Формування професійно-комунікативної компетентності фахівців медичного профілю в умовах ускладнення соціально-професійних взаємодій

Автор(и)

  • Віталій Кіщук КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради, м. Рівне, Україна https://orcid.org/0000-0001-7694-4970
  • Галина Лещук Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0003-1483-8974

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.7

Ключові слова:

професійна компетентність, комунікація, комунікативна компетентність, професійно-комунікативна компетентність, фахівці медичного профілю, медичні працівники, соціально-професійні взаємодії

Анотація

У статті зактуалізовано проблему формування професійно-комунікативної компетентності фахівців медичного профілю в умовах ускладнення соціально-професійних взаємодій внаслідок поглиблення соціальної ізоляції, спричиненої пандемією COVID, необхідності здійснювати медичне обслуговування в умовах надзвичайних ситуацій. Підкреслюється, що зазначені процеси супроводжуються підвищенням ризиків емоційного вигорання та конфліктності у професійній діяльності медичних працівників, потребою швидко діяти в екстремальних ситуаціях та ухвалювати життєво важливі рішення, що посилює актуальність питання готовності фахівців медичного профілю до ефективної, почасти кризової комунікації, яка у медичній сфері має характеризуватись своєчасністю, точністю, повнотою та недвозначним розумінням конкретної медичної ситуації. Проаналізовано сучасні підходи до трактування поняття «комунікативна компетентність». З’ясовано, що комунікативна компететність є системою знань, умінь і навичок особистості, що забезпечують ефективну міжособистісну взаємодію, і включає: мовленнєву, дискурсивну, соціолінгвістичну, ілокутивну, стратегічну,  лінгвокультурну та міжкультурну компетентності. Зазначено, що професійно-комунікативна компетентність медичного працівника передбачає сформованість у нього навичок контактності, готовності до збору та аналізу інформації, планування та донесення до пацієнта суті діагностичних і лікувальних процедур, завершення комунікації, структурування комунікативного акту, вміння застосовувати різні комунікативні механізми з метою забезпечення терапевтичного впливу на пацієнта. Зроблено висновок, що високий рівень професійно-комунікативної компетентності фахівців медичного профілю визначає ефективність надання медичних послуг загалом, сприяє налагодженню порозуміння між усіма суб’єктами процесу медичного обслуговування, підвищує довіру пацієнта до медичного працівника, дозволяє уникати зайвих конфліктів та затримок в процесі лікування тощо.

Біографії авторів

Віталій Кіщук, КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради, м. Рівне

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри хіміко-фармацевтичних дисциплін КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради, м. Рівне

Галина Лещук, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

Посилання

Бичко М. (2018). Розвиток комунікативної компетентності майбутнього лікаря як складника його професійної готовності. Витоки педагогічної майстерності, 21, 19–22. [Bychko М. (2018). Development of communicative competence of the future doctor as a component of his professional readiness. Origins of pedagogical skills, 21, 19–22. (in Ukrainian)]. URL: http://repository.pdmu.edu.ua/bitstream/123456789/ 12786/1Rozvytok_komunikatyvnoyi_kompetentnosti_ maybutnoho_likarya.pdf

Галіяш, Н.Б., Бількевич, Н.А., Петренко, Н.В. (2019). Формування комунікативної компетентності як фундаментальної складової професії лікаря. Медична освіта, (2), 67–74. [Haliiash, N.B., Bilkevych, N.A., Petrenko, N.V. (2019). Formation of communicative competence as a fundamental component of the doctor's profession. Medical education, (2), 67–74. (in Ukrainian)]. doi: http://doi.org/10.11603me.2414-5998.2019.2.10346

Кінаш, I.O. (2020). Формування комунікативної компетентності майбутніх лікарів на етапі професійної підготовки. Медична освіта, (3), 84–88. [Kinash, I.O. (2020). Formation of communicative competence of future doctors at the stage of professional training. Medical education, (3), 84–88. (in Ukrainian)]. doi: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11445

Кожушко, С.П. (2013). Професійна взаємодія та її характеристики. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, 38–39, 247–252. [Kozhushko, S.P. (2013). Professional interaction and its characteristics. Problems of engineering and pedagogical education, 38–39, 247–252. (in Ukrainian)]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2013_38-39_39

Корніяка, О.М. (2010). Розвиток комунікативної компетентності особистості в сучасному соціокомунікативному просторі. Матеріали ІІ Всеукраїнського психологічного конгресу, присвяченого 110 річниці від дня народження Г.С. Костюка (19–20 квітня 2010 року). Київ: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», І, 140–145. [Korniiaka, О.М. (2010). The development of the communicative competence of the individual in the modern socio-communicative space. Materials of the II All-Ukrainian Psychological Congress dedicated to the 110th anniversary of the birth of H.S. Kostyuk (April 19–20, 2010). Kyiv: DP «Informatsiino-analitychne ahentstvo», І, 140–145. (in Ukrainian)]. URL:https://core.ac.uk/download/pdf/32305847.pdf

Корніяка, О.М. (2011). Особливості розвитку комунікативної компетентності фахівців на різних етапах їх професійного становлення. Психолінгвістика: Зб. наук. праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький: ПП «СКД». 8, 33–45. [Korniiaka, О.М. (2011). Peculiarities of the development of communicative competence of specialists at different stages of their professional development. Psycholinguistics: Collection. of science Proceedings of the Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. Pereiaslav-Khmelnytskyi: PP «SKD», 8, 33–45. (in Ukrainian)]. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32305852.pdf

Кулик, О.Д. (2018). Комунікативна компетентність: підходи до визначення та роль у формуванні мовно-мовленнєвої особистості. Topical issues of education: Collective monograph. Pegasus Publishing, Lisbon, Portugal, 148–162. [Kulyk, O.D. (2018). Communicative competence: approaches to definition and role in the formation of speech and language personality. Topical issues of education: Collective monograph. Pegasus Publishing, Lisbon, Portugal, 148–162. (in Ukrainian)]. URL: http://ehsupir.uhsp.edu.ua/bitstream/handle/89898989896588Kulyk%20O.%20D.%20 Komunikatyvna%20kompetentnist%20pidkhody%20do%20vyznachennia%20ta%20rol%20u%20formuvanni%20movno-movlennievoi%20osobystosti.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Селіванова, О.О. (2011). Лінгвістична енциклопедія. Полтава: Довкілля-К. [Selivanova, О.О. (2011). Linguistic encyclopedia. Poltava: Dovkillia-K. (in Ukrainian)].

Філоненко, М. (2008). Психологія спілкування: навч. посібник. Київ: Центр учбової літератури. [Filonenko, М. (2008). Psychology of communication. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. (in Ukrainian)].

Черних, І.О. (2012). Лінгводидактичні умови розвитку мовленнєвої компетентності майбутніх лікарів (дис. канд. пед. наук: 13.00.02). Київ: Київський університет ім. Б. Грінченка. [Chernykh, І.О. (2012). Linguistic conditions for the development of speech competence of future doctors (dys. kand. ped. nauk: 13.00.02). Kyiv: Kyiv University named after B. Hrinchenkо. (in Ukrainian)].

Hymes, D. (1972). On Communicative Competence. Sociolinguistics, 269–293.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-30

Як цитувати

Кіщук, В. . ., & Лещук, Г. . (2023). Формування професійно-комунікативної компетентності фахівців медичного профілю в умовах ускладнення соціально-професійних взаємодій. Social Work and Education, 10(2), 232–241. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.2.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION