Заклади фахової передвищої освіти як умова успішного саморозвику особистості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.6

Ключові слова:

саморозвиток особистості, позанавчальна діяльність, заклади фахової передвищої освіти, соціальна робота, соціальний працівник

Анотація

У статті розглядаються складові умови самовизначення майбутніх соціальних працівників в середовищі закладів фахової перед вищої освіти. Виявлено сучасний рівень позаначальної діяльності закладу фахової передвищої освіти. Проанаізовано та обгрунтовано спеціальні форми і методи роботи із студентами фахової передвищої освіти. Наведено перелік необхідних умов для формування у претендентів професійно-технічної освіти системи теоретичних знань, практичних умінь і навичок, необхідних для ефективної реалізації себе як особистості у процесі професійного навчання; сприяння розвитку і формування особистісних якостей, які сприятимуть становленню себе як фахівця соціальної сфери. Метою статті стало виявлення необхідності осмислення проблем професійної підготовки та висуває особливі вимоги до підготовки спеціалістів, здатних вирішувати соціальні проблеми. Значна увага приділена проблемам позанавчальної діяльності. На основі проведеного аналізу виокремлено сильні сторони фахової передвищої освіти. З’ясовано доцільність застосування ефективних методик позанавчальної діяльності. Основними завданнями визначено наступне: виявити та узагальнити складові професійного саморозвитку як одну із складних форм перетворення внурішнього світу, яке відбувається у процесі саморуху людини своїм життєвим шляхом, на якому особистість пізнає себе, будує себе, осмислює суть свого функціонування; дослідити особливості фахової передвищої освіти як спрямованості для розвитку особистості на самопобудову, професійну самовизначеність для успішного зростання професіоналів. За результатами узагальненого аналізу зроблено висновки, що ефективність і доцільність позанавчальної діяльності можлива за умови цілеспрямованої діяльності здобувачів фахової передвищої освіти, що потребує вивчення і постановки експерименту для самооцінки та самоствердження майбутніх соціальних працівників як професіоналів. Висновки підтвердили обґрунтування необхідних педагогічних умов підвищення якості позанавчальної діяльності в середовищі закладів фахової перед вищої освіти щодо майбутніх соціальних працівників в умовах глобалізації.

Біографії авторів

Олена Карпенко, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv

доктор педагогічних наук, професор, кафедра соціальної педагогіки та соціальної роботи, Київський університет імені Бориса Грінченка, м. Київ

Вікторія Остапчук , СП Житомирський технологічний фаховий коледж КНУБА, м.Житомир

викладач, голова циклової комісії дизайну та соціальної роботи, ВСП Житомирський технологічний фаховий коледж КНУБА, м.Житомир

Посилання

Бех, І. Д. (2017). Самореалізація особистості як визначальний чинник її життєдіяльності. In Багатовимірність особистості: теорія, психодіагностика, корекція: зб. наук. праць за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф (Vol. 23, pp. 31-36). [Bekh, I. (2017). Samorealizatsiia osobystosti yak vyznachalnyi chynnyk yii zhyttiediialnosti [Self-realization of the individual as a determining factor in life and individuality]. [in Ukrainian)]. URL : http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/7947/1/10.pdf

Вінник, Н. Д. (2009). Розвиток особистісно-професійних якостей учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі підготовки до діяльності в сфері послуг : автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07. Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти». Київ. 19 с. [Vinnyk, N. D. (2009). Rozvytok osobystisno-profesiinykh yakostei uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv u protsesi pidhotovky do diialnosti v sferi posluh [Development of personal and professional qualities of students of vocational and technical educational institutions in the process of preparation for activities in the service sector]: (PhD Thesis). Kyiv: Derzhavnyi vyshchyi navchalnyi zaklad «Universytet menedzhmentu osvity». (in Ukrainian)].

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. [Verkhovna Rada (01.07.2014). Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine "On Higher Education"]. (in Ukrainian)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. [Verkhovna Rada (05.09.2017). Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]. (in Ukrainian). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» щодо окремих аспектів підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану та відновлення економіки від 19.06.2022 № 2312-IX. [Verkhovna Rada (06.19.2022). Zakon Ukrainy «Pro profesiinu (profesiino-tekhnichnu osvitu)» [Zakon Ukrainy «Pro profesiinu (profesiino-tekhnichnu osvitu)»] «On professional (vocational and technical) education».]. (in Ukrainian)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2312-20#Text

Карпенко, О. Г. (2015). Теорія та практика соціальної роботи: [навч. посіб. для студентів ВНЗ] / О. Г. Карпенко, Н. Ф. Романова. Київ: Слово. 402 с. [Karpenko, O. H. (2015). Teoriia ta praktyka sotsialnoi roboty: [navch. posib. dlia studentiv VNZ] / O. H. Karpenko, N. F. Romanova. Kyiv : Slovo, 2015. 402 s. (in Ukrainian)].

Лебедик, І. В. (2007). Підготовка майбутніх учителів іноземних мов до професійної самореалізації у процесі вивчення фахових дисциплін: дис. ... канд. пед. наук. Кіровоград. 220 с. [Lebedyk, I. V. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov do profesiinoi samorealizatsii u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin: dys. ... kand. ped. nauk. Kirovohrad. 220 s. (in Ukrainian)].

Мельничук, І. М. (2011). Теорія і методика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій у вищих навчальних закладах: автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Терноп. нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Т.. 42 с. [Melnychuk, I. M. (2011). Teoriia i metodyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii u vyshchykh navchalnykh zakladakh: avtoref. dys. ... d-ra ped. nauk : 13.00.04; TNPU im. V. Hnatiuka. 42 s. (in Ukrainian)].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-30

Як цитувати

Карпенко, О. ., & Остапчук , В. . (2023). Заклади фахової передвищої освіти як умова успішного саморозвику особистості. Social Work and Education, 10(2), 224–231. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.6

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION