Підготовка соціальних працівників до професійної діяльності у сфері здоров’я: впровадження прогресивних ідей США в Україні
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.3.8Ключові слова:
соціальний працівник, сфера охорони здоров’я, професійна підготовка, діяльність соціального працівника у сфері здоров’я, університети, СШААнотація
Актуальність дослідження зумовлена зростанням значення здоров’я в системі цінностей сучасного суспільства, а також погіршенням стану здоров’я населення не лише в Україні, але загалом у світі. Ситуація особливо погіршилася в умовах пандемії коронавірусної інфекції, що спричинила до появи численних нових і загострення «старих» соціальних проблем населення. Соціальні працівники не можуть залишатися осторонь тих проблем, з якими зіткнулися пересічні громадяни, особливо, якщо йдеться про досягнення соціальної справедливості і дотримання людських прав у такій чутливій сфері як здоров’я. Для забезпечення ефективного надання соціальних послуг і з метою розв’язання соціальних проблем населення на засадах здоров’єзбереження фахівці соціальної роботи мають бути належним чином підготовленими до такого роду професійної діяльності. Підготовка соціальних працівників до діяльності у сфері здоров’я в Україні є достатньо новим напрямом підготовки у закладах вищої освіти, а практика соціальних працівників у сфері охорони здоров’я в Україні на сьогодні ще не надто типове явище. Добрим підгрунтям для якісної підготовки майбутніх і вже практикуючих соціальних працівників до діяльності у сфері здоров’я є застосування прогресивних зарубіжних напрацювань. Особливу вагу має американський досвід підготовки соціальних працівників до роботи у сфері здоров’я, заснований на понад столітній практиці у цій царині. Задля запозичення і адаптації цінних ідей зарубіжних фахівців було здійснено порівняння підготовки соціальних працівників до діяльності у сфері здоров’я в США і Україні. На основі виявлених спільних і відмінних рис запропоновано шляхи впровадження кращих здобутків американської вищої школи у вітчизняну практику університетської підготовки соціальних працівників.Посилання
Бабушко, С. (2014). Аналіз нормативно-правового забезпечення професійного розвитку фахівців у США. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1 (8), 155–164 [Babushko, S. (2014). Analysis of regulatory and legal support for professional development of specialists in the United States. Adult education: theory, experience, perspectives, 1 (8), 155–164].
Безлюдна, В. (2012). Система соціальної роботи з сім’єю в США. (Дис. канд. пед. наук). Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань [Bezlyudna, V. (2012). The system of social work with the family in the United States. (Dissertation for Candidate of Pedagogical Sciences). Uman State Pedagogical University named after Pavlo Tychyna, Uman].
Бєлікова, Н. (2012). Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до здоров’язбережувальної діяльності. (Автореф. дис. д-ра пед. наук). Луцький інституту розвитку людини Університету «Україна», Луцьк [Belikova, N. (2012). Theoretical and methodical bases of preparation of future specialists in physical rehabilitation for health-preserving activity. (Author's dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences). Lutsk Institute of Human Development, University "Ukraine", Lutsk].
Бідюк, Н. (2009). Професіне навчання безробітних у США: теорія і практика. Хмельницький : ХмЦНТЕІ [Bidyuk, N. (2009). Vocational training of the unemployed in the United States: theory and practice. Khmelnytsky: KhmTSNTEI].
Бобрицька, В. (2016). Державна освітня політика України у сфері освіти осіб з особливими потребами. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 3–4, 53–58 [Bobrytska, V. (2016). State educational policy of Ukraine in the field of education of persons with special needs. Continuing professional education: theory and practice, 3–4, 53–58].
Бобрицька, В. (2010). Формування здоров'я молоді : актуалізація світового ретродосвіду в умовах сучасної університетської освіти. Полтава: ФОП Рибалка Д. Л. [Bobrytska, V. (2010). Formation of youth health: actualization of world retro-experience in the conditions of modern university education. Poltava: FOP Rybalka D.L.].
Гайдук, Н. (2005). Професійна підготовка соціальних працівників до здійснення посередництва (на матеріалах США і Канади). (Дис. кан. пед. наук). Інституті педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ. [Gaiduk, N. (2005). Professional training of social workers for mediation (based on US and Canadian materials). (Dis. Can. Ped. Of sciences). Institute of Pedagogy and Psychology of Vocational Education of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv].
Голубенко, Т. (2015). Формування готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку. (Автореф. дис. канд. пед. наук). НПУ імені М. П. Драгоманова, Київ [Golubenko, T. (2015). Formation of readiness of future social workers for patronage work with elderly people. (Author's dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences). NPU named after MP Drahomanov, Kyiv].
Жижко, О. (2013). Становлення та розвиток професійної освіти маргінальних груп населення Мексики і Венесуели. (Дис. д-ра пед. наук). Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, Київ [Žižko, O. (2013). Formation and development of vocational education of marginalized groups in Mexico and Venezuela. (Dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences). Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv].
Загайко, О. (2008). Підготовка працівників соціальних служб для середніх загальноосвітніх навчальних закладів Великої Британії. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харків [Zagayko, O. (2008). Training of social workers for secondary schools in Great Britain. (Author's dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences). GS Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv].
Капська, А. (Ред.), Карпенко, О., Пінчук, І. (2003).Соціально-педагогічна робота з дітьми та молоддю з функціональними обмеженнями. К.: Держ. центр соц. служб для молоді [Kapska, A. (Ed.), Karpenko, O., Pinchuk, I. (2003). Socio-pedagogical work with children and youth with functional limitations. K .: Gos. social center services for young people].
Карпенко, О. (2008). Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах університетської освіти. (Дис. д-ра пед. наук). Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ [Karpenko, O. (2008). Professional training of future social workers in the conditions of university education. (Dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences). MP Drahomanov National Pedagogical University, Kyiv].
Клос, Л. (2017). Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до здоров’єзбережувальної діяльності в університетах США: теорія і практика: монографія. Львів: Видавництво Львівської політехніки [Klos, L. (2017). Professional training of future social workers for health care in US universities: theory and practice: a monograph. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House].
Клос, Л. (2018a). Ґенеза професійної підготовки фахівців соціальної роботи сфери здоров'я у США. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, 38 (3), 258—267 [Klos, L. (2018a). Genesis of professional training of social workers in health care in the United States. Bulletin of the Oleksandr Dovzhenko National Pedagogical University, 38 (3), 258-267].
Клос, Л. (2018b). Сучасний стан соціальної роботи в охороні здоров`я населення: здоров`єзбережувальна діяльність соціального працівника. Міжнародний журнал загальної і медичної психології, 1 (01), 90–92 [Klos, L. (2018b). The current state of social work in public health: health activities of a social worker. International Journal of General and Medical Psychology, 1 (01), 90–92].
Клос, Л., Худоба, О., Школяр, М. (2019). Новий погляд на вирішення проблем здоров'я у територіальній громаді: міждисциплінарна команда фахівців. Partnerships for social change: 20 years of experience, devoted to the 20th anniversary of Canada-Ukraine «Reforming social services» Project (1999–2003) : international scientific and practical conference (Lviv, 24–26 October 2019) : proceedings, 25–29 [Klos, L., Khudoba, O., Shkolyar, M. (2019). A new look at solving health problems in the local community: an interdisciplinary team of specialists. Partnerships for social change: 20 years of experience, devoted to the 20th anniversary of Canada-Ukraine «Reforming social services» Project (1999–2003): international scientific and practical conference (Lviv, 24–26 October 2019): proceedings, 25– 29].
Ковчина, І. (2008). Теорія та практика підготовки майбутніх соціальних педагогів до соціально-правової діяльності. (Автореф. дис. д-ра пед. наук). Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ [Kovchina, I. (2008). Theory and practice of training future social educators for social and legal activities. (Author's dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences). MP Drahomanov National Pedagogical University, Kyiv].
Козубовська, І., Пічкар, О. (2003). Кадрове забезпечення соціальних служб у Великій Британії. Чернівці: Мистецька лінія [Kozubovska, I., Pichkar, O. (2003). Staffing of social services in the UK. Chernivtsi: Art line].
Логвиненко, Т. (2015). Підготовка соціальних працівників в університетах Скандинавських країн: Данія, Норвегія, Швеція. Дрогобич: Видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка [Logvinenko, T. (2015). Training of social workers in the universities of the Scandinavian countries: Denmark, Norway, Sweden. Drohobych: Publishing Department of Drohobych State Pedagogical University named after Ivan Franko].
Лактіонова, Г. (1999). Теоретико-методичні основи соціально-педагогічної роботи з жіночою молоддю в умовах великого міста. (Автореф. дис. д-ра пед. наук). Ін-т педагогіки АПН України, Київ [Laktionova, G. (1999). Theoretical and methodical bases of social and pedagogical work with female youth in the conditions of the big city. (Author's dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences). Institute of Pedagogy, Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv].
Мешко, Г. (2012). Теорія і практика підготовки майбутніх учителів до збереження і зміцнення професійного здоров’я. (Дис. д-ра пед. наук). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка,Тернопіль [Meshko, G. (2012). Theory and practice of training future teachers to maintain and strengthen professional health. (Dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences). Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University, Ternopil].
Микитенко, Н. (2006). Професійна підготовка соціальних працівників в університетах Канади. (Дис. канд. пед. наук). Тернопільський державний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль [Mikitenko, N. (2006). Training of social workers in Canadian universities. (Dissertation for Candidate of Pedagogical Sciences). Volodymyr Hnatiuk Ternopil State Pedagogical University, Ternopil].
Мукан, Н. (2011). Професійний розвиток учителів загальноосвітніх шкіл у системах неперервної педагогічної освіти Великої Британії, Канади, США. (Автореф. дис. д-ра пед. наук). Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, Київ [Mukan, N. (2011). Professional development of secondary school teachers in the systems of continuing pedagogical education in Great Britain, Canada, USA. (Author's dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences). Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv].
Мысина, Г. (2011). Создание условий для обеспечения физического, психического и социального благополучия студентов в здоровьесберегающей образовательной среде вуза. (Автореф. дисс. д-ра пед. наук). ФГБОУ ВПО «Тульский государственный педагогический университет им. Л. Н. Толстого», Тула [Mysina, G. (2011). Creating conditions to ensure the physical, mental and social well-being of students in a healthy educational environment of the university. (Author's dissertation. Doctor of Pedagogical Sciences). FGBOU VPO "Tula State Pedagogical University. LN Tolstoy ", Tula].
Огієнко, О. (2009).Тенденції розвитку освіти дорослих у скандинавських країнах (друга половина ХХ століття). (Дис. д-ра пед. наук). Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, Київ.[Ogienko, O. (2009). Trends in the development of adult education in the Scandinavian countries (second half of the twentieth century). (Dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences). Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv].
Патрушева, И. (2010). Формирование компетентности здоровьесбережения будущих специалистов по социальной работе в процессе обучения в вузе. (Автореф. дисс. канд. пед. наук). Нижневартовский государственный гуманитарный університет, Москва [Patrusheva, I. (2010). Formation of the competence of health care of future specialists in social work in the process of studying at the university. (Author's dissertation: Candidate of Pedagogical Sciences). Nizhnevartovsk State University for the Humanities, Moscow].
Пічкар, О. (2002). Система підготовки фахівців соціальної роботи у Великій Британії. (Дис. канд. пед. наук). Ужгородський національний університет, Ужгород [Pichkar, O. (2002). The system of training social work professionals in the UK. (Dissertation for Candidate of Pedagogical Sciences). Uzhhorod National University, Uzhhorod].
Поліщук, В. (2002). Професійна підготовка фахівців для соціальної сфери: зарубіжний досвід. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. [Polishchuk, V. (2002). Professional training for the social sphere: foreign experience. Ternopil: Textbook - Bogdan].
Плахотнік, О. (2008). Актуальні проблеми професійної підготовки соціальних працівників. Вісник Черкаського університету, 123, 119-123 [Plakhotnik, O. (2008). Actual problems of professional training of social workers. Bulletin of Cherkasy University, 123, 119-123].
Собчак, Н. (2004). Зміст і форми професійної підготовки соціальних працівників у системі неперервної освіти США. (Дис. канд. пед. наук). Тернопільський державний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль [Sobchak, N. (2004). The content and forms of training of social workers in the system of continuing education in the United States. (Dissertation for Candidate of Pedagogical Sciences). Volodymyr Hnatiuk Ternopil State Pedagogical University, Ternopil].
Стойка, О. (2015). Трансформаційні процеси у вищій школі США. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль [Stoyka, O. (2015). Transformational processes in US higher education. (Author's dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences). Volodymyr Hnatyuk Ternopil National Pedagogical University, Ternopil].
Україна. Верховна Рада. Закон «Про вищу освіту». № 1556-VII. (2014). URL:http://sfs.gov.ua/diyalnist-/zakonodavstvo-pro-diyalnis/zakoni-ukraini/ 65715.html [
Ukraine. Verkhovna Rada. Law "On Higher Education". № 1556-VII. (2014). URL: http: //sfs.gov.ua/diyalnist-/zakonodavstvo-pro-diyalnis/zakoni-ukraini/ 65715.html].
Brill, C. K. (2001). Looking at the social work profession through the eye of the NASW Code of Ethics. Research in Social Work Practice, 11(2), 223–224.
Bywaters, P., &McLeod, E.,& Napier, L. (Eds.). (2009). Social Work and Global Health Inequalities: Practice and Policy Developments. Bristol: The Policy Press.
Cabot, R. C. (1911). Social service work in hospitals. Chiсago Medical Recorder, 33, 307–321.
Carney, J., McCarren, K. (2012) Social Work Education in Non-Sexual Dual Relationships. Social Work Values and Ethics, 9 (2), 10–20.
Chan, C. L.-W. (Intr.); Rhind, N. (Eds.). (1997). Social Work Intervention in Health Care. Hong Kong: Hong Kong University Press.
Csikai, E. (2004). Social workers participation in the resolution of ethical dilemmas in hospice care. Health & Social Work, 29(1), 67–76.
Evans, T., Peters, F. (2001). Ethical dimensions of health equity. In T. Evans et al. (Eds.). Challenging inequities in health: from ethics to action. New York: Oxford University Press.
Goldmeier, J. (1984). Ethical styles and ethical decisions in health settings. Social Work in Health Care, 10(1), 45–60.
Headrick, L. A., & Khaleel, N. I. (2008). Getting it right: Educating professionals to work together in improving health and health care. Interprofessional Care, 22(4), 364–374.
Luptak, M. (2004). Social work and end-of-life care: a historical perspective. Health & Social Work, 29 (1),7–15.
Mattison, M. (2000). Ethical decision making: The person in the process. Social Work, 45(3), 201–212.
McCabe, J. T. (1984). Perceptions of Social Work Performance in a Hospital Setting: Implications for Education and for Geriatric Practice University of California. Berkeley.
Miller, M. S., & Rehr, H. (1983). Social work issues in health care. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
McLeod, S. (2008). Case Study method. URL:http://www. simplypsychology. org/case-study.html.
McLeroy, K. R., Bibeau, D., Steckler, A., & Glanz, K. (1988). An Ecological Perspective on Health Promotion Programs. Health Education Quarterly, 15, 351–377.
McBride, C. M., Rimer, B. K. (1999). Using the Telephone to Improve Health Behavior and Health Service Delivery. Patient Education and Counseling, 37, 3–18.
Oliviere, D. (2001). The social worker in palliative care: the ‘‘eccentric’’ role. Progress Palliat Care, 9, 237–241.
Parton, N. (2003). Rethinking professional practice: The contributions of social constructionism and the feminist ethics of care. British Journal of Social Work, 33(1), 1–16.
Raybould, С., Adler, G. (2006). Applying NASW Standards to End-of-Life Care for a Culturally Diverse, Aging Population. Social Work Values and Ethics-Archives, 3, 2. 84–89.
Sable, M., Schild, D., & Hipp, A. (2005). Public Health Social Work Standards and Competencies. URL: http://oce.sph.unc.edu/cetac/phswcompetencies_ may05.pdf.
Simpson, G. A., Williams, J. C., & Segall, A. B. (2007). Social work education and clinical learning. Clinical Social Work Journal, 35, 3–14.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Лілія Клос
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).