Психолого-педагогічні засади стимулювання педагогів до професійного розвитку в системі післядипломної освіти на засадах акмеологічного підходу
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.5Ключові слова:
професійний розвиток і саморозвиток педагогів, післядипломна освіта, курси підвищення кваліфікації, освітні програми, акмеологічний підхідАнотація
Актуальність дослідження обумовлена потребою цілеспрямованої діяльності у напрямку стимулювання педагогічних працівників до професійного розвитку та особистісно-професійного самовдосконалення у системі післядипломної освіти. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури проаналізовано сутність наукових дефініцій «розвиток» та «саморозвиток»; розкрито потенціал післядипломної освіти для вдосконалення професіоналізму педагога. Проаналізовано інновації у процесі організації курсів підвищення кваліфікації у центрі післядипломної освіти з метою вдосконалення загальних компетентностей. Провідну роль у стимулюванні професійного розвитку педагогів у системі післядипломної освіти відводимо акмеологічному підходу. З огляду на це, проаналізовано потенціал акмеологічного підходу та представлено перелік освітніх програм, які мають змогу прослухати слухачі на курсах підвищення кваліфікації.Посилання
Auleytner, J. (2001) Edukacja bez granic. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. 20.
Banach, Cz. (2001) Edukacja. Wartość. Szansa. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 348.
Вакуленко, В. (2006). Педагогічна акмеологія: досягнення і проблеми. Філософія освіти. No 3 (5). 124–133. [Vakulenko, V. (2006). Pedagogical acmeology: achievements and problems. Philosophy of education. [Pedahohichna akmeolohiia: dosiahnennia i problemy. Filosofiia osvity]. No 3 (5). 124–133. (in Ukrainian)].
URL: http://enpuir.npu.edu.ua/ bitstream/123456789/13047/1/
Вітковська, Олена (2020). Акмеологічна модель сучасного педагога в системі післядипломної освіти. Вересень No 1 (84). 90–99. [Vitkovska, Olena (2020). Acmeological model of a modern teacher in the system of postgraduate education. September [Akmeolohichna model suchasnoho pedahoha v systemi pisliadyplomnoi osvity. Veresen]. No 1 (84). 90–99. (in Ukrainian)]. URL: https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/56/62
Волошенко, М. О. (2023). Особистісні особливості студентів як суб’єктів професійного саморозвитку. Вісник науки та освіти. Серія «Педагогіка». № 3(9). 331–343. [Voloshenko, M. O. (2023). Personal characteristics of students as subjects of professional self-development. Herald of science and education. “Pedagogy” series. [Osobystisni osoblyvosti studentiv yak subiektiv profesiinoho samorozvytku. Visnyk nauky ta osvity. Seriia «Pedahohika»]. № 3(9). 331–343. (in Ukrainian)]. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-3(9)-331-343
Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. К.: Либідь. 376. [Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainian pedagogical dictionary. [Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk]. K.: Lybid. 376. (in Ukrainian)].
Данилова, Г. (2008). Професіоналізм суб’єкта діяльності в контексті акмеології. Проблеми освіти. Вип. 54, cпецвип. 2. 32–39. [Danylova, H. (2008). [Professionalism of the subject of activity in the context of acmeology. Problems of education. [Profesionalizm subiekta diialnosti v konteksti akmeolohii. Problemy osvity]. Vol. 54, cpetsvyp. 2. 32–39. (in Ukrainian)].
Калаур, C., Сорока, O. (2020). Потенціал акмеології у професійній підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності: методологічні та практичні акценти. [Kalaur, C., Soroka, O. (2020). The potential of acmeology in the professional training of future managers of socio-cultural activities: methodological and practical accents. [Potentsial akmeolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh menedzheriv sotsiokulturnoi diialnosti: metodolohichni ta praktychni aktsenty]. (in Ukrainian)]. Social Work and Education. Vol. 7, No. 1., pp. 124–134. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.1.9
Калаур, С. М., Олексюк, Н. С. (2012). Доцільність використання акмеологічного підходу для самореалізації майбутнього фахівця. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя). Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 4, 83–86. [Kalaur, S. M., Oleksiuk, N. S. (2012). The expediency of using an acmeological approach for self-realization of a future specialist. Proceedings. Series “Psychological and Pedagogical Sciences” (Nizhyn State University named after Mykola Gogol). Nizhin: NSU named after M. Gogol. [Dotsilnist vykorystannia akmeolohichnoho pidkhodu dlia samorealizatsii maibutnoho fakhivtsia. Naukovi zapysky. Seriia «Psykholoho-pedahohichni nauky» (Nizhynskyi derzhavnyi universytet imeni Mykoly Hoholia). Nizhyn: NDU im. M. Hoholia]. 4, 83–86. (in Ukrainian)].
Коваленко, Г. С. (2009). Етапи формування акмеологічної позиції майбутнього вчителя. Проблеми трудової та професійної підготовки : зб. наук. праць / НПУ ім. М. П. Драгоманова. К. Вип. 4. 52–57. [Kovalenko, H. S. (2009). Stages of formation of the acmeological position of the future teacher. Problems of labor and professional training: coll. of science works / NPU named after M. P. Drahomanov. [Etapy formuvannia akmeolohichnoi pozytsii maibutnoho vchytelia. Problemy trudovoi ta profesiinoi pidhotovky : zb. nauk. prats / NPU im. M. P. Drahomanova]. K. Vyp. 4. 52–57. (in Ukrainian)].
Основи акмеології для менеджерів освіти. (2012) : навч. посіб. / Г.Х. Яворська, О.А. Гладкова, О.А. Горчакова. К. : Освіта України. 248. [Basics of acmeology for education managers. [Osnovy akmeolohii dlia menedzheriv osvity]. (2012) : navch. posib. / H. Kh. Yavorska, O. A. Hladkova, O. A. Horchakova. K. : Osvita Ukrainy. 248. (in Ukrainian)].
Пальчевський, С. С. (2008). Акмеологія. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Кондор. 398. [Palchevskyi, S. S. (2008). Acmeology. Study guide for students of higher educational institutions. [Akmeolohiia. Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv]. K. : Kondor. 398. (in Ukrainian)].
Пилипенко, Н. М. (2005). Вплив кризи професійного становлення на саморозвиток особистості. Педагогіка і психологія. Вісник АПН України. №2. 116–126. [Pylypenko, N. M. (2005). The impact of the crisis of professional formation on the self-development of the individual. Pedagogy and psychology. Bulletin of the APN of Ukraine. [Vplyv kryzy profesiinoho stanovlennia na samorozvytok osobystosti. Pedahohika i psykholohiia. Visnyk APN Ukrainy]. №2. 116–126. (in Ukrainian)].
Поліщук, В. А. (2006). Теорія і методика професійної підготовки соціальних педагогів в умовах неперервності освіти: монографія. Тернопіль: ТНПУ. 426.
Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800 «Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників». [Polishchuk, V. A. (2006). Theory and methodology of professional training of social pedagogues in conditions of continuity of education: monograph. Ternopil: TNPU. [Teoriia i metodyka profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pedahohiv v umovakh neperervnosti osvity: monohrafiia. Ternopil: TNPU]. 426. (in Ukrainian).
Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800 «Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників». [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated August 21, 2019 No. 800 "Procedure for upgrading the qualifications of teaching and research and teaching staff. [Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 serpnia 2019 r. № 800 «Poriadok pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv»]. Access mode: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/800-2019-p#Text. (in Ukrainian)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/800-2019-п#Text.
Ставицька, С. О. (2011). Духовна самосвідомість особистості: становлення і розвиток в юнацькому віці: монографія. Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова. 727. [Stavytska, S. O. (2011). Spiritual self-awareness of the individual: formation and development in youth: monograph. [Dukhovna samosvidomist osobystosti: stanovlennia i rozvytok v yunatskomu vitsi: monohrafiia]. Kyiv: NPU imeni M.P. Drahomanova. 727. (in Ukrainian)].
Теорія і практика професійної акмеології. (2020). монографія / Вознюк О.В., Дубасенюк О.А., Костюшко Ю.О., Осадчук Н.П., Сидорчук Н.Г. Житомир : Вид-во ПП «Євро-Волинь» 392. [Theory and practice of professional acmeology. [Teoriia i praktyka profesiinoi akmeolohii]. (2020). monohrafiia / Vozniuk O.V., Dubaseniuk O.A., Kostiushko Yu.O., Osadchuk N.P., Sydorchuk N.H. Zhytomyr : Vyd-vo PP «Ievro-Volyn» 392. (in Ukrainian)].
Чернишова, Є. (2013). Концептуальні підходи до реалізації ідеї тріумфу особистості у контексті її саморозвитку. Вища школа. №8. 78–88. [Chernyshova, Ye. (2013). Conceptual approaches to the realization of the idea of individual triumph in the context of its self-development. High school. [Kontseptualni pidkhody do realizatsii idei triumfu osobystosti u konteksti yii samorozvytku. Vyshcha shkola]. №8. 78–88. (in Ukrainian)].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Svitlana Kalaur
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).