Cвітоглядні та мистецькі паралелі середньовіччя і сучасності

Автор(и)

  • Victor Karpov Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Україна
  • Natalia Syrotynska Львівська національна музична академія ім. М.В. Лисенка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162516

Ключові слова:

схоластика, ісихазм, середньовіччя, поетика, символізм, сакральна гімнографія.

Анотація

Мета дослідження полягає у виявленні споріднених світоглядних і мистецьких паралелей поміж розрізне-ними у часі епохами середньовіччя та сьогодення, а також визначенням форм взаємодії зазначених зв’язків. Ме-тоди дослідження. Вибір дослідницьких стратегій при вивченні особливостей суспільно-культурного устрою вио-кремлених періодів визначив застосування системного та комплексного підходів, що забезпечило встановлення ціннісних суспільно-культурних функційних елементів в межах історичного розвитку людства. Використання порі-вняльного і евристичного методів дослідження сприяло виявленню структурних моделей і символів, що забезпе-чили цілісність і системність еволюції культури. В цьому контексті використовуємо також евристичний метод дос-лідження, що сприяє моделюванню структурних зв’язків в межах соціокультурного розвитку суспільства, а також відображає суспільні взаємини та культурно-мистецькі форми співдії різних цивілізаційних типів. Використання вказаних методів дослідження сприяло отриманню власних теоретичних результатів. Наукова новизна отрима-них результатів полягає у формулюванні і розробці актуальної теми, яка в науковому вимірі не отримала всебіч-ного й об’єктивного висвітлення та досліджується вперше. Обґрунтовано ідею, яка полягає у тому, що результати осмислення світоглядних та мистецьких форм взаємодії середньовіччя та сучасності є важливим чинником у фо-рмуванні цілісної історико-культурної моделі розвитку людства. Відзначено інтерпретативність середньовічних світоглядних імперативів у становленні ціннісних категорій сьогодення. Висновки. Розвиток культури людства задемонстрував присутність виразних світоглядних та мистецьких паралелей поміж віддаленими в часі періодами середньовіччя та сьогодення. Зазначена подібність зумовлена наявністю внутрішніх механізмів, інспірованих іде-ологічними особливостями християнського суспільства. Констатується, що результати осмислення зв'язку зазна-чених епох є важливим чинником у відображенні суспільних взаємин та культурно-мистецьких форм співдії різних цивілізаційних типів. В цьому контексті історико-культурна модель розвитку людства набуває структурної цілісно-сті та прогностичності стосовно становлення ціннісних категорій майбутнього.

Біографії авторів

Victor Karpov, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

доктор історичних наук, завідувач кафедри мистецтвознавчої експертизи

Natalia Syrotynska, Львівська національна музична академія ім. М.В. Лисенка

доктор мистецтвознавства, завідувач кафедри музичної медієвістики та україністики

Посилання

Аввакумов О. Ю. Медієвістика і Український католицький університет / Доповідь на круглому столі "Міждисциплінарна програма середньовічних студій в УКУ: перспективи розвитку". – Львів, 17 листопада 2006 року. –Львів, 2007. – 27с.

Бандровська О. Поетика звуку в романі Джеймса Джойса // Іноземна філологія. – Львів, 2008. – Вип. – С. 197 –202.

Борхес Х. Вавилонська бібліотека / Борхес Х-Л. Вигадані історії – Київ, 2016. – С.71–83.

Борхес Х. Книга вигаданих істот. – Львів, 2017. – 240с.

Бродель Ф. История и общественные науки. Историческая деятельность // Философия и методология истории. – Москва, 1977. – С.115 –142.

Брох Г. Смерть Верґілія. – Київ, 2014. – 480с.

Гадамер Х.-Г. Истина и метод: основы философской герменевтики. – Москва, 1988. – 699с.

Ле Гофф Ж. Середньовічна уява. – Львів, 2007. – 346с.

Эко У. Отсутствующая структура: введение в семиологию. – Москва, 1998. – 432с.

Жуковський В. Ісихазм і християнська містика // Київська Старовина. – Київ. 1996. – № 1. –С.110-124.

Зайбт. Ф. Блиск і вбогість середньовіччя. Історія з початком і кінцем. – Львів, 2009. – 512с.

Керн К., архим. Антропология св. Григория Паламы. – Москва, 1996. – 450с.

Кримський C. Історія та метаісторія//С. Кримський. Запити філософських смислів. – К., 2008. – 717с.

Криса Б. Передмова /Криса Б. // Львівська медієвістика: Дмитро Туптало у світі українського бароко. –

Львів, 2007. – Вип.1.

Криса Б. Пересотворення Світу: українська поезія XVII-XVIII століть / Криса Б. –Львів, 1997. – 216с.

Матхаузерова С. Древнерусские теории искусства слова. – Прага, 1976. – 156с.

Медведев И. Византийский гуманизм XIV-XV вв. – Санкт-Петербург, 1997. – 341с.

Прохоров Г. К истории литургической поэзии: гимны и молитвы патриарха Филофея Коккина // Исто-рия жанров в древнерусской литературе. –Ленинград, 1972. – Т. 27. – С.120–149.

Свендсен Л. Філософія самотності / пер. з норвезької Софії Волковецької. – Київ, 2017. – 208с.

Усманова А.Умберто Эко: парадоксы интерпретации. – Минск, 2000. – 200с.

Хёйзинга Й. Осень Средневековья. – Санкт-Петербург, 2011. – 765с.

Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс/ Х. Ортeга-И-Гассет. Эстетика. Философия культуры. – Москва, 1991. – С.309-349.

Ортега-и-Гассет Х. Искусство в настоящем и прошлом / Х. Ортега-и-Гассет. Эстетика. Философия ку-

льтуры. – Москва, 1991. – С.296-309.

Хейзинга Й.Осень средневековья: исследования форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV вв. во Франции и Нидерландах. – Санкт-Петербург, 2011. – 765с.

Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. – Львів, 2014. – 312c.

Эко У. Открытое произведение: Форма и неопределенность в современной поэтике. – Санкт-Петербург, 2004. – 384с.

Beck D, Cowan Ch. Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership and Change. – Wiley, 1996. – 331р.

Eco. U. The Aesthetics of Chaosmos: The Middle Ages of Joys. – Harvard University Press, 1989. – 96p.

Graves C. Levels of Existence: An Open System Theory of Values // Journal of Humanistic Psychology. Fall, 1970.Vol. 10. P.131-155.

Karpov V., Syrotynska N. Neuroаrt in the context of creativitу // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтва: наук. журнал. – К.: Міленіум, 2018. – № 1. – С.21–36.

Avvakumov, O. Yu. (2006. Mediyvistyk and Ukrainian Catholic University. Report at the roundtable "Interdisciplinary program of medieval studios at UCU: prospects for development" [in Ukrainian].

Bandrovskaya O. (2008). Poetics of sound in the novel by James Joyce. Inozemna filolohiia, 120, 197– 202

[in Ukrainian].

Borges, X. (2016). The Babylonian Library. Borges X-L Fictional stories, 71-83 [in Ukrainian].

Borges, X. (2017). Book of fictional creatures [in Ukrainian].

Braudel, F. (1977). History and social sciences. Historical activities. Filosofija i metodologija istorii, 115 – 142 [in Russian].

Broh, G. Death Verlilia (2014). 7. Broh G. Death Verlilia [in Ukrainian].

Gadamer, H.-G. (1988). Truth and method: the basis of philosophical hermeneutics. M. [in Russian].

Le Hoff, J. (2007). Medieval Imagination. Lviv [inUkrainian].

Eco, U. (1998). Absent Structure: Introduction to Semiology. Moskwa [in Russian].

Zhukovsky, V. (1996). Isichasm and Christian mysticism. Kyivska Starovyna, 1, 110-124 [in Ukrainian].

Zaybt,F.(2009). Shine and poverty of the Middle Ages. History with beginning and end.Lviv [in Ukrainian].

Kern K., archm. (1996). Anthropology of St. Gregory Palamas. Moskwa [in Russian].

Crimsky, C. (2008). History and meta-history S. Crimean. Requests for philosophical meanings [in Ukrainian].

Chris,B.(2007).Preface. Lviv Medeutics: Dmitry Tuptalo in the world of the Ukrainian Baroque. Lviv [in Ukrainian].

ChrisB.(2007).Transformation oftheWorld:UkrainianpoetryoftheXVII-XVIIIcenturies.Lviv[in Ukrainian].

Matheuserova, S. (1976). Old Russian theories of the art of the word. Pracha [in Russian].

Medvedev, I. (1997). Byzantine humanism of the 14th-15th centuries. St. Petersburg [in Russian].

Prokhorov, G. (1972). To the history of liturgical poetry: hymns and prayers of the patriarch Philotheus Kokkin. History of genres in Old Russian literature. Leningrad [in Russian].

Svendsen, L. (2017). Philosophy of loneliness [in Ukrainian].

Usmanova, A. (2000). Umberto Eco: paradoxes of interpretation. Minsk [in Russian].

Heyzinga, J. (2011). Autumn of the Middle Ages. St. Petersburg [in Russian].

Ortega y Gasse, H. (1991). Revolt of the masses. H. Ortega-I-Gasset. Aesthetics. Philosophy of Culture, 309 – 349. Moskwa [in Russian].

Ortega y Gasset, H.(1991). Art in the Present and the Past. H. Ortega y Gasset. Aesthetics. Philosophy of Culture, 296-309. Moskwa [in Russian].

Heising, J. (2011). The Middle Ages: Studies of the Forms of Life and Forms of Thinking in the 14th and 15th Centuries. in France and the Netherlands. – St. Petersburg [in Russian].

Shevchenko, І. Ukraine between East and West. Lviv [in Russian].

Eko, U. (2004). Open work: Form and uncertainty in contemporary poetry. – St. Petersburg [in Russian].

Beck,D. Cowan Ch.(1996). Spiral Dynamics: Mastering Values,LeadershipandChange.Wiley[inEnglish].

Eco,U.(1989). The Aesthetics of Chaosmos: the Middle AgesofJoys. –HarvardUniversityPress [in English].

Graves, C. (1970). Levels of Existence: An Open System Theory of Values. Journal of Humanistic Psychology, 10, 131-155 [in English].

Karpov, V., Syrotynska N. (2018). Neuroart in the context of creativit. Bulletin of the National Academy of Cultural and Arts Leaders, 1, 21-36 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство