Коучинг як інноваційна технологія студентоцентрованого навчання у закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.9Ключові слова:
студентоцентрований підхід, коучинг, технологія, навчальна технологія, освітній коучинг, «м’які навички» (soft skills)Анотація
У статті розглянуто основні принципи студентоцентрованого підходу як основоположного елемента Болонського процесу та принципи коучингу як інноваційної технології навчання. Представлено основні компетенції коуча з точки зору навчального процесу та ролі викладача як партнера. Виявлено основні компоненти коучингу як інноваційної навчальної категорії та згруповано у результуючу таблицю, що може бути використана у якості методичних матеріалів при впровадженні коучингу в освітній процес. Запропоновано основні етапи впровадження коучингової навчальної технології в освітний процес закладів вищої освіти України з метою дотримання вимог Болонського процесу та підвищення якості освіти відповідно до вимог сучасних реалій життя суспільства. Метою статті є визначення сутності та ролі коучингу як інноваційної технології навчання у студентоцентрованому підході. Дослідження ключових аспектів коучингу як навчальної технології та елементів трансформації ролі викладача в роль коуча та партнера. Для досягнення даної мети було поставлено такі завдання: дослідити концептуальні особливості студентоцентрованого підходу; виявити принципи коучингової технології навчання, які відповідають концепції студентоцентрованого навчання; представити модель коучингу як інноваційної навчальної технології; окреслити напрямки розвитку коучингової моделі навчання у вищих навчальних закладах. В статті використано теоретичні (аналіз, синтес, абстрагування, пояснення, кваліфікація) та емпіричні методи дослідження. У висновках підкреслено, що впровадження коучингу як навчальної технології у закладах вищої освіти в Україні може бути ефективним інструментом для підвищення якості навчання та розвитку студентів.Посилання
Гріньова, А. (2023). Критичне мислення – поради з розвитку. [Hrynyova, A. (2023). Critical thinking - development tips]. URL: https://happymonday.ua/jak-rozvynuty-krytychne-myslennja (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).
Code of ethics. International Coaching Federation. URL: https://www.icf-ukraine.org/ (date of access: 01.11.2023)
Імплементація студентоцентрованого підходу в проектування та реалізацію освітніх програм. Презентація. British Cousil, Національний університет «Львівська політехніка»,[Implementation of a student-centered approach in the design and implementation of educational programs. Presentation. British Cousil, Lviv Polytechnic National University]. Leadership foundation for hight education]. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/lviv_polytechnic_university_presentation.pdf (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).
Рефлексивне мислення. Позитивне мислення. (2023). [Reflective thinking. Positive thinking. (2023)]. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%B7%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B5_%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).
Програма «Нова українська школа у поступі до цінностей». (2018). [The program "New Ukrainian school in progress towards values". (2018)]. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zavershennya-eksperimentu-vseukrayinskogo-rivnya-z-realizaciyi-programi-nova-ukrayinska-shkola-u-postupi-do-cinnostej-u-2018-2022-rokah (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).
Zosym Maxym Top Job Skills and Roles in 2025 URL: https://www.maxzosim.com/top-job-skills-and-roles-in-2025/ (date of access: 01.11.2023)
Zosym Maxym. Systems thinking. URL: https://www.maxzosim.com/systems-thinking/ (date of access: 01.11.2023)
Янкович, О. І., Беднарек, Ю., & Анджеєвська, А. (2015). Освітні технології сучасних навчальних закладів. Тернопіль: TНПУ ім.В.Гнатюка, 212 p. [Yankovich, O. I., Bednarek, Y., & Andzeevska, A. (2015). Educational technologies of modern educational institutions. Ternopil: TNPU named after V. Hnatyuk]. (in Ukrainian).
Юрченко, O. (2023). Креативне мислення: чи можливо оцінити та як його перевірити? [Yurchenko, O. (2023). Creative thinking: is it possible to assess and how to check it?]. URL: https://osvitoria.media/experience/kreatyvne-myslennya-chy-mozhlyvo-otsinyty-ta-yak-jogo-pereviryty/ (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Oleksandra HUBAR
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).