Особливості агресивної поведінки у підлітковому віці
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.3.8Ключові слова:
агресія, агресивна поведінка, підлітки, виховання, самооцінкаАнотація
Проблема агресії і агресивної поведінки в науці стає актуальною, коли суспільство переживає критичні періоди розвитку. У статті розглядаються проблеми та особливості агресивності в шкільному середовищі, а саме в підлітковому віці. Розглянуто причини агресії серед підлітків. Підліткова агресія є предметом вивчення багатьох наукових дисциплін. Її рівні визначаються як навчанням в процесі соціалізації, так і орієнтацією на культурно-соціальні норми. Психологи і фізіологи вважають її характерною рисою перехідного віку, що виникає в результаті зміни гормонального фону, розвитку когнітивних процесів, інтелекту і здібностей. Для соціологів цікаво те, яких форм може набути підліткова агресія в процесі соціалізації. Серед агресивних підлітків виділяють три групи, які розрізняються по частоті і жорсткості агресивних дій. Першу групу складають діти, які найчастіше використовують агресію як засіб залучення уваги однолітків. Другу групу складають діти, які використовують агресію в основному як норму поведінки в спілкуванні з однолітками. У третю групу входять діти, для яких нанесення шкоди іншій виступає як самоціль. Вони відчувають задоволення від самих дій, що приносять біль і приниження одноліткам. Отже, проаналізувавши теоретичні аспекти проблеми агресії, можемо зробити висновки, що агресія – це форма поведінки, націлена на заподіяння кому-небудь фізичної або психологічної шкоди. Проаналізовано характерний вплив рідних на розвиток агресії в дітей-підлітків. Розкрито як саме агресія дорослого вдома може вплинути на життя дитини. Окреслено тематику соціального контексту, який саме і породжує агресію в цьому віці. Дослідження спрямоване на зниження підвищеного рівня агресивності у поведінці підлітків, впливу типу виховання в сім’ї на рівень самооцінки. У ході дослідження виявлено, що в підлітковому віці високий рівень агресії, характерний для дітей з емоційною вразливістю, безпосередньо пов’язаний з їх тендітним самозображенням.Посилання
Ananiev, A. M. (1996). Visual psychodiagnostics of emotional manifestations in students (Author's thesis. Ph.D. of Psychological Sciences, South Ukrainian State [Ананьєв, А.М. (1996). Візуальна психодіагностика емоційних проявів у учнів. Автореф. дис...канд. психол. наук. Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського].
Barinova, N. V. (2006). Psychological features of the father's relationship as a factor in the formation of the sex-role-concept in teenage girls (Author's thesis. Ph.D. of Psychological Sciences, Kharkiv National University named after V.N. Karazin). Kharkiv National University named after V. N. Karazin [Барінова, Н.В. (2006). Психологічні особливості відношення батька як чинник формування статеворольової-концепції у дівчат-підлітків. Автореф. дис...канд. психол. наук. Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна].
Bovt, O. (1999). Social and psychological causes of aggressive behavior of teenagers. Native school. 2. 17-20 [Бовть, О. (1999). Соціально – психологічні причини агресивної поведінки підлітків. Рідна школа. 2. 17-20].
Vasylkivska, I. (2004). Prevention of juvenile delinquency in Ukraine: some aspects. Law of Ukraine. 1. 95–98 [Васильківська, І. (2004). Запобігання злочинності неповнолітніх в Україні: деякі аспекти. Право України. 1. 95–98].
Kovalova, A. I., Lukiv, V. A. (1999). Sociology of youth. Theoretical questions. Kyiv: Society [Ковальова, А.І., Луків, В.А. (1999). Соціологія молоді. Теоретичні питання. Київ: Соціум].
Mozhova, T. P. (1997). Clinical-psychological features of deviant behavior of teenage girls (Author's dissertation... candidate of medical sciences, Kharkiv Institute of Physician Improvement). Kharkiv Institute of Improvement of Doctors [Мозгова, Т.П. (1997). Клініко-психологічні особливості девіантної поведінки дівчат-підлітків. Автореф. дис... канд. мед. наук. Харківський інститут удосконалення лікарів].
Polishchuk, V. M. (2007). Age and pedagogical psychology. Sumy: University book [Поліщук, В.М. (2007). Вікова і педагогічна психологія. Суми : Університетська книга].
Feldstein, D. I. (1994). Peculiarities of personal development of a teenager in conditions of socio-economic crisis. The world of psychology and psychology in the world. 10 [Фельдштейн, Д. І. (1994). Особливості особистісного розвитку підлітка в умовах соціально-економічної кризи. Світ психології і психологія в світі. 10].
Tsap, N. M. (1999). Aggressiveness of the child: pros and cons. Practical psychology and social work. 6, 7. 12-13, 22-24 [Цап, Н.М. (1999). Агресивність дитини: за і проти. Практична психологія і соціальна робота. 6, 7. 12-13, 22-24].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).