Порушення інтелектуального розвитку у дітей: підходи до діагностики

Автор(и)

  • Надія Горішна Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0002-9724-7098
  • Оксана Майчук Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гатюка, м. Тернопіль, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.9

Ключові слова:

інтелект, порушення інтелектуального розвитку, інклюзивна освіта, діагностика, діагностика інтелектуальних порушень, діагностичний інструментарій

Анотація

Діти з порушеннями інтелекту є однією з найбільш складних для включення в освітній процес закладів загальної середньої освіти через наявність у них труднощів у комунікації, поведінці, сенсомоторному функціонуванні, орієнтації у навколишньому середовищі, соціальній адаптації та соціалізації. Використання сучасного діагностичного інструментарію дає можливість не лише виявляти порушення інтелектуального розвитку, визначити ступінь його складності, але й отримувати достовірну інформацію для планування освітньої, психолого-педагогічної та корекційно-розвиткової роботи. З метою визначення сучасних підходів до діагностики порушень інтелектуального розвитку у дітей було використано теоретичні методи аналізу, синтезу, порівняння та узагальнення інформації, отриманої з наукових джерел, нормативних документів, аналітичних звітів тощо. Результати проведеного аналізу свідчать, що порушення інтелектуального розвитку визначають як успадковані або набуті ураження головного мозку, що проявляються у період розвитку, мають стійкий характер та призводять до порушення функцій інтелекту та адаптивних навичок в академічній, соціальних та практичних сферах. Вони поєднуються із супутніми соматичними та психічними порушеннями, що вимагає продуманої, індивідуальної та комплексної діагностики на різних етапах життя. Прогресивні підходи до діагностики порушень інтелектуального розвитку передбачають посилення та розширення діагностичних критеріїв: підвищення межі значень коефіцієнта інтелекту (IQ), які свідчать про його порушення; орієнтація не на конкретні значення IQ, а на показники їхнього відхилення від середніх величин для відповідної популяції; визначення не лише IQ, але й адаптаційних навичок дітей в академічній, соціальних та практичних сферах.

Біографії авторів

Надія Горішна, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра спеціальної та інклюзивної освіти

Оксана Майчук, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гатюка, м. Тернопіль

здобувачка освітнього рівня «бакалавр» за освітньою програмою «Логопедія. Спеціальна психологія»

Посилання

Бєлова, Л. О. (2014). Реформування системи управління освітою за умови децентралізації місцевого самоврядування. Актуальні проблеми державного управління, (1), 109-118. [Belova, L. O. (2014). Reforming the education management system under the condition of decentralization of local self-government. Current issues of public administration, (1), 109-118. [in Ukrainian].

Вербовський, І. А. (2020). Нормативно-правове регулювання організації інклюзивної освіти в Україні. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи, (9), 75-78. [Verbovsky, IA (2020). Regulatory regulation of the organization of inclusive education in Ukraine. Development of modern education and science: results, problems, prospects, 75-78. [in Ukrainian].

Войтюк, І. В. (2020). Корекція мислення дітей старшого дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями засобами нетрадиційної зображувальної діяльності (Doctoral dissertation, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова). [Voytiuk, I.V. (2020). Correction of thinking of older preschool children with intellectual disabilities by means of non-traditional pictorial activity [Doctoral dissertation, National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov]. [in Ukrainian].

Горішна, Н. М. (2019). Вплив децентралізації на розвиток інклюзивної освіти в громадах. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій університету «Україна», (18), 30–34. [Horishna, N., Polishchuk, V., Slozanska, H., & Hlavatska, O. (2020). Trends in the development of inclusive education in Ukraine. Educational Dimension, 55, 103-116. [in Ukrainian].

Прядко, Л.О., & Фурман, О.О. (Укл.). (2015). Дидактичні основи навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку: Методичний посібник. Суми. 114 с. [Horishna, NM (2019). The impact of decentralization on the development of inclusive education in communities. Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University «Ukraine», (18), 30-34. [in Ukrainian].

Засенко, В., & Колупаєва, А. (2014). Діти з особливими потребами: пріоритетні напрями державної політики України в галузі освіти, соціального захисту й охорони здоров’я. Особлива дитина: навчання і виховання, (3), 20-29. [Zasenko, V., & Kolupaeva, A. (2014). Children with special needs: priority directions of the state policy of Ukraine in the field of education, social protection and health care. Special child: Education and upbringing, (3), 20-29. [in Ukrainian].

Ілляшенко, Т. (2021). Проблеми впровадження інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в Україні. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 150-157. [Ilyashenko, T. (2021). Problems of implementation of inclusive education of children with special educational needs in Ukraine. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 150-157. [in Ukrainian].

Колупаєва, А.А., & Таранченко, О.М. (2016). Інклюзивна освіта: від основ до практики [Монографія]. Київ: ТОВ «АТОПОЛ», 152 с. [Kolupaeva, A.A., & Taranchenko, O.M. (2016). Inclusive education: from basics to practice [Monograph]. Kyiv: ATOPOL LLC, 152 p. [in Ukrainian].

Кудярська, Т. (2019). Теоретичні і практичні підходи до впровадження інклюзивної освіти: сучасні наукові дослідження. Освітній простір України, (17), 346-351. [Kudyarska, T. (2019). Theoretical and practical approaches to the implementation of inclusive education: Modern research. Educational Space of Ukraine, (17), 346-351. [in Ukrainian].

Мельничук, О. (2019). Становлення та розвиток інклюзивної освіти в Україні. Наукові записки Віницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія, (27), 54-60. [Melnichuk, O. (2019). Formation and development of inclusive education in Ukraine. Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsyubynsky. Series: History, (27), 54-60. [in Ukrainian].

Нічуговська, Л. І., Ніколенко, Л. М., & Вовченко, Г. О. (2021). Формування інформаційної компетентності учнів інклюзивного класу з порушенням інтелектуального розвитку. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series «Pedagogical Sciences», (1), 200-205. [Nichugovskaya, L.I., Nikolenko, L.M., & Vovchenko, G.O. (2021). Formation of information competence of inclusive class students with intellectual disabilities. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series «Pedagogical Sciences», (1), 200-205. [in Ukrainian].

Томаля, Т. С. (2018). Нормативно-правове забезпечення розвитку інклюзивної освіти в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки, (4), 309-312. [Tomalia, T.S. (2018). Regulatory and legal support for the development of inclusive education in Ukraine. Bulletin of Khmelnytsky National University. Economic Sciences, (4), 309-312. [in Ukrainian].

Чеботарьова, О.В. (2020). Сучасні технології навчання дітей з інтелектуальними порушеннями в Новій українській школі [Тези конференції]. Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами, Київ, Україна. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/ [Chebotarova, О.V. (2020). Modern technologies of teaching children with intellectual disabilities in the New Ukrainian School [Conference abstracts]. Innovative approaches in education and rehabilitation of children with special educational needs, Kyiv, Ukraine. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/ [in Ukrainian].

Чупахіна, С. В. (2020). Психофізіологічні особливості опанування учнями з інтелектуальними порушеннями інформаційно-комунікаційними технологіями. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 6 (162), 156-166. doi: 10.5281/zenodo.3731333. [Chupakhina, S.V. (2020). Psychophysiological features of mastering information and communication technologies by students with intellectual disabilities. Bulletin of the National University «Chernihiv Collegium» named after Taras Shevchenko, 6 (162), 156-166. doi: 10.5281 / zenodo.3731333. [in Ukrainian].

Шевченко, Ю. (2020). Особливості розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями в сучасному освітньому просторі. Особлива дитина: навчання і виховання, 3(96), 36-46. [Shevchenko, Yu. (2020). Features of development of children with intellectual disabilities in the modern educational space. Special Child: Education and upbringing, 3 (96), 36-46. [in Ukrainian].

Horishna, N., Polishchuk, V., Slozanska, H., & Hlavatska, O. (2020). Trends in the development of inclusive education in Ukraine. Educational Dimension, 55, 103-116.

Matson, J. L., & Issarraras, A. (2019). Handbook of intellectual disabilities. Cham: Springer, 1093-1103.

McKenzie, K., Milton, M., Smith, G., & Ouellette-Kuntz, H. (2016). Systematic review of the prevalence and incidence of intellectual disabilities: current trends and issues. Current Developmental Disorders Reports, 3(2), 104-115.

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2015). Mental Disorders and Disabilities Among Low-Income Children. Washington, DC: The National Academies Press. doi: https://doi.org/10.17226/21780.

Schalock, R. L., Luckasson, R. A., & Shogren, K. A. (2007). The renaming of mental retardation: Understanding the change to the term intellectual disability. Intellectual and Developmental Disabilities, 45(2), 116–124.

Schalock, R.L., Borthwick-Duffy, S.A., & Bradley, M. (Eds.). (2010). Intellectual disability: definition, classification, and systems of supports, 11th ed. Washington: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.

WHO (1992). The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines, Retrieved (September, 25, 2021): https://www.who.int/publications/i/item/9241544228

WHO, 2021. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD). Retrieved from: https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/605267007

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-14

Як цитувати

Горішна, Н., & Майчук, О. . (2022). Порушення інтелектуального розвитку у дітей: підходи до діагностики. Social Work and Education, 8(4), 528–539. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.4.9

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION