Вітчизняний і зарубіжний досвід формування дослідницьких компетентностей учасників освітнього процесу

Автор(и)

  • Наталія Іваніцька Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №35, Україна https://orcid.org/0000-0002-1422-1176

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.9

Ключові слова:

зарубіжний досвід, дослідницькі компетентності, загальноосвітня школа, учні, вчителі

Анотація

У статті розглядаються особливості взаємонавчання педагогічних працівників за кордоном. Описано форми роботи з формування науково-дослідницьких компетентностей вчителів у європейській науковій школі центру ядерних досліджень ЦЕРН. Визначено напрямки співпраці ЦЕРН та Малої академії наук через функціонування онлайн-шкіл для вчителів, працівників шкільної та позашкільної освіти. Подано напрямки офлайн та онлайн співпраці представників міжнародної наукової школи у Сполучних Штатах Америки в Аргонській Національній лабораторії та педагогічних працівників національної лабораторії Малої академії наук. Для наукових шкіл вказано особливості формування науково-дослідницьких компетентностей вчителів, які проходять стажування в Аргонській Національній лабораторії. Розкрито особливості підвищення кваліфікації педагогічних працівників у країнах Європейського Союзу та формування їх науково-дослідницьких компетентностей з метою подальшого навчання учнів дослідницькій діяльності у закладах загальної середньої освіти. Відображено причини популярності для підвищення кваліфікації педагогічних працівників у країнах Європейського Союзу, які пропонують вчителям проходити стажування на базі закладів освіти з метою формування їх науково-дослідницьких компетентностей, подальшого навчання учнів дослідницькій діяльності. Представлено новації співпраці учасників освітнього процесу в авторських школах, науково-педагогічних школах, які відображають головні світові тренди. З метою визначення сучасних методів формування науково-дослідницьких компетентностей педагогічних працівників проаналізовано способи їх професійного зростання, які використовують у закладах освіти за кордоном. Виявлено напрямки підвищення рівня викладання вчителів в Австрії через можливості сайтів закладів освіти та сайтів федеральних земель. Розглянуто принципи управління освітою дорослих, неформальної, інформальної освіти у Великій Британії, Німеччині, Франції. Визначено перспективні напрямки організації діяльності учасників освітнього процесу.

Біографія автора

Наталія Іваніцька, Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №35

директор Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №35, кандидат педагогічних наук, вул.Незалежності 42-А, Чернігів

Посилання

Бірук, Н. (2019). Наукові та авторські школи в українській педагогічній науці. Загальна педагогіка та історія педагогіки. Інноваційна педагогіка, 2(14), 13 – 17. [Biruk, N. (2019). Scientific and author schools in Ukrainian pedagogical science. General pedagogy and history of pedagogy. Innovative pedagogy, 2(14), 13 – 17. [in Ukrainian]. URL: http://surl.li/gkypc

Бірук, Н. (2021). Професійно-творчий розвиток особистості педагога-дослідника в умовах діяльності науково-педагогічної школи [дис. канд. пед. наук]. Житомирський державний університет імені Івана Франка. [Biruk, N. (2021). Professional and creative development of the personality of a teacher-researcher in the conditions of activity of a scientific and pedagogical school [diss. Ph.D. ped. sciences]. Zhytomyr Ivan Franko State University]. URL: http://surl.li/ggxun

Венгловська, О. (2015). Формування дослідницької компетентності вчителя початкової школи у процесі функціонування історико-педагогічних студій. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, (2 (46)), 210. [Venglovska, O. (2015). Formation of primary school teacher's research competence in the process of historical-pedagogical studies. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, (2 (46)), 210]. URL: http://surl.li/ghlwu [in Ukrainian].

Дяченко, Л., & Марусинець, М. (2021). Особливості забезпечення якості підготовки вчителів в Австрії і Німеччині : метод. рек. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. [Dyachenko, L., & Marusynets, M. (2021). Peculiarities of ensuring the quality of teacher training in Austria and Germany: method. rec. Institute of Pedagogical Education and Adult Education named after Ivan Zyazyun National Academy of Sciences of Ukraine]. URL: http://surl.li/gifgf [in Ukrainian].

Іванюк, І. (2018). Формування цифрової компетентності вчителів Фінляндії. Інформаційний бюлетень, (2), 3. [Ivanyuk, I. (2018). Formation of digital competence of Finnish teachers. Newsletter, (2), 3]. URL: http://surl.li/glrts [in Ukrainian].

Ільдіко, О. (2018). Управління освітою дорослого населення у Великій Британії. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, (7 (81)), 18 – 27. [Ildiko, O. (2018). Managing adult education in Great Britain. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, (7 (81)), 18 – 27]. URL: http://surl.li/givcd [in Ukrainian].

Кремень, В., & Левовицький, Т. (2012). Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи. ЖДУ імені Івана Франка. [Kremen, V., & Levovytskyi, T. (2012). Formation and development of scientific and pedagogical schools: problems, experience, prospects. Ivan Franko State University]. URL: http://surl.li/jvtsh [in Ukrainian].

«Про проведення всеукраїнського експерименту за темою «Теоретико-методологічні засади моделювання розвитку авторських шкіл» на базі загальноосвітніх навчальних закладів України», Наказ № 79 (2017) (Україна). ["On conducting an all-Ukrainian experiment on the topic of "Theoretical and methodological principles of modeling the development of author's schools" on the basis of general educational institutions of Ukraine", Order No. 79 (2017)]. URL: http://surl.li/glamm [in Ukrainian].

Троцко, А., & Боярська-Хоменко, А. (2018). Тенденції та перспективи розвитку освіти дорослих в Німеччині. Освітологія, (7), 84 – 89. [Trotsko, A., & Boyarska-Khomenko, A. (2018). Trends and prospects for the development of adult education in Germany. Education, (7), 84 – 89]. URL: http://surl.li/givkk [in Ukrainian].

Тушева, В. В. (2013). Теоретико-методичні засади формування науково-дослідницької культури майбутнього вчителя в процесі професійної підготовки: Монографія. "Федорко". [Tusheva, V. V. (2013). Theoretical and methodological principles of the formation of the scientific and research culture of the future teacher in the process of professional training: Monograph. "Fedorko"]. URL: http://surl.li/jvsal [in Ukrainian].

CERN. 3rd ONLINE Ukrainian Teacher Programme. Accelerating science. URL: https://indico.cern.ch/event/1265908/ (date of access: 02.10.2023).

Jessica Burgess. Argonne Live! Argonne National Laboratory. URL: http://surl.li/lstgq (date of access: 02.10.2023).

Opportunities for individuals. Erasmus+ EU programme for education, training, youth and sport. URL: http://surl.li/lstgi (date of access: 02.10.2023).

SQA. Learning. Teaching Skills. URL: http://surl.li/lstjo (date of access: 02.10.2023).

Tiroler. Shulnets. LeOn. URL: https://www.tsn.at/de/leon (date of access: 02.10.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-30

Як цитувати

Іваніцька, Н. (2023). Вітчизняний і зарубіжний досвід формування дослідницьких компетентностей учасників освітнього процесу. Social Work and Education, 10(3), 361–370. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.9

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION