ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА ЗВО В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Вікторія Демченко Харківський національний університет радіоелектроніки, Харків, Україна, , Україна
  • Ірина Семенишина Подільський державний аграрно-технічний університет, м. Кам’янець—Подiльський, Україна,, Україна https://orcid.org/0000-0001-9300-8914
  • Євгенія Ємельянова Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка, Харків, Україна,, Україна https://orcid.org/0000-0002-8324-3862

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.8.

Ключові слова:

особистість; освіта; особистісно-орієнтований підхід; заклад вищої освіти; педагогічна діяльність;, викладач; іноземний здобувач вищої освіти; професійно-психологічні характеристики; психолого-педагогічний супровід.

Анотація

У статті висвітлено психологічні особливості діяльності викладача ЗВО в процесі навчання іноземних здобувачів вищої освіти. Виділено основні принципи розвитку професійно-психологічних характеристик діяльності педагога. Визначено взаємопов'язані компоненти цілісної систематичної діяльності викладача ЗВО: систематичне відстеження динаміки особистісного розвитку іноземного здобувача вищої освіти в процесі навчання; створення психолого-педагогічних та соціальних умов для розвитку особистості іноземних здобувачів вищої освіти, їхньої успішної адаптації та навчання; надання допомоги іноземним здобувачам вищої освіти, які мають проблеми в навчанні. Наведено чинники психологічної адаптації іноземних здобувачів вищої освіти. Виокремлено психологічні аспекти особистісно-орієнтованого підходу до навчання. Відмічено, що вагомим показником у процесі взаємодії викладача при роботі з іноземними здобувачами вищої освіти є врахування особливостей професійної самосвідомості педагога. Сформовано психологічні бар'єри у роботі викладача в полікультурному освітньому просторі. Розроблено стадії психолого-педагогічного супроводу особистості на різних етапах професійної діяльності викладача в умовах навчання здобувачів вищої освіти.

Біографії авторів

Вікторія Демченко, Харківський національний університет радіоелектроніки, Харків, Україна,

кандидат психологічних наук, доцент, кафедра мовної підготовки,

Ірина Семенишина, Подільський державний аграрно-технічний університет, м. Кам’янець—Подiльський, Україна,

кандидат фізико-математичних наук, доцент, кафедра математичних дисциплін, інформатики і моделювання,

Євгенія Ємельянова, Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка, Харків, Україна,

кандидат філологічних наук, доцент, кафедра мовної підготовки,

Посилання

Беляева, О. М. (2013). Про деякі соціальні, психологічні та педагогічні аспекти навчання іноземних студентів у вищих медичних навчальних закладах України. Світ медицини та біології. №2 (37), С. 17-20. [Belyaeva, O. M. (2013). About some social, psychological and pedagogical aspects of teaching foreign students in higher medical educational institutions of Ukraine. The world of medicine and biology, 2 (37), P.17-20 [in Ukrainian].

Гульбс, О. А. Особистісне становлення викладача вищої школи в професійній діяльності. [Електронний ресурс]. Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/.../PB5_47.pdf. [Gulbs, O. A. Personal development of a high school teacher in professional activities. [Electronic resource]. Mode of access: www.nbuv.gov.ua/portal/.../PB5_47.pdf. [in Ukrainian].

Деркач, Д., Демченко, В. (2015). Психологические особенности адаптации иностранных студентов к условиям жизни и обучения в Украине. Новий колегіум, №1, С. 18-22. [Derkach, D. & Demchenko, V. (2015). Psychological features of adaptation of foreign students to living and studying conditions in Ukraine. New Collegium, 1, P. 18-22 [in Ukrainian].

Довгодько, Т. (2013). Адаптація іноземних студентів до освітнього середовища України. Педагогіка і психологія професійної освіти. Дидактика, методика і технології навчання, № 2, С. 114-120. [Dovgodko, T. (2013). Adaptation of foreign students to the educational environment of Ukraine. Pedagogy and psychology of vocational education. Didactics, methods and technologies of teaching, 2, P. 114-120 [in Ukrainian].

Крутецкий, В. А. (1972). Основы педагогической психологии. Москва: Просвещение, 1972. 255 с. [Krutetsky, V. A. (1972). Fundamentals of pedagogical psychology. Moscow: Enlightenment, 1972. 255 p. [in Russian].

Мітіна, С. В. (2015). Соціально-психологічні аспекти адаптації іноземних студентів до навчального процесу в українських ВНЗ. Київ. 27 с. [Mitina, S. V. (2015). Socio-psychological aspects of adaptation of foreign students to the educational process in Ukrainian universities. Kiev. 27 p. [in Ukrainian].

Рязанцева, Д. В. (2018). Формування міжкультурної наукової компетентності викладачів вищих навчальних закладів. Педагогіка та психологія, Вип. 59, С.212-220. [Ryazantseva, D. V. (2018). Formation of intercultural scientific competence of teachers of higher educational institutions. Pedagogy and Psychology, Vol. 59, P.212-220 [in Ukrainian].

Синякова, М. Г., Сыманюк, Э. Э. (2011). Психология профессионально-образовательного пространства личности. Педагогическое образование в России, № 5, С. 46-52. [Sinyakova, M. G. & Symanyuk, E. E. (2011). Psychology of professional and educational space of personality. Pedagogical education in Russia, 5, P. 46-52 [in Russian].

Синякова, М. Г. (2012). Профессионально-психологические характеристики педагога, детерминированные поликультурным образовательным пространством. Актуальные проблемы естественных и гуманитарных наук, № 11 (46), С. 263-266. [Sinyakova, M. G. (2012). Professional and psychological characteristics of the teacher, determined by the multicultural educational space. Actual problems of natural and human sciences, 11 (46), P. 263-266 [in Russian].

Феднова, І. М. (2018). Дослідження психологічних особливостей спілкування студентів-іноземців як елемента адаптації. Вісник університету імені Альфреда Нобеля, № 1 (15), С. 63-68. [Fednova, I. M. (2018). Research of psychological features of communication of foreign students as an element of adaptation. Bulletin of Alfred Nobel University, 1 (15), P. 63-68 [in Ukrainian].

Чорний, Є. В. (2011). Концептуальне та емпіричне підґрунтя психологічного моделювання полікультурної освіти. Психологія і суспільство, № 4, С. 101-109. [Chorniy, E. V. (2011). Conceptual and empirical basis of psychological modeling of multicultural education. Psychology and Society, 4, P. 101-109. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-02

Як цитувати

Демченко, В. ., Семенишина, І. . ., & Ємельянова, Є. . (2021). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА ЗВО В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ. Social Work and Education, 8(1), 90–105. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.8.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION