ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА ЗВО В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.8.Ключові слова:
особистість; освіта; особистісно-орієнтований підхід; заклад вищої освіти; педагогічна діяльність;, викладач; іноземний здобувач вищої освіти; професійно-психологічні характеристики; психолого-педагогічний супровід.Анотація
У статті висвітлено психологічні особливості діяльності викладача ЗВО в процесі навчання іноземних здобувачів вищої освіти. Виділено основні принципи розвитку професійно-психологічних характеристик діяльності педагога. Визначено взаємопов'язані компоненти цілісної систематичної діяльності викладача ЗВО: систематичне відстеження динаміки особистісного розвитку іноземного здобувача вищої освіти в процесі навчання; створення психолого-педагогічних та соціальних умов для розвитку особистості іноземних здобувачів вищої освіти, їхньої успішної адаптації та навчання; надання допомоги іноземним здобувачам вищої освіти, які мають проблеми в навчанні. Наведено чинники психологічної адаптації іноземних здобувачів вищої освіти. Виокремлено психологічні аспекти особистісно-орієнтованого підходу до навчання. Відмічено, що вагомим показником у процесі взаємодії викладача при роботі з іноземними здобувачами вищої освіти є врахування особливостей професійної самосвідомості педагога. Сформовано психологічні бар'єри у роботі викладача в полікультурному освітньому просторі. Розроблено стадії психолого-педагогічного супроводу особистості на різних етапах професійної діяльності викладача в умовах навчання здобувачів вищої освіти.Посилання
Беляева, О. М. (2013). Про деякі соціальні, психологічні та педагогічні аспекти навчання іноземних студентів у вищих медичних навчальних закладах України. Світ медицини та біології. №2 (37), С. 17-20. [Belyaeva, O. M. (2013). About some social, psychological and pedagogical aspects of teaching foreign students in higher medical educational institutions of Ukraine. The world of medicine and biology, 2 (37), P.17-20 [in Ukrainian].
Гульбс, О. А. Особистісне становлення викладача вищої школи в професійній діяльності. [Електронний ресурс]. Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/.../PB5_47.pdf. [Gulbs, O. A. Personal development of a high school teacher in professional activities. [Electronic resource]. Mode of access: www.nbuv.gov.ua/portal/.../PB5_47.pdf. [in Ukrainian].
Деркач, Д., Демченко, В. (2015). Психологические особенности адаптации иностранных студентов к условиям жизни и обучения в Украине. Новий колегіум, №1, С. 18-22. [Derkach, D. & Demchenko, V. (2015). Psychological features of adaptation of foreign students to living and studying conditions in Ukraine. New Collegium, 1, P. 18-22 [in Ukrainian].
Довгодько, Т. (2013). Адаптація іноземних студентів до освітнього середовища України. Педагогіка і психологія професійної освіти. Дидактика, методика і технології навчання, № 2, С. 114-120. [Dovgodko, T. (2013). Adaptation of foreign students to the educational environment of Ukraine. Pedagogy and psychology of vocational education. Didactics, methods and technologies of teaching, 2, P. 114-120 [in Ukrainian].
Крутецкий, В. А. (1972). Основы педагогической психологии. Москва: Просвещение, 1972. 255 с. [Krutetsky, V. A. (1972). Fundamentals of pedagogical psychology. Moscow: Enlightenment, 1972. 255 p. [in Russian].
Мітіна, С. В. (2015). Соціально-психологічні аспекти адаптації іноземних студентів до навчального процесу в українських ВНЗ. Київ. 27 с. [Mitina, S. V. (2015). Socio-psychological aspects of adaptation of foreign students to the educational process in Ukrainian universities. Kiev. 27 p. [in Ukrainian].
Рязанцева, Д. В. (2018). Формування міжкультурної наукової компетентності викладачів вищих навчальних закладів. Педагогіка та психологія, Вип. 59, С.212-220. [Ryazantseva, D. V. (2018). Formation of intercultural scientific competence of teachers of higher educational institutions. Pedagogy and Psychology, Vol. 59, P.212-220 [in Ukrainian].
Синякова, М. Г., Сыманюк, Э. Э. (2011). Психология профессионально-образовательного пространства личности. Педагогическое образование в России, № 5, С. 46-52. [Sinyakova, M. G. & Symanyuk, E. E. (2011). Psychology of professional and educational space of personality. Pedagogical education in Russia, 5, P. 46-52 [in Russian].
Синякова, М. Г. (2012). Профессионально-психологические характеристики педагога, детерминированные поликультурным образовательным пространством. Актуальные проблемы естественных и гуманитарных наук, № 11 (46), С. 263-266. [Sinyakova, M. G. (2012). Professional and psychological characteristics of the teacher, determined by the multicultural educational space. Actual problems of natural and human sciences, 11 (46), P. 263-266 [in Russian].
Феднова, І. М. (2018). Дослідження психологічних особливостей спілкування студентів-іноземців як елемента адаптації. Вісник університету імені Альфреда Нобеля, № 1 (15), С. 63-68. [Fednova, I. M. (2018). Research of psychological features of communication of foreign students as an element of adaptation. Bulletin of Alfred Nobel University, 1 (15), P. 63-68 [in Ukrainian].
Чорний, Є. В. (2011). Концептуальне та емпіричне підґрунтя психологічного моделювання полікультурної освіти. Психологія і суспільство, № 4, С. 101-109. [Chorniy, E. V. (2011). Conceptual and empirical basis of psychological modeling of multicultural education. Psychology and Society, 4, P. 101-109. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вікторія Демченко,, Ірина Семенишина,, Євгенія Ємельянова,
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).