ДОСТУП ДО ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА СОЦІАЛЬНІ НЕРІВНОСТІ: СОЦІАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СТУДЕНТІВ ШКОЛИ ОСВІТНІХ НАУК
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.2.10Ключові слова:
вища освіта, соціальна нерівність, доступ до вищої освіти, студент, гендерні відмінності, науки про освіту.Анотація
У статті досліджуються соціальні нерівності у доступі до вищої освіти. Основна увага у ній приділяється соціальним характеристикам учнів Шкіл освітніх наук (Schools of Educational Sciences) у період 2001-2009 років. Інтерес до дослідження даного питання зумовлений розширенням доступу до вищої освіти в останні роки періоду, що досліджується, та актуалізацією проблеми соціальної нерівності у доступі до вищої освіти на рівні теоретичних та емпіричних досліджень, як в Греції, так і на міжнародному рівні. Метою даного дослідження було дослідити соціально-демографічні характеристики учнів Школи освітніх наук та їх зміни протягом 2001-2009 років за такими критеріями, як: а) професія батька; б) професія матері; в) рівень освіти матері та г) стать студентів. Дослідження соціально-демографічних характеристик проводилось у всіх Школах освітніх наук, а також на окремих факультетах початкової та дошкільної освіти. Об’єктом дослідження стали студенти Шкіл освітніх наук. Джерелом даних – Статистика освіти, опублікована Грецьким управлінням статистики (ELSTAT, колишня ESYE) з 2001/02 по 2008/09 навчальні роки. Встановлено, що абітурієнтами Шкіл освітніх наук були вихідці із соціального середовища з низьким економічним, освітнім та соціальним капіталом. Представництво студентів жіночої статі у даному типі закладів було в п’ять разів більшим, ніж студентів чоловічої статі, що відображало притаманні суспільству стереотипи про сферу освіти дітей як суто жіночу професію. В останні роки досліджуваного періоду зазначені особливості контингенту студентів даного типів закладів вищої освіти стали менш вираженими внаслідок збільшення кількості вступників із сімей з високим освітнім рівнем батьків та збільшенням студентів чоловічої статі. Проте і сьогодні Школи освітніх наук залишаються одним із «соціальних ліфтів» для вихідців з нижчих соціальних класів суспільства.Посилання
Arnot, M. (2004). Sex reproduction procedures. Educational Theory and Feminist Policies (V. Deligianni Koumtzi, Prof. C. Athanasiadou & K. Dalakouras, Met.). Athens: Metaxchio.
Vambouka, M. (1982). Incentives of the teaching profession. Heraklion: Ed.
Bourdieu, P. (1989). La Noblesse d 'État. Paris: Minuit.
Bourdieu, P., & Passeron, J.C. (1993). Heirs. Students and Culture (N. Panagiotopoulos, N. Panagiotopoulos & M. Vidalis, Metr.). Athens: Dolphin.
YOU RIGHT. (1995). Statistical Classification of Occupations, STEP92. Athens: ESYE
Thanos, Th. (2009). Introduction: Methodological, theoretical and empirical issues in the study of educational inequalities in Greece. In Th. Thanos (Ed.): Educational inequalities: Methodological, theoretical and empirical issues [Proceedings of a Scientific Conference, Rethymno, 1132009]. Athens: Pattern, 19.32.
Thanos, Th. (2010). Sociology of social inequalities in education. The access of socio-occupational groups to higher education (G. Kuzelis, Preliminary). Athens: Island.
Thanos, Th. (2012). School divisions and social discrimination: The access of social groups to higher education at the beginning of the 21st century. Social Sciences (N. Panagiotopoulos, Director), 1, 2012, 125172.
Karamesin, M. & amp; (2008). The absorption of university graduates into the labor market. Pan-Hellenic research in graduates of 19982000. Athens: Dionikos.
KontogiannopoulouPoludoridis, G. (1999). Educational policy and practice. Sociological analysis. Athens: Greek Letters.
Korosis, K., & Eleftherakis, Th. (2011). The social factors that influence the choice of the educational profession: From the Pedagogical Academies and the Schools of Kindergarten in the Pedagogical Departments. In V. Economidis (Ed.): Teacher education and training. Theoretical and research approaches. Athens: Field, 7595.
Kyridis, A. The inequality in Greek education and access to the university (1955-1985). Athens: Gutenberg.
Konstantinou, X, & Mihos, N. (2011). Primary Education Departments as the attraction of candidates for admission to Tertiary EducationThe views of their motivated selection at the Department of Primary Education of the University of Ioannina. In V. Economidis (Ed.): Teacher education and training. theoretical research approaches. Athens: Field, 7074.
Lampiri Dimaki, I. (1974). Towards a Greek Sociology of Education, volume a: Higher Education: Opportunities Obstacles. Athens: EKKE
Panagiotopoulos, N. (1995). Pierre Bourdieu: The thinker of the "primitive thought" of thinkers of "primitive thought". To I. Lampiri Dimaki & N. Panagiotopoulos (Ed.): Pierre Bourdieu, Sociology of Education. Athens: KardamitsaDelphini, 2348.
Panagiotopoulos, N. (2005). The pain of the unemployed. Athens: Polytropos.
Panagiotopoulos, N., & Thanos, Th. (2008). The time of understanding an unfair game. In N. Panagiotopoulos (Directorate): Deception of the world. Athens: EKEPPolytropon, 3772.
Parsons, T. (1985). The school class as a social system: Some of the functions in American society. To A. Frangoudakis (Metr.): Sociology of Education. Theories of social inequality in school. Athens: Papazisis, 249276.
Pyrgiotakis, I. (1992). The odyssey of the teaching profession. Thessaloniki: Kiriakides Brothers.
Reay, D. (1998). 'Always knowing' and never being sure: Familial and institutional habituses and higher education choice. Journal of Education Policy, 4, 519529.
Sianou Kirgiu, E. (2005). Education and social inequalities. The transition from Secondary to Higher (1997-2004). Athens: Metaxchio.
SianouKirgiou, E. (2010). From the University labor market. Aspects of social inequalities. Athens: Metaxchio.
Sianou Kyrgiou, E., & Tsiplakides, I. (2011). Similar performance, but different choices: social class and higher education in Greece, Studies in Higher Education, 36 (1), 89102.
Tsukalas, K. (1987). State, society, work in post-war Greece. Athens: Foundation.
Frangoudaki, A. (1985). Educational sociology. Theories of social inequality in school. Athens: Papazisis
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Maria Karantoni
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).