«СОЦІАЛЬНА РОБОТА – БЕЗЦІННИЙ АКТИВ НАЦІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ»: ОЦІНКА ПРОФЕСІЇ СЕРЕД НАУКОВИХ СПІВРОБІТНИКІВ НІГЕРІЙСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ

Автор(и)

  • Solomon Amadasun кафедра соціальної роботи, Університет Беніну, Бенін, штат Едо, Нігерія

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.4.2

Ключові слова:

соціальна робота, наукові співробітники, професіоналізація, соціальний захист, Нігерія. a Kalaur

Анотація

З моменту свого зародження важливим питанням для соціальної роботи було її сприйняття і ставлення до неї з боку громадскості. Те, як сприймає професію населення, відображає не лише рівень довіри до фахівців із соціальної роботи, але й є важливим для підвищення ефективності надання ними послуг. Особливо це актуально, коли мова йде про сприйняття професії впливовими та досвіченими членами суспільства. Мета даного дослідження полягла в тому, щоб дослідити бачення професії соціальна робота ученими Нігерійських університетів – лідерами громадських думок, чия візія соціальної роботи формує ставлення до неї не лише студентського співтовариства, але й більш широкого суспільства. Індивідуальні напів-структуровані інтерв'ю були проведені із старшими науковими співробітниками одного великого університету на півдні Нігерії. Результати, отримані шляхом аналізу якісних даних на основі обговорення трьох основних тем, таких як особливості соціальної роботи, виклики для соціальних працівників у Нігерії та перспективи соціальної роботи у національному масштабі, засвідчили, що професія соціального працівника розглядається ними як особлива з точки зору її місії – досягнення соціальної справедливості та соціального благополуччя і така, що має значні перспективи для розвитку. Найважливішими проблемами, що перешкоджають її визнанню серед населення країни, є відсутність послуг із соціального забезпечення для вразливих категорій населення та незахищеність правого статусу соціальних працівників. Сформульовано пропозиції як для фахівців із соціальної роботи, так і для політичного керівництва країни щодо подолання цих проблем.

Біографія автора

Solomon Amadasun, кафедра соціальної роботи, Університет Беніну, Бенін, штат Едо

Professor, Department of Social Work

Посилання

Anucha, U. (2008). Exploring a new direction for social work education and training in Nigeria. Social Work Education, 27(3), 229-242.

Atolagbe, M. O. B. (1989). Principles and practice of social welfare. Ibadan: Ibadan External Studies Programs Series.

Baines, D. (2011). Doing anti-oppressive practice: social justice social work (2nd Ed.). Halifax and Winnipeg: Fernwood Publishing.

Carniol, B. (1992). Structural social work: Maurice Moreau’s challenge to social work practice. Journal of Progressive Human Services, 3, 1-20.

Corvol, K., Selmi, P. and Montemaro, S. M. (2003). Icons of conformity: the marketing of social work education. Journal of Community Practice, 11(1), 85-99.

Davidson, S. and King, S. (2005). Public knowledge of and attitudes to social work in Scotland. Edinburg, Scotland: Scottish Executive Social Research.

Dennison, S. T., Poole, J. and Qaquish, B. (2007). Student’s perceptions of social work: Implications for strengthening the image of social work among college students. Social Work, 52(4), 350-360.

Dominelli, L. (2002). Anti-oppressive social work theory and practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Dominelli, L. (2007). “Human rights in social work practice: an invisible part of the social work curriculum?” In E. Reichert (Eds.), Challenges in human rights: a social work perspective (pp. 1643). New York, NY: Columbia University Press.

Dominelli, L. (2012). “Anti-oppressive practice” In Gray, M., Midgley, J. and Webb, S. The Sage Handbook of Social Work (pp. 328-340). London: SAGE Publications.

Falola, T. (1999). History of Nigeria. Westport, CT, and London: Greenwood Press.

Federal Ministry of Social Development (1977). Introduction to the social development division. Lagos: Federal Government Press.

Gerritsen-McKane, R., Hunter, R. and Ofori-Dua, K. (2013). Professional perceptions of social work and potential impact on developing field. Qualitative Social Work, 12(6), 816-832.

Gray, M. (1998). Developmental social work in South Africa: theory and practice. Cape Town: David Philip Publishers.

Healy, L. M. (2008). Exploring the history of social work as a human rights profession.

International Social Work, 51,735-748. doi:10.1177/0020872808095247.

Hokenstad, M. C., Healy, L. M. and Segal, U. A. (2013). Teaching human rights: Curriculum resources for social work educators. Washington, D.C.: Council on Social Work Education.

Idyorough, A. E. (2013). Social work administration in Nigeria: challenges and prospects. A lecture delivered in Abuja under the auspices of the Nigerian Association of Social Workers (NASoW), March, 26-27.

Ife, J. (2008). Human rights and social work: Towards rights-based practice. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Ife, J. (2010). Human rights from below: Achieving rights through community development. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

International Federation of Social Work (IFSW). (2014). The global definition of the social work profession. Retrieved from: http://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/

Jaja, D. I. (2013). Social work in Nigeria: the way forward. A keynote address at the 2nd National Conference of The Nigerian Association of Social Work Educators (NASWE) at the University of Benin, 13–15 March.

Jones, C. A., Vela, E., Vang, T. and Walde, B. D. (2006). Perceptions of social work: Undergraduate students assess the profession. The Journal of Baccalaureate Social Work, 12(1), 1-12.

Kagan, M. (2016). Public attitudes and knowledge about social workers in Israel. Journal of Social Work, 16(3), 322-343.

LeCroy, C. W. and Stinson, E. L. (2004). The public’s perception of social work: is it what we think it is? Social Work, 49(2), 164-174.

Lundy, C. (2011). Social work, social justice, and human rights: A structural approach to practice (2nd Ed.). Toronto, CA: University of Toronto Press.

McPhail, B. A. (2004). Setting the record straight: social work is not a female dominated profession. Social Work, 49(2), 323-326.

Midgley, J. (1981). Professional imperialism: social work in the third world. London: Heinemann

Midgley, J. (1995). Social development: the developmental perspective in social welfare. London: SAGE.

Midgley, J. (1996a). The developmental perspective in social welfare: transcending residual and institutional models. Social Work Practice, 96(1), 2-8.

Midgley, J. (1996b). Involving social work in economic development. International Social Work, (39), 13-27.

Midgley, J. and Livermore, M. (1998). Social capital and local economic development: implications for community social work practice. Journal of Community Practice, 5: 29-40.

Midgley, J. and Conley, A. (2010). Social work and social development: Theories and Skills for Developmental Social Work (Eds.). New York: Oxford University Press.

Moreau, M. (1979). A structural approach to social work practice. Canadian Journal of Social Work Education, 5(1), 78-94.

Moreau, M. (1990). Empowerment through advocacy and consciousness-raising: implications of a structural approach to social work. Journal of Sociology and Social Welfare, 17(2), 53-67.

Mullaly, R. (1993). Structural social work. Toronto, ON: Oxford University Press.

Mullaly, R. (2007). The new structural social work (3rd Ed.). Don Mills, ON: Oxford University

Mupedziswa, R. (2001). The quest for relevance: towards a conceptual model of developmental social work education and training in Africa. International Social Work, 44(3), 285-300.

Mupedziswa, R. (2005). “Challenges and prospects of social work services in Africa” In J. C. Akeibunor and E. E. Anugwom (Eds.). The social sciences and socio-economic transformation in Africa (pp. 271-317). Nsukka: Great AP Express Publishing.

Nwansa, L. K. J. (1992). Radical social work practice: the case for Africa’. A Paper presented at the Social Work Natural Fields seminar held at Ramatea, Kanye, Botswana. March 27–29.

Onokerhoraye, A. G. (2011). Perspectives on Social Work Education and Practice in Nigeria. A keynote address presented at the inaugural social work conference, University of Ibadan, Ibadan, 9–11 November.

Pease, B. (2011). Men in social work. Affilia, 26(4), 406-418.

Reichert, E. (2011a). Social work and human rights: A foundation for policy and practice (2nd Ed.). New York, NY: Columbia University.

Reid, W. J. and Misener, E. (2001). Social work in the press: a cross-national study. International Journal of Social Welfare, 10(3), 194-201.

Saleeby, D. (1996). The strengths perspective in social work practice: extensions and cautions. Social Work, 41(3), 296-305.

Saleebey, D. (2006). “The strengths approach to practice” In D. Saleebey (Eds.). The strengths perspective in social work practice (pp.77–92). Boston: Allyn & Bacon.

Sharpley, C. F. (1986). Public perceptions of four mental health professions: a survey of knowledge and attitudes to psychologists, psychiatrists, social workers, and counselors. Australian Psychologist, 21(1), 57-67.

Shawky, A. (1972). Social work education in Africa. International Social Work, 15(1), 3-16.

Specht, H. and Courtney, M. E. (1994). Unfaithful angels: how social work has abandoned its mission. New York, NY: The Free Press.

Social Workers Registration Board (SWRB). (2011). Omnibus survey. Unpublished. Wellington, New Zealand: Author.

Staniforth, B., Fouché, C. and O’Brien, B. (2011). Still doing what we do: defining social work in the 21st century. Journal of Social Work, 11(2), 191-208.

Tan, A. (2009). Community development theory and practice: bridging the divide between ‘micro’ and ‘macro’ levels of social work. A paper presented at the National Association of Clinical Social Workers Convention in Indianapolis, IN, October.

Thompson, N. (2005). Understanding social work: preparing for practice, (2nd Ed.). Basingstoke: Palgrave Macmillan

Turner, M. J. (2011). ‘How do I look?’ A research report on people’s perceptions about social workers. Unpublished master’s report, Massey University, Auckland, New Zealand.

Weinberger, P. (1967). Assessing professional status in social welfare. Personal Information, 10, 44-47.

Weiss, I. (2006). Modes of practice and the dual mission of social work: a cross-national study of social work students’ preferences. Journal of Social Service Research, 32(3), 135-151. doi:10.1300/J079v32n03_08.

Weiss-Gal, I. (2008). The person-in-environment approach: professional ideology and practice of social workers in Israel. Journal of Social Work, 53(1), 65-75.

Zigazaga, C. B., Surette, R. B., Mendez, M. and Otto, C. W. (2006). Social workers perceptions of the portrayal of the profession in the news and entertainment media: an exploratory study. Journal of Social Work Education, 42(3), 621-636.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Amadasun, S. (2019). «СОЦІАЛЬНА РОБОТА – БЕЗЦІННИЙ АКТИВ НАЦІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ»: ОЦІНКА ПРОФЕСІЇ СЕРЕД НАУКОВИХ СПІВРОБІТНИКІВ НІГЕРІЙСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ. Social Work and Education, 6(4), 356–371. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.4.2

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK