ТЕХНОЛОГІЇ СОЦІАЛЬНОГО ПРОЕКТУВАННЯ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.3.6

Ключові слова:

соціальне проектування, технологія проекту, соціальна робота, проектна культура, соціономічні професії.

Анотація

У статті обґрунтовано необхідність узагальнення та систематизації наукових уявлень про проектування, отриманих у проблемному полі соціальної роботи як науки з метою подальшого впровадження соціального проектування у підготовку фахівців соціономічних професій. У дослідженні за основу взято визначення проектування як конструювання варіантів оптимального майбутнього стану об’єкта з метою прийняття рішень в умовах невизначеності. Мета статті полягає у тому, щоб схарактеризувати особливості впровадження технології соціального проектування у підготовку фахівців соціономічних професій. Методи дослідження – аналіз, синтез, порівняння. У статті закцентовано увагу на основну мету соціальних проектів, котрі забезпечують інтеграцію фундаментальних знань та практичної діяльності в освітньому процесі вищої школи. До базових ознак соціальних проектів зараховують цілепокладання; соціальну детермінацію, часову, територіальну, соціально-інституційну, інноваційну, ресурсну, організаційну, соціально-інформаційну. У статті звертається увага на те, що в основу соціального проектування мають бути закладені такі параметри: суперечливість соціального об’єкту; багатовекторність розвитку соціального об’єкту; множинність факторів його буття; суб’єктивні складові формування соціального очікування та прогнозу; фактори, що визначають різні критерії оцінки соціального об’єкту. Серед основних факторів соціокультурного проектування виокремлюють проектну культуру, котра визначається як єдність знань, здібностей до проектування, цінностей, цілей, управлінських та організаційних відносин, прояви соціальної активності та творчої проектної діяльності, спрямованої на вирішення соціально значущих проблем.

Біографія автора

Olena Zharovska, КВНЗ «Вінницької академії неперервної освіти» м. Вінниця

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психолого-педагогічної освіти та соціальних наук

Посилання

Багрій, В.Н. (2014). Соціальне проектування як педагогічна технологія проектної культури студентів. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя Психолого-педагогічні науки. № 3. С.86-90. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_ 64.exe?...2....[Bagrij, V. N. (2014) Social designing as a pedagogical technology for student design culture. Naukovi zapysky NDU im. M. Gogolya Psyxologo-pedagogichni nauky. # 3. S.86-90 URL : irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?...2... [in Ukrainian].

Безпалько, О. В. (2010). Соціальне проектування: навчальний посібник. К.: [б. в.]. 127 с. Режим доступу: http://www.twirpx.com/file/1338287/. [Bezpalko, O. V. (2010) Social designing. Study guide. K., 27 p. [in Ukrainian].

Бибик, Д. Д. (2016). Соціальне проектування в структурі професійної підготовки майбутніх соціальних працівників. Актуальні дослідження в соціальній сфері : матеріали восьмої міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 17 листопада 2016 р.) / гол. ред. В.В.Корнещук. Одеса: ФОП Бондаренко М.О., С.263−265. [Bybyk, D. D. (2016). Social design in the structure of the future social workers training. Actual research in the social sphere: materials of the eighth international scientific and practical conference (Odesa, November 17, 2016) / gol. red. V. V. Korneshhuk. Odesa: FOP Bondarenko M. O, S. 263-265 / URL : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14484/ [in Ukrainian].

Бирюкова, М. В. (2001). Социальное проектирование и социальные технологии. Х., 400 с. [Birjukova, M. V. (2001). Social designing and social technologies. H., 400 p. [in Russian].

Борзенко-Мірошніченко, А. Ю. (2007). Моніторинг якості освітніх проектів на основі моделей системної динаміки: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.13.22; Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. К., 20 с. Borzenko-Miroshnichenko, A. Yu. (2007). Monitoring of the projects development on the basis of system dynamics models: Author's abstract. dis ... cand. tech. of science: 05.13.22; Kyyiv. nacz. un-t bud-va i arxit. K., 20 p. [in Ukrainian].

Дронова, І. В. (2004). Моделі і методи управління проектами на ринку освітніх послуг (в умовах інтеграції економіки України у єдиний європейський простір): автореф. дис... канд. техн. наук: 05.13.22; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є.Жуковського «Харк. авіац. ін-т». Х., 20 с. [Dronova, I. V. (2004). Models and methods of projects managing on the market of the most important services (under conditions of Ukraine's economics integration into the common European one) 05.13.22; Nacz. aerokosm. un-t im. M.Ye.Zhukovskogo “Xark. aviacz. in-t”. X., 20 p. [in Ukrainian].

Клешня, Г. М. (2017). Соціальне проектування як спосіб майбутньотворення в інформаційному суспільстві. Вісник НАУ. Серія: Філософія. Культурологія. No 1(25). С.53−57. [Kleshnya, G. M. (2017). Social designing as a way to the future creation in the information society. Visnyk NAU. Seriya: Filosofiya. Kulturologiya. No 1 (25). P. 53-57. URL: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/29591. [in Ukrainian].

Курбатов, В. И., Курбатова, О. В. (2001). Социальное проектирование: учебное пособие. Ростов н/Д.: Фенікс, 416 с. [Kurbatov, V. I. & Kurbatova, O. V. (2001). Social designing. Study guide. Rostov n/D.: Fenіks, 416 p. [in Russian].

Луков, В. A. (2003). Социальное проектирование: учеб. пособие. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Изд-во Моск. гуманит.-социальн. академии: Флинта, 240 с. [Lukov, V. A. (2003). Social designing: Ucheb. posobie. 3-e izd., pererab. i dop. M.: Izd-vo Mosk. gumanit.-socialn. akademii: Flinta, 240 p. [in Russian].

Нагорна, Г. О. (2015). Використання соціального проектування у процесі підготовки та реалізації державних реформ. Ефективність державного управління. Вип. 42. С. 94−99. [Nagorna, G. O. (2015). The social designing usage in the process of state reforms preparation and implementation. Effectiveness of public administration. Vyp. 42. «Efektyvnist derzhavnogo upravlinnya» P. 94-99 URL: www.lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/edu_42/fail/12.pdf/ [in Ukrainian].

Нагорна, Г. О. (2016). Соціальне проектування: історія становлення та розвитку. Молодий вчений. No 5 (32) травень. С.451−454. [Nagorna, G. O. (2016). Social designing: formation and development history. Molodyj vchenyj. No 5 (32), P.451-454. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/5/113.pdf/ [in Ukrainian].

Перфільєва, М. В. (2019). Соціальне проектування як один з найбільш актуальних напрямів у практиці соціальної роботи. URL: http://dspace.udpu.edu.ua:8181/jspui/handle/6789/3435. [Perfil`yeva, M. V. (2019). Social designing as one of the most relevant areas in the practice of social work URL : http://dspace.udpu.edu.ua:8181/jspui/handle/6789/3435/ [in Ukrainian].

Пришляк, O. (2018). Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій: системно-синергетичний підхід, Social Work and Education, Vol. 3, No. 1., pp. 46-55. [Pryshlyak, O. (2016). Formation of intercultural competence for future specialists of socio-occupational professions: system-synergetic approach. Social work and education, 3(1), P. 46-55.[in Ukrainian].

Рижанова, А. О. (2005). Розвиток соціальної педагогіки в соціокультурному контексті: автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.05; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 44 с. [Ryzhanova, A. O. (2005). The social pedagogy development in the socio-cultural context: Author's abstract. Dis ... Dr. Ped. Sciences:13.00.05; Lugan. nacz. ped. un-t im. T.Shevchenka. Lugansk, 44 p. [in Ukrainian].

Роганова, М. В. (2019). Соціальне проектування у вищому навчальному закладі інноваційного типу. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?...2. [Roganova, M. V. (2019). Social designing in a higher educational institution of an innovative type.URL : irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?...2. [in Ukrainian].

Соціальне проектування. (2019). URL: https://stud.com.ua/55288/sotsiologiya/ sotsialne_proektuvannya. [Social designing. (2019). URL: https://stud.com.ua/55288/sotsiologiya/ sotsialne_proektuvannya. [in Ukrainian].

Тюптя, Л. Т. & Іванова, І. Б. (2005). Соціальна робота: Теорія і практика. URL: http://westudents.com.ua/knigi/564-sotsalna-robota-tyuptya-lt.html5. [Tyuptya, L. T. & Ivanova, I. B. (2005). Social work: Theory and practice. URL: http://westudents.com.ua/knigi/564-sotsalna-robota-tyuptya-lt.html5. [in Ukrainian].

Шкуро, В. П. (2012). Підвищення якості реалізації соціальних проектів. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Т. 2. Вип. 9. (Серія: Психологічні науки). С. 265-269. [Shkuro, V. P. (2012). Improving the quality of social projects implementation.. Naukovyj visnyk Mykolayivskogo nacionalnogo universytetu imeni V. O. Suxomlynskogo. T. 2. Vol. 9. (Seriya: Psyxologichni nauky). P. 265-269. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nvmdups_2012_2_9_54.pdf. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-30

Як цитувати

Zharovska, O. (2019). ТЕХНОЛОГІЇ СОЦІАЛЬНОГО ПРОЕКТУВАННЯ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ. Social Work and Education, 6(3), 285–295. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.3.6

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION