Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з батьками, які виховують дітей з проявами аутичних розладів

Автор(и)

  • Віра Поліщук Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0002-4119-4329

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.10

Ключові слова:

соціальний працівник, освітня програма професійної підготовки, сімейно-орієнтована соціальна робота, соціальна робота, діти з проявами аутичних розладів, батьки, які виховують дітей з аутизмом

Анотація

У статті актуалізовано проблему професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до соціальної підтримки родин, що виховують дітей з різними проявами аутичних розладів, як важливого напряму їх професійної діяльності. З’ясовано, що з метою успішного вирішення окресленої проблеми професійну підготовку майбутніх соціальних працівників доцільно розглядати як складний інтегративний процес, який базується на умотивованості студентів до даного виду діяльності; системних знаннях з сімейної соціальної роботи; уміннях і навичках, що лежать в основі виконання професійних функції і завдань щодо упровадження сімейно-орієнтованої практики підтримки родин, що виховують дітей з аутизмом. У статті розкрито потенційні можливості освітньої програми підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за галуззю знань 23 «Соціальна робота» спеціальністю 231 «Соціальна робота» до роботи з членами родин, які виховують дітей з аутизмом. Доведено, що осмислений пошук вдосконалення освітньої програми та ефективних шляхів організації освітнього процесу підготовки відповідних фахівців доцільно здійснювати на основі системного підходу, основна мета застосування якого полягає у формуванні в майбутніх фахівців теоретичних знань, вмінь і навичок компетентного вирішення широкого діапазону професійних функцій. У статті розкрито досвід роботи викладачів кафедри соціальної роботи і менеджменту соціокультурної діяльності Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка щодо теоретичної і практичної компоненти підготовки майбутніх фахівців до здійснення різнопланової соціальної роботи з сім’ями, в тому числі і до роботи з батьками та іншими членами родин, які виховують дітей з аутизмом.

Біографія автора

Віра Поліщук, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

доктор педагогічних наук, професор кафедра соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності

Посилання

Слозанська, Г. І. (2018). Соціальна робота в територіальній громаді: теорії, моделі та методи: могнографія / Слозанська; за наук. ред. В. А. Поліщук. Тернопіль: Осадца Ю. В. 382 с. [Slozanska, H. I. (2018). Social work in the territorial community: theories, models and methods: magnography; for science. ed. V. A. Polishchuk. Ternopil: Osadtsa Yu. V. 382 p. . [in Ukrainian].

Столярик, О., Семигіна, Т. (2020). Підхід, орієнтований на сильні сторони клієнтів, у соціальній роботі з сім’ями, які виховують дітей з аутизмом. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ, 10-13. https://doi.org/10.36074/03.04.2020.v3.02 [Stolyaryk, O., Semigina, T. (2020). A client-centered approach to social work with families raising children with autism. Collection of scientific works ΛΌГOΣ 10-13. https://doi.org/10.36074/03.04.2020.v3.02 . [in Ukrainian].

Cтолярик, О. Ю., Семигіна, Т. В. (2020). Сімейно-орієнтована модель підтримки родин, що виховують дітей з аутизмом. Wielokierunkowosc Jako Gwarancja Postępu Naukowego: kolekcjа prac naukowych «ΛΌГOΣ». Warszawa: Europejska platforma naukowa. С. 60-61.[Stolyaryk, O. Y., Semigina, T. V. (2020). Family-oriented model of support for families raising children with autism. Wielokierunkowosc Jako Gwarancja Postępu Naukowego: kolekcjа prac naukowych «ΛΌГOΣ». Warszawa: Europejska platforma naukowa, 60-61 [in Ukrainian].

Заверико, Н. В. (2015). Технології соціально-педагогічної роботи з сім’єю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 8. С. 333-340. [Zaveryko, N.V. (2015). Technologies of social and pedagogical work with the family. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 8, 333-340 [in Ukrainian].

Кияниця, З. П., Петрочко, Ж. В. (2017). Соціальна робота з вразливими сім’ями. Київ: Обнова компані. [Kiyanнtsa, Z. P, Petrochko, J. V. (2017). Social work with vulnerable families. Kyiv: Renewal of the company. [in Ukrainian].

Підвальна, Ю., Мицик, Т. (2019). Соціальна робота з молодою сім’єю в Україні. Соціальна робота та соціальна освіта. № 2. С. 59-64. [Pidvalna, Y. & Mytsyk, T. (2019). Social work with a young family in Ukraine. Social Work and Social Education, 2, 59-64. [in Ukrainian].

Semigina, T. (2019). Development the strengths-based approaches in modern social work. Paradigms of the Modern Educational Process: Opportunities and Challenges for Society. Dallas: Primedia eLaunch LLS, 96-105.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-14

Як цитувати

Поліщук, В. (2022). Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з батьками, які виховують дітей з проявами аутичних розладів. Social Work and Education, 8(4), 540–549. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.10

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION