Теоретичні та практичні аспекти формування професійного іміджу в процесі розвитку професійно-мовленнєвої компетентності студентів коледжів

Автор(и)

  • Ольга Сорока Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0003-1483-8974
  • Світлана Калаур Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0001-8099-9392

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.11

Ключові слова:

імідж, професійний імідж, професійно-мовленнєва компетентність, молодші фахові бакалаври, студенти медичних коледжів, коледж, тренінг, студенти-медики

Анотація

У статті актуалізовано проблему формування професійного іміджу в процесі розвитку професійно-мовленнєвої компетентності студентів коледжів. Підкреслюється, що вивчення іміджу студента особливо актуальне сьогодні, оскільки постійно зростають вимоги до майбутнього професіонала, як до сучасного конкурентоспроможного фахівця. Проаналізовано сучасні наукові підходи до трактування понять «імідж», «професійний імідж». З’ясовано, що професійний імідж є тим образом, який необхідно створювати цілеспрямовано й свідомо з метою досягнення професійних і особистісних цілей, професійного зростання й саморозвитку. Визначено структурні компоненти іміджу фахівця: зовнішній, процесуальний і внутрішній. Зовнішня складова передбачає міміку, жести, тембр і силу голосу, одяг, манери, ходу. Зовнішній вигляд може створити позитивний настрій на роботі, сприяти або навпаки, перешкоджати порозумінню, полегшуючи чи утруднюючи спілкування і взаємодію між людьми. Процесуальна складова іміджу конкретизується такими формами спілкування, як професіоналізм, пластичність, виразність тощо. Внутрішня складова акцентована на внутрішньому світі людини, уявленнях про її духовний, інтелектуальний розвиток, цінності, інтереси, особистість загалом. Зроблено висновок, що характерною особливістю іміджевої підготовки є її комунікативна спрямованість. Саме тому у статті запропоновано використовувати при формуванні професійного іміджу молодших фахових бакалаврів навчальні методи, акцентовані на контакті й взаємодії, що забезпечують побудову діалогу. Серед найбільш дієвих форм інтерактивного навчання студентів коледжу пропонуємо застосовувати тренінг і діалог. У статті представлено тренінг «Професійний імідж», спрямований на формування означеного іміджу в процесі розвитку професійно-мовленнєвої компетентності студентів коледжів, що містить вербальну й невербальну частини.

Біографії авторів

Ольга Сорока, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

Світлана Калаур, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

Посилання

Дмитренко, М. Й. (2014). Імідж як базова категорія корпоративної культури. Гуманітарний вісник ЗДІА. (56). 162–171. [Dmytrenko, M. Y. (2014). Image as a basic category of corporate culture. Humanitarian Bulletin ZDIA. (56). 162–171. [in Ukrainian].

Євтушенко, Г. В., Бабошко, А. І., Бушля, Д. І. (2016). Імідж сучасного викладача: сутність та особливості формування. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського. Випуск 11. 634–638. [Yevtushenko, G. V., Baboshko, A. I., Bushlia, D. I. (2016). The image of a modern teacher: the essence and peculiarities of formation. Mykolaiv National University named after V.O. Sukhomlynskyi. Issue 11. 634–638. [in Ukrainian].

Кіщук, В., Лещук, Г. (2023). Формування професійно-комунікативної компетентності фахівців медичного профілю в умовах ускладнення соціально-професійних взаємодій. Social Work and Education, Vol. 10, No. 2. 232–241. [Kishchuk, V., Leschuk, G. (2023). Formation of professional and communicative competence of medical specialists in conditions of complication of social and professional interactions. Social Work and Education, Vol. 10, No. 2. 232–241. [in Ukrainian].

Ковальова, О. О. (2007). Психологічні особливості формування основ професійного іміджу у майбутніх педагогів : дис... канд. психол. наук : 19.00.07. Одеса. 340. [Kovaleva, O. O. (2007). Psychological features of the formation of the foundations of professional image among future teachers: Diss... Cand. psychol. Sciences: 19.00.07. Odesa. 340. [in Ukrainian].

Ковальчук, Л, Ткачівська, І., Презлята, Г., Курилюк, С. (2012). Складники професійного іміджу майбутнього вчителя фізичної культури. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць. Професійна підготовка фахівців фізичної культури та спорту (3 (19)). 61–66. [Kovalchuk, L, Tkachivska, I., Prezlyata, G., Kurylyuk, S. (2012). Components of the professional image of a future physical education teacher. Physical education, sports and health culture in modern society: a collection of scientific works. Professional training of physical culture and sports specialists (3 (19)). 61–66. [in Ukrainian].

Козлова, О., Гребеник, Т., Волосюк, Т. (2019). Структура професійного іміджу майбутніх педагогів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, (10 (94)). 63–74. [Kozlova, O., Grebenyk, T., Volosyuk, T. (2019). The structure of the professional image of future teachers. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, (10 (94)). 63–74. [in Ukrainian].

Митцева, О. С. (2018). Професійний імідж фахівця: суть, функції, структура. Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». Харків. Вип. 59. 191–200. [Mytseva, O. S. (2018). Professional image of a specialist: essence, functions, structure. Collection of scientific works "Pedagogy and psychology". Kharkiv. Vol. 59. 191–200. [in Ukrainian].

Почепцов, Г. (1998). Имиджелогия: теория и практика. К.: АДЕФ-Украина. 392. [Pocheptsov, G. (1998). Imageology: theory and practice. K.: ADEF-Ukraine. 392. [in Russian].

Романовська, О. (2016). Поняття і структура іміджу сучасного викладача вищої школи. Теорія і практика управління соціальними системами. (2). 135–146. [Romanovska, O. (2016). The concept and structure of the image of a modern teacher of a higher school. Theory and practice of social systems management. (2). 135–146. [in Ukrainian].

Формування позитивного іміджу органів влади через підвищення якості надання адміністративних та соціальних послуг (2009) : наук. розробка / авт. кол. : С. М. Серьогін, В. В. Лола, І. І. Хожило та ін. ; за заг. ред. С. М. Серьогіна. К. : НАДУ. 32. [Formation of a positive image of authorities through improving the quality of administrative and social services (2009): science. development / author number : S. M. Seryogin, V. V. Lola, I. I. Khozhilo, and others. ; in general ed. S. M. Seryogin. K.: NADU. 32. [in Ukrainian].

Goffman E. (2009). Asylums: Essays on the Social Situation on Mental Patients and other Inmates. N.Y. 516.

Kotler, P. (1976). Managementul marketingului. URL : https://www.academia.edu/5468014/25079129_Kotler_Keller_Managementul_Marketingului

On a Certain Blindness in Human Beings (1899) / by William James. URL : https://monadnock.net/james/blindness.html

Selected Writings of Edward Sapire in Language, Culture, and Pers by Sapire, Edward (1986) ; David G. Mandelbaum. University of California Press; First Edition. 632.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-30

Як цитувати

Сорока, О., & Калаур, С. (2023). Теоретичні та практичні аспекти формування професійного іміджу в процесі розвитку професійно-мовленнєвої компетентності студентів коледжів. Social Work and Education, 10(3), 382–392. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.11

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION