Соціальна профілактика сімейного неблагополуччя в територіальній громаді

Автор(и)

  • Тетяна Лях Київський університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна, Україна http://orcid.org/0000-0002-8807-0497
  • Тетяна Спіріна Київський університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна, Україна http://orcid.org/0000-0003-0287-7343
  • Наталія Клішевич Київський університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна, Україна http://orcid.org/0000-0002-5611-6454

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.2.5

Ключові слова:

соціальна профілактика, громада, сімейне неблагополуччя, типи сімей

Анотація

Для повноцінного розвитку дитині необхідно виховуватися в умовах сімейного оточення, атмосфері щастя, любові, розуміння, поваги до людської гідності. Розуміння батьками проблем виховання дітей є важливою складовою сімейного благополуччя. Але сьогодні найбільше конфліктів відбувається саме в сімейному середовищі між подружжям та між батьками і дітьми. Тому для сучасного суспільства є актуальною проблема профілактики сімейного неблагополуччя. Стаття присвячена проблемам сімейного неблагополуччя та його наслідків для українського суспільства; визначаються науково-теоретичні положення щодо соціальної профілактики сімейного неблагополуччя та наголошено, що показники неблагополуччя сім’ї пов’язані з економічними, соціальними, психологічними й особистісними причинами. Зважаючи на ключові показники неблагополуччя, виділяються наступні типи неблагополучних сімей та їх вплив на стан родини: конфліктні, педагогічно некомпетентні, аморальні, асоціальні; проаналізовано терміни, які позначають явище сімейного неблагополуччя: неблагополучна сім’я, деструктивна, дисфункційна, проблемна, кризова та сім’я, яка має ризики. Автори наголошують, що одним із провідних напрямів соціальної роботи з сім’єю є профілактика сімейного неблагополуччя, що здійснюється через зміцнення інституту сім’ї, підготовку молоді до подружнього життя, формування сімейних цінностей у молоді, популяризацію моделі відповідального батьківства та, яка сприяє реалізації прав і свобод дитини, створенню сприятливих умов для її розвитку, формуванню загальнолюдських цінностей, задоволенню матеріальних та духовних потреб людей. Соціальна профілактика сімейного неблагополуччя передбачає комплекс заходів соціальних інституцій громади, спрямованих на попередження, обмеження та послаблення факторів ризику, корекцію поведінки батьків, пов’язаної з загрозою здоров’ю та соціальному добробуту членів сім’ї, а також реабілітацію тих, хто відчув на собі її наслідки. Діяльність соціальних працівників спрямована на створення соціальних умов для задоволення потреб та інтересів сімей. Саме від правильного вибору виду профілактики, який буде найбільш доцільним для попередження сімейного неблагополуччя у громаді, залежить ефективність профілактичного втручання.

Біографії авторів

Тетяна Лях, Київський університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Тетяна Спіріна, Київський університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Наталія Клішевич, Київський університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, директор Інституту людини

Посилання

Дубровінська, І. І., Кононенко, Л. В. (2018). Соціальна профілактика жорстокого поводження з дітьми із неблагополучних сімей : навч.-метод. посіб. [для студ. і магістр. спец «Соц. робота», «Соц. педагогіка»]. Полтава: ПНПУ, 104. [Dubrovinska, I. I., Kononenko, L. V. (2018). Social prevention of cruel treatment of children from disadvantaged families: educational and methodological guide. [for students and masters majoring in "Social Work", "Social Pedagogy"]. Poltava: PNPU, 104. (in Ukrainian)].

Енциклопедія освіти. (2021). Нац. акад. пед. наук України; [гол. ред. В. Г. Кремінь]. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 1144. [Encyclopedia of education. (2021). Edited by: V. Kremin. Kyiv: Yurinkom Inter, 1144. (in Ukrainian)].

Журавель, Т. В., Блага, А., Мілорадова, Н., & Заброда, Д. (2012). Діяльність служби дільничних інспекторів міліції щодо профілактики насильства над дітьми й дорослими членами сім’ї: навч.-метод. посіб. К.: ТОВ «ВПК “ОБНОВА”», 140. [Zhuravel, T. V., Blaga, A., Miloradova, N., & Zabroda, D. (2012). Activities of the service of district police inspectors regarding the prevention of violence against children and adult family members: educational and methodological manual, 140. (in Ukrainian)].

Журавель, Т. В., Лях, Т. Л., Нікітіна, О. М. (2010). Використання інтерактивних методів та мультфільмів у профілактиці ризикованої поведінки: методичний посібник для спеціалістів, які працюють з бездоглядними та безпритульними дітьми та підлітками. К.: МБФ «СНІД Фонд Схід-Захід», 168. [Zhuravel, T. V., Liakh, T. L., Nikitina, O. M. (2010). The use of interactive methods and cartoons in the prevention of risky behavior: a methodological guide for specialists working with neglected and homeless children and adolescents, 168. (in Ukrainian)].

Журавель, Т., Лях, Т., Петрик, О. (2003). Профілактика ВІЛ/СНІДу та ризикованої поведінки: тренінговий модуль по підготовці працівників притулків для неповнолітніх України до здійснення профілактичної роботи. К.: РА «Прем’єр Медіа», 112. [Zhuravel, T., Lyakh, T., Petryk, O. (2003). Prevention of HIV/AIDS and risky behavior: a training module for preparing workers of shelters for minors of Ukraine to carry out preventive work. Kyiv: Premier Media, 112. (in Ukrainian)].

Замула, С. Ю. (2011). Профілактика впливу кримінальної субкультури на неповнолітніх засуджених у спеціальних виховних установах: навч.-метод. посіб. Біла Церква: ДПтСУ, 240. [Zamula, S. (2011). Prevention of the influence of criminal subculture on juvenile convicts in special educational institutions: educational and methodological manual. Bila Tserkva: DPtSU, 240. (in Ukrainian)].

Зверева, І. (2006). Соціальна педагогіка: теорія і технології: підручник К.: Центр навчальної літератури, 316. [Zvereva, I. (2006). Social pedagogy: theory and technologies: textbook, 316. (in Ukrainian)]. https://library.udpu.edu.ua/ library_files/417812.pdf.

Кияниця, З., Петрочко, Ж. (2017). Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. Ч. І. Сучасні орієнтири та ключові технології. Київ: ОБНОВАКОМПАНІ. 256. [Kyianytsia, Z., Petrochko, Zh. (2017). Social work with vulnerable families and children. Part I. Modern landmarks and key technologies. Kyiv: OBNOVAKOPANI, 256. (in Ukrainian)].

Мушинський, В. (2015). Неблагополучна сім’я як фактор дисгармонійного розвитку дитини. Психолог, № 10, 3–5. [Mushinsky, V. (2015). A dysfunctional family as a factor in a child's disharmonious development. Psychologist, 10, 3–5. (in Ukrainian)].

Песоцька, О. П. (2013). Корекційна робота з сім’єю наркозалежної людини. Вісник Луганського національного ун-ту ім. Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 11(2), 177–185. [Pesotska, O. P. (2013). Correctional work with the family of a drug addict. Bulletin of the Luhansk National University named after Taras Shevchenko. Pedagogical sciences, 11(2), 177–185. (in Ukrainian)]. http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vlup_2013_11(2)__28.pdf.

Поліщук, Н. М., Попович, А. М., Горішна, Н. М., Слозанська, Г.І., ... & Петришин, Л. Й. (2018). Соціальна робота з різними категоріями населення у територіальній громаді: українські реалії та міжнародний досвід: колективна монографія. Тернопіль: Осадца Ю. В., 221. [Polishchuk, N. M., Popovych, A. M., Horishna, N. M., Slozanska, G. I., ... & Petryshyn, L. Y. (2018). Social work with different categories of the population in the territorial community: Ukrainian realities and international experience: monograph. Ternopil: Osadtsa Yu. V., 221.(in Ukrainian)]. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13686.

Савич, Ж. В., Павлик, О. В., & Лях, Т. Л. (2019). Методичний посібник для тренера для проведення тренінгу «Сімейно орієнтована соціальна робота, захист дитини та міжвідомча взаємодія». [Savych, Zh., Pavlyk, O., & Lyakh, T. (2019). Methodical guide for the trainer for conducting the training "Family-oriented social work, child protection and interdepartmental interaction". (in Ukrainian)].

Соціальна педагогіка: навч. посібник / О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, Т. Г. Веретенко та ін. К.: Академвидав, 2013. 312. [Social pedagogy: education. Manual. O. V. Bezpalko, I. D. Zvereva, T. G. Veretenko, etc.. K.: Akademvydav, 2013, 312. (in Ukrainian)].

Спіріна, Т., Лях, Т., Рогожинська, В. (2020). Принципи міждисциплінарної взаємодії у соціальній роботі. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 27(3), 224–228. [Spirina, T., Liakh, T., Rohozhynska, V. (2020). Principles of interdisciplinary interaction in social work. Current issues of the humanities: interuniversity collection of scientific works of young scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 27(3), 224–228. (in Ukrainian)]. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_3/41.pdf.

Шеремета, М. (2011). Небезпечні та шкідливі фактори, що діють на людину в процесі життєдіяльності. Культура безпеки і здоров’я : науково-практичний альманах, 42–45. [Sheremeta, М. (2011). Dangerous and harmful factors acting on a person in the process of life. Safety and health culture: a scientific and practical almanac, 42–45. (in Ukrainian)].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Лях, Т., Спіріна, Т., & Клішевич, Н. (2022). Соціальна профілактика сімейного неблагополуччя в територіальній громаді . Social Work and Education, 9(2), 245–255. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.2.5

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK