Діджиталізація соціальних послуг у відповідь на війну в Україні

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.2

Ключові слова:

діджиталізація, соціальні послуги, внутрішньо переміщені особи (ВПО), біженці, неурядові організації (НУО), війна в Україні

Анотація

У статті розглядається процес діджиталізації соціальних послуг у відповідь на війну в Україні. Результати дослідження доводять, що, незважаючи на те, що війна в Україні триває, технології позитивно впливають на роботу соціальних провайдерів та урядових/неурядових організацій. Через порівняльний аналіз кейсів цифрових платформ, які надають соціальні послуги, автори підтримують аргумент, що діджиталізація соціальних послуг сприяє соціальному захисту ВПО та біженців. Однак технологія - це лише інструмент. Її результати залежать від потреб, які вона покликана задовольнити, цілей, які вона переслідує, і конкретних способів її розробки та впровадження. Питання автора про те, чи має діджиталізація не лише переваги використання цифрових технологій у наданні соціальних послуг, залишається дискусійним. Тим не менш, діджиталізація може створювати серйозні ризики для і без того вразливих груп населення. У дослідженні розглядаються виклики та ризики зростаючої цифровізації соціальних послуг, такі як відсутність міжособистісного контакту з клієнтами, нездатність розвивати відносини в соціальній роботі, виявляти поверхневі та глибинні почуття, а також не здатність точно передавати емпатію, повагу та контакт з клієнтом. Ключові слова: діджиталізація, соціальні послуги, внутрішньо переміщені особи (ВПО), біженці, неурядові організації (НУО), війна в Україні.

Біографії авторів

Катерина Ігнатенко, ДЗ «Луганський Національний університет імені Тараса Шевченка»

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної роботи, ДЗ «Луганський Національний університет імені Тараса Шевченка», кафедра соціальної роботи, Стипендіатка програми MSCA4Ukraine, Державний університет Іллі, Школа мистецтв і наук, Грузія;

Шорена  Садзаглішвілі

доктор філософії, MSW, професор, Державний університет Іллі, Школа мистецтв і наук, керівник магістерських і докторських програм з соціальної роботи, Тбілісі, Грузія

Посилання

Almeida, F., Santos, J. D., & Monteiro, J. A. (2020). The challenges and opportunities in the digitalization of companies in a post-COVID-19 World. IEEE Engineering Management Review, 48(3), 97-103.

Borodin, Y., Piskokha, N., Demoshenko G. (2021). Problems and Benefits of Digitalization of Local Government. Public Administration Aspects 9 (4) 2021. Pp. 95-103. DOI: 10.15421/152140 [in Ukrainian].

Breit, E., Egeland, C., Løberg, I.B., Røhnebæk, M.T. (2021). Digital coping: How frontline workers cope with digital service encounters. Social Policy and Administration, 55 (5), pp. 833–847. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN) 1467-9515 DOI: 10.1111/spol.12664

Bryman, A. (2012). Social Research Methods (4th ed.).

Cook L. L., Zschomler D. (2020). Virtual home visits during the COVID-19 pandemic: Social workers’ perspectives. Practice, 32(5), 401–408. https://doi.org/10.1080/09503153.2020. 1836142

Cook L. L., Zschomler D., Biggart L., Carder S. (2020). The team as a secure base revisited: Remote working and resilience among child and family social workers during COVID-19. Journal of Children's Services, 15(4), 259–266. https://doi.org/10.1108/JCS-07-2020-0031

Cwikel J., Friedmann E. (2020). E-therapy and social work practice: Benefits, barriers, and training. International Social Work, 63(6), 730–745. https://doi.org/10.1177/00208728 19847747

Dallas Allen M., Gonzalez D., Sauer L. (2021). Special issue on social work in the time of COVID-19. Journal of Comparative Social Work, 16(2), 1–8. https://doi.org/10.31265/jcsw. v16i2.490

Hepworth, D. H., Rooney, R. H., Rooney, G. D., & Strom-Gottfried, K. (2013). Direct Social Work Practice: Theory and Skills (9th ed., pp. 215-241).

Hukov, Ye . (2022). Cifrovization of social services in Ukraine. [in Ukrainian].

Ihnatenko, K. (2021). The social protection of children in the activities of the government organizations in the east of Ukraine Social work and education, 2021-09-30, DOI: 10.25128/2520-6230.21.3.2 [in Ukrainian].

Javakhishvili, J., Makhashvili, N., Winkler, P., Votruba, N., van Voren, R. (2023). Providing immediate digital mental health interventions and psycho trauma support during political crises, Lancet Psychiatry, V. 10, Issues 9, September 2023, Pages 727-732, DOI https://doi.org/10.1016/S2215-0366(23)00120-7

Lavié A. H., Fernandez A. I. L. (2018). New social intervention technologies as a challenge in social work: IFSW Europe perspective. European Journal of Social Work, 21 (6), 824–835. https://doi.org/10.1080/13691457.2018.1423553

Lee, A. C. K., Khaw, F.-M., Lindman, A. E. S., & Juszczyk, G. (2023). Ukraine refugee crisis: evolving needs and challenges. Public Health, 217, 41-45. DOI: https://doi.org/10.1016/j.puhe.2023.01.016

Lowe, C. (2022). The digitalization of social protection before and since the onset of COVID-19: opportunities, challenges, and lessons.

Mackrill T., Ebsen F. (2018). Key misconceptions when assessing digital technology for municipal youth social work. European Journal of Social Work, 21(6), 942–953. https://doi.org/10.1080/13691457.2017.1326878

Ministry of Digital Transformation of Ukraine. Diia. (2023). The government services online. Retrieved from: https://diia.gov.ua/ [in Ukrainian].

Ministry of Social Politics of Ukraine. The Social Education Platform. (2023). https://socialacademy.gov.ua/ [in Ukrainian].

Mishna F., Milne B., Sanders J., Greenblatt A. (2022). Social work practice during COVID-19: Client needs and boundary challenges. Global Social Welfare, 113–120. https://doi.org/10.1007/s40609-021-00219-2

Banik, M. “Diia" has become a multifunctional tool for facilitating interaction between Ukrainians and the state during the full-scale war. https://diia.gov.ua/news/mstislav-banik-diya-stala-multifunkcionalnim-produktom-dlya-vzayemodiyi-ukrayinciv-z-derzhavoyu-pid-chas-povnomasshtabnoyi-vijni [in Ukrainian].

NASW (2008). Code of Ethics of the National Association of Social Workers, 2008.

Needs assessment of Ukrainian refugees in Georgia. People in Need (PIN) Georgia. The results of survey. 2023.

https://georgia.peopleinneed.net/media/publications/1832/file/pin-needs-assessment-report-ukrainian-refugees-in-georgia.pdf

Nordesjö, Kettil, Scaramuzzino, G. Digitalization, stress, and social worker–client relationships during the COVID-19 pandemic. Journal of Social Work, June 15, 2023. https://doi.org/10.1177/14680173231180309

Palyanytsya.info. (2021). The platform for quickly finding humanitarian and volunteering aid in all regions of Ukraine. Retrieved from: https://palyanytsya.info/ [in Ukrainian].

Preiß, C. (2019). A Global Information Society? Why digital services for refugees often fail to achieve their objectives. German Development Institute / Deutsches Institut für Entwicklungspolitik (DIE), (The Current Column of 13 May 2019)

Price-Robertson R., Reupert A., Maybery D. (2019). Online peer support programs for young people with a parent with a mental illness: Service providers’ perspectives. Australian Social Work, 72 (1), 113–116. https://doi.org/10.1080/0312407X.2018.1515964

Sandhu, K. (2021). Digitalisation of Social Services: Innovation for COVID-19 Pandemic. In Handbook of Research on Policies, Protocols, and Practices for Social Work in the Digital World (pp. 252-266). IGI Global.

Simpson J. E. (2017). Staying in touch in the digital era: New social work practice. Journal of Technology in Human Services, 35(1), 86–98. https://doi.org/10.1080/15228835.2017.1277908

Truppa, C. et al. (2023). Conflict and Health Developing an integrated model of care for vulnerable populations living with non-communicable diseases in Lebanon: an online theory of change workshop. Conflict and Health (2023). https://doi.org/10.1186/s13031-023-00532-x R

UNHCR Georgia. Ukrainian refugees in Georgia profile, intentions, and needs. (2022). Report, World Vision Georgia, UNHCR Georgia

UNICEF Volunteer hub helps 400,000 Ukrainians make a difference (11 July 2022) Retrieved from: https://www.unicef.org/ukraine/en/press-releases/volunteer-hub-helps-400000-ukrainians-make-difference

Whitaker T., Torrico Meruvia R., Jones A. (2010). Child welfare social workers’ attitudes toward mobile technology tools: Is there a generation gap. NASW.

WHO guideline: recommendations on digital interventions for health system strengthening. Geneva: World Health Organization, 2019.

WHO. (2023). Classification of digital health interventions v1·0: a shared language to describe the uses of digital technology for health. March 14, 2018. https://apps.who.int/iris/bitstream/ handle/10665/260480/WHO-RHR-18·06-eng.pdf (accessed Jan 2, 2023).

Xiong, J., Wang, K., Yan, J., Xu, L., & Huang, H. (2023). The window of opportunity brought by the COVID-19 pandemic: an ill wind blows for digitalization leapfrogging. Technology Analysis & Strategic Management, 35(5), 586-598.

Yehorova-Lutsenko, T. P. (2020). Digitization of the system of providing social services in Ukraine. Law and Innovative Society № 2 (15) 2020. DOI 10.37772/2309-9275-2020-2(15)-13. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-14

Як цитувати

Ігнатенко, К., &  Садзаглішвілі, Ш. (2023). Діджиталізація соціальних послуг у відповідь на війну в Україні. Social Work and Education, 10(3). https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.2

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK