ПЕРШІ ДИСЕРТАЦІЙНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ В УКРАЇНІ: КРИТИЧНА ОЦІНКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.1.3

Ключові слова:

наукові дослідження в соціальній роботі, дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії, методологія досліджень, якісний контент-аналіз, етика досліджень

Анотація

У 2017 р. в Україні почали функціонувати освітньо-наукові програми підготовки докторів філософії із соціальної роботи, у 2020 р. відбулись перші захисти дисертаційних досліджень. Мета цієї статті полягає в тому, щоб представити результати аналізу захищених у 2020-2021 рр. текстів дисертацій на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 231 «Соціальна робота». Станом на 1.02.2022 р. у відкритому доступі знайдено дані про 18 дисертацій, захищених у спеціалізованих разових радах. Проаналізовано зміст 17-ти робіт і однієї картки обліку дисертації в УкрІНТЕІ. Результати аналізу згруповано у такі теми, як: тематична спрямованість; методологічні підходи; теоретичне підґрунтя, етика та методи досліджень; апробація результатів дослідження. Встановлено, що автори значної частини дисертаційних робіт формулювали предмет дослідження відповідно до традицій соціальної педагогіки, акцентуючи увагу на цільових аудиторіях молодого віку, формуванні середовища професійної підготовки соціальних працівників у закладах вищої освіти та соціально-педагогічних аспектах розв’язання поставлених в роботах завдань. З’ясовано, що більшу частину текстів дисертацій було викладено в манері, характерній для досліджень із вітчизняної соціальної педагогіки. В цих роботах методологічні підходи не визначалися або формулювалися як «системний підхід», «міждисциплінарний аналіз» з подальшим уточненням тематичного фокуса дослідження. Відзначено потребу в опануванні організаторами та здобувачами базованих на доказах підходів і стратегій досліджень, притаманних саме соціальній роботі; у формуванні етичної культури досліджень, що відповідає глобальним етичним принципам соціальної роботи; в укріпленні контактів українських та закордонних науковців задля подальшого розвитку соціальної роботи в Україні як науково обґрунтованої практики.

Біографії авторів

Олена Карагодіна, Академія праці, соціальних відносин і туризму, Київ

докторка медичних наук, професорка, завідувачка кафедри соціальної роботи та практичної психології, Академія праці, соціальних відносин і туризму, Київ

Тетяна Семигіна, Національне агентство кваліфікацій, Київ

докторка політичних наук, професорка, Національне агентство кваліфікацій, Київ

Посилання

Карагодіна, О. (2018). Розробка проекту паспорта наукової спеціальності “Соціальна робота”. Вісник АПСВТ, 2: 100-103 [Karagodina, O. (2018). Development of a draft passport of the scientific specialty "Social Work". Bulletin of APSVT, 2: 100-103 (in Ukrainian)].

Карагодіна, О. Г., Лютий, В. П., Пожидаєва, О. В. (2019). Етична експертиза наукових досліджень у соціальній роботі: ставлення професійної спільноти. Актуальні проблеми соціальної педагогіки та соціальної роботи: м-ли Всеукр.наук.-практ. конф. Умань: ВІЗАВІ, 59–62 [

Karagodina, O.G., Luty, V.P, Pozhidayeva, O.V. (2019). Ethical examination of research in social work: the attitude of the professional community. Actual problems of social pedagogy and social work: All-Ukrainian scientific-practical. conf. Uman: VISAVI, 59–62 (in Ukrainian)].

Карагодіна, О. Г., Пожидаєва, О. В. (2017). Запровадження програм підготовки докторів філософії з соціальної роботи: аналіз поточної ситуації. Вісник АПСВТ, 1: 85-91 [Karagodina, O.G., Pozhidayeva, O.V. (2017). Introduction of training programs for doctors of philosophy in social work: analysis of the current situation. Bulletin of APSVT, 1: 85-91 (in Ukrainian)].

Коляда, Н., Левченко, Н., Заболотна, О. (2021). Підготовка докторів філософії із соціальної роботи в Україні: перший досвід та перспективи розвитку. Соціальна робота та соціальна освіта, 2:308-321 [Kolyada, N., Levchenko, N., Zabolotna, O. (2021). Training of doctors of philosophy in social work in Ukraine: first experience and prospects for development. Social work and social education, 2: 308-321 (in Ukrainian)].

Коляда, Н., Моргай, Л. (2021). Дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філософії. спеціальність 231 соціальна робота. 2020 – 2021 рр. Соціальна робота та соціальна освіта, 2: 331-379 [Kolyada, N., Morgay, L. (2021). Dissertations for the degree of doctor of philosophy. Specialty 231 social work. 2020 - 2021. Social work and social education, 2: 331-379 (in Ukrainian)].

Пожидаєва, О. В. (2020). Підготовка докторів філософії із соціальної роботи до викладацької діяльності (на прикладі Академії праці, соціальних відносин і туризму). Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, 3(132). 116–123 https://doi.org/10.24195/2617-6688-2020-3-13 [Pozhidayeva, O. V. (2020). Preparation of doctors of philosophy in social work for teaching (on the example of the Academy of Labor, Social Relations and Tourism). Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushinsky, 3 (132). 116–123 (in Ukrainian)]. https://doi.org/10.24195/2617-6688-2020-3-13

Семигіна, Т. (2019). Нові глобальні етичні принципи соціальної роботи. Вісник Академії праці, соціальних відносин і туризму, 1: 70-85 [Semigina, T. (2019). New global ethical principles of social work. Bulletin of the Academy of Labor, Social Relations and Tourism, 1: 70-85 (in Ukrainian)].

Семигіна, Т. В. (2020a). Клієнти соціальної роботи як співдослідники. Міжгалузеві диспути: динаміка та розвиток сучасних наукових досліджень: матеріали міжнародної наукової конф. Т.2. Вінниця: МЦНД, 33-35 [Semigina, T.V. (2020a). Clients of social work as co-researchers. Interdisciplinary disputes: dynamics and development of modern scientific research: materials of the international scientific conference.Vol.2. Vinnytsia, 33-35 (in Ukrainian)].

Семигіна, Т. В. (2020b). Чи завжди цифри мають значення: Огляд парадигм дослідження у соціальній роботі. Path of science, 6(7): 3001-3011 [Semigina, T.V. (2020b). Do numbers always matter: An overview of research paradigms in social work. Path of Science, 6 (7): 3001-3011 (in Ukrainian)].

Семигіна, Т. (2021). Критична парадигма досліджень у сучасній соціальній роботі. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings. Riga: Baltija Publishing, 96-99 [Semigina, T. (2021). Critical paradigm of research in modern social work. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization: conference proceedings. Riga: Baltija Publishing, 96-99 (in Ukrainian)].

Alston, M., Bowles, W. Research for Social Workers: An introduction to methods. 3d ed. London: Routledge, 2013. 280 р.

Call-Cummings, M., Hauber-Özer, M., Ross, K. (2020). Struggling with/against the unintentional reproduction of power structures in participatory research. Action Research, 18(2), 171–193. https://doi.org/10.1177/1476750319837324

Engel, R. J., Schutt, R. K. (2016). The Practice of Research in Social Work. 4th ed. Thousand Oaks: SAGE Publications. 496 р.

Humphries, B. (2008). Social work research for social justice. New York, NY: Palgrave Macmillan.

IASSW (2014). The IASSW Statement on Social Work Research. Retrieved from: https://www.iassw-aiets.org/the-iassw-statement-on-social-work-research-july-2014/

Maynard, R. Vaughn, M., Sarteschi, C. (2014). The Empirical Status of Social Work Dissertation Research: Characteristics, Trends and Implications for the Field. British Journal of Social Work, 44: 267–289.

Pease, B. (2009). From Evidence-Based Practice to Critical Knowledge in Post-Positivist Social Work. Critical Social Work: Theories and Practices for a Socially Just World (2nd ed.). / Allan J., Briskman L., Pease B. (eds.). London: Routledge.

Stringer, E. T. (2014). Action Research. 4th ed. London: Sage Publications.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-30

Як цитувати

Карагодіна, О. ., & Семигіна, Т. . (2022). ПЕРШІ ДИСЕРТАЦІЙНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ В УКРАЇНІ: КРИТИЧНА ОЦІНКА. Social Work and Education, 9(1), 44–55. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.1.3

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK