Критична етнографія: можливості для досліджень у соціальній роботі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.3.7

Ключові слова:

етнографічні дослідження, критична теорія, критична соціальна робота, спостереження, рефлексія, соціальна зміна

Анотація

Дослідження у соціальній роботі проводяться з використанням різних підходів та методів. Ця стаття має на меті схарактеризувати критичну етнографію (англійською мовою – critical ethnography) та її можливості для соціальної роботи, спрямованої на подолання структурних нерівностей. У межах дослідження проведено аналіз 28 англомовних повнотекстових публікацій за такими параметрами: (1) загальне призначення критичної етнографії як методології досліджень у соціальній роботі та її філософія; (2) етапи та процедури критичної етнографії; (3) приклади використання критичної етнографії у закордонній соціальній роботі; (4) переваги та обмеження критичної етнографії. Критична етнографія, як і традиційна етнографія, передбачає проведення довготривалих спостережень за певними практиками у «польових умовах». Спостереження можуть бути доповнені й іншими методами, які дають змогу оцінити життєвий досвід учасників дослідження з позицій самих учасників. Критична етнографія дає змогу виявити та описати структурну нерівність у суспільстві, кинути виклик наявним практикам, зокрема практикам надання соціальної допомоги. Основний фокус у дослідженнях – виявлення прихованих цінностей і використання владних відносин, що посилює нерівність певних соціальних груп та соціальну несправедливість. Від дослідників очікують позиціювання та належного теоретичного обґрунтування своїх дій, глибокого занурення в контекст та соціальну ситуацію. Використання критичної етнографії передбачає дотримання низки послідовних етапів: підготовчий етап; організаційно-методологічний етап; польовий етап; етап аналізу результатів; презентація і поширення результатів з метою просування соціальних змін.

Біографія автора

Тетяна Семигіна, Національне агентство кваліфікацій, Київ

докторка політичних наук, професорка

Посилання

Бойко, О. М. (2017). Професійна підготовка фахівців із соціальної роботи третього рівня вищої освіти у Великій Британії : Дис. на здобуття наук. ступеня к-та пед. наук. Київ. [Boyko, O.M. (2017). Professional training of social work specialists of the third level of higher education in Great Britain: Dissertation. Kyiv (in Ukrainian)].

Єрошенко, К. М. та Семигіна, Т. В. (2018). Дослідження в дії у соціальній роботі: ролі дослідника. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», 15, 123-126. [Yeroshenko, K. M. & Semigina, T. V. (2018). Action research in social work: the role of the researcher. Collection of scientific papers of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University "Ukraine", 15, 123-126 (in Ukrainian)].

Карагодіна, О., Семигіна, Т. (2022). Перші дисертаційні дослідження із соціальної роботи в Україні: критична оцінка. Social Work and Education, 9 (1), 44-55. [ [Karagodina, O. & Semigina, T. (2022). The first dissertations on social work in Ukraine: a critical assessment. Social Work and Education, 9 (1), 44-55 (in Ukrainian)].

Кухта, М. (2108). Соціальний потенціал людей старшого віку в Україні. Київ: КНУКіМ. [Kukhta, M. (2108). Social potential of older people in Ukraine. Kyiv: KNUKiM. (in Ukrainian)].

Оніщик, Ю. В., Семигіна, Т. В., & Пожидаєва, О. В. (2020). Подолання гендерної нерівності в Україні: політико-правовий, соціальний та освітній виміри. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського, 4(133), 109-116. [Onishchyk, Y. V., Semigina, T. V., & Pozhidayeva, O. V. (2020). Overcoming gender inequality in Ukraine: political, legal, social and educational dimensions. Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushinskogo, 4(133), 109-116 (in Ukrainian)].

Повідайчик, О., Жиленко, Р. (2018). Методи досліджень у соціальній роботі. Ужгород: АУТДОРШАРК. [Povidaichyk, O. & Zhylenko, R. (2018). Research methods in social work. Uzhhorod: OUTDORSHARK (in Ukrainian)].

Семигіна, Т. (2022). Методологія фотоголос (photovoice) у дослідженнях із соціальної роботи. Social Work and Education, 9(2), 210-225. [Semigina, T. (2022). Photovoice methodology in social work research. Social Work and Education, 9(2), 210-225 (in Ukrainian)].

Семигіна, Т. (2021a). Використання обгрунтованої теорії у дослідженнях із соціальної роботи. Ricerche scientifiche e metodi della loro realizzazione. T. 2 (pp. 8-10). Bologna-Vinnytsia: Associazione Italiana di Storia Urbana & Piattaforma scientifica europea. [Semigina, T. (2021a). Use of grounded theory in social work research. Ricerche scientifiche e metodi della loro realization. T. 2 (pp. 8-10). Bologna-Vinnytsia: Associazione Italiana di Storia Urbana & Piattaforma scientifica europea (in Ukrainian)].

Семигіна, Т. (2021b). Дослідники як агенти змін (використання дослідження в дії у соціальній роботі). Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Соціальна робота», 1(7), 37-41. [Semigina, T. (2021b). Researchers as agents of change (using action research in social work). Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Series "Social Work", 1(7), 37-41 (in Ukrainian)].

Семигіна, Т. (2021c). Критична парадигма досліджень у сучасній соціальній роботі. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings. Riga: Baltija Publishing, 96-99. [Semigina, T. (2021c). Critical paradigm of research in modern social work. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization: conference proceedings. Riga: Baltija Publishing, 96-99 (in Ukrainian)].

Семигіна, Т.В. (2020a). Дослухаючись до розповідей: наративні дослідження у соціальній роботі. Korszerű műszerek és algoritmusa tapasztalati és elmé leti tudományos kutatási. Hang 2 (рр. 115-117). Budapest: Európean Scientific Platforme. [Semigina, T.V. (2020a). Listening to Stories: Narrative Research in Social Work. Korszerő szümrek és algoritoma ertalizati és elmé leti száchní prászky. Hang 2 (pp. 115-117). Budapest: European Scientific Platform (in Ukrainian)].

Семигіна, Т.В. (2020b). Чи завжди цифри мають значення: Огляд парадигм дослідження у соціальній роботі. Path of science, 6(7): 3001-3011. [Semigina, T.V. (2020b). Do numbers always matter: An overview of research paradigms in social work. Path of Science, 6 (7): 3001-3011 (in Ukrainian)].

Фрейре, П. (2003). Педагогіка пригноблених. Київ: Юніверс. [Freire, P. (2003). Pedagogy of the oppressed. Kyiv: Universe (in Ukrainian)].

Ярошенко, А.А. та Семигіна, Т.В. (2019). Розпізнати нерівність: гендерний аналіз навчальних матеріалів у соціальній роботі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія соціально-педагогічна, 32, 183-198. [Yaroshenko, A.A. & Semigina, T.V. (2019). Recognizing Inequality: A Gender Analysis of Educational Materials in Social Work. Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Socio-pedagogical series, 32, 183-198 (in Ukrainian)].

Anderson, G. (1989). Critical ethnography in education: Origins, current status, and new Directions. Review of Educational Research, 59, 249–270.

Angus, L. (1986). Research traditions, ideology and critical ethnography, Discourse, 7, 61–77.

Bauman, Z. (1976). Towards a Critical Sociology: An Essay on Common-Sense and Emancipation. London: Routledge & Kegan Paul.

Brown, S. G., & Dobrin, S. I. (2004). Ethnography unbound: From theory shock to critical praxis. Albany: State University of New York Press.

Burnette, C. E. (2015). From the Ground Up: Indigenous Women's after Violence Experiences with the Formal Service System in the United States. The British Journal of Social Work, 45(5), 1526–1545.

Carspecken, P. F. (1996). Critical ethnography in educational research: A theoretical and practical guide. New York: Routledge.

Chang, H, Ngunjiri, F & Hernandez, K (2012) Developing Qualitative Enquiry: Collaborative AutoEthnography. Walnut Creek, CA: Left Coast

Enquix, B. (2014). Negotiating the field: Rethinking ethnographic authority, experience and the frontiers of research. Qualitative Research, 14(1): 79–94.

Fenton, J. (2019). Social Work for Lazy Radicals: Relationship Building, Critical Thinking and Courage in Practice. London: Red Globe Press.

Ferguson, H. (2018). Making home visits: Creativity and the embodied practices of home visiting in social work and child protection. Qualitative Social Work: Research and Practice, 17(1), 65–80.

Fishberg, R. (2022). Thinking With Transnational Institutional Ethnography: Moving Towards Spatially Conscious Methods for Studying Geographically Dispersed

People and Institutions. International Journal of Qualitative Methods. https://doi.org/10.1177/16094069221097779

Fitzi, G. (2022). The Path to Critical Sociology. In: Normative Intermittency. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-06174-5_1

Gant, V. et al. (2019). Social work through collaborative autoethnography. Social Work Education, 38(6), 707-720.

Gitlin, A., Siegal, M. & Boru, K. (1989). The politics of method: From leftist ethnography to educative research. Qualitative Studies in Education, 2, 237–253.

Hagues, R. (2021). Conducting critical ethnography: Personal reflections on the role of the researcher. International Social Work, 64(3), 438-443.

Healy, K. (2001). Reinventing critical social work. Critical Social Work, 2(1). https://ojs.uwindsor.ca/index.php/csw/article/view/5616

Hine, C (2015). Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Everyday. London: Bloomsbury.

Hulko, W., Brotman. S., Stern, L. et al. (2019). Everyday Lives and Realities. Oxfordshire: Routledge.

Humphries, B. (2008). Social work research for social justice. New York, NY: Palgrave Macmillan.

Jordan, S. & Yeomans, D. (1995). Critical Ethnography: problems in contemporary theory and practice. British Journal of Sociology of Education, 16:3, 389-408.

Leigh, J., Disney, T., Warwick, L., Ferguson, H., Beddoe, L., & Cooner, T. S. (2021). Revealing the hidden performances of social work practice: The ethnographic process of gaining access, getting into place and impression management. Qualitative Social Work, 20(4), 1078–1095.

Maggio, R. (2019). Challenging the challenge: The Ethics of Early Intervention. Narrare i gruppi, 14(1), 79-102.

May, S.A. (1997). Critical Ethnography. In: Hornberger, N.H. & Corson, D., eds. Encyclopedia of Language and Education. https://doi.org/10.1007/978-94-011-4535-0_19

Mikkonen, E., Laitinen, M. & Hill, C. (2017). Hierarchies of knowledge: Analyzing inequalities within the social work ethnographic research process as ethical notions in knowledge production. Qualitative Social Work, 16(4), 515–532

Oswald, A. G., Bussey, S., Thompson, M., & Ortega-Williams, A. (2022). Disrupting hegemony in social work doctoral education and research: Using autoethnography to uncover possibilities for radical transformation. Qualitative Social Work, 21(1), 112–128.

Pacheco-Vega R. & Parizeau, K. (2018). Doubly Engaged Ethnography: Opportunities and Challenges When Working With Vulnerable Communities. International Journal of Qualitative Methods. https://doi.org/10.1177/1609406918790653

Parada, H. (2004). Social work practices within the restructured child welfare system in Ontario: An Institutional Ethnography. Canadian Social Work Review / Revue Canadienne de Service Social, 21(1), 67–86.

Pease, B., Goldingay, S., Hosken, N., & Nipperess, S. (Eds.). (2016). Doing Critical Social Work: Transformative Practices for Social Justice (1st ed.). London: Routledge.

Pink, S., Ferguson, H., & Kelly, L. (2022). Digital social work: Conceptualising a hybrid anticipatory practice. Qualitative Social Work, 21(2), 413–430.

Pink, S., Horst, H., Postill, J., et al. (2016). Digital Ethnography. London: SAGE.

Simon, R. I., & Dippo, D. (1986). On critical ethnographic work. Anthropology & Education Quarterly, 17(4), 195-202

Smith, D. E., ed. (2006). Institutional ethnography as practice. Lanham: Rowman & Littlefield.

Sobočan, A. M. Bertotti, T. & Strom-Gottfried, K. (2019). Ethical considerations in social work research. European Journal of Social Work, 22:5, 805-818.

Soyini Madison, D. (2005). Critical ethnography: method, ethics, and performance. Thousand Oaks, CA: Sage

Taylor, S. & Roberts, R., eds. (2013). Theory and Practice of Community Social Work. Jaipur: Rawat Publication.

Thomas, J. (1993). Doing Critical Ethnography. Newbury Park: Sage.

Witkin, S. L., ed. (2014). Narrating Social Work Through Autoethnography. New York: Columbia University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30

Як цитувати

Семигіна, Т. (2022). Критична етнографія: можливості для досліджень у соціальній роботі. Social Work and Education, 9(3), 405–421. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.3.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK