ФІЗИЧНИЙ СУПРОВІД ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ: ДО ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.9.Ключові слова:
професія;, супровід;, особа з інвалідністю;, доступність;, професійна підготовка;, соціальна інклюзія.Анотація
Сталий розвиток ймовірний лише при врахуванні людського потенціалу як основної цінності суспільства, створенні умов і забезпеченні можливостей для повноцінного його розвитку. Особи з інвалідністю правомірно становлять важливу складову людського потенціалу – розуміння і усвідомлення чого є ключовою засадою соціальної інклюзії. Повноцінна участь передбачає, що людина з інвалідністю є повноправним суб’єктом суспільно-політичних, соціально-економічних і соціокультурних процесів. З цією метою на державному і локальному рівнях має бути забезпечена доступність: доступ до здобуття освіти – від дошкільної до вищої, доступ до закладів соціальної сфери щодо отримання визначених законодавством соціальних гарантій, до закладів охорони здоров’я – щодо отримання якісних медичних послуг, доступ до закладів культури у контексті реалізації творчих здібностей та задоволення соціокультурних потреб у відвідуванні театрів, музеїв, пам’яток історії та архітектури тощо. З огляду на це актуалізується питання підготовки фахівців з надання послуг фізичного супроводу осіб з інвалідністю в Україні. У цій роботі використано низку методів дослідження. По-перше, ми звернулись до аналізу чинного українського законодавства з питань соціального захисту людей з інвалідністю, в тому числі Наказ Міністерства соціальної політики України № 28 від 12.10.2018, яким затверджено перелік соціальних послуг, що надаються особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати. По-друге, здійснено вивчення професійного стандарту за професією «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю». По-третє, розроблено навчально-методичне забезпечення для підготовки фахівців за цією професією, що включає освітньо-кваліфікаційну характеристику випускника закладу освіти, програму професійної та професійно-практичної підготовки, навчальний план, робочий навчальний план, навчально-методичне забезпечення дисциплін, робочу навчальну програму з виробничого навчання, робочу програму практики, методичні вказівки до підготовки і захисту кваліфікаційних робіт. По-четверте, проведено опитування волонтерів, які забезпечують фізичний супровід людей з інвалідністю щодо вивчення реального стану та проблем, пов’язаних із фізичним супроводом. У контексті мінімізування природно-середовищних бар’єрів у життєдіяльності людей з інвалідністю заслуговує на увагу затвердження професійного стандарту «Супроводжувач осіб з інвалідністю» (наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1178 від 20.06.2020 р.). Відповідно до Національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» введено нову професію «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю». Здобуття професії передбачає присвоєння професійної та освітньої кваліфікації «Супроводжувач осіб з інвалідністю» і відноситься до третього рівня Національної рамки кваліфікації. У межах науково-дослідної теми «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» (державний реєстраційний номер: 0119U103978) співробітниками Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини у співпраці з Київським міським центром соціальної, професійної та трудової реабілітації інвалідів (від 03.07.2020 р. № 55\20) розроблено навчально-методичне забезпечення підготовки фахівців за професією «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю», що включає: програму професійної та професійно-практичної підготовки; навчальний план; робочий навчальний план; навчально-методичне забезпечення для кожної дисципліни; робочу навчальну програму з виробничого навчання; робочу програму практики; методичні вказівки до підготовки і захисту кваліфікаційних робіт (Супроводжувач осіб з інвалідністю, 2020). На основі аналізу визначення понять у різних галузях життєдіяльності людини визначемо супровід як створення різноманітних умов, так і цілеспрямовану реалізацію спеціальних заходів у межах надання послуг – освітніх, соціальних, медичних тощо, що передбачає сприяння і допомога людині кваліфікованими фахівцями у межах тривалого часу з метою вирішення складної життєвої ситуації. Фізичний супровід для осіб з інвалідністю визначено як соціальну послугу для категорії громадян, які мають порушення опорно-рухового апарату, порушення зору, інших нозологій для усунення обмежень життєдіяльності та включення в громаду, зміст якої полягає у супроводженні від місця проживання до місця призначення, а також в інформуванні, наданні побутової та психологічної допомоги особам під час фізичного супроводу. Висновок. Таким чином, введення в дію стандарту професії «Супроводжувач осіб з інвалідністю» та підготовка фахівців з присвоєнням однойменної кваліфікації є суттєвим кроком на шляху щодо забезпечення доступу до суспільних благ всіх категорій громадян, в тому числі з інвалідністю.Посилання
Kravchenko O., Oksom P., Voitovska A., Albul I. (2020). Gender socialization of students with disabilities: Ukrainian practicies. Amazonia Investiga. Vol: 9 issue. 27. P. 260 – 267.
Encyclopedia for social workers. (2013). For the general ed. prof. I. D. Zvereva. Kyiv, Simferopol: Universum, 536 p. [in Ukrainian] [Енциклопедія для фахівців соціальної роботи. (2013). За заг. ред. проф. І.Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь: Універсум, 536 с].
Law of Ukraine «On Education» (2017). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19. [inUkrainian] [Закон України «Про освіту» (2017). Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19].
Law of Ukraine «On Social Services» (2019). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2671-19 [in Ukrainian] [Закон України «Про соціальні послуги» (2019). Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19].
Law of Ukraine «On Social Work with Families, Children and Youth» (2001). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2558-14. [in Ukrainian] [Закон України «Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю» (2001). Доступно з:: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2558-14].
Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Retrieved from: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/995_g71. [inUkrainian] [Конвенція про права осіб з інвалідністю (2006). Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71.
Melnyk Y. (2012). Theoretical and methodological principles of medical and psychological support. Retrieved from: https://culturehealth.org/hogokz_ knigi/Arhiv_DOI/01_ HNPU_2012/teore_2012.pdf. [inUkrainian] [Мельник Ю. (2012). Теоретичні та методологічні засади медично-психологічного супроводу. Доступно з: https://culturehealth.org/hogokz_knigi/Arhiv_DOI/01_HNPU_2012/teore_2012.pdf].
Panok, V. G., Marukhina, I. V., & Romanovskaya, D. D. (2020). Psychological support of education in a pandemic. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 2 (2). Retrieved from: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-12-2. [in Ukrainian] [Панок, В. Г., Марухіна, І. В., & Романовська, Д. Д. (2020). Психологічний супровід освіти в умовах пандемії. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(2). Доступо з: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-12-2].
Conceptual-terminological bilingual dictionary: social pedagogy (Terminology Bilingual Dictionary) (2015). authors-compilers: І. В. Lityaga, S. M. Kolyadenko, S. M. Sytnyakivska; for general Ed. Prof. O. N. Seiko. - View. 2nd, reworked. And extra. - Zhytomyr: ZhSU Publishing House. I. Franko, 196 p. [in Ukrainian] [Понятійно-термінологічний білінгвальний словник: соціальна педагогіка (Terminology Bilingual Dictionary) (2015). / автори-укладачі: І. В. Літяга, С. М. Коляденко, С. М. Ситняківська ; за заг. Ред. Проф. Н. А. Сейко. Вид. 2-ге, перероб. І доп. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 196 с].
Popovich, A. M. (2017). Social barriers and social rehabilitation. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social work". Issue 1 (40). [in Ukrainian] [Попович А.М. (2017). Соціальні бар’єри та соціальна реабілітація. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Випуск 1 (40)].
UN General Assembly Resolution 48/96 of 20 December 1993 «Standard Rules on the Equalization of Opportunities for Persons with Disabilities». Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_306. [in Ukrainian] [Резолюція 48/96 Генеральної Асамблеї ООН від 20 грудня 1993 року «Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів». Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_306].
Companion of persons with disabilities: teaching method. way. (2020). / O. O. Kravchenko, M. S. Mishchenko, N. V. Levchenko [etc.]. Uman: Vizavi, 110 p. [in Ukrainian] [Супроводжувач осіб з інвалідністю: навч.-метод. посіб. (2020). / О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, Н. В. Левченко [та ін.]. Умань : Візаві, 110 с].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Оксана Кравченко,
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).