Коучинг як інноваційна технологія студентоцентрованого навчання у закладах вищої освіти

Автор(и)

  • Олександра ГУБАР Черкаський державний технологічний університет, Черкаси, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-4051-616X

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.9

Ключові слова:

студентоцентрований підхід, коучинг, технологія, навчальна технологія, освітній коучинг, «м’які навички» (soft skills)

Анотація

У статті розглянуто основні принципи студентоцентрованого підходу як основоположного елемента Болонського процесу та принципи коучингу як інноваційної технології навчання. Представлено основні компетенції коуча з точки зору навчального процесу та ролі викладача як партнера. Виявлено основні компоненти коучингу як інноваційної навчальної категорії та згруповано у результуючу таблицю, що може бути використана у якості методичних матеріалів при впровадженні коучингу в освітній процес. Запропоновано основні етапи впровадження коучингової навчальної технології в освітний процес закладів вищої освіти України з метою дотримання вимог Болонського процесу та підвищення якості освіти відповідно до вимог сучасних реалій життя суспільства. Метою статті є визначення сутності та ролі коучингу як інноваційної технології навчання у студентоцентрованому підході. Дослідження ключових аспектів коучингу як навчальної технології та елементів трансформації ролі викладача в роль коуча та партнера. Для досягнення даної мети було поставлено такі завдання: дослідити концептуальні особливості студентоцентрованого підходу; виявити принципи коучингової технології навчання, які відповідають концепції студентоцентрованого навчання; представити модель коучингу як інноваційної навчальної технології; окреслити напрямки розвитку коучингової моделі навчання у вищих навчальних закладах. В статті використано теоретичні (аналіз, синтес, абстрагування, пояснення, кваліфікація) та емпіричні методи дослідження. У висновках підкреслено, що впровадження коучингу як навчальної технології у закладах вищої освіти в Україні може бути ефективним інструментом для підвищення якості навчання та розвитку студентів.

Біографія автора

Олександра ГУБАР, Черкаський державний технологічний університет, Черкаси, Україна

кандидат економічних наук, коуч (life, business), член Міжнародної коучингової Федерації (ICF), доцент кафедри соціального забезпечення, Черкаський державний технологічний університет, вул. Шевченка 460, Черкаси, Україна

Посилання

Гріньова, А. (2023). Критичне мислення – поради з розвитку. [Hrynyova, A. (2023). Critical thinking - development tips]. URL: https://happymonday.ua/jak-rozvynuty-krytychne-myslennja (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).

Code of ethics. International Coaching Federation. URL: https://www.icf-ukraine.org/ (date of access: 01.11.2023)

Імплементація студентоцентрованого підходу в проектування та реалізацію освітніх програм. Презентація. British Cousil, Національний університет «Львівська політехніка»,[Implementation of a student-centered approach in the design and implementation of educational programs. Presentation. British Cousil, Lviv Polytechnic National University]. Leadership foundation for hight education]. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/lviv_polytechnic_university_presentation.pdf (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).

Рефлексивне мислення. Позитивне мислення. (2023). [Reflective thinking. Positive thinking. (2023)]. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%B7%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B5_%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).

Програма «Нова українська школа у поступі до цінностей». (2018). [The program "New Ukrainian school in progress towards values". (2018)]. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zavershennya-eksperimentu-vseukrayinskogo-rivnya-z-realizaciyi-programi-nova-ukrayinska-shkola-u-postupi-do-cinnostej-u-2018-2022-rokah (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).

Zosym Maxym Top Job Skills and Roles in 2025 URL: https://www.maxzosim.com/top-job-skills-and-roles-in-2025/ (date of access: 01.11.2023)

Zosym Maxym. Systems thinking. URL: https://www.maxzosim.com/systems-thinking/ (date of access: 01.11.2023)

Янкович, О. І., Беднарек, Ю., & Анджеєвська, А. (2015). Освітні технології сучасних навчальних закладів. Тернопіль: TНПУ ім.В.Гнатюка, 212 p. [Yankovich, O. I., Bednarek, Y., & Andzeevska, A. (2015). Educational technologies of modern educational institutions. Ternopil: TNPU named after V. Hnatyuk]. (in Ukrainian).

Юрченко, O. (2023). Креативне мислення: чи можливо оцінити та як його перевірити? [Yurchenko, O. (2023). Creative thinking: is it possible to assess and how to check it?]. URL: https://osvitoria.media/experience/kreatyvne-myslennya-chy-mozhlyvo-otsinyty-ta-yak-jogo-pereviryty/ (date of access: 01.11.2023). (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-30

Як цитувати

ГУБАР, О. (2023). Коучинг як інноваційна технологія студентоцентрованого навчання у закладах вищої освіти. Social Work and Education, 10(4), 542–553. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.9

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION