Специфіка використання мемуарної спадщини в наукових дослідженнях мистецтвознавців і куль-турологів
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162510Ключові слова:
мистецтвознавство, мемуари, метеодологія наукових досліджень, кінематограф, архівні джерела, Школа кіноакторів, Київська кіностудіїя художніх фільмів.Анотація
Мета роботи – дослідити та проаналізувати специфіку використання мемуарної спадщини митців на при-кладі трьох публікацій різних років українського радянського актора театру і кіно, кінорежисера, кінопедагога, Є. С. Матвєєва. Методологія дослідження полягає в застосування методів наукової реконструкції, об’єктивності й істо-ризму. Зазначені методологічні підходи дають змогу дослідити методики використання мемуарної спадщини мит-ців сучасними українськими науковцями. Наукова новизна зумовлена потребую вивчення маловідомих сторінок історії українського кінематографа та його діячів, які з тих чи інших причин залишилися поза увагою вітчизняних мистецтвознавців. Висновки. Досліджено методику використання мемуарної спадщини митців сучасними україн-ськими науковцями; проаналізовано спільне і відмінне у трьох публікаціях Є.С. Матвєєва – "Наші кіновечорниці: Євген Матвєєв", "Не шкодувати полум’я серця" та "Судьба по-русски"; показано важливість перевірки мемуарного фактажу на основі дат та обставин вступу Євгена Матвєєва до Школи кіноакторів при Київській кіностудії художніх фільмів; за допомогою віднайденої важливої інформації у спогадах Є.С. Матвєєва зверненно увагу на важливість використання мемуарної спадщини у наукових дослідженнях.
Посилання
Акт ревізії фінанс.-господар. д-ті Київ. кіностудії з 1 січ. по 1 жовт. 1940 р. Списки творч. працівників студії, 1940 р. // Центр. держ. архів-музей літератури і мистецтв України (ЦДАМЛМ України). – Ф. 670. – Оп. 1. –
Спр. 66. – Арк.1–45.
Безручко О. Архівний пошук як важлива складова наукових досліджень у педагогіці екранних мистецтв
О. В. Безручко // Світ соціальних комунікацій : наук. журн. – Київ: Київ. міжнар. ун-т, Донец. нац. ун-т, 2011. – Т.2. – С. 166–169.
Безручко О. Історія і теорія кіноосвіти: специфіка дослідження архівної і мемуарної спадщини митців / Олександр Безручко // Сучас. пробл. худож. освіти в Україні : зб. наук. пр. – Київ: Ін-т пробл. сучас. мистец. АМУ, 2009. – Вип. 5 : Музичне мистецтво ХХІ століття. – С. 91–101.
Горпенко В. Архітектоніка фільму як авторське висловлювання / В. Г. Горпенко // Українська культура і мистецтво у сучасному державотворчому процесі : стан, пробл., перспективи : тези доп. наук.-практ. конф. [В. Г. Чернець (голова редкол.) та ін.]. – Київ: ДАКККіМ, 2000. – С.183–190.
Дерев’янко Т. Музеєві минуло 40 / Тетяна Дерев’янко // Мистецькі обрії’98 : альманах. – Київ: АМУ, 1999. – С.309–311.
Зубавіна І. Історія українського кіно як поле сучасних наукових досліджень / Ірина Зубавіна // Мистецькі обрії'2005-2006. – Київ : Ін-т пробл. сучас. мистец. АМУ, 2006. – Вип. 8/9. – С.464–467.
Ігнатович Г. Г. Від гасниці до рампи: нариси з історії театру на Закарпатті / Г. Г. Ігнатович. – Ужгород:
Ліра, 2008. – 344с.
Казьмирчук М. Кінофотофонодокументи в архівознавстві : навч. посіб. для студ. іст. ф-ту за спец. "Ар-хівознавство" / М. Г. Казьмирчук. – Київ : Інф.-аналіт. агентство, 2009. – 230с.
Кохан Т. Міжнауковий діалог як засіб аналізу кінопроцесу / Тимофій Григорович Кохан // Вісник ДАКК-
КіМ. – 2007. – № 2. – С.56–62.
Марченко С. Проблеми вивчення історії біографічного фільму (на матеріалі кількох фільмів з науково-пізнавального історичного кіносеріалу “Невідома Україна”) / Сергій Марченко // Мистецькі обрії’2000 : альманах. – Київ : Ін-т пробл. сучас. мистец. АМУ, 2002. – Вип. 3. – С.213–221.
Матвеев Е. С. Судьба по-русски / Е. С. Матвеев. – Москва: Вагриус, 2000. – 397с.
Матвєєв Є. Не шкодувати полум’я серця / Є.С. Матвєєв // Новини кіноекрана. – 1983. – №10. – С.4
Наші кіно вечорниці: Євген Матвєєв: [ред. ст.] // Новини кіноекрана. – 1966. – №3. – С. 13.
Федорова Т. Науково-краєзнавчі дослідження як базові у роботі історико-культурних заповідників Чер-кащини. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2014. № 4. С.202-205.
N.a. (1940). Act of audit of financial and economic activity of Kyiv Film Studio from 1, January till 1, October 1940. Lists of creative studio workers, 1940. Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine. (F. 670), (Оp. 1), (Spr. 66), (pp. 1–45). [in Ukrainian].
Bezruchko, O. (2011). Archival search as an important component of scientific research in the field of screening pedagogy. The world of social communications: scientific magazine. (Vol. 2), (pp. 166–169). Kyiv: Kyiv International University, Donetsk National University [in Ukrainian].
Bezruchko, O. (2009). The history and theory of cinema education: the specifics of the study of archival and memoir inheritance of the artists. Contemporary problems of Arts education in Ukraine. (Issue. 5: Music Arts of ХХІ century), (pp. 91–101). Kyiv:InstituteoftheProblemsofContemporaryArts,NationalAcademyofArtsofUkraine[in Ukrainian].
Gorpenko, V. (2000). Architectonics of the movie as an author's statement. Ukrainian culture and arts in the contemporary state creative process: situation, problems, perspectives: theses add. scientific-pract. conf. [V.G. Chernets (head of editorial board) etc]. (pp. 183–190). Kyiv: DAKKKiM [in Ukrainian].
Dereviyanko, T. (1999). The museum turned 40. Art horizons’ 98: almanac. (pp. 309–311). Kyiv: Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Zubavina I. (2006). History of Ukrainian cinema as a field of modern scientific research. Art horizons’ 2005– 2006. (Issue. 8/9), (pp. 464–467). Kyiv: Institute of the Problems of Contemporary Arts, National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Ignatovych, G. G. (2008). From the trench to the ramp: essays on the history of the theater in Transcarpathia. (pp. 344). Uzhgorod: Lira [in Ukrainian].
Kazmirchuk, M. (2009). Film and photo documents in archival studies: educational guide for the students of the historical faculty with the specialty “Archival studies”. (pp. 230). Kyiv: Inf.-analytic. Agency [in Ukrainian].
Kohan, T. (2007). Inter-scientific dialogue as a means of analysis of the film process. Announcer of DAKKKiM, № 2, 56–62. [in Ukrainian].
Marchenko, S. (2002). Problems of studying the history of a biographical film (on the material of several films from the scientific-cognitive historical film series “Unknown Ukraine”). Art horizons’ 2000: almanac. (Issue. 3), (pp. 213–221). Kyiv: Institute of the Problems of Contemporary Arts, National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Matveyev, E.S. (2000). Fate in Russian. (pp. 397). Moscow: Vagrius [in Russian].
Matveyev,E.(1983).Donotwastetheflamesoftheheart.Newsofthemoviescreen,№10,4[in Ukrainian].
N.a.(1966). Our cinema evening meetings: Yevgen Matveyev. News of the movie screen, №3,13[in Ukrainian].
Fedorova, T. (2014). Research of local lore studies as basic in the work of historical and cultural reserves of Cherkasy region.Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium,4,202-205[in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.