ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК САМООСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ФАКУЛЬТЕТІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.3.7.

Ключові слова:

самоосвітня діяльність, дистанційна освіта, навички самоосвіти, самоосвіта студентів, організація дистанційної освіти, самоосвітня компетентність.

Анотація

Умови сьогодення засвідчують потребу людства у фахівцях, що володіють широким обсягом та змістовно глибокими знаннями, уміннями, є всебічно компетентні у професійній діяльності та суспільному житті, здатними до самоосвіти. Інновацією в організації освітньої діяльності у закладах вищої освіти стало впровадження дистанційного навчання. Дистанційна освіта, на відміну від заочного навчання, дає змогу навчатися, перебуваючи на будь-якій відстані від закладу освіти. В контексті окресленої проблематики значимості набуває підготовка студентів педагогічних факультетів в динамічних змінах, які зможуть підвищувати свій потенціал під час самоосвітньої діяльності, що зумовлює актуальність формування у майбутніх учителів самоосвітньої компетентності. Організація самоосвітньої діяльності майбутніх педагогів виступає маркером високого рівня системи освіти в цілому. За відсутності навичок самоосвіти та без уміння самостійно здобувати знання стає неможливим формування досвіду наукової організації навчальної праці, що, значною мірою вплине на підготовку висококваліфікованих педагогічних кадрів. У світовому просторі освітньою методологією виступає компетентнісний підхід у досягненні освітніх результатів, а компетентність, в свою чергу – мірилом освіченості людини, де акценти розставляються на результати навчання, здатності творчо застосовувати набуті знання, уміння, навички. Наше дослідження дало змогу стверджувати, що низка педагогічних умов формування самоосвітньої діяльності (мотивування, стимулювання та науково-дослідна діяльність) є ключовими у формуванні самоосвітньої діяльності студентів педагогічних факультетів. Ґрунтовно проаналізувавши сутність, характерні ознаки, принципи та зміст самоосвітньої діяльності, а також специфіку її в вищих закладах освіти дає змогу прийти висновків, що студентами педагогічних факультетів необхідно усвідомити власне та загальносуспільне значення самоосвіти, володіти ціннісними орієнтирами, мотивацією та мати внутрішню потрібність систематичного оновлення та збагачення фахових знань, розвивати емоційно-вольові механізми у подоланні труднощів, а окрім цього, володіти всією сукупністю самоосвітніх умінь.

Біографії авторів

Nataliia Borisenko, Херсонський державний університет, м. Херсон, Україна,

кандидат педагогічних наук,доцент, кафедра теорії та методики дошкільної та початкової освіти,

Iryna Hrytsenko, Херсонський державний університет, м. Херсон, Україна,

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра педагогіки та психології дошкільної та початкової освіти,

Veronika Denysenko, Херсонський державний університет, м. Херсон, Україна,

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра педагогіки та психології дошкільної та початкової освіти,

Natalia Sydorenko, Херсонський державний університет, м. Херсон, Україна,

кандидат філологічних наук, доцент, кафедра теорії та методики дошкільної та початкової освіти,

Посилання

Биков, В. Ю. (2001). Проектний підхід і дистанційне навчання у професійній підготовці управлінських кадрів. Кримські педагогічні читання, Матеріали Міжнародної наукової конференції, Харків: НТУ “ХПІ”, С. 30-50. [Bikov, V. Yu. Project approach and distance learning in professional training of managers URL: http://www.ime.edu-ua.net/cont/Bykov1.doc [in Ukrainian].

Білоусова, Л. І., Кисельова, О. Б. (2009). Технологія формування у майбутніх педагогів компетентності самоосвіти з використанням потенціалу інформаційно-навчального середовища. Інформаційні технології в освіті: зб. наук, праць. Херсон: Вид-во ХДУ, Випуск III, С. 11-20. [Bilousova, L. I., Kiselyova, O. B. (2009). Technology of formation of future teachers' competence of self-education using the potential of information-learning environment. Information technologies in education: coll. sciences, works / ed. Spivakovsky, O. V. Kherson: KSU Publishing House, Issue III. p. 11-20 [in Ukrainian].

Глушаков, С.В., Сурядний, А.С. (2003). Персональний комп’ютер для учителя. Харьков: Фолио, 507 с. [Glushakov, S. V., Suryadny, A. S. (2003). Teacher's personal computer. / Kharkiv: Folio, 507p. [in Ukrainian].

Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. К.: Либідь, 376 с. [Goncharenko, S. V. (1997). Ukrainian pedagogical dictionary / S. V. Goncharenko; Goal. ed. S. Golovko / K .: Lybid, 376 p. [in Ukrainian].

Енциклопедія освіти. (2008). Акад. пед. наук України. Київ: Юрінком Інтер 1036 с. [Encyclopedia of Education. (2008). Acad. ped. Sciences of Ukraine; heads. ed. V. G. Kremen, Kyiv Jurinkom Inter, 1036 p. [in Ukrainian].

Коваленко, Н. В. (2009). Формування самоосвітньої компетентності учнів основної школи сільської місцевості. (автореф. дис. канд. пед. Наук). Київ. [Kovalenko, N. V. (2009). Formation of self-educational competence of primary school students in rural areas: author. diss. cand. ped. sciences: 13.00.09; SDPU them. Makarenko. K., 20 p. [in Ukrainian].

Кузьмина, М. Г. (1976). Вопросы о понятии «самообразование» / Формирование у учащихся стремления к самообразованию. Волгоград: ВГПИ, С. 15-18. [Kuzmina, M. G. (1976). Questions about the concept of "self-education" / Formation of students' desire for self-education. Volgograd: VGPI, р. 15-18. [in Russian].

Федорук, П. І. (2009). Адаптивна система дистанційного навчання та контролю знань на базі інтелектуальних Інтернет-технологій. (автореф. дис. д-ра техн. наук). НАН України, Ін-т пробл. мат. машин і систем. К. [Fedoruk, P. I. (2009). Adaptive system of distance learning and knowledge control based on intelligent Internet technologies: author's ref. dis ... dr. tech. science: 05.13.06. NAS of Ukraine, Inst. mate. machines and systems. K., 37 p. [in Ukrainian].

Федорук, П. І. (2001). Система дистанційного навчання та контролю знань на базі Internet-технологій (на прикладі медичних вузів). (дис. канд. техн. наук). Київська медична академія післядипломної освіти ім. П. Л. Шупика. К. [Fedoruk, P. I. (2001). The system of distance learning and knowledge control based on Internet-technologies (on the example of medical universities): dis ... cand. tech. science: 01.05.03. Kyiv Medical Academy of Postgraduate Education. K., 219 p. [in Ukrainian].

Шаран, Р. (2010). Професійна підготовка магістрів інформаційних технологій в системі дистанційної освіти США. (дис канд. пед. наук). Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка. [Sharan, R. (2010). Professional training of masters of information technology in the system of distance education in the United States: ph.d. ped. science: 13.00.04. / Ternopil: TNPU. V. Hnatyuk, 249 p. [in Ukrainian].

Maziarz, C. (1966). The process of self-education. Warsaw: Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, p. 12.

Novatsky, T. V., Korabovskaya-Novachka, K., Baranyak, B. (2000). A new dictionary of labor pedagogy. Warsaw: Kind. WSP TWP, p. 230.

Okoń, W. (1996). New pedagogical dictionary. Warsaw: Żak .. p. 251.

Peter, J. (1963). Psychological problems of self-education. NK Warsaw.

Peter, J. (1963). Dictionary of Psychology. Ossolineum Wrocław, p. 267.

Polturitsky, J. (1991). Didactics for adults. Warsaw 1991, p. 318.

Polturitsky, J. (2004). Self-education and professional development of teachers, in: (ed.) Kruszewski ZP, Teacher in the context of modern educational problems. Warszawa-Płock, p. 43-48.

Polturzhytsky, J. (2002). Didactics for teachers. Plock: Novum. p. 21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Borisenko, N., Hrytsenko, I., Denysenko, V., & Sydorenko, N. (2020). ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК САМООСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ФАКУЛЬТЕТІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ. Social Work and Education, 7(3), 325–337. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.3.7.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION