Специфіка використання мемуарної спадщини в наукових дослідженнях мистецтвознавців і куль-турологів
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162510Ключові слова:
мистецтвознавство, мемуари, метеодологія наукових досліджень, кінематограф, архівні джерела, Школа кіноакторів, Київська кіностудіїя художніх фільмів.Анотація
Мета роботи – дослідити та проаналізувати специфіку використання мемуарної спадщини митців на при-кладі трьох публікацій різних років українського радянського актора театру і кіно, кінорежисера, кінопедагога, Є. С. Матвєєва. Методологія дослідження полягає в застосування методів наукової реконструкції, об’єктивності й істо-ризму. Зазначені методологічні підходи дають змогу дослідити методики використання мемуарної спадщини мит-ців сучасними українськими науковцями. Наукова новизна зумовлена потребую вивчення маловідомих сторінок історії українського кінематографа та його діячів, які з тих чи інших причин залишилися поза увагою вітчизняних мистецтвознавців. Висновки. Досліджено методику використання мемуарної спадщини митців сучасними україн-ськими науковцями; проаналізовано спільне і відмінне у трьох публікаціях Є.С. Матвєєва – "Наші кіновечорниці: Євген Матвєєв", "Не шкодувати полум’я серця" та "Судьба по-русски"; показано важливість перевірки мемуарного фактажу на основі дат та обставин вступу Євгена Матвєєва до Школи кіноакторів при Київській кіностудії художніх фільмів; за допомогою віднайденої важливої інформації у спогадах Є.С. Матвєєва зверненно увагу на важливість використання мемуарної спадщини у наукових дослідженнях.
Посилання
Акт ревізії фінанс.-господар. д-ті Київ. кіностудії з 1 січ. по 1 жовт. 1940 р. Списки творч. працівників студії, 1940 р. // Центр. держ. архів-музей літератури і мистецтв України (ЦДАМЛМ України). – Ф. 670. – Оп. 1. –
Спр. 66. – Арк.1–45.
Безручко О. Архівний пошук як важлива складова наукових досліджень у педагогіці екранних мистецтв
О. В. Безручко // Світ соціальних комунікацій : наук. журн. – Київ: Київ. міжнар. ун-т, Донец. нац. ун-т, 2011. – Т.2. – С. 166–169.
Безручко О. Історія і теорія кіноосвіти: специфіка дослідження архівної і мемуарної спадщини митців / Олександр Безручко // Сучас. пробл. худож. освіти в Україні : зб. наук. пр. – Київ: Ін-т пробл. сучас. мистец. АМУ, 2009. – Вип. 5 : Музичне мистецтво ХХІ століття. – С. 91–101.
Горпенко В. Архітектоніка фільму як авторське висловлювання / В. Г. Горпенко // Українська культура і мистецтво у сучасному державотворчому процесі : стан, пробл., перспективи : тези доп. наук.-практ. конф. [В. Г. Чернець (голова редкол.) та ін.]. – Київ: ДАКККіМ, 2000. – С.183–190.
Дерев’янко Т. Музеєві минуло 40 / Тетяна Дерев’янко // Мистецькі обрії’98 : альманах. – Київ: АМУ, 1999. – С.309–311.
Зубавіна І. Історія українського кіно як поле сучасних наукових досліджень / Ірина Зубавіна // Мистецькі обрії'2005-2006. – Київ : Ін-т пробл. сучас. мистец. АМУ, 2006. – Вип. 8/9. – С.464–467.
Ігнатович Г. Г. Від гасниці до рампи: нариси з історії театру на Закарпатті / Г. Г. Ігнатович. – Ужгород:
Ліра, 2008. – 344с.
Казьмирчук М. Кінофотофонодокументи в архівознавстві : навч. посіб. для студ. іст. ф-ту за спец. "Ар-хівознавство" / М. Г. Казьмирчук. – Київ : Інф.-аналіт. агентство, 2009. – 230с.
Кохан Т. Міжнауковий діалог як засіб аналізу кінопроцесу / Тимофій Григорович Кохан // Вісник ДАКК-
КіМ. – 2007. – № 2. – С.56–62.
Марченко С. Проблеми вивчення історії біографічного фільму (на матеріалі кількох фільмів з науково-пізнавального історичного кіносеріалу “Невідома Україна”) / Сергій Марченко // Мистецькі обрії’2000 : альманах. – Київ : Ін-т пробл. сучас. мистец. АМУ, 2002. – Вип. 3. – С.213–221.
Матвеев Е. С. Судьба по-русски / Е. С. Матвеев. – Москва: Вагриус, 2000. – 397с.
Матвєєв Є. Не шкодувати полум’я серця / Є.С. Матвєєв // Новини кіноекрана. – 1983. – №10. – С.4
Наші кіно вечорниці: Євген Матвєєв: [ред. ст.] // Новини кіноекрана. – 1966. – №3. – С. 13.
Федорова Т. Науково-краєзнавчі дослідження як базові у роботі історико-культурних заповідників Чер-кащини. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2014. № 4. С.202-205.
N.a. (1940). Act of audit of financial and economic activity of Kyiv Film Studio from 1, January till 1, October 1940. Lists of creative studio workers, 1940. Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine. (F. 670), (Оp. 1), (Spr. 66), (pp. 1–45). [in Ukrainian].
Bezruchko, O. (2011). Archival search as an important component of scientific research in the field of screening pedagogy. The world of social communications: scientific magazine. (Vol. 2), (pp. 166–169). Kyiv: Kyiv International University, Donetsk National University [in Ukrainian].
Bezruchko, O. (2009). The history and theory of cinema education: the specifics of the study of archival and memoir inheritance of the artists. Contemporary problems of Arts education in Ukraine. (Issue. 5: Music Arts of ХХІ century), (pp. 91–101). Kyiv:InstituteoftheProblemsofContemporaryArts,NationalAcademyofArtsofUkraine[in Ukrainian].
Gorpenko, V. (2000). Architectonics of the movie as an author's statement. Ukrainian culture and arts in the contemporary state creative process: situation, problems, perspectives: theses add. scientific-pract. conf. [V.G. Chernets (head of editorial board) etc]. (pp. 183–190). Kyiv: DAKKKiM [in Ukrainian].
Dereviyanko, T. (1999). The museum turned 40. Art horizons’ 98: almanac. (pp. 309–311). Kyiv: Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Zubavina I. (2006). History of Ukrainian cinema as a field of modern scientific research. Art horizons’ 2005– 2006. (Issue. 8/9), (pp. 464–467). Kyiv: Institute of the Problems of Contemporary Arts, National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Ignatovych, G. G. (2008). From the trench to the ramp: essays on the history of the theater in Transcarpathia. (pp. 344). Uzhgorod: Lira [in Ukrainian].
Kazmirchuk, M. (2009). Film and photo documents in archival studies: educational guide for the students of the historical faculty with the specialty “Archival studies”. (pp. 230). Kyiv: Inf.-analytic. Agency [in Ukrainian].
Kohan, T. (2007). Inter-scientific dialogue as a means of analysis of the film process. Announcer of DAKKKiM, № 2, 56–62. [in Ukrainian].
Marchenko, S. (2002). Problems of studying the history of a biographical film (on the material of several films from the scientific-cognitive historical film series “Unknown Ukraine”). Art horizons’ 2000: almanac. (Issue. 3), (pp. 213–221). Kyiv: Institute of the Problems of Contemporary Arts, National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Matveyev, E.S. (2000). Fate in Russian. (pp. 397). Moscow: Vagrius [in Russian].
Matveyev,E.(1983).Donotwastetheflamesoftheheart.Newsofthemoviescreen,№10,4[in Ukrainian].
N.a.(1966). Our cinema evening meetings: Yevgen Matveyev. News of the movie screen, №3,13[in Ukrainian].
Fedorova, T. (2014). Research of local lore studies as basic in the work of historical and cultural reserves of Cherkasy region.Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium,4,202-205[in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.