Потенціал інноваційних технологій у формуванні професійної культури у майбутніх менеджерів у процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.12

Ключові слова:

професійна культура, формування професійної культури, майбутні менеджери, інноваційні технології, ендавмент, наснаження, резильєнс

Анотація

У статті зактуалізовано необхідність дослідження потенціалу інноваційних технологій у формуванні професійної культури у майбутніх менеджерів у процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти. Зазначено, що професійна культура включає різноманітні моделі поведінки в умовах професійної діяльності, а також такі аспекти загальної культури особистості, як грамотність, компетентність, духовність, толерантність тощо. Схарактеризовано структурні компоненти професійної культури менеджера: особистісний, когнітивний, діяльнісний. Закцентовано увагу на тому, що формування професійної культури менеджерів є досить складним процесом, оскільки в ході виконання своїх посадових обов’язків менеджер одночасно виступає і суб’єктом, і об’єктом управління. До інноваційних технологій, які можуть використовуватись у процесі формування професійної культури майбутнього менеджера у закладі вищої освіти, відносимо емпавермент та резильєнс, увага до яких зростає в силу ускладнення умов професії менеджера, при цьому на перший план виходять не раціонально-прагматичні аспекти управління, а соціально-психологічні, особистісні компоненти професійної діяльності. Зроблено висновок, що емпавермент-підхід у підготовці майбутнього менеджера дозволяє активізувати його сильні особистісні та професійні сторони, підвищити управлінську ефективність у соціальних взаємодіях, сформувати стійкість до професійного вигорання; використання технології резильєнс забезпечує відсутність відхилень в адаптації та траєкторії професійного розвитку майбутнього менеджера, стійкість його функціонування в умовах екстремальних ситуацій, запобігає виникненню психологічних розладів, зокрема, емоційного вигорання.

Біографія автора

Михайло Яцура, Мукачівський державний університет, м. Мукачево

здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)», Мукачівський державний університет, м. Мукачево

Посилання

Глушман, Т. М. (2016). Компоненти професійної культури майбутнього менеджера організацій. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», 5(1), 8–13. [Hlushman, T.M. (2016). Components of the professional culture of the future manager of organizations. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», 5(1), 8–13. [in Ukrainian]. doi: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.70202.

Ельбрехт, О. М. (2010). Підготовка менеджерів у вищих навчальних закладах Великої Британії, Канади, США: автореф. дис. … д-ра пед. наук. Київ : Київський університет ім. Б. Грінченка [Elbrekht, O.M. (2010). Training of managers in higher educational institutions of Great Britain, Canada, USA: avtoref. dys. … d-ra ped. nauk. Kyiv: Kyivskyi universytet im. B. Hrinchenka. [in Ukrainian].

Крупський, О. П., Намлієв, Є. В. (2014). Професійна культура майбутнього менеджера: психолого-педагогічні аспекти й чинники формування. Теорія і практика професійного становлення особистості в соціокультурному просторі: монографія. Дніпропетровськ: Акцент ПП, 257–281. [Krupskyi, O.P., Namliiev Ye.V. (2014). Професійна культура майбутнього менеджера: психолого-педагогічні аспекти й чинники формування. Теорія і практика професійного становлення особистості в соціокультурному просторі : монографія. Dnipropetrovsk: Aktsent PP, 257–281. [in Ukrainian]. https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50419

Лещук, Г. В., Лещук, Р. Я. (2022). Концепт резильєнсу в умовах поглиблення психосоціальних криз. ІІ Міжнародна наукова конференція «Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки»: Збірник тез ІІ Міжнародної наукової конференції, 21-22 квітня 2022 р. Тернопіль: ФОП Паляниця В.А., 15–17. [Leshchuk, H.V., Leshchuk, R.Ya. (2022). The concept of resilience in the conditions of deepening psychosocial crises. II International Scientific Conference «Military conflicts and man-made disasters: historical and psychological consequences»: Collection of theses of the II International Scientific Conference, April 21-22, 2022. Ternopil: FOP Palianytsia V.A., 15–17. [in Ukrainian]. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/37911

Сабатовская, И. (2002). Проблема профессиональной культуры в современной отечественной социологической литературе. Вчені записки Харківського гуманітарного ун-ту «Народна українська академія», 9, 206–214. [Sabatovskaia, I. (2002). The problem of professional culture in modern domestic sociological literature. Academic notes of Kharkiv Humanitarian University «People's Ukrainian Academy», 9, 206–214. [in Ukrainian].

Улунова, Г. Є. (2016). Професійна культура: сутність, фахові особливості, розвиток: колективна монографія. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка. [Ulunova, H.Ye. (2016). Professional culture: essence, professional features, development: collective monograph. Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A.S. Makarenka. https://library.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/04/Profesiyna_kultura.pdf [in Ukrainian].

Tengland, P. A. (2008). Empowerment: a conceptual discussion. Health Care Anal, 16(2), 77–96. doi: https://doi.org/10.1007/s10728-007-0067-3.

Tusaie, K. (2004). Resilience: A Historical review of the construct. Holist Nurst, 18 (1), 3–8.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-30

Як цитувати

Яцура, М. . . (2023). Потенціал інноваційних технологій у формуванні професійної культури у майбутніх менеджерів у процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти. Social Work and Education, 10(3), 393–400. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.12

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION