Етапи професійного саморозвитку особистості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.7

Ключові слова:

саморозвиток, професійний саморозвиток, суб’єктний потенціал, праця, мотивація, цінності, професійне самовизначення, професійна самоактуалізація, професійний вибір, творчість, професійна самореалізація

Анотація

У статті професійний саморозвиток розглядається як діяльність людини, під час якої змінюється суб’єктний потенціал. Дані соціологічних досліджень послужили підставою для розкриття специфіки трудової мотивації молоді на етапі професійного самовизначення, професійної самоактуалізації та професійної самореалізації. Виявлено протиріччя між зовнішніми та внутрішніми мотиваційно-ціннісними факторами професійного саморозвитку. Динамічність соціально-економічної ситуації сучасного українського суспільства вимагає від людини професійної гнучкості. Професійна самоактуалізація сьогодні не виглядає як лінійний процес досягнень у рамах одного разу обраної професії. Мотивація на постійне зростання та самовдосконалення забезпечує професійну мобільність: підвищення кваліфікації, освоєння суміжних спеціальностей, а за необхідності і зміну професії. Своє покликання бути собою людина реалізує у різноманітних галузях діяльності – виробничої, наукової, художньої, управлінської, педагогічної та інших, основою яких є праця. Для професійної самоактуалізації індивіда трудова діяльність є основною. Розуміння праці як сфери самоактуалізації людини призводить до необхідності створення такої якості трудового життя, що сприяло б розкриттю людиною своїх суб’єктів. Людина непросто «вбудовується» у систему трудових відносин як об’єкт, свого роду «гвинтик», а виявляє себе як суб’єкт конкретної професійної діяльності, з певними вимогами до роботи, націленими на задоволення широкого кола потреб та актуалізацію здібностей. Трудова діяльність людини, що особливо носить характер спільної роботи з іншими людьми, дозволяє задовольняти різноманітні соціальні потреби людини в пізнанні, спілкуванні, розвивати когнітивні, комунікативні та інші здібності. Запропонований підхід має велике значення не тільки для теорії професійного саморозвитку особистості, але й для вирішення практичних завдань підвищення ефективності професійної освіти.

Біографія автора

Марина Волошенко, Національний університет «Одеська політехніка»

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри психології та соціальної роботи, Національний університет «Одеська політехніка», Одеса

Посилання

Бєлова, Л. О. (2018). Мотивація до навчання як фактор ризику вищої освіти. Освіта та суспільство, 2, 7-12. [Belova, L. O. (2018). Motivation to study as a risk factor for higher education. Education and society, 2, 7-12]. URL: https://nure.ua/wp-content/ uploads/2018/Scientific_editions/novkol_2018_2_4.pdf.

Горбач, І. В., Тимощук, Є. А. (2021). Проблема визначення поняття «професійне самовизначення» в психології. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія», 13, 25–28. [Gorbach, I. V., Tymoshchuk, E. A. (2021). The problem of defining the concept of "professional self-determination" in psychology. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Series "Psychology", 13, 25–28]. URL: https://eprints.oa.edu.ua/8518/ 1/7.pdf

Гура, С. О., Петрова, М. В. (2018). Розвиток професійно важливих якостей у майбутніх працівників ДСНС України під час навчання у ВНЗ. [Gura, S. O., Petrova, M. V. (2018). Development of professionally important qualities in future employees of the State Emergency Service of Ukraine during their studies at universities]. Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/7959

Дідик, Н. М. (2010). Креативність як професійно значуща характеристика особистісної зрілості майбутніх психологів. Наука і освіта. Спецвипуск: Когнітивні процеси та творчість, 172-177. [Didyk, N. M. (2010). Creativity as a professionally significant characteristic of personal maturity of future psychologists. Science and education. Special issue: Cognitive processes and creativity, 172-177]. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/ doc/2010/10_2010/39.pdf

Докторова, Д. (2017). Соціальна солідарність у чотирьох основних соціологічних традиціях. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 1(8), 42. [Doctorova, D. (2017). Social solidarity in four main sociological traditions. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University, 1(8), 42]. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/297935376.pdf

Дубінка, М. (2013). Проблема професійного самовизначення студентів у вищому педагогічному навчальному закладі. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки, 120, 148-155. [Dubinka, M. (2013). The problem of professional self-determination of students in a higher pedagogical educational institution. Scientific Notes [Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vinnichenko]. Series: Pedagogical sciences, 120, 148-155]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2013_120_25

Захаренко, Л., Юрченко-Шеховцова, Т. (2022). Мотивація трудової діяльності майбутніх випускників магістратури. Вісник науки та освіти, 1(1), 157-168. [Zakharenko, L., Yurchenko-Shekhovtsova, T. (2022). Work motivation of future graduates of the master's degree. Herald of science and education, 1(1), 157-168]. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2022-1(1)-157-168

Козловець, М. А. (2020). Прекаріат як новий клас в соціальній структурі сучасного суспільства. Український соціум: соціально-політичний аналіз сучасності та прогноз майбутнього. [Kozlovets, M. A. (2020). The precariat as a new class in the social structure of modern society. Ukrainian society: a socio-political analysis of the present and a forecast of the future]. URL: http://eprints.zu.edu.ua/35532/

Лещенко, Л. О. (2016). Мотивація праці як фактор підвищення прибутковості виробництва. Ефективна економіка, 4. [Leshchenko, L. O. (2016). Work motivation as a factor in increasing production profitability. Efficient economy, 4]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016 _4_46

Майборода, О. М. та ін. (2020). Суб’єктність України в сучасному світі: оцінки, стратегії, прогнози. Аналітична доповідь. Київ: Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. [Maiboroda, O. M. and others. (2020). Subjectivity of Ukraine in the modern world: assessments, strategies, forecasts. Analytical report. Kyiv: Institute of Political and Ethnonational Studies named after I. F. Kuras NAS of Ukraine]. URL: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2020/11/subiektnist_ukrainy.pdf

Петриченко, Л. (2023). Професійне самовизначення особистості як психолого-педагогічна проблема. Освіта. Інноватика. Практика, 11(5), 52–58. [Petrychenko, L. (2023). Professional self-determination of the individual as a psychological and pedagogical problem. Education. Innovation. Practice, 11(5), 52–58]. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i5-008

Maslow, A. H., Frager, R., Fadiman, J., McReynolds, C., & Cox, R. (1987). Motivation and personality (Third). Pearson Education. URL: https://www.academia.edu/1613921/ Motivation_and_personality

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-30

Як цитувати

Волошенко, М. . (2023). Етапи професійного саморозвитку особистості. Social Work and Education, 10(3), 336–347. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION