СПРЯМОВАНІСТЬ ЯК ІНТЕГРОВАНИЙ ПОКАЗНИК ЦІННОСТІ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Viktoriia Kuleshova Навчально-науковий професійно педагогічний інститут Української інженерно-педагогічної академії, м. Бахмут, Україна;, Україна https://orcid.org/0000-0003-3559-6388
  • Nadiia Razumovska Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна;, Україна https://orcid.org/0000-0003-2804-290X

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.9.

Ключові слова:

спрямованість, професійно-педагогічна орієнтація, зрілість особистості, автомобільно-дорожня галузь, інженер-педагог автомобільно-дорожньої галузі.

Анотація

Актуальність теми даного дослідження пов’язана з проблемами професійного самовизначення сучасної молоді та полягає в необхідності стимулювання свідомого ставлення молоді до свого фаху та підвищення якісних показників результатів професійної діяльності. Професійно-педагогічна спрямованість особистості в контексті даного дослідження виражається позитивним ставленням до професії автомобільно-дорожньої ніші, схильністю й інтересом до неї, бажанням вдосконалювати свою підготовку, задовольняти матеріальні та духовні потреби, займаючись працею у сфері свого фаху. У роботі визначено основні професійні цілі представників автомобільно-дорожньої сфери як носіїв професійного типу «людина-техніка», чим зумовлюється характер професійної спрямованості автомобілістів-дорожників. Виокремлено критерії сформованості професійно-педагогічної орієнтації особистості майбутнього працівника автомобільно-дорожньої сфери. Визначено якості професійної спрямованості особистості. Увагу зосереджено також на суміжному питанні етапів професійного самовизначення. Наголошено на динамічному характері процесу формування професійної спрямованості. Як для ініціювання процесу професійно-педагогічної орієнтації особистості, так і для підтримки інтересу здобувачів до обраного фаху існують схеми стимуляції. Завершальний етап професійного самовизначення особистості позначений стійкістю та сформованістю профорієнтаційних характеристик, результатом чого є інтегральна, наскрізна професійна спрямованість. Спрямованість є інтегрованим показником складного процесу професійно-педагогічної орієнтації особистості, зокрема й здобувачів автомобільно-дорожніх спеціальностей. Професійна спрямованість є маркером цілісності зрілої особистості, що пов’язані з особистісним прагненням до самореалізації та самоствердження. З реалізованістю та цілісністю професійної спрямованості особистості пов’язане поняття акмеологічного піку професіоналізму.

Біографії авторів

Viktoriia Kuleshova, Навчально-науковий професійно педагогічний інститут Української інженерно-педагогічної академії, м. Бахмут, Україна;

доктор педагогічних наук, в.о. завідувача кафедри кафедра освітніх технологій та охорони праці, Навчально-науковий професійно педагогічний інститут Української інженерно-педагогічної академії, м. Бахмут, Україна;

Nadiia Razumovska, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна;

старший викладач кафедри філософії та педагогіки професійної підготовки, Факультет транспортних систем

Посилання

Васильев, Я. В. (2016). Целевая направленность личности: характеристика целей и жизненных циклов. Studia Humanitatis. Международный электронный научный журнал, 4. [Vasiliev, Ya. V. (2016). Target orientation of the personality: characteristics of goals and life cycles. Humanities Study. International Electronic Scientific Journal, 4. [In Russian]

Колесов, Д. В. (2008). Направленность личности. Развитие личности, 4, 8-21. [Kolesov, D. V. (2008). Personality orientation. Personality Development, 4, 8-21. [In Russian]

Никиреев, Е. М. (2004). Направленность личности и методы ее исследования. Москва: Издательcтво Московского психолого-социального института; Воронеж: НПО МОДЭК. [Nikireev, E. M. (2004). Orientation of personality and methods of its research. Moscow: Publishing House of the Moscow Psychological and Social Institute; Voronezh: NPO MODEK. [In Russian]

Рубинштейн, С. Л. (2002). Основы общей психологии. Санкт-Петербург: Питер. [Rubinstein, S. L. (2002). Fundamentals of general psychology. St. Petersburg: Peter. [In Russian]

Семенов, О. С. (2015). До питання спрямованості особистості. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Л. Українки. Сер. «Педагогічні науки», 1, 109-115. [Semenov, O. S. (2015). On the question of personality orientation. Scientific Bulletin of Lesia Ulrainka Eastern European National University. Pedagogical Sciences, 1, 109-115. [In Ukrainian]

Синякова, В. Б. (2014). Професійне самовизначення особистості. http://kyivobl.man.gov.ua/zakhody/Poradi_psihologa/PROFESIJNE_SAMOVIZNACHENNJA_OSOBISTOSTI/[ Sinyakova, V. B. (2014). Professional self-determination of personality. http://kyivobl.man.gov.ua/zakhody/Poradi_psihologa/PROFESIJNE_SAMOVIZNACHENNJA_OSOBISTOSTI/ [In Ukrainian]

Спиридонова, Е. А. (2015). Формирование профессиональной направленности личности студента как ведущий фактор профессионализма в педагогической деятельности. Психологическое сопровождение безопасности образовательной среды школы в условиях внедрения новых образовательных и профессиональных стандартов, 1, 38-42. [Spiridonova, E. A. (2015). Formation of professional orientation of the student's personality as a leading factor of professionalism in pedagogical activity. Psychological support of safety of educational environment of school in the conditions of introduction of new educational and professional standards, 1, 38-42. [In Russian]

Шупейко, И. Г., Борбот, А. Ю., Доморацкая, Е. М., Пархоменко, Д. А. (2008). Основы психологии и педагогики: практикум для студентов всех специальностей и всех форм обучения. Минск: БГУИР. [Shupeiko, I. G., Borbot, A. Yu., Domoratskaya, E. M., Parkhomenko, D. A. (2008). Fundamentals of psychology and pedagogy: a workshop for students of all specialties and all forms of education. Minsk: BGUIR. [In Russian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Kuleshova, V., & Razumovska, N. (2020). СПРЯМОВАНІСТЬ ЯК ІНТЕГРОВАНИЙ ПОКАЗНИК ЦІННОСТІ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ. Social Work and Education, 7(4), 524–536. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.9.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION