V. Lisovska, V. Stasiuk. Study one of the model of rational consumer behavior in the market.

Authors

  • Валентина Петрівна Лісовська Державний вищий навчальний заклад «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», м. Київ, Ukraine
  • Варвара Дмитрівна Стасюк Державний вищий навчальний заклад «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», м. Київ, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.34.2017.128917

Keywords:

function of consumer utility, function of the demand for the goods of prime necessity and luxury goods, complementary goods, modified Stone model.

Abstract

The article investigates the function of consumer utility with a standard budget constraint. In this paper, we study the example of the consumer choice of essential goods and luxury goods, the question of whether demand for essential goods will be limited if the income tends to infinity is investigated. The basis of consumer choice of the buyer is its advantages. The choice of the consumer is determined both by its advantages, and by the price of the chosen product, and also by its income. It is assumed that such a choice brings the buyer the greatest benefit in terms of budget constraints.

In this paper, we consider one of the models of consumer choice, which characterizes the features of the consumer's optimal choice in different situations. At the same time, we believe that one product is cheaper than another. In particular, the question is whether these products are interchangeable (mutually polled), or normal (valuable or inferior) or Giffen goods. It also turns out the question of whether the demand for each product depends on changes in prices for another product.

The function of consumer utility of a certain type is investigated. An example of consumer choice of essential goods and luxury goods is considered. In particular, we consider a consumer set of two products. It is proved that if the income tends to infinity, then the demand for essential goods is limited and tends to a constant value, and the demand for luxury goods increases unlimitedly.

The relationship is proved, which means that at the point of contact of the budget line to its indifference curve, the slopes (angular coefficients) of the lines (the indifference curve and the budget line) are the same. It is shown that the demand for the first product does not depend on the price of the second product, and the demand for the second product depends on the price of the first product.

References

  1. 1. Замков О. О., Толстопятенко А. В., Черемных Ю. Н. Математические методы в экономике.-М.:Издательство “Дело и Сервис”, 2001.-368 с.
  2. 2. Колемаев В. А. Математическая экономика. Учебник для вузов.-М.:ЮНИТИ-ДАНА, 2005.- 399 с.
  3. 3. Ланге О. Оптимальные решения [Текст]/ О. Ланге; пер. с пол. В.Д.Меникера. – М.: Прогресс, 1967. – 287 с.
  4. 4. Лісовська В. П., Манжос Т. В. Про ефект централізації управління запасами за нормально розподіленого попиту / «Матем. та комп’ютерне моделювання». Серія: фізико-матем.науки: Зб. наук. праць - Камянець-Подільський, 2012. Вип. 7. – с. 175-185.
  5. 5. Лісовська В. П., Перестюк М. О. Вища математика. Практикум: навч. посіб.: у 2-х ч.- ч.I.-К.:КНЕУ, 2009.- 720 с.; ч.II.-К.:КНЕУ, 2012.- 443 с.
  6. 6. Пономаренко О. І., Перестюк М. О., Бурим В. М. Сучасний економічний аналіз: У 2-х ч.- ч.I. Мікроекономіка: Навч. посіб.-К.:Вища шк., 2004.- 262 с.
  7. 7. Пономаренко О. І., Перестюк М. О., Бурим В. М. Основи математичної економіки.-К.: Інформтехніка, 1995. – 320 c.
  8. 8. Цуриков А. В., Цуриков В. И. К вопросу о товаре Гиффена. Материалы межвузовской научно-практ. конф. Т.3. Кострома, 2002. – с. 18-29.
  9. 9. Цуриков А. В., Цуриков В. И. Об одной модели потребительского выбора. Экономика и мат. методы, 2004, том 40, № 3, с.110 -114.
  10. 10. Цуриков А. В. Микроэкономический анализ поведения хозяйствующего субъекта / А. В.Цуриков. В. И. Цуриков; М-во с.-х. РФ. – Кострома: Изд-во КГСХФ, 2004. – 156 с.

Published

2017-09-28

How to Cite

Лісовська, В. П., & Стасюк, В. Д. (2017). V. Lisovska, V. Stasiuk. Study one of the model of rational consumer behavior in the market. REPORTER OF THE PRIAZOVSKYI STATE TECHNICAL UNIVERSITY Section: Economic Sciences, (34), 118–126. https://doi.org/10.31498/2225-6725.34.2017.128917

Issue

Section

Статті