Методи та напрямки практичної підготовки соціальних працівників (на прикладі Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара)

Автор(и)

  • Аліна Солнишкіна Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0002-5369-6350

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.4

Ключові слова:

соціальна робота, соціальний працівник, практична підготовка, фахові компетенції, модель практичної підготовки

Анотація

В науковій статті розкривається досвід практичної підготовки соціальних працівників Сполучених Штатів Америки, Франції, Англії, Країн Скандинавії, Польщі, Німеччини, Чехії, України. Практична підготовка соціальних працівників проводиться із врахуванням та дотриманням Глобальних стандартів освіти та навчання соціальної роботи. Підготовка фахівців соціальної сфери передбачає тісний зв’язок із виробництвом, розвиток комунікативних навичок, засвоєння та застосування в професійній діяльності технологій соціальної роботи з різними категоріями клієнтів. Запропонована схема – модель практичної підготовки створена для систематизації досвіду практичної підготовки. За допомогою цієї моделі можна проаналізувати напрямки, проблемні питання та методи практичного навчання. Дана модель дає змогу виявити основні запити та ефективні методи, які будуть успішно впроваджуватися в практичну діяльність фахівців соціальної сфери. Розкриваються основні навички та риси, які необхідні для соціальних працівників (емпатія, активне слухання, адвокація тощо). Підкреслюється необхідність ціннісно-орієнтовного підходу та поєднання класичних і інноваційних методів соціальної роботи, теорії та практики. Надається досвід впровадження в освітній процес навчання практичним навичкам з таких дисциплін, як: «Соціальна політика», «Соціальна робота із різними групами клієнтів» для студентів – майбутніх соціальних працівників Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара. Висвітлюються методи практичної підготовки: кейси, тренінги, літературні соціальні клуби, презентація досвіду фахівців-практиків. В науковій статті систематизовано досвід, впроваджений в освітній процес

Біографія автора

Аліна Солнишкіна, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Дніпро

кандидатка соціологічних наук, доцентка кафедри соціології, соціальної роботи, публічного управління та адміністрування, факультет медичних технологій діагностики та реабілітації,

Посилання

Голова, Н. І. (2017) Принципи підготовки соціальних працівників до майбутньої професійної діяльності у Франції. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Педагогіка і соціальна робота. Випуск 1 (40), 63-66 [Golova, N. I. (2017). Principles of training social workers for future professional activities in France. Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Series Pedagogy and social work series. Volume 1 (40). 63-66 [in Ukrainian].

Рідкодубська, А. (2017). Практична спрямованість професійної підготовки працівників соціальної сфери. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Педагогіка і соціальна робота. Випуск 1 (40), 242-244 [Ridkodubska, A. (2017). Practical orientation and training for social workers. Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Series Pedagogy and social work series. Volume 1 (40), 242-244 [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2020). Глобальні стандарти підготовки соціальних працівників як ідеалістичне бачення розвитку освіти із соціальної роботи. Колективна монографія Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук (1st edition), 75-84. [Semigina, T. (2020). Global standards for the training of social workers as an idealistic vision of the development of social work education. Collective monograph Representation of educational achievements, mass media and the role of philology in the modern system of sciences (1st edition), 75-84. [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-1.07

Bodd, J. & Statham, J. (2009). European Perspectives on Social Work: Models of education and professional roles. A briefing paper supported by Nuffield Foundation, 10.

Global standards for social work education and training. (2020). URL: https://www.ifsw.org/global-standards-for-social-work-education-and-training/

Dr. Shereen Hussein. (2011). Social work qualifications and regulations in European Economic Area (EEA). Kings College London. Essential Skills and Traits for Social Workers, 17-23. URL: https://socialwork.buffalo.edu/admissions/is-social-work-right-career-for-me/list-of-essential-skills-in-social-work.html

Hamilton Lyons Karen. (2018). Social Work Education in Europe: A Retrospective View. Practice. 31(6). 1-15, 6. DOI:10.1080/09503153.2018.1483495

Lewis Melinda L. and Moultrie King Dione. (2019). Teaching self-care: The utilization of self-care in social work practicum to prevent compassion fatigue, burnout, and vicarious trauma. Journal of Human Behaviour in the Social Environment 29(1), 96-106. DOI: 10.1080/10911359.2018.1482482

Povidaichyk, O., Averina, K, Protas, O, Vynogradova, O, Alieksieieinko, T., Kulyk, I. (2022). Comparing Research Training of Social Workers in the USA and Western Europe: Ukrainian. Perspective Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. Volume 14. Issue 1, 426-439. DOI:https://doi.org/10.18662/rrem/14.1/527

Sheafor Bradford W. and. Horejsi Charles R. (2008). Techniques and guidelines for social work. Boston: Pearson Allyn & Bacon, 3-5. URL: https://openlibrary.org/works/OL1976954W/Techniques_and_guidelines_for_social_work_practice.

Truhlářová Zuzana, Levicka Jana, Havigerová Jana Marie, Myška Karel (2014). The role of special practical training in the professional preparation of university social work students: Required practical skills from the professional perspective. The International Journal of Adult, Community, and Professional Learning. Volume 20. Issue 3. 1-13

Wolmesjö Maria (2020) Teaching Innovations in Social Work Education. Global Social Work. DOI: 10.5772/intechopen.90601. URL: https://www.intechopen.com/chapters/70576

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-11

Як цитувати

Солнишкіна, А. (2023). Методи та напрямки практичної підготовки соціальних працівників (на прикладі Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара). Social Work and Education, 9(4), 487–489. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.4

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK