Стратегії освітнього та соціального втручання в умовах вразливості: Україна, пам'ять і надія

Автор(и)

  • Франсіско Хав'єр ГАРСІЯ-КАСТИЛЬЯ Національний університет дистанційної освіти (UNED), Іспанія https://orcid.org/0000-0003-3040-640X
  • Мар'яна РАДВАНСЬКА Асоціація українців Сеговії, Іспанія, Іспанія
  • Рафаель Асебес ВАЛЕНТІН Національний університет дистанційної освіти (UNED), Іспанія https://orcid.org/0000-0002-7988-4552

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.3

Ключові слова:

освітня стратегія, соціальна робота, сервісне навчання, Україна, солідарні дії

Анотація

З початком війни в Україні у 2014 році, а точніше її другої фази з 2022 року, вона призвела до найбільшого переміщення населення на європейській території з часів Другої світової війни (УВКБ ООН). ЄС посилив свою політику допомоги біженцям у різних країнах, що входять до складу ЄС з метою сприяння кращому соціальному та правовому захисту осіб українського походження. У цьому контексті метою цієї статті є представлення досвіду солідарних дій в університетському середовищі та соціальних суб'єктів, які втрутилися в цю ситуацію через освітні стратегії, навчання та послуги (A&S), а також аналіз моделі надання соціальних послуг через Центри прийому, догляду та перенаправлення переміщених українців (CREADE) при Міністерстві інклюзії, соціального забезпечення та міграції Іспанії. З цього досвіду освітньої та соціальної роботи можна зробити кілька висновків: скоординована реалізація та подальша оцінка спільних планів і дій соціальних служб на місцевому та громадському рівнях покращує вплив на модель соціальної допомоги, а отже, і на добробут переміщених осіб, оскільки вони відчувають, що їхні потреби задовольняються і що про них піклуються, незважаючи на ситуацію, в якій вони опинилися; більша залученість до процесу досягається завдяки оцінці потреб, які висувають самі постраждалі люди; а цінності громадянства та соціальної відповідальності зміцнюються завдяки солідарності та навчальним заходам через соціально-освітні стратегії з використанням методології навчання та надання послуг (A&S).

Біографії авторів

Франсіско Хав'єр ГАРСІЯ-КАСТИЛЬЯ, Національний університет дистанційної освіти (UNED)

професор соціальної роботи, юридичний факультет, кафедра соціальної роботи,
Національний університет дистанційної освіти (UNED), Іспанія

Мар'яна РАДВАНСЬКА, Асоціація українців Сеговії, Іспанія

президент асоціації українців Сеговії, Іспанія

Рафаель Асебес ВАЛЕНТІН, Національний університет дистанційної освіти (UNED)

координатор громадських центрів міської ради Сеговії, Іспанія, професор, Національний університет дистанційної освіти (UNED), Іспанія

Посилання

Acebes, R. (2020). Comunicación para el bien común. Aranzadi - Thomson Reuters.

Acebes, R. (2021). De la vulnerabilidad a la autonomía. Coordinación, participación y gobernanza desde el trabajo social [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:ED-Pg-DeryCSoc-Racebes

Acebes, R. y Alcalde, S. (2013). Recursos prácticos: talleres y objetivos. En S. Segado, M. Del Fresno, y A. López-Peláez (Eds.).

Modelos de Trabajo Social con grupos: Nuevas perspectivas y nuevos contextos (pp. 129-180). Editorial Universitas.

Acebes, R. y López, L. (2022). Comunicación colaborativa y convivencia cívica. En F.J. García-Castilla (Coord.). Orígenes y desarrollo del Trabajo Social. Trayectoria de una profesión (pp. 245-262). Editorial Universitas.

ACNUR España (2023, abril 14). Los CREADE: la puerta de entrada a España para los refugiados de Ucrania. ACNUR España. https://www.acnur.org/es-es/noticias/los-creade-la-puerta-de-entrada-espana-para-los-refugiados-de-ucrania

García-Castilla, F.J. (2022). Trabajo Social en escenarios de vulnerabilidad: una profesión para la inclusión social. En J.M. Pérez Viejo, F.J. Lorenzo Gilsanz, y F.J. García-Castilla (Coords.). Trabajo Social en escenarios de vulnerabilidad (pp. 19-52). Tirant lo Blanch.

García-Castilla, F.J. (coord., 2023). Guías Estatal y de la Comunidad de Madrid para la atención social y jurídica a personas refugiadas ucranianas. Departamento de Trabajo Social, UNED. https://www.uned.es/universidad/facultades/derecho/bienvenida/estudios.html

Gobierno de España (2022, 15 marzo). Plan de acogida para personas desplazadas procedentes de ucrania [Comunicado de prensa]. https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/inclusion/Documents/2022/150322-plan_acogida-ucrania.pdf

Habermas, J. (2000). Facticidad y validez sobre el derecho y el Estado Democrático de Derecho en términos de teoría del discurso. Trotta.

López-Peláez, A. (2020, 21 de octubre). Estrategias de participación ciudadana. Camino hacia una mejor participación ciudadana. Estrategia ciudadana de Segovia 2030. (Curso llevado a cabo por la Fundación de la UNED). https://www.fundacion.uned.es/actividad/idactividad/23234

López-Peláez, A., y Marcuello, C. (2019). Teoría y ciencia del Trabajo Social en el siglo XXI: fundamentos científicos y metodológicos. En J. Brekke y J. Anastas (Eds.). La ciencia del Trabajo Social. Conocimiento profesional e identidad (pp. 9-32). Editorial Universitas.

Mayor Paredes, D. (2017). Learning-Service: an educational practice that favors the strong participation of minors in the construction of cities. Educación y Ciudad, 33, 171-184.

Ministerio de Inclusión, Seguridad Social y Migraciones (s. f.). Ucrania urgente. Protección temporal. https://ucraniaurgente.seg-social.es/w/centros-recepcion-atencion-derivacion-desplazados-ucrania

Montes, R., Tapia, M., y Yaber, L. (2011). Manual para docentes y estudiantes solidarios. CLAYSS. http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Natura2013.pdf

Páez, J., García-Castilla, F.J., y De-Juanas, Á. (2022). Trabajo social y la acción educadora en los contextos sociales. En F.J. García-Castilla (Coord.). Orígenes y desarrollo del Trabajo Social. Trayectoria de una profesión (pp. 131-152). Editorial Universitas.

Radvanska, M. (2023). Jornadas Ucrania: Memoria y Esperanza. [Trabajo fin de ciclo de grado superior: Asistencia a la dirección]. España: I.E.S. María Moliner. https://drive.google.com/drive/folders/1C__BHq_X7-GBqFp7Q0Cf3_6HjWkoFHEY

Rawls, J. (1997). Teoría de la Justicia. Fondo de Cultura Económica.

Tapia, M. N. (2001). La solidaridad como pedagogía. El aprendizaje-servicio en la escuela. Ciudad Nueva.

Toro, J. B. (2014). El cuidado: el paradigma ético de la nueva civilización. http://hdl.handle.net/11520/23420

Uriarte, J.J., y Vallespín, A. (2017). Reflexiones en torno al modelo de recuperación. Revista Asociación Española de Neuropsiquiatría, 37(131), 241-256.

Опубліковано

2023-12-30

Як цитувати

ГАРСІЯ-КАСТИЛЬЯ, Ф. Х., РАДВАНСЬКА, М., & ВАЛЕНТІН, Р. А. (2023). Стратегії освітнього та соціального втручання в умовах вразливості: Україна, пам’ять і надія. Social Work and Education, 10(4), 458–471. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.3

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK