Cвітоглядні та мистецькі паралелі середньовіччя і сучасності
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162516Ключові слова:
схоластика, ісихазм, середньовіччя, поетика, символізм, сакральна гімнографія.Анотація
Мета дослідження полягає у виявленні споріднених світоглядних і мистецьких паралелей поміж розрізне-ними у часі епохами середньовіччя та сьогодення, а також визначенням форм взаємодії зазначених зв’язків. Ме-тоди дослідження. Вибір дослідницьких стратегій при вивченні особливостей суспільно-культурного устрою вио-кремлених періодів визначив застосування системного та комплексного підходів, що забезпечило встановлення ціннісних суспільно-культурних функційних елементів в межах історичного розвитку людства. Використання порі-вняльного і евристичного методів дослідження сприяло виявленню структурних моделей і символів, що забезпе-чили цілісність і системність еволюції культури. В цьому контексті використовуємо також евристичний метод дос-лідження, що сприяє моделюванню структурних зв’язків в межах соціокультурного розвитку суспільства, а також відображає суспільні взаємини та культурно-мистецькі форми співдії різних цивілізаційних типів. Використання вказаних методів дослідження сприяло отриманню власних теоретичних результатів. Наукова новизна отрима-них результатів полягає у формулюванні і розробці актуальної теми, яка в науковому вимірі не отримала всебіч-ного й об’єктивного висвітлення та досліджується вперше. Обґрунтовано ідею, яка полягає у тому, що результати осмислення світоглядних та мистецьких форм взаємодії середньовіччя та сучасності є важливим чинником у фо-рмуванні цілісної історико-культурної моделі розвитку людства. Відзначено інтерпретативність середньовічних світоглядних імперативів у становленні ціннісних категорій сьогодення. Висновки. Розвиток культури людства задемонстрував присутність виразних світоглядних та мистецьких паралелей поміж віддаленими в часі періодами середньовіччя та сьогодення. Зазначена подібність зумовлена наявністю внутрішніх механізмів, інспірованих іде-ологічними особливостями християнського суспільства. Констатується, що результати осмислення зв'язку зазна-чених епох є важливим чинником у відображенні суспільних взаємин та культурно-мистецьких форм співдії різних цивілізаційних типів. В цьому контексті історико-культурна модель розвитку людства набуває структурної цілісно-сті та прогностичності стосовно становлення ціннісних категорій майбутнього.
Посилання
Аввакумов О. Ю. Медієвістика і Український католицький університет / Доповідь на круглому столі "Міждисциплінарна програма середньовічних студій в УКУ: перспективи розвитку". – Львів, 17 листопада 2006 року. –Львів, 2007. – 27с.
Бандровська О. Поетика звуку в романі Джеймса Джойса // Іноземна філологія. – Львів, 2008. – Вип. – С. 197 –202.
Борхес Х. Вавилонська бібліотека / Борхес Х-Л. Вигадані історії – Київ, 2016. – С.71–83.
Борхес Х. Книга вигаданих істот. – Львів, 2017. – 240с.
Бродель Ф. История и общественные науки. Историческая деятельность // Философия и методология истории. – Москва, 1977. – С.115 –142.
Брох Г. Смерть Верґілія. – Київ, 2014. – 480с.
Гадамер Х.-Г. Истина и метод: основы философской герменевтики. – Москва, 1988. – 699с.
Ле Гофф Ж. Середньовічна уява. – Львів, 2007. – 346с.
Эко У. Отсутствующая структура: введение в семиологию. – Москва, 1998. – 432с.
Жуковський В. Ісихазм і християнська містика // Київська Старовина. – Київ. 1996. – № 1. –С.110-124.
Зайбт. Ф. Блиск і вбогість середньовіччя. Історія з початком і кінцем. – Львів, 2009. – 512с.
Керн К., архим. Антропология св. Григория Паламы. – Москва, 1996. – 450с.
Кримський C. Історія та метаісторія//С. Кримський. Запити філософських смислів. – К., 2008. – 717с.
Криса Б. Передмова /Криса Б. // Львівська медієвістика: Дмитро Туптало у світі українського бароко. –
Львів, 2007. – Вип.1.
Криса Б. Пересотворення Світу: українська поезія XVII-XVIII століть / Криса Б. –Львів, 1997. – 216с.
Матхаузерова С. Древнерусские теории искусства слова. – Прага, 1976. – 156с.
Медведев И. Византийский гуманизм XIV-XV вв. – Санкт-Петербург, 1997. – 341с.
Прохоров Г. К истории литургической поэзии: гимны и молитвы патриарха Филофея Коккина // Исто-рия жанров в древнерусской литературе. –Ленинград, 1972. – Т. 27. – С.120–149.
Свендсен Л. Філософія самотності / пер. з норвезької Софії Волковецької. – Київ, 2017. – 208с.
Усманова А.Умберто Эко: парадоксы интерпретации. – Минск, 2000. – 200с.
Хёйзинга Й. Осень Средневековья. – Санкт-Петербург, 2011. – 765с.
Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс/ Х. Ортeга-И-Гассет. Эстетика. Философия культуры. – Москва, 1991. – С.309-349.
Ортега-и-Гассет Х. Искусство в настоящем и прошлом / Х. Ортега-и-Гассет. Эстетика. Философия ку-
льтуры. – Москва, 1991. – С.296-309.
Хейзинга Й.Осень средневековья: исследования форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV вв. во Франции и Нидерландах. – Санкт-Петербург, 2011. – 765с.
Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. – Львів, 2014. – 312c.
Эко У. Открытое произведение: Форма и неопределенность в современной поэтике. – Санкт-Петербург, 2004. – 384с.
Beck D, Cowan Ch. Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership and Change. – Wiley, 1996. – 331р.
Eco. U. The Aesthetics of Chaosmos: The Middle Ages of Joys. – Harvard University Press, 1989. – 96p.
Graves C. Levels of Existence: An Open System Theory of Values // Journal of Humanistic Psychology. Fall, 1970.Vol. 10. P.131-155.
Karpov V., Syrotynska N. Neuroаrt in the context of creativitу // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтва: наук. журнал. – К.: Міленіум, 2018. – № 1. – С.21–36.
Avvakumov, O. Yu. (2006. Mediyvistyk and Ukrainian Catholic University. Report at the roundtable "Interdisciplinary program of medieval studios at UCU: prospects for development" [in Ukrainian].
Bandrovskaya O. (2008). Poetics of sound in the novel by James Joyce. Inozemna filolohiia, 120, 197– 202
[in Ukrainian].
Borges, X. (2016). The Babylonian Library. Borges X-L Fictional stories, 71-83 [in Ukrainian].
Borges, X. (2017). Book of fictional creatures [in Ukrainian].
Braudel, F. (1977). History and social sciences. Historical activities. Filosofija i metodologija istorii, 115 – 142 [in Russian].
Broh, G. Death Verlilia (2014). 7. Broh G. Death Verlilia [in Ukrainian].
Gadamer, H.-G. (1988). Truth and method: the basis of philosophical hermeneutics. M. [in Russian].
Le Hoff, J. (2007). Medieval Imagination. Lviv [inUkrainian].
Eco, U. (1998). Absent Structure: Introduction to Semiology. Moskwa [in Russian].
Zhukovsky, V. (1996). Isichasm and Christian mysticism. Kyivska Starovyna, 1, 110-124 [in Ukrainian].
Zaybt,F.(2009). Shine and poverty of the Middle Ages. History with beginning and end.Lviv [in Ukrainian].
Kern K., archm. (1996). Anthropology of St. Gregory Palamas. Moskwa [in Russian].
Crimsky, C. (2008). History and meta-history S. Crimean. Requests for philosophical meanings [in Ukrainian].
Chris,B.(2007).Preface. Lviv Medeutics: Dmitry Tuptalo in the world of the Ukrainian Baroque. Lviv [in Ukrainian].
ChrisB.(2007).Transformation oftheWorld:UkrainianpoetryoftheXVII-XVIIIcenturies.Lviv[in Ukrainian].
Matheuserova, S. (1976). Old Russian theories of the art of the word. Pracha [in Russian].
Medvedev, I. (1997). Byzantine humanism of the 14th-15th centuries. St. Petersburg [in Russian].
Prokhorov, G. (1972). To the history of liturgical poetry: hymns and prayers of the patriarch Philotheus Kokkin. History of genres in Old Russian literature. Leningrad [in Russian].
Svendsen, L. (2017). Philosophy of loneliness [in Ukrainian].
Usmanova, A. (2000). Umberto Eco: paradoxes of interpretation. Minsk [in Russian].
Heyzinga, J. (2011). Autumn of the Middle Ages. St. Petersburg [in Russian].
Ortega y Gasse, H. (1991). Revolt of the masses. H. Ortega-I-Gasset. Aesthetics. Philosophy of Culture, 309 – 349. Moskwa [in Russian].
Ortega y Gasset, H.(1991). Art in the Present and the Past. H. Ortega y Gasset. Aesthetics. Philosophy of Culture, 296-309. Moskwa [in Russian].
Heising, J. (2011). The Middle Ages: Studies of the Forms of Life and Forms of Thinking in the 14th and 15th Centuries. in France and the Netherlands. – St. Petersburg [in Russian].
Shevchenko, І. Ukraine between East and West. Lviv [in Russian].
Eko, U. (2004). Open work: Form and uncertainty in contemporary poetry. – St. Petersburg [in Russian].
Beck,D. Cowan Ch.(1996). Spiral Dynamics: Mastering Values,LeadershipandChange.Wiley[inEnglish].
Eco,U.(1989). The Aesthetics of Chaosmos: the Middle AgesofJoys. –HarvardUniversityPress [in English].
Graves, C. (1970). Levels of Existence: An Open System Theory of Values. Journal of Humanistic Psychology, 10, 131-155 [in English].
Karpov, V., Syrotynska N. (2018). Neuroart in the context of creativit. Bulletin of the National Academy of Cultural and Arts Leaders, 1, 21-36 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.