Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з батьками, які виховують дітей з проявами аутичних розладів
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.10Ключові слова:
соціальний працівник, освітня програма професійної підготовки, сімейно-орієнтована соціальна робота, соціальна робота, діти з проявами аутичних розладів, батьки, які виховують дітей з аутизмомАнотація
У статті актуалізовано проблему професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до соціальної підтримки родин, що виховують дітей з різними проявами аутичних розладів, як важливого напряму їх професійної діяльності. З’ясовано, що з метою успішного вирішення окресленої проблеми професійну підготовку майбутніх соціальних працівників доцільно розглядати як складний інтегративний процес, який базується на умотивованості студентів до даного виду діяльності; системних знаннях з сімейної соціальної роботи; уміннях і навичках, що лежать в основі виконання професійних функції і завдань щодо упровадження сімейно-орієнтованої практики підтримки родин, що виховують дітей з аутизмом. У статті розкрито потенційні можливості освітньої програми підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за галуззю знань 23 «Соціальна робота» спеціальністю 231 «Соціальна робота» до роботи з членами родин, які виховують дітей з аутизмом. Доведено, що осмислений пошук вдосконалення освітньої програми та ефективних шляхів організації освітнього процесу підготовки відповідних фахівців доцільно здійснювати на основі системного підходу, основна мета застосування якого полягає у формуванні в майбутніх фахівців теоретичних знань, вмінь і навичок компетентного вирішення широкого діапазону професійних функцій. У статті розкрито досвід роботи викладачів кафедри соціальної роботи і менеджменту соціокультурної діяльності Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка щодо теоретичної і практичної компоненти підготовки майбутніх фахівців до здійснення різнопланової соціальної роботи з сім’ями, в тому числі і до роботи з батьками та іншими членами родин, які виховують дітей з аутизмом.Посилання
Слозанська, Г. І. (2018). Соціальна робота в територіальній громаді: теорії, моделі та методи: могнографія / Слозанська; за наук. ред. В. А. Поліщук. Тернопіль: Осадца Ю. В. 382 с. [Slozanska, H. I. (2018). Social work in the territorial community: theories, models and methods: magnography; for science. ed. V. A. Polishchuk. Ternopil: Osadtsa Yu. V. 382 p. . [in Ukrainian].
Столярик, О., Семигіна, Т. (2020). Підхід, орієнтований на сильні сторони клієнтів, у соціальній роботі з сім’ями, які виховують дітей з аутизмом. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ, 10-13. https://doi.org/10.36074/03.04.2020.v3.02 [Stolyaryk, O., Semigina, T. (2020). A client-centered approach to social work with families raising children with autism. Collection of scientific works ΛΌГOΣ 10-13. https://doi.org/10.36074/03.04.2020.v3.02 . [in Ukrainian].
Cтолярик, О. Ю., Семигіна, Т. В. (2020). Сімейно-орієнтована модель підтримки родин, що виховують дітей з аутизмом. Wielokierunkowosc Jako Gwarancja Postępu Naukowego: kolekcjа prac naukowych «ΛΌГOΣ». Warszawa: Europejska platforma naukowa. С. 60-61.[Stolyaryk, O. Y., Semigina, T. V. (2020). Family-oriented model of support for families raising children with autism. Wielokierunkowosc Jako Gwarancja Postępu Naukowego: kolekcjа prac naukowych «ΛΌГOΣ». Warszawa: Europejska platforma naukowa, 60-61 [in Ukrainian].
Заверико, Н. В. (2015). Технології соціально-педагогічної роботи з сім’єю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 8. С. 333-340. [Zaveryko, N.V. (2015). Technologies of social and pedagogical work with the family. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 8, 333-340 [in Ukrainian].
Кияниця, З. П., Петрочко, Ж. В. (2017). Соціальна робота з вразливими сім’ями. Київ: Обнова компані. [Kiyanнtsa, Z. P, Petrochko, J. V. (2017). Social work with vulnerable families. Kyiv: Renewal of the company. [in Ukrainian].
Підвальна, Ю., Мицик, Т. (2019). Соціальна робота з молодою сім’єю в Україні. Соціальна робота та соціальна освіта. № 2. С. 59-64. [Pidvalna, Y. & Mytsyk, T. (2019). Social work with a young family in Ukraine. Social Work and Social Education, 2, 59-64. [in Ukrainian].
Semigina, T. (2019). Development the strengths-based approaches in modern social work. Paradigms of the Modern Educational Process: Opportunities and Challenges for Society. Dallas: Primedia eLaunch LLS, 96-105.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Поліщук Віра
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).