Pозвиток обдарованих дітей у мистецькому освітньому просторі
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.2Ключові слова:
мистецьке освітнє середовище, обдарованість, розвивальне освітнє середовище, інтегративна освіта, обдаровані дітиАнотація
Розв’язання широкого кола методологічних і прикладних проблем, пов’язаних із відтворенням та нарощуванням потенціалу обдарованості дітей і молоді, потребує створення мистецького освітнього середовища як такої сукупності умов для навчання, розвитку, індивідуалізації та соціалізації обдарованої особистості, що забезпечує можливість прояву і розвитку її обдарованості у відповідності з природними задатками, інтересами, вимогами вікової соціалізації, з одного боку, і соціальним запитом, з іншого. Незважаючи на існуючі в психології та педагогіці дослідження, присвячені проблемі освітнього середовища, єдина позиція щодо визначення поняття «мистецьке освітнє середовище», структури і методів його створення, все ще знаходиться на стадії розробки. Однією з причин цього є розмаїття методологічних передумов і емпіричних засад щодо досліджень проблеми мистецького освітнього середовища для обдарованих. Подолання методологічних і методичних розбіжностей можливе лише за умови врахування психологічних особливостей, закономірностей і принципів становлення обдарованої особистості як вихідного підґрунтя для створення освітніх систем і технологій (єдності цілей, змісту, методів і умов навчання), включаючи мистецьке освітнє середовище як умову їх практичного втілення. Саме тому застосування інноваційних технологій не завжди відповідає специфіці феномену обдарованості та індивідуально-психологічним особливостям обдарованих дітей і молоді, а, отже, не дає бажаного результату щодо повноцінного розкриття потенціалу обдарованих на різних етапах вікового зростання. Причини цих труднощів і способи їх подолання ще не до кінця зрозумілі, а тому мають стати предметом теоретико-методологічної рефлексії та емпіричних досліджень. Разом з тим тенденція переходу до особистісно-зорієнтованих і культуровідповідних освітніх систем і технологій з необхідністю потребує проектування і створення такого типу освітнього середовища для обдарованих дітей, інтегративним показником якості якого виступає здатність забезпечити всім суб’єктам освітнього процесу систему можливостей для ефективного особистісного саморозвитку. Саме тому постає проблема створення сприятливих умов для розвитку в процесі навчання творчого, інтелектуального та духовного потенціалу обдарованих дітей в контексті системи «людина — навколишнє середовище», у відповідності з природними задатками, інтересами, потребами, вимогами вікової соціалізації, з одного боку, і соціальним запитом, з іншого. Отже, логіка розвитку педагогічної науки вимагає проведення спеціальних психологічних досліджень з метою визначення структури і принципів побудови мистецького освітнього середовища, орієнтованого на прояв, розвиток і повноцінну реалізацію обдарованих дітей.Посилання
Gontarovska, N. (2009). Principles of development of the project of educational environment of educational institution as prerequisites for the development of gifted personality. Education in Luhansk region, 2 (31), 118-125.
Kulyutkin, Y. (2001). Educational environment and personality development. New knowledge, 1, 6-7.
Marchenko, O. (2012). Educational space in the culture of late modernism: transformations and tendencies of deployment. Author's ref. dis. for science. Ph.D degree sciences, 32 p.
Petrovsky, A. & Yaroshevsky, M. (1998). Short psychological dictionary. R.-n-D., Fenix, 512 p.
Rapatsevich, E. (2005). Pedagogy: a large modern encyclopedia. Minsk: Modern word, 720 p.
Semenova, R., Music, O. & Korolev, D. (2014). Educational environment as a factor in the formation of a gifted personality: monograph, Kirovograd: Imex-LTD, 228 p.
Yasvin, V. (2001). Educational environment: from modeling to design. Moscow: Smysl, 365 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Руфіна Добровольська
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).