Cвітоглядні та мистецькі паралелі середньовіччя і сучасності
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162516Ключові слова:
схоластика, ісихазм, середньовіччя, поетика, символізм, сакральна гімнографія.Анотація
Мета дослідження полягає у виявленні споріднених світоглядних і мистецьких паралелей поміж розрізне-ними у часі епохами середньовіччя та сьогодення, а також визначенням форм взаємодії зазначених зв’язків. Ме-тоди дослідження. Вибір дослідницьких стратегій при вивченні особливостей суспільно-культурного устрою вио-кремлених періодів визначив застосування системного та комплексного підходів, що забезпечило встановлення ціннісних суспільно-культурних функційних елементів в межах історичного розвитку людства. Використання порі-вняльного і евристичного методів дослідження сприяло виявленню структурних моделей і символів, що забезпе-чили цілісність і системність еволюції культури. В цьому контексті використовуємо також евристичний метод дос-лідження, що сприяє моделюванню структурних зв’язків в межах соціокультурного розвитку суспільства, а також відображає суспільні взаємини та культурно-мистецькі форми співдії різних цивілізаційних типів. Використання вказаних методів дослідження сприяло отриманню власних теоретичних результатів. Наукова новизна отрима-них результатів полягає у формулюванні і розробці актуальної теми, яка в науковому вимірі не отримала всебіч-ного й об’єктивного висвітлення та досліджується вперше. Обґрунтовано ідею, яка полягає у тому, що результати осмислення світоглядних та мистецьких форм взаємодії середньовіччя та сучасності є важливим чинником у фо-рмуванні цілісної історико-культурної моделі розвитку людства. Відзначено інтерпретативність середньовічних світоглядних імперативів у становленні ціннісних категорій сьогодення. Висновки. Розвиток культури людства задемонстрував присутність виразних світоглядних та мистецьких паралелей поміж віддаленими в часі періодами середньовіччя та сьогодення. Зазначена подібність зумовлена наявністю внутрішніх механізмів, інспірованих іде-ологічними особливостями християнського суспільства. Констатується, що результати осмислення зв'язку зазна-чених епох є важливим чинником у відображенні суспільних взаємин та культурно-мистецьких форм співдії різних цивілізаційних типів. В цьому контексті історико-культурна модель розвитку людства набуває структурної цілісно-сті та прогностичності стосовно становлення ціннісних категорій майбутнього.
Посилання
Аввакумов О. Ю. Медієвістика і Український католицький університет / Доповідь на круглому столі "Міждисциплінарна програма середньовічних студій в УКУ: перспективи розвитку". – Львів, 17 листопада 2006 року. –Львів, 2007. – 27с.
Бандровська О. Поетика звуку в романі Джеймса Джойса // Іноземна філологія. – Львів, 2008. – Вип. – С. 197 –202.
Борхес Х. Вавилонська бібліотека / Борхес Х-Л. Вигадані історії – Київ, 2016. – С.71–83.
Борхес Х. Книга вигаданих істот. – Львів, 2017. – 240с.
Бродель Ф. История и общественные науки. Историческая деятельность // Философия и методология истории. – Москва, 1977. – С.115 –142.
Брох Г. Смерть Верґілія. – Київ, 2014. – 480с.
Гадамер Х.-Г. Истина и метод: основы философской герменевтики. – Москва, 1988. – 699с.
Ле Гофф Ж. Середньовічна уява. – Львів, 2007. – 346с.
Эко У. Отсутствующая структура: введение в семиологию. – Москва, 1998. – 432с.
Жуковський В. Ісихазм і християнська містика // Київська Старовина. – Київ. 1996. – № 1. –С.110-124.
Зайбт. Ф. Блиск і вбогість середньовіччя. Історія з початком і кінцем. – Львів, 2009. – 512с.
Керн К., архим. Антропология св. Григория Паламы. – Москва, 1996. – 450с.
Кримський C. Історія та метаісторія//С. Кримський. Запити філософських смислів. – К., 2008. – 717с.
Криса Б. Передмова /Криса Б. // Львівська медієвістика: Дмитро Туптало у світі українського бароко. –
Львів, 2007. – Вип.1.
Криса Б. Пересотворення Світу: українська поезія XVII-XVIII століть / Криса Б. –Львів, 1997. – 216с.
Матхаузерова С. Древнерусские теории искусства слова. – Прага, 1976. – 156с.
Медведев И. Византийский гуманизм XIV-XV вв. – Санкт-Петербург, 1997. – 341с.
Прохоров Г. К истории литургической поэзии: гимны и молитвы патриарха Филофея Коккина // Исто-рия жанров в древнерусской литературе. –Ленинград, 1972. – Т. 27. – С.120–149.
Свендсен Л. Філософія самотності / пер. з норвезької Софії Волковецької. – Київ, 2017. – 208с.
Усманова А.Умберто Эко: парадоксы интерпретации. – Минск, 2000. – 200с.
Хёйзинга Й. Осень Средневековья. – Санкт-Петербург, 2011. – 765с.
Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс/ Х. Ортeга-И-Гассет. Эстетика. Философия культуры. – Москва, 1991. – С.309-349.
Ортега-и-Гассет Х. Искусство в настоящем и прошлом / Х. Ортега-и-Гассет. Эстетика. Философия ку-
льтуры. – Москва, 1991. – С.296-309.
Хейзинга Й.Осень средневековья: исследования форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV вв. во Франции и Нидерландах. – Санкт-Петербург, 2011. – 765с.
Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. – Львів, 2014. – 312c.
Эко У. Открытое произведение: Форма и неопределенность в современной поэтике. – Санкт-Петербург, 2004. – 384с.
Beck D, Cowan Ch. Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership and Change. – Wiley, 1996. – 331р.
Eco. U. The Aesthetics of Chaosmos: The Middle Ages of Joys. – Harvard University Press, 1989. – 96p.
Graves C. Levels of Existence: An Open System Theory of Values // Journal of Humanistic Psychology. Fall, 1970.Vol. 10. P.131-155.
Karpov V., Syrotynska N. Neuroаrt in the context of creativitу // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтва: наук. журнал. – К.: Міленіум, 2018. – № 1. – С.21–36.
Avvakumov, O. Yu. (2006. Mediyvistyk and Ukrainian Catholic University. Report at the roundtable "Interdisciplinary program of medieval studios at UCU: prospects for development" [in Ukrainian].
Bandrovskaya O. (2008). Poetics of sound in the novel by James Joyce. Inozemna filolohiia, 120, 197– 202
[in Ukrainian].
Borges, X. (2016). The Babylonian Library. Borges X-L Fictional stories, 71-83 [in Ukrainian].
Borges, X. (2017). Book of fictional creatures [in Ukrainian].
Braudel, F. (1977). History and social sciences. Historical activities. Filosofija i metodologija istorii, 115 – 142 [in Russian].
Broh, G. Death Verlilia (2014). 7. Broh G. Death Verlilia [in Ukrainian].
Gadamer, H.-G. (1988). Truth and method: the basis of philosophical hermeneutics. M. [in Russian].
Le Hoff, J. (2007). Medieval Imagination. Lviv [inUkrainian].
Eco, U. (1998). Absent Structure: Introduction to Semiology. Moskwa [in Russian].
Zhukovsky, V. (1996). Isichasm and Christian mysticism. Kyivska Starovyna, 1, 110-124 [in Ukrainian].
Zaybt,F.(2009). Shine and poverty of the Middle Ages. History with beginning and end.Lviv [in Ukrainian].
Kern K., archm. (1996). Anthropology of St. Gregory Palamas. Moskwa [in Russian].
Crimsky, C. (2008). History and meta-history S. Crimean. Requests for philosophical meanings [in Ukrainian].
Chris,B.(2007).Preface. Lviv Medeutics: Dmitry Tuptalo in the world of the Ukrainian Baroque. Lviv [in Ukrainian].
ChrisB.(2007).Transformation oftheWorld:UkrainianpoetryoftheXVII-XVIIIcenturies.Lviv[in Ukrainian].
Matheuserova, S. (1976). Old Russian theories of the art of the word. Pracha [in Russian].
Medvedev, I. (1997). Byzantine humanism of the 14th-15th centuries. St. Petersburg [in Russian].
Prokhorov, G. (1972). To the history of liturgical poetry: hymns and prayers of the patriarch Philotheus Kokkin. History of genres in Old Russian literature. Leningrad [in Russian].
Svendsen, L. (2017). Philosophy of loneliness [in Ukrainian].
Usmanova, A. (2000). Umberto Eco: paradoxes of interpretation. Minsk [in Russian].
Heyzinga, J. (2011). Autumn of the Middle Ages. St. Petersburg [in Russian].
Ortega y Gasse, H. (1991). Revolt of the masses. H. Ortega-I-Gasset. Aesthetics. Philosophy of Culture, 309 – 349. Moskwa [in Russian].
Ortega y Gasset, H.(1991). Art in the Present and the Past. H. Ortega y Gasset. Aesthetics. Philosophy of Culture, 296-309. Moskwa [in Russian].
Heising, J. (2011). The Middle Ages: Studies of the Forms of Life and Forms of Thinking in the 14th and 15th Centuries. in France and the Netherlands. – St. Petersburg [in Russian].
Shevchenko, І. Ukraine between East and West. Lviv [in Russian].
Eko, U. (2004). Open work: Form and uncertainty in contemporary poetry. – St. Petersburg [in Russian].
Beck,D. Cowan Ch.(1996). Spiral Dynamics: Mastering Values,LeadershipandChange.Wiley[inEnglish].
Eco,U.(1989). The Aesthetics of Chaosmos: the Middle AgesofJoys. –HarvardUniversityPress [in English].
Graves, C. (1970). Levels of Existence: An Open System Theory of Values. Journal of Humanistic Psychology, 10, 131-155 [in English].
Karpov, V., Syrotynska N. (2018). Neuroart in the context of creativit. Bulletin of the National Academy of Cultural and Arts Leaders, 1, 21-36 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.