РОЗВИТОК КАТЕГОРІЇ ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА У ФІЛОСОФСЬКО-ОСВІТНІХ КОНЦЕПЦІЯХ ТА СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

  • Nadiia Horishna Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-9724-7098

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.1.5.

Ключові слова:

інклюзія, інклюзивна освіта, особливі освітні потреби, позитивізм, критична теорія, постмодернізм.

Анотація

На даний час не існує єдиного підходу до розуміння інклюзивної освіти як на рівні окремих країн, так і в глобальному масштабі, що суттєво стримує прогрес у її впровадженні. Метою статті є аналіз розвитку підходів до розуміння понять інклюзивна освіта у філософсько-освітніх концепціях та сучасному науковому дискурсі. Використовуючи загальнонаукові методи дослідження встановлено, що найбільший вплив на розвиток досліджень у галузі інклюзії мали позитивізм, критична теорія та постмодернізм. На сучасному етапі її філософським підґрунтям є ідеологія постмодернізму, основні положення якої базуються на концепції прав і свобод людини, ідеях соціальної справедливості та рівних можливостей. Вузьке розуміння інклюзивної освіти фокусує увагу на реалізації права на освіту осіб з особливими освітніми потребами; більш широкі підходи вбачають її мету у забезпеченні участі усіх громадян і не лише у навчальному процесі, але й в суспільстві загалом, доступі до освіти та соціальній рівності у процесі її здобуття, отриманні якісної освіти.

Біографія автора

Nadiia Horishna, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра соціальної педагогіки і соціальної роботи,

Посилання

Ainscow, M. (2005). Developing inclusive education systems: what are the levers for change? Journal of Educational Change 6(2), 109–124. https://doi.org/10.1007/s10833-005-1298-4

Ainscow, M., & Cesar, M. (2006). Inclusive education ten years after Salamanca: Setting the agenda. European Journal of Psychology of Education, 21(3), 231-238.

Artiles, A. J., & Kozleski, E. B. (2007). Inclusive education’s promises and trajectories: Critical notes about future research on a venerable idea. Education Policy Analysis Archives, 24, 43/44, 1–25. doi: 10.14507/epaa.24.1919

Barton, L. (Ed.). (1987). The politics of special educational needs. Lewes, UK: Falmer Press.

Booth, T., & Ainscow, M. (2011). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools (3rd ed.). Bristol, UK: Centre for Studies on Inclusive Education.

Kliewer C., Drake, S. (1998). Disability, eugenics and the current ideology of segregation: A modern moral tale. Disability and Society, 13 (1). 95 – 111. doi: 10.1080/09687599826939

Kolupaieva, A. (2010). Inclusive education as a transformational strategy for contemporary education policy. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy, 7(9), 11-19. S. 12. [In Ukrainian].

McLeskey, J., & Waldron, N. L. (2006). Comprehensive school reform and inclusive schools. Theory into Practice, 45(3), 269-278.

McMaster, C. (2013). Building inclusion from the ground up: A review of whole school re-culturing programmes for sustaining inclusive change. International Journal of Whole Schooling, 9(2), 1–24.

Sailor, W. (2017). Equity as a basis for inclusive educational systems change. Australasian Journal of Special Education, 41(1), 1-17.

Shaeffer, S.F. (2019). Inclusive education: A prerequisite for equity and social justice. Asia Pacific Education Review, 1-12.

Skrtic, T. M. (1993). The crisis in special education knowledge: A perspective on perspective. In E. L. Meyen, G. A. Vergason, & R. J. Whelan (Eds.), Challenges facing special education (pp. 165– 192). Denver, CO: Love.

Slee, R.,&Allan, J. (2001). Excluding the included: Are consideration of inclusive education. International Studies in Sociology of Education, 11, 173–192. doi: 10.1080/09620210100200073

Sokal, A., Bricmont, J. (1998). Fasionable Nonsence: Postmodern Intelectuals’ Abuse of Science. New York: Picador USA.

UNESCO (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action for Special Needs Education. Paris: UNESCO.

Zakharchuk, M. (2014). Philosophical and educational concepts of inclusive education. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly, (41), 208-213. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-30

Як цитувати

Horishna, N. (2020). РОЗВИТОК КАТЕГОРІЇ ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА У ФІЛОСОФСЬКО-ОСВІТНІХ КОНЦЕПЦІЯХ ТА СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ. Social Work and Education, 7(1), 65–75. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.1.5.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION