Потенціал інноваційних технологій у формуванні професійної культури у майбутніх менеджерів у процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.12Ключові слова:
професійна культура, формування професійної культури, майбутні менеджери, інноваційні технології, ендавмент, наснаження, резильєнсАнотація
У статті зактуалізовано необхідність дослідження потенціалу інноваційних технологій у формуванні професійної культури у майбутніх менеджерів у процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти. Зазначено, що професійна культура включає різноманітні моделі поведінки в умовах професійної діяльності, а також такі аспекти загальної культури особистості, як грамотність, компетентність, духовність, толерантність тощо. Схарактеризовано структурні компоненти професійної культури менеджера: особистісний, когнітивний, діяльнісний. Закцентовано увагу на тому, що формування професійної культури менеджерів є досить складним процесом, оскільки в ході виконання своїх посадових обов’язків менеджер одночасно виступає і суб’єктом, і об’єктом управління. До інноваційних технологій, які можуть використовуватись у процесі формування професійної культури майбутнього менеджера у закладі вищої освіти, відносимо емпавермент та резильєнс, увага до яких зростає в силу ускладнення умов професії менеджера, при цьому на перший план виходять не раціонально-прагматичні аспекти управління, а соціально-психологічні, особистісні компоненти професійної діяльності. Зроблено висновок, що емпавермент-підхід у підготовці майбутнього менеджера дозволяє активізувати його сильні особистісні та професійні сторони, підвищити управлінську ефективність у соціальних взаємодіях, сформувати стійкість до професійного вигорання; використання технології резильєнс забезпечує відсутність відхилень в адаптації та траєкторії професійного розвитку майбутнього менеджера, стійкість його функціонування в умовах екстремальних ситуацій, запобігає виникненню психологічних розладів, зокрема, емоційного вигорання.Посилання
Глушман, Т. М. (2016). Компоненти професійної культури майбутнього менеджера організацій. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», 5(1), 8–13. [Hlushman, T.M. (2016). Components of the professional culture of the future manager of organizations. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», 5(1), 8–13. [in Ukrainian]. doi: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.70202.
Ельбрехт, О. М. (2010). Підготовка менеджерів у вищих навчальних закладах Великої Британії, Канади, США: автореф. дис. … д-ра пед. наук. Київ : Київський університет ім. Б. Грінченка [Elbrekht, O.M. (2010). Training of managers in higher educational institutions of Great Britain, Canada, USA: avtoref. dys. … d-ra ped. nauk. Kyiv: Kyivskyi universytet im. B. Hrinchenka. [in Ukrainian].
Крупський, О. П., Намлієв, Є. В. (2014). Професійна культура майбутнього менеджера: психолого-педагогічні аспекти й чинники формування. Теорія і практика професійного становлення особистості в соціокультурному просторі: монографія. Дніпропетровськ: Акцент ПП, 257–281. [Krupskyi, O.P., Namliiev Ye.V. (2014). Професійна культура майбутнього менеджера: психолого-педагогічні аспекти й чинники формування. Теорія і практика професійного становлення особистості в соціокультурному просторі : монографія. Dnipropetrovsk: Aktsent PP, 257–281. [in Ukrainian]. https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50419
Лещук, Г. В., Лещук, Р. Я. (2022). Концепт резильєнсу в умовах поглиблення психосоціальних криз. ІІ Міжнародна наукова конференція «Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки»: Збірник тез ІІ Міжнародної наукової конференції, 21-22 квітня 2022 р. Тернопіль: ФОП Паляниця В.А., 15–17. [Leshchuk, H.V., Leshchuk, R.Ya. (2022). The concept of resilience in the conditions of deepening psychosocial crises. II International Scientific Conference «Military conflicts and man-made disasters: historical and psychological consequences»: Collection of theses of the II International Scientific Conference, April 21-22, 2022. Ternopil: FOP Palianytsia V.A., 15–17. [in Ukrainian]. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/37911
Сабатовская, И. (2002). Проблема профессиональной культуры в современной отечественной социологической литературе. Вчені записки Харківського гуманітарного ун-ту «Народна українська академія», 9, 206–214. [Sabatovskaia, I. (2002). The problem of professional culture in modern domestic sociological literature. Academic notes of Kharkiv Humanitarian University «People's Ukrainian Academy», 9, 206–214. [in Ukrainian].
Улунова, Г. Є. (2016). Професійна культура: сутність, фахові особливості, розвиток: колективна монографія. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка. [Ulunova, H.Ye. (2016). Professional culture: essence, professional features, development: collective monograph. Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A.S. Makarenka. https://library.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/04/Profesiyna_kultura.pdf [in Ukrainian].
Tengland, P. A. (2008). Empowerment: a conceptual discussion. Health Care Anal, 16(2), 77–96. doi: https://doi.org/10.1007/s10728-007-0067-3.
Tusaie, K. (2004). Resilience: A Historical review of the construct. Holist Nurst, 18 (1), 3–8.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Михайло Яцура
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).