ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ: СИСТЕМНО-СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Oksana Pryshlyak Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м.Тернопіль, Україна

Ключові слова:

фахівці соціономічних професій, професійна підготовка, методологія професійної підготовки, полікультурність, компетенція, компетентність, міжкультурна компетентність, системний підхід, синергетичний підхід.

Анотація

У статті розкрито особливості застосування системного та синергетичного підходів до формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій. Розкрито підходи різних науковців до розуміння сутності системного підходу. Окреслено цілі системного підходу: розробка концептуальних (формальних та змістових) засобів відтворення об’єктів дослідження як систем; побудова узагальнених моделей систем та моделей різних класів і властивостей систем; дослідження методологічних засад різноманітних теорій систем. Зазначено, що системний підхід вимагає розглядати професійну підготовку і формування міжкультурної компетентності фахівців соціономічних професійяк єдину багатовимірну систему, що характеризується ієрархічною узгодженістю всіх елементів, органічним поєднанням внутрішніх і зовнішніх зв’язків,цілісністю, спроможністю до гнучкого реагування на зміни в освітньому процесі. Розкрито сутність синергетичного підходу, який грунтується на домінуванні в освітній діяльності самовиховання, самоорганізації, самоуправління і полягає в стимулюванні чи спонукальному впливі на суб’єкт з метою його саморозкриття та самовдосконалення, самоактуалізації в процесі співпраці з іншими людьми і з самим собою. Зазначено визначальну роль фахівця соціономічних професій при формуванні власної міжкультурної компетентності, оскільки його власна позиція передбачає готовність до саморозвитку, самоосвіти, самовдосконалення відповідно до вимог професійної діяльності та специфіки навколишнього середовища. Сформульоване твердження про те, що ефективність формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічної сфери можливе лише на підставі діалектичного поєднання системного і синергетичного підходів, застосування інтегрованої системно-синергетичної методології.

Біографія автора

Oksana Pryshlyak, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м.Тернопіль

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов,

Посилання

Аверьянов А.Н. Системное познание мира: методологические проблемы / А.Н. Аверьянов. – М.: Политиздат, 1985. – 263 с.

Біла О.О. Теорія і методика підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери до проектування професійної діяльності: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 /Олена Олександрівна Біла. – Вінниця, 2014. – 44 с.

Блауберг И.В., Садовский В.Н., Юдин Э.Г. Философский принцип системности и системный подход / И. В. Блауберг, В. Н. Садовский, Э. Г. Юдин // Вопросы философии. – 1978. – № 8. – С.29–52.

Буркова Л.В. Визначення класу соціономічних професій / Л.В. Буркова // Практична психологія та соціальна робота. − № 7. – 2010. – С. 68–73.

Докучаєва В. В. Теоретико-методологічні засади проектування інноваційних педагогічних систем : дис... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Докучаєва Вікторія Вікторівна; Луганський національний педагогічний ун-т ім. Тараса Шевченка. – Луганськ, 2007. – 481 с.

Киященко Н.И. Синергетические проблемы образовательного процесса / Н.И. Киященко // Синергетическая парадигма. Синергетика образования. – М.: Прогресс-Традиция, 2007. – С. 309-327.

Кремень В. Педагогічна синергетика: понятійно-категоріальний синтез / В. Кремень // Теорія і практика управління соціальними системами. – 2013. – № 3. – С. 3–19.

Лесечко М. Д. Основи системного пiдходу: теорiя, методологiя, практика / М. Д. Лесечко. – Львiв : ЛРIДУ УАДУ, 2002. – 300 с.

Лігоцький А.О. Теоретичні основи проектування сучасних освітніх систем: Монографія. /А.О. Лігоцький. – К.: Техніка, 1997. – 210 с.

Морева О. В. Теоретические основы педагогического проектирования : монография / О.В. Морева ; [отв. ред. К.Н. Верховцев]; ТВВИКУ МО РФ. – Новосибирск : Издательство СО РАН, 2006. – 270 с.

Сетров М. И. Основы функциональной теории организации: Философский очерк. / М. И. Сетров. – Л.: Наука, 1972. – 164 с.

Ackoff R. L, Emery F.E. On Purposeful Systems. Chicago: Aldine- Atherton, 1972. – 288 p.

Haken Н. Synergetics. An Introduction. – Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 1983. – 390 р.

Hall A.D., Fagen R. E. Definition of System // General Systems. – 1956. – № 1. – P. 18–28.

Optner S. L. Systems Analysis for Business and Industrial Problem Solving. – Prentice Hall, Englewood Cliffs, N. J., 1965. – 116 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-11-09

Як цитувати

Pryshlyak, O. (2016). ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ: СИСТЕМНО-СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД. Social Work and Education, 3(1), 46–55. вилучено із https://journals.uran.ua/swe/article/view/183101

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK