(2), 144–153. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.2.3

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK