SPECIFICITY OF THE USE OF MEMOIR HERITAGE IN THE SCIENTIFIC RESEARCH OF ART HISTORIANS AND CULTURAL SPECIALISTS

Authors

  • Oleksandr Bezruchko Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162510

Keywords:

art study, memoirs, methodology of scientific researches, cinema, archived sources, School of Movie Actors, Kyiv Feature Film Studio.

Abstract

The purpose of the work is to study and analyze the specifics of the use of the memoir heritage of the artists through the example of three publications of different years of the Ukrainian Soviet theater and cinema actor, film director and cinema teacher E.S. Matveyev. Methodology. Research methodology consists of the use of the methods of scientific reconstruction, objectivity and historicism. These methodological approaches allowed us to study the methodology of using the memoir heritage of artists by modern Ukrainian scientists. The scientific novelty of the work is predefined by the necessity to study little known pages of history of Ukrainian cinema and its figures that for one reason or another remained out of eyeshot of home art critics. Conclusions. Summing up the above, it can be noted that the scientific tasks set at the beginning of the article have been fulfilled: the method of using the memoir inheritance of artists by modern Ukrainian scholars has been researched; the common features and differences in three publications by E.S. Matveyev – “Our cinema evening meetings: Evgen Matveyev”, “Do not spare the flames of heart” and “Fate in Russian” have been analyzed; the importance of checking the facts based on the dates and circumstances of Evgen Matveyev's entrance to the School of Movie Actors at the Kyiv Feature Film Studio has been shown. With the help of the important information found in the memoirs of E.S. Matveyev we paid attention to the importance of using the memorial legacy in scientificresearch.

Author Biography

Oleksandr Bezruchko, Kyiv National University of Culture and Arts

Dr.Sc. (Doctor of Science) in Arts, Associate Professor, Professor of the Direction of Television chair,

References

Акт ревізії фінанс.-господар. д-ті Київ. кіностудії з 1 січ. по 1 жовт. 1940 р. Списки творч. працівників студії, 1940 р. // Центр. держ. архів-музей літератури і мистецтв України (ЦДАМЛМ України). – Ф. 670. – Оп. 1. –

Спр. 66. – Арк.1–45.

Безручко О. Архівний пошук як важлива складова наукових досліджень у педагогіці екранних мистецтв

О. В. Безручко // Світ соціальних комунікацій : наук. журн. – Київ: Київ. міжнар. ун-т, Донец. нац. ун-т, 2011. – Т.2. – С. 166–169.

Безручко О. Історія і теорія кіноосвіти: специфіка дослідження архівної і мемуарної спадщини митців / Олександр Безручко // Сучас. пробл. худож. освіти в Україні : зб. наук. пр. – Київ: Ін-т пробл. сучас. мистец. АМУ, 2009. – Вип. 5 : Музичне мистецтво ХХІ століття. – С. 91–101.

Горпенко В. Архітектоніка фільму як авторське висловлювання / В. Г. Горпенко // Українська культура і мистецтво у сучасному державотворчому процесі : стан, пробл., перспективи : тези доп. наук.-практ. конф. [В. Г. Чернець (голова редкол.) та ін.]. – Київ: ДАКККіМ, 2000. – С.183–190.

Дерев’янко Т. Музеєві минуло 40 / Тетяна Дерев’янко // Мистецькі обрії’98 : альманах. – Київ: АМУ, 1999. – С.309–311.

Зубавіна І. Історія українського кіно як поле сучасних наукових досліджень / Ірина Зубавіна // Мистецькі обрії'2005-2006. – Київ : Ін-т пробл. сучас. мистец. АМУ, 2006. – Вип. 8/9. – С.464–467.

Ігнатович Г. Г. Від гасниці до рампи: нариси з історії театру на Закарпатті / Г. Г. Ігнатович. – Ужгород:

Ліра, 2008. – 344с.

Казьмирчук М. Кінофотофонодокументи в архівознавстві : навч. посіб. для студ. іст. ф-ту за спец. "Ар-хівознавство" / М. Г. Казьмирчук. – Київ : Інф.-аналіт. агентство, 2009. – 230с.

Кохан Т. Міжнауковий діалог як засіб аналізу кінопроцесу / Тимофій Григорович Кохан // Вісник ДАКК-

КіМ. – 2007. – № 2. – С.56–62.

Марченко С. Проблеми вивчення історії біографічного фільму (на матеріалі кількох фільмів з науково-пізнавального історичного кіносеріалу “Невідома Україна”) / Сергій Марченко // Мистецькі обрії’2000 : альманах. – Київ : Ін-т пробл. сучас. мистец. АМУ, 2002. – Вип. 3. – С.213–221.

Матвеев Е. С. Судьба по-русски / Е. С. Матвеев. – Москва: Вагриус, 2000. – 397с.

Матвєєв Є. Не шкодувати полум’я серця / Є.С. Матвєєв // Новини кіноекрана. – 1983. – №10. – С.4

Наші кіно вечорниці: Євген Матвєєв: [ред. ст.] // Новини кіноекрана. – 1966. – №3. – С. 13.

Федорова Т. Науково-краєзнавчі дослідження як базові у роботі історико-культурних заповідників Чер-кащини. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2014. № 4. С.202-205.

N.a. (1940). Act of audit of financial and economic activity of Kyiv Film Studio from 1, January till 1, October 1940. Lists of creative studio workers, 1940. Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine. (F. 670), (Оp. 1), (Spr. 66), (pp. 1–45). [in Ukrainian].

Bezruchko, O. (2011). Archival search as an important component of scientific research in the field of screening pedagogy. The world of social communications: scientific magazine. (Vol. 2), (pp. 166–169). Kyiv: Kyiv International University, Donetsk National University [in Ukrainian].

Bezruchko, O. (2009). The history and theory of cinema education: the specifics of the study of archival and memoir inheritance of the artists. Contemporary problems of Arts education in Ukraine. (Issue. 5: Music Arts of ХХІ century), (pp. 91–101). Kyiv:InstituteoftheProblemsofContemporaryArts,NationalAcademyofArtsofUkraine[in Ukrainian].

Gorpenko, V. (2000). Architectonics of the movie as an author's statement. Ukrainian culture and arts in the contemporary state creative process: situation, problems, perspectives: theses add. scientific-pract. conf. [V.G. Chernets (head of editorial board) etc]. (pp. 183–190). Kyiv: DAKKKiM [in Ukrainian].

Dereviyanko, T. (1999). The museum turned 40. Art horizons’ 98: almanac. (pp. 309–311). Kyiv: Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Zubavina I. (2006). History of Ukrainian cinema as a field of modern scientific research. Art horizons’ 2005– 2006. (Issue. 8/9), (pp. 464–467). Kyiv: Institute of the Problems of Contemporary Arts, National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Ignatovych, G. G. (2008). From the trench to the ramp: essays on the history of the theater in Transcarpathia. (pp. 344). Uzhgorod: Lira [in Ukrainian].

Kazmirchuk, M. (2009). Film and photo documents in archival studies: educational guide for the students of the historical faculty with the specialty “Archival studies”. (pp. 230). Kyiv: Inf.-analytic. Agency [in Ukrainian].

Kohan, T. (2007). Inter-scientific dialogue as a means of analysis of the film process. Announcer of DAKKKiM, № 2, 56–62. [in Ukrainian].

Marchenko, S. (2002). Problems of studying the history of a biographical film (on the material of several films from the scientific-cognitive historical film series “Unknown Ukraine”). Art horizons’ 2000: almanac. (Issue. 3), (pp. 213–221). Kyiv: Institute of the Problems of Contemporary Arts, National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Matveyev, E.S. (2000). Fate in Russian. (pp. 397). Moscow: Vagrius [in Russian].

Matveyev,E.(1983).Donotwastetheflamesoftheheart.Newsofthemoviescreen,№10,4[in Ukrainian].

N.a.(1966). Our cinema evening meetings: Yevgen Matveyev. News of the movie screen, №3,13[in Ukrainian].

Fedorova, T. (2014). Research of local lore studies as basic in the work of historical and cultural reserves of Cherkasy region.Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium,4,202-205[in Ukrainian].

Downloads

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство