Вітчизняний і зарубіжний досвід формування дослідницьких компетентностей учасників освітнього процесу
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.9Ключові слова:
зарубіжний досвід, дослідницькі компетентності, загальноосвітня школа, учні, вчителіАнотація
У статті розглядаються особливості взаємонавчання педагогічних працівників за кордоном. Описано форми роботи з формування науково-дослідницьких компетентностей вчителів у європейській науковій школі центру ядерних досліджень ЦЕРН. Визначено напрямки співпраці ЦЕРН та Малої академії наук через функціонування онлайн-шкіл для вчителів, працівників шкільної та позашкільної освіти. Подано напрямки офлайн та онлайн співпраці представників міжнародної наукової школи у Сполучних Штатах Америки в Аргонській Національній лабораторії та педагогічних працівників національної лабораторії Малої академії наук. Для наукових шкіл вказано особливості формування науково-дослідницьких компетентностей вчителів, які проходять стажування в Аргонській Національній лабораторії. Розкрито особливості підвищення кваліфікації педагогічних працівників у країнах Європейського Союзу та формування їх науково-дослідницьких компетентностей з метою подальшого навчання учнів дослідницькій діяльності у закладах загальної середньої освіти. Відображено причини популярності для підвищення кваліфікації педагогічних працівників у країнах Європейського Союзу, які пропонують вчителям проходити стажування на базі закладів освіти з метою формування їх науково-дослідницьких компетентностей, подальшого навчання учнів дослідницькій діяльності. Представлено новації співпраці учасників освітнього процесу в авторських школах, науково-педагогічних школах, які відображають головні світові тренди. З метою визначення сучасних методів формування науково-дослідницьких компетентностей педагогічних працівників проаналізовано способи їх професійного зростання, які використовують у закладах освіти за кордоном. Виявлено напрямки підвищення рівня викладання вчителів в Австрії через можливості сайтів закладів освіти та сайтів федеральних земель. Розглянуто принципи управління освітою дорослих, неформальної, інформальної освіти у Великій Британії, Німеччині, Франції. Визначено перспективні напрямки організації діяльності учасників освітнього процесу.Посилання
Бірук, Н. (2019). Наукові та авторські школи в українській педагогічній науці. Загальна педагогіка та історія педагогіки. Інноваційна педагогіка, 2(14), 13 – 17. [Biruk, N. (2019). Scientific and author schools in Ukrainian pedagogical science. General pedagogy and history of pedagogy. Innovative pedagogy, 2(14), 13 – 17. [in Ukrainian]. URL: http://surl.li/gkypc
Бірук, Н. (2021). Професійно-творчий розвиток особистості педагога-дослідника в умовах діяльності науково-педагогічної школи [дис. канд. пед. наук]. Житомирський державний університет імені Івана Франка. [Biruk, N. (2021). Professional and creative development of the personality of a teacher-researcher in the conditions of activity of a scientific and pedagogical school [diss. Ph.D. ped. sciences]. Zhytomyr Ivan Franko State University]. URL: http://surl.li/ggxun
Венгловська, О. (2015). Формування дослідницької компетентності вчителя початкової школи у процесі функціонування історико-педагогічних студій. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, (2 (46)), 210. [Venglovska, O. (2015). Formation of primary school teacher's research competence in the process of historical-pedagogical studies. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, (2 (46)), 210]. URL: http://surl.li/ghlwu [in Ukrainian].
Дяченко, Л., & Марусинець, М. (2021). Особливості забезпечення якості підготовки вчителів в Австрії і Німеччині : метод. рек. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. [Dyachenko, L., & Marusynets, M. (2021). Peculiarities of ensuring the quality of teacher training in Austria and Germany: method. rec. Institute of Pedagogical Education and Adult Education named after Ivan Zyazyun National Academy of Sciences of Ukraine]. URL: http://surl.li/gifgf [in Ukrainian].
Іванюк, І. (2018). Формування цифрової компетентності вчителів Фінляндії. Інформаційний бюлетень, (2), 3. [Ivanyuk, I. (2018). Formation of digital competence of Finnish teachers. Newsletter, (2), 3]. URL: http://surl.li/glrts [in Ukrainian].
Ільдіко, О. (2018). Управління освітою дорослого населення у Великій Британії. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, (7 (81)), 18 – 27. [Ildiko, O. (2018). Managing adult education in Great Britain. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, (7 (81)), 18 – 27]. URL: http://surl.li/givcd [in Ukrainian].
Кремень, В., & Левовицький, Т. (2012). Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи. ЖДУ імені Івана Франка. [Kremen, V., & Levovytskyi, T. (2012). Formation and development of scientific and pedagogical schools: problems, experience, prospects. Ivan Franko State University]. URL: http://surl.li/jvtsh [in Ukrainian].
«Про проведення всеукраїнського експерименту за темою «Теоретико-методологічні засади моделювання розвитку авторських шкіл» на базі загальноосвітніх навчальних закладів України», Наказ № 79 (2017) (Україна). ["On conducting an all-Ukrainian experiment on the topic of "Theoretical and methodological principles of modeling the development of author's schools" on the basis of general educational institutions of Ukraine", Order No. 79 (2017)]. URL: http://surl.li/glamm [in Ukrainian].
Троцко, А., & Боярська-Хоменко, А. (2018). Тенденції та перспективи розвитку освіти дорослих в Німеччині. Освітологія, (7), 84 – 89. [Trotsko, A., & Boyarska-Khomenko, A. (2018). Trends and prospects for the development of adult education in Germany. Education, (7), 84 – 89]. URL: http://surl.li/givkk [in Ukrainian].
Тушева, В. В. (2013). Теоретико-методичні засади формування науково-дослідницької культури майбутнього вчителя в процесі професійної підготовки: Монографія. "Федорко". [Tusheva, V. V. (2013). Theoretical and methodological principles of the formation of the scientific and research culture of the future teacher in the process of professional training: Monograph. "Fedorko"]. URL: http://surl.li/jvsal [in Ukrainian].
CERN. 3rd ONLINE Ukrainian Teacher Programme. Accelerating science. URL: https://indico.cern.ch/event/1265908/ (date of access: 02.10.2023).
Jessica Burgess. Argonne Live! Argonne National Laboratory. URL: http://surl.li/lstgq (date of access: 02.10.2023).
Opportunities for individuals. Erasmus+ EU programme for education, training, youth and sport. URL: http://surl.li/lstgi (date of access: 02.10.2023).
SQA. Learning. Teaching Skills. URL: http://surl.li/lstjo (date of access: 02.10.2023).
Tiroler. Shulnets. LeOn. URL: https://www.tsn.at/de/leon (date of access: 02.10.2023).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Наталія Іваніцька
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).