Ранні фортепіанні сонати М. Клементі: біля витоків лондонського піанізму
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2016.138982Ключові слова:
фортепіанні сонати, лондонський піанізм, універсалізм, інтелектуалізм, прогностичний та діахронно-синхронний методи композиторського мисленняАнотація
Мета роботи – встановити роль М. Клементі в процесі формування "оригінального образу фортепіано", масштаби його впливу на історико-художню сучасність, причини забуття особистості і творчості композитора й піаніста в ХІХ столітті, етапи ренесансу його спадщини у виконавському мистецтві та науці ХХ століття. Творчу спадщину М. Клементі-композитора розглянуто з точки зору відображення в ньому різних етапів історії розвитку лондонського класицизму й романтизму, що зароджувався. Підкреслено, що в композиторській творчості М. Клементі визначені процеси стильової еволюції, представлені крізь призму "звукового образу фортепіано". Дослідження творчої особистості і фортепіанної творчості композитора дало змогу зробити висновок про необхідність системного вивчення спадщини М. Клементі як феномену лондонського піанізму. Методологія. На основі методу компаративного аналізу фортепіанної сонати ор. 2 № 1 і зразків пізньої сонатної творчості композитора встановлена парадигматична функція раннього творчого досвіду. Наукова новизна зумовлена тим, що в ор. 2 № 1 у концентрованому вигляді виявлені прообрази всіх тих типів фортепіанної сонати, що знайдуть своє розгорнуте втілення в сонатах пізнього періоду творчості композитора. Висновки. Історико-художнє значення сонати ор. 2 № 1 в історії формування лондонського піанізму визначено як прогностичне, оскільки в ній представлені різні види технічних, динамічних, художніх можливостей фортепіано, які отримали розвиток у пізніх сонатах композитора. Зокрема, у сонаті ор. 2 № 1 визначено риси бравурного, театрального, патетичного, концертного, фантазійного типів піанізму, що знайшли своє послідовне втілення в сонатах ор.7–10, ор. 20–26, ор 46–50. Визначено історико- художню роль аналізованої сонати не тільки як жанрово-стильової матриці фортепіанної творчості М. Клементі, а й як своєрідного словника фортепіанного стилю епохи. Серед властивостей піанізму М. Клементі: універсалізм, інтелектуалізм, прагматизм, які визначають сутність фортепіанного стилю очільника лондонської школи.##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.