ФІЗИЧНИЙ СУПРОВІД ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ: ДО ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

  • Оксана Кравченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна; , Україна https://orcid.org/0000-0002-9732-6546

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.9.

Ключові слова:

професія;, супровід;, особа з інвалідністю;, доступність;, професійна підготовка;, соціальна інклюзія.

Анотація

Сталий розвиток ймовірний лише при врахуванні людського потенціалу як основної цінності суспільства, створенні умов і забезпеченні можливостей для повноцінного його розвитку. Особи з інвалідністю правомірно становлять важливу складову людського потенціалу – розуміння і усвідомлення чого є ключовою засадою соціальної інклюзії. Повноцінна участь передбачає, що людина з інвалідністю є повноправним суб’єктом суспільно-політичних, соціально-економічних і соціокультурних процесів. З цією метою на державному і локальному рівнях має бути забезпечена доступність: доступ до здобуття освіти – від дошкільної до вищої, доступ до закладів соціальної сфери щодо отримання визначених законодавством соціальних гарантій, до закладів охорони здоров’я – щодо отримання якісних медичних послуг, доступ до закладів культури у контексті реалізації творчих здібностей та задоволення соціокультурних потреб у відвідуванні театрів, музеїв, пам’яток історії та архітектури тощо. З огляду на це актуалізується питання підготовки фахівців з надання послуг фізичного супроводу осіб з інвалідністю в Україні. У цій роботі використано низку методів дослідження. По-перше, ми звернулись до аналізу чинного українського законодавства з питань соціального захисту людей з інвалідністю, в тому числі Наказ Міністерства соціальної політики України № 28 від 12.10.2018, яким затверджено перелік соціальних послуг, що надаються особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати. По-друге, здійснено вивчення професійного стандарту за професією «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю». По-третє, розроблено навчально-методичне забезпечення для підготовки фахівців за цією професією, що включає освітньо-кваліфікаційну характеристику випускника закладу освіти, програму професійної та професійно-практичної підготовки, навчальний план, робочий навчальний план, навчально-методичне забезпечення дисциплін, робочу навчальну програму з виробничого навчання, робочу програму практики, методичні вказівки до підготовки і захисту кваліфікаційних робіт. По-четверте, проведено опитування волонтерів, які забезпечують фізичний супровід людей з інвалідністю щодо вивчення реального стану та проблем, пов’язаних із фізичним супроводом. У контексті мінімізування природно-середовищних бар’єрів у життєдіяльності людей з інвалідністю заслуговує на увагу затвердження професійного стандарту «Супроводжувач осіб з інвалідністю» (наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1178 від 20.06.2020 р.). Відповідно до Національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» введено нову професію «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю». Здобуття професії передбачає присвоєння професійної та освітньої кваліфікації «Супроводжувач осіб з інвалідністю» і відноситься до третього рівня Національної рамки кваліфікації. У межах науково-дослідної теми «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» (державний реєстраційний номер: 0119U103978) співробітниками Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини у співпраці з Київським міським центром соціальної, професійної та трудової реабілітації інвалідів (від 03.07.2020 р. № 55\20) розроблено навчально-методичне забезпечення підготовки фахівців за професією «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю», що включає: програму професійної та професійно-практичної підготовки; навчальний план; робочий навчальний план; навчально-методичне забезпечення для кожної дисципліни; робочу навчальну програму з виробничого навчання; робочу програму практики; методичні вказівки до підготовки і захисту кваліфікаційних робіт (Супроводжувач осіб з інвалідністю, 2020). На основі аналізу визначення понять у різних галузях життєдіяльності людини визначемо супровід як створення різноманітних умов, так і цілеспрямовану реалізацію спеціальних заходів у межах надання послуг – освітніх, соціальних, медичних тощо, що передбачає сприяння і допомога людині кваліфікованими фахівцями у межах тривалого часу з метою вирішення складної життєвої ситуації. Фізичний супровід для осіб з інвалідністю визначено як соціальну послугу для категорії громадян, які мають порушення опорно-рухового апарату, порушення зору, інших нозологій для усунення обмежень життєдіяльності та включення в громаду, зміст якої полягає у супроводженні від місця проживання до місця призначення, а також в інформуванні, наданні побутової та психологічної допомоги особам під час фізичного супроводу. Висновок. Таким чином, введення в дію стандарту професії «Супроводжувач осіб з інвалідністю» та підготовка фахівців з присвоєнням однойменної кваліфікації є суттєвим кроком на шляху щодо забезпечення доступу до суспільних благ всіх категорій громадян, в тому числі з інвалідністю.

Біографія автора

Оксана Кравченко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна;

Сталий розвиток ймовірний лише при врахуванні людського потенціалу як основної цінності суспільства, створенні умов і забезпеченні можливостей для повноцінного його розвитку. Особи з інвалідністю правомірно становлять важливу складову людського потенціалу – розуміння і усвідомлення чого є ключовою засадою соціальної інклюзії. Повноцінна участь передбачає, що людина з інвалідністю є повноправним суб’єктом суспільно-політичних, соціально-економічних і соціокультурних процесів. З цією метою на державному і локальному рівнях має бути забезпечена доступність: доступ до здобуття освіти – від дошкільної до вищої, доступ до закладів соціальної сфери щодо отримання визначених законодавством соціальних гарантій, до закладів охорони здоров’я – щодо отримання якісних медичних послуг, доступ до закладів культури у контексті реалізації творчих здібностей та задоволення соціокультурних потреб у відвідуванні театрів, музеїв, пам’яток історії та архітектури тощо. З огляду на це актуалізується питання підготовки фахівців з надання послуг фізичного супроводу осіб з інвалідністю в Україні. У цій роботі використано низку методів дослідження. По-перше, ми звернулись до аналізу чинного українського законодавства з питань соціального захисту людей з інвалідністю, в тому числі Наказ Міністерства соціальної політики України № 28 від 12.10.2018, яким затверджено перелік соціальних послуг, що надаються особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати. По-друге, здійснено вивчення професійного стандарту за професією «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю». По-третє, розроблено навчально-методичне забезпечення для підготовки фахівців за цією професією, що включає освітньо-кваліфікаційну характеристику випускника закладу освіти, програму професійної та професійно-практичної підготовки, навчальний план, робочий навчальний план, навчально-методичне забезпечення дисциплін, робочу навчальну програму з виробничого навчання, робочу програму практики, методичні вказівки до підготовки і захисту кваліфікаційних робіт. По-четверте, проведено опитування волонтерів, які забезпечують фізичний супровід людей з інвалідністю щодо вивчення реального стану та проблем, пов’язаних із фізичним супроводом. У контексті мінімізування природно-середовищних бар’єрів у життєдіяльності людей з інвалідністю заслуговує на увагу затвердження професійного стандарту «Супроводжувач осіб з інвалідністю» (наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1178 від 20.06.2020 р.). Відповідно до Національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» введено нову професію «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю». Здобуття професії передбачає присвоєння професійної та освітньої кваліфікації «Супроводжувач осіб з інвалідністю» і відноситься до третього рівня Національної рамки кваліфікації. У межах науково-дослідної теми «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» (державний реєстраційний номер: 0119U103978) співробітниками Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини у співпраці з Київським міським центром соціальної, професійної та трудової реабілітації інвалідів (від 03.07.2020 р. № 55\20) розроблено навчально-методичне забезпечення підготовки фахівців за професією «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю», що включає: програму професійної та професійно-практичної підготовки; навчальний план; робочий навчальний план; навчально-методичне забезпечення для кожної дисципліни; робочу навчальну програму з виробничого навчання; робочу програму практики; методичні вказівки до підготовки і захисту кваліфікаційних робіт (Супроводжувач осіб з інвалідністю, 2020). На основі аналізу визначення понять у різних галузях життєдіяльності людини визначемо супровід як створення різноманітних умов, так і цілеспрямовану реалізацію спеціальних заходів у межах надання послуг – освітніх, соціальних, медичних тощо, що передбачає сприяння і допомога людині кваліфікованими фахівцями у межах тривалого часу з метою вирішення складної життєвої ситуації. Фізичний супровід для осіб з інвалідністю визначено як соціальну послугу для категорії громадян, які мають порушення опорно-рухового апарату, порушення зору, інших нозологій для усунення обмежень життєдіяльності та включення в громаду, зміст якої полягає у супроводженні від місця проживання до місця призначення, а також в інформуванні, наданні побутової та психологічної допомоги особам під час фізичного супроводу. Висновок. Таким чином, введення в дію стандарту професії «Супроводжувач осіб з інвалідністю» та підготовка фахівців з присвоєнням однойменної кваліфікації є суттєвим кроком на шляху щодо забезпечення доступу до суспільних благ всіх категорій громадян, в тому числі з інвалідністю.

Посилання

Kravchenko O., Oksom P., Voitovska A., Albul I. (2020). Gender socialization of students with disabilities: Ukrainian practicies. Amazonia Investiga. Vol: 9 issue. 27. P. 260 – 267.

Encyclopedia for social workers. (2013). For the general ed. prof. I. D. Zvereva. Kyiv, Simferopol: Universum, 536 p. [in Ukrainian] [Енциклопедія для фахівців соціальної роботи. (2013). За заг. ред. проф. І.Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь: Універсум, 536 с].

Law of Ukraine «On Education» (2017). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19. [inUkrainian] [Закон України «Про освіту» (2017). Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19].

Law of Ukraine «On Social Services» (2019). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2671-19 [in Ukrainian] [Закон України «Про соціальні послуги» (2019). Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19].

Law of Ukraine «On Social Work with Families, Children and Youth» (2001). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2558-14. [in Ukrainian] [Закон України «Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю» (2001). Доступно з:: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2558-14].

Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Retrieved from: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/995_g71. [inUkrainian] [Конвенція про права осіб з інвалідністю (2006). Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71.

Melnyk Y. (2012). Theoretical and methodological principles of medical and psychological support. Retrieved from: https://culturehealth.org/hogokz_ knigi/Arhiv_DOI/01_ HNPU_2012/teore_2012.pdf. [inUkrainian] [Мельник Ю. (2012). Теоретичні та методологічні засади медично-психологічного супроводу. Доступно з: https://culturehealth.org/hogokz_knigi/Arhiv_DOI/01_HNPU_2012/teore_2012.pdf].

Panok, V. G., Marukhina, I. V., & Romanovskaya, D. D. (2020). Psychological support of education in a pandemic. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 2 (2). Retrieved from: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-12-2. [in Ukrainian] [Панок, В. Г., Марухіна, І. В., & Романовська, Д. Д. (2020). Психологічний супровід освіти в умовах пандемії. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(2). Доступо з: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-12-2].

Conceptual-terminological bilingual dictionary: social pedagogy (Terminology Bilingual Dictionary) (2015). authors-compilers: І. В. Lityaga, S. M. Kolyadenko, S. M. Sytnyakivska; for general Ed. Prof. O. N. Seiko. - View. 2nd, reworked. And extra. - Zhytomyr: ZhSU Publishing House. I. Franko, 196 p. [in Ukrainian] [Понятійно-термінологічний білінгвальний словник: соціальна педагогіка (Terminology Bilingual Dictionary) (2015). / автори-укладачі: І. В. Літяга, С. М. Коляденко, С. М. Ситняківська ; за заг. Ред. Проф. Н. А. Сейко. Вид. 2-ге, перероб. І доп. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 196 с].

Popovich, A. M. (2017). Social barriers and social rehabilitation. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social work". Issue 1 (40). [in Ukrainian] [Попович А.М. (2017). Соціальні бар’єри та соціальна реабілітація. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Випуск 1 (40)].

UN General Assembly Resolution 48/96 of 20 December 1993 «Standard Rules on the Equalization of Opportunities for Persons with Disabilities». Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_306. [in Ukrainian] [Резолюція 48/96 Генеральної Асамблеї ООН від 20 грудня 1993 року «Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів». Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_306].

Companion of persons with disabilities: teaching method. way. (2020). / O. O. Kravchenko, M. S. Mishchenko, N. V. Levchenko [etc.]. Uman: Vizavi, 110 p. [in Ukrainian] [Супроводжувач осіб з інвалідністю: навч.-метод. посіб. (2020). / О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, Н. В. Левченко [та ін.]. Умань : Візаві, 110 с].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-02

Як цитувати

Кравченко, О. . (2021). ФІЗИЧНИЙ СУПРОВІД ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ: ДО ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ. Social Work and Education, 8(1), 116–128. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.9.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION