ГЕНДЕРНІ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТІВ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ЧИ ПОТРІБНИЙ ТРАНСФОРМАЦІЙНИЙ ПІДХІД?

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.3.3.

Ключові слова:

gender education, gender socialization, gender competence, gender equity, gender justice, social work.

Анотація

Ця стаття шукає відповідь на те, чи відповідають гендерна освіта та очікувані гендерні компетенції соціальних працівників ідеї трансформативної ґендерної справедливості, запропонованій Ненсі Фрейзер. Наше дослідження спрямоване на огляд підходів до гендерної освіти та очікуваних гендерних компетенцій соціальних працівників. Ми також критично дивимось на ґендерно орієнтовані курси, які викладаються в українських університетах для соціальних працівників. Якісне за своїм характером це дослідження базується на вивченні гендерної перспективи освіти в галузі соціальної роботи як на міжнародному рівні, так і в Україні. Дослідження виявляє, що співіснування різних теорій ґендеру робить суперечливим для педагогів та практиків соціальної роботи використання гендерно-орієнтованого підходу до викладання та практики. Розглянуто відмінності між консервативним та трансформаційним підходами у різних сферах соціальної роботи – у практиці, дослідженнях, педагогіці та викладанні, політиці. Результати дослідження вказують на те, що розвиток гендерних компетентностей вимагає широкого кола заходів. Представлено набір гендерних компетентностей, які можна умовно об'єднати у дві групи –практичні та дослідницькі. Аналіз деяких освітніх програм українських університетів демонструє потреби у вдосконаленні трансформаційного підходу до викладання гендерних компетентностей студентів соціальної роботи. В даний час навчальні програми для соціальних працівників в основному зосереджені на гендерній освіті, а не на засобах досягнення гендерної рівності. Вони приділяють мало уваги гендерним перспективам досліджень у соціальній роботі.

Біографії авторів

Sergii Dvoriak, Академія праці, соціальних відносин і туризму, м. Київ, Україна;

доктор медичних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи та практичної психології,

Olena Karagodina, Академія праці, соціальних відносин і туризму, м. Київ, Україна;

докторка медичних наук, професорка, завідувачка кафедри соціальної роботи та практичної психології,

Tetyana Semigina, Академія праці, соціальних відносин і туризму, м. Київ, Україна;

докторка політичних наук, професорка, професорка кафедри соціальної роботи та практичної п

Посилання

Butler-Mokoro, S., Grant, L. (eds) (2018). Feminist Perspectives on Social Work Practice: The Intersecting Lives of Women in the 21st Century. New York: Oxford University Press.

Cramer, E. (1995). Feminist pedagogy and teaching social work practice with groups: A case study. Journal of Teaching in Social Work, 11, 193-215.

Crisp, B. R. (2019). Social Work Education: Moving the Profession into the Future. Australian Social Work, 72 (1), 3-7.

Demchenko, M., Varban, M., Bulyga, N., Holtsas, L. (2017). Gender-sensitive harm reduction interventions in ukraine: clients' perspective. Visnyk APSVT, 3, 12-25.

Dominelli, L. (2002). Feminist Social Work Theory and Practice. Basingstoke: Palgrave.

Dunk-West, P., Verity, F. (2013). Sociological Social Work. Farnham: Ashgate.

Featherstone, B., Hooper, C-A., Scourfield, J., et al. (eds) (2010). Gender and Child Welfare in Society. Chichester: Wiley-Blackwell

Flem, A. L. et al. (2017). Revitalizing Social Work Education Through Global and Critical Awareness: Examples from Three Scandinavian Schools of Social Work. European Journal of Social Work, 20(1), 76–87.

Fraser, N. (2007). Feminist politics in the age of recognition: A two-dimensional approach to gender justice. Studies in Social Justice, 1 (1), 23–35.

Goode, R. W. et al. (2020). Preparing Social Workers to Confront Social Injustice and Oppression: Evaluating the Role of Social Work Education. Social Work, Retrievrd from: https://doi.org/10.1093/sw/swaa018

Hanmer, J., Statham, D. (1999). Women and Social Work: Towards a Woman-Centred Practice, 2nd ed. Basingstoke: Macmillan.

Hicks, S. (2015). Social work and gender: An argument for practical accounts. Qualitative Social Work, 14(4), 471–487.

Howie, G., Tauchert, A. (2019). Gender, Teaching and Research in Higher Education: Challenges for the 21st Century. London: Routledge.

IASSW (2020). Global Social Work Documents. Retrieved from: https://www.iassw-aiets.org/

Karagodina, O., Semigina, T. (2020). Гендерна освіта у підготовці соціальних працівників // Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук (1st. ed). [Gender education in the training of social workers]. Representation of educational achievements, mass media and the role of philology in the modern system of sciences. Retrieved from: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/monographs/article/view/4457 [In Ukrainian].

Keddie, A. (2006) Pedagogies and critical reflection: key understandings for transformative gender justice. Gender and Education, 18 (1), 99-114.

Leskošek, V., (ed.) (2009). Teaching gender in social work : Teaching with gender. European women's studies in international and interdisciplinary classrooms. Utrect Zuidam Uith of Drukkerijen.

Levin, D.S., Woodford, M. R., Gutiérrez, L. M, Luke, K.P. (2015). Graduate Social Work Faculty’s Support for Educational Content on Women and on Sexism. Social Work, 60 (4), 351–359.

Lössbroek, J., Radl, J. (2019). Teaching older workers new tricks: Workplace practices and gender training differences in nine European countries. Ageing and Society, 39(10), 2170-2193.

Norman, J., Wheeler, B. (1996). Gender-sensitive social work practice: a model for education. Journal of Social Work Education, 32(2), 203-213.

Oakley, A. (1972). Sex, Gender and Society. London: Temple Smith

Orme, J. (2001). Gender and Community Care: Social Work and Social Care Perspectives. Basingstoke: Palgrave.

Roni, E.-L., Krumer-Nevo, M. (2016). Feminist Social Work: Practice and Theory of Practice. Social Work, 61(3), 245–254.

Scourfield, J. (2006). Placing Gender in Social Work: The Local and National Dimensions of Gender Relations. Social Work Education, 25 (7), 665-679.

Semigina, T., & Tymoshenko, N. (2016). «I feel alive!» : Developing an empowering intervention for HIV-positive women in Ukraine. Social Dialogue, 14, 28–31.

Sheach-Leith, V., Sutherland, M., Gibson N. (2011). Gender. In: Yuill C and Gibson A (eds). Sociology for Social Work: An Introduction (pp. 45–68). London: SAGE.

Smith, D. E. (1990). Texts, Facts, and Femininity: Exploring the Relations of Ruling. London: Routledge.

Strega, S., Krane, J., Lapierre, S. et al. (eds) (2013). Failure to Protect: Moving Beyond Gendered Responses. Halifax: Fernwood Publishing.

The Catalan University Quality Assurance Agency (2019). General framework for incorporating the gender perspective in higher education teaching. Retrieved from: http://www.aqu.cat/doc/doc_21331700_1.pdf

Urbaeva, J. (2019). Opportunity, Social Mobility, and Women’s Views on Gender Roles in Central Asia. Social Work, 64 (3), 207–215.

Voitovska, A. I. (2016). Gender socialization of students (by the experience of the Center of Gender Education in USPU). Scientific World Journal, 11 (8), 78–81.

Yaroshenko, A. (2020). Gender biases of foster parent applicants: old new stereotypes? Pedagogical concept and its features, social work and linguology. Dallas: Primedia eLaunch LLS. Retrieved from: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/monographs/article/view/4491

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Dvoriak, S., Karagodina, O., & Semigina, T. (2020). ГЕНДЕРНІ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТІВ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ЧИ ПОТРІБНИЙ ТРАНСФОРМАЦІЙНИЙ ПІДХІД?. Social Work and Education, 7(3), 279–288. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.3.3.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK