Еволюція музичного фольклору на території України: IV тис. до н. е. – середина І тис. н. е.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162723Ключові слова:
еволюція, музичний фольклор, музика, мистецтво, спів, культурний розвитокАнотація
Метою статті є дослідження процессу еволюції музичного фольклору на території України у IV тис.дон.е.– сер. І тис. н. е. Методологія дослідження. Методологічною основою дослідження є розуміння еволюції музичного фольклору як безперервного процесу, який супроводжується трансформацією характерних ознак, зокрема гендер-ного складу та кількості виконавців, динаміки й характеру мелодії. У процесі дослідження застосовувалися: історіог-рафічний аналіз (у виокремленні етапів еволюції музичного фольклору), історико-порівняльний (у визначенні харак-терних ознак музичного фольклору кожного періоду). Науковою новизною дослідження є узагальнення та систематизація історичних відомостей щодо еволюції музичного фольклору на території сучасної України із визна-ченням основних ознак, притаманних виокремленим періодам у межах IV тис. до н. е. – сер. І тис. н. е. Висновки. Протягом IV тис. до н. е. – сер. І тис. н. е. еволюція музичного фольклору відбувалася у напрямі поступового відо-кремлення від безпосереднього ритуалу. Трансформація жанрових домінант зумовила зміну гендерного складу ви-конавців: від основоположної ролі жінок у обрядовому фольклорі енеоліту до домінування чоловічого виконавства у наступних історичних епохах. Із появою на території України скіфо-сарматських племен розширювався жанровий спектр: з’являлися гімни та вівати, що супроводжувалися інструментальним супроводом. Поступовий відхід від куль-тового обряду сприяв зростанню кількості виконавців, зокрема в музичному фольклорі германських племен. Важли-вогозначеннянабувепічний фольклор, у якому пісня неототожнювалася із ритуалом.
Посилання
Ammianus Marcellinus. Römische Geschichte. Bd 1–. Berlin,1968–971.
Videiko M. The ‘disappearance’ of Trypillia culture/ M. Videiko// Documenta Praehistorica. – 2011. –XXXVIII.– Р. 373-381.
Balgabayeva Gaukhar Z. The Role of Women in Military Organization of Nomads/ Gaukhar Z. Balgabayeva, Sergey V. Samarkina, Elizaveta V.Yarochkina, Aigul B. Taskuzhinaa, Aigul B. Amantaevaa, Svetlana V. Nazarova // International journal of environmental & science education – 2016. – Vol. 11, №12. – Р.5273-5281.
Геродот. Історії в дев’яти книгах/ Переклад А. Білецького. – Київ: Наукова думка, 1993 – 577с.
Іваницький А. Українська музична фольклористика (методологія і методика): [Навчальний посібник]/ А. Іваницький. – К.: Заповіт, 1997. – 392с.
Иордан О происхождении и деяниях гетов / Вступ. статья, пер., коммент. Е. Ч. Скржинской. – СПб.:Алетейя, 1997. – 512с.
Кесарийский П. Война с готами. О постройках / Пер. С.П. Кондратьев – М.: Арктос. 1996. – 167с.
Латышев В. Известия древних писателей, греческих и латинских, о Скифии и Кавказе/ В. Латышев // Вестник древней истории. – 1947. – №3. –С.279.
МовшаТ. Святилище трипольской культуры/ Т.Мовша// Советская археология. –1971.–№1.–С. 202.
МовшаТ. Актуальные проблемы истории позднетрипольского населения Днестровско-Днепровского междуречья/ Т. Мовша// Раннеземледельческие поселения-гиганты трипольской культуры на Украине: Тез. докл. I полевого семинара. – Тальянки, 1990. – С.169–174.
Нефёдкин А. Тактика готов IV века на примере битвы при Салиции (377 г.)/ А. Нефёдкин// Воин. – 2002. – № 9. – С.8-11.
Олійник О. Скіфо-сарматські музичні інструменти (за матеріалами археологічних розкопок на терито-рії України // О. Олійник // Матеріали і дослідження з археології Прикарпаття і Волині. – 2006. – № 10. – С. 283-290.
Старшая Эдда. Древнеисландские песни о богах и героях/ Пер. А. Корсуна. Ред., вступ. статья и ком-мент. М. И. Стеблин-Каменского. [Репринтное воспроизведение издания 1963 г.]. – СПб.: Наука, 2006. – С.260.
Сєдак І. Трипільські витоки містобудівних традицій у давніх слов'ян [Електронний ресурс] /І. Сєдак, О.Сєдак. – Режим доступу: http://www.haidamaka.org.ua/0040.html .
Рыбаков Б. Язычество древних славян/ Б. Рыбаков. – М.: Наука, 1981. – 608с.
Marcellinus, Ammianus. Römische Geschichte. Bd 1—4. Berlin, 1968—1971.
Videiko,M.(2011). The‘disappearance’ of Trypillia culture. Documenta Praehistorica, XXXVIII,373-381[in English].
Balgabayeva, Gaukhar Z., Samarkin, Sergey V., Yarochkina, Elizaveta V., Taskuzhina, Aigul B.,Amantaeva, Aigul B., & Nazarova, Svetlana V. (2016). The Role of Women in Military Organization of Nomads. International journal of environmental & science education, Vol. 11, № 12, 5273-5281 [in English].
Herodotus (1993). The history in nine books: (A. Biletskiy, Trans.). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
IvanitskiyA.(1997).Ukrainian musical folklore (methodology and methodology) [Tutorial]. Kyiv: Zapovit [in Ukrainian].
Jordanes (1997). The Origin and Deeds of the Goths (Ye. Ch. Skrzhinskaya, Trans.). St. Petersburg: Aleteyya [in Russian].
Caesarensis, P. (1996). The Gothic War. Buildings (S. Kondratev, Trans.). Moscow: Arktos [inRussian].
Latyshev, V. (1947). The news of ancient writers, Greek and Latin, about Scythia and the Caucasus Sanctuary of Trypillian culture. Vestnik drevney istorii, Vol. 3, 279 [in Russian].
Movsha, T. (1971). Sanctuary of Trypillian culture. Sovetskaya arkheologiya, 1, 202 [inRussian].
Movsha, T. (1990). The news of ancient writers, Greek and Latin, about Scythia and the Caucasus Sanctuary of Trypillian culture. Proceedings from workshop "Actual problems of the history of the late Trypillian population of the Dniester-Dnipro interfluve". (pp. 169–174). Talianki: Institut arkheologii [in Russian].
Nefedkin, A. (2002). Tactics of Goths of the IV century on the example of the Battle of Salicy (377). Voin, 9, 8-11 [in Russian].
Oliyk, O. (2006). Scythian-Sarmatian musical instruments (based on archaeological excavations in Ukraine). Materialy i doslidzhennja z arkheologhiji Prykarpattja i Volyni, 10, 283-290 [in Ukrainian].
The Poetic Edda. Ancient Iceland songs about gods and heroes. (2006). M. Steblin-Kamenskiy(Ed.) (A. Korsun, Trans). St. Petersburg: Nauka, [inRussian].
Siedak, I. Trypillian sources of urban tradition in the ancient Slavs. Retrieved from:http://www.haidamaka.org.ua/0040.html [in Ukrainian].
Rybakov, B. (1981). Paganism of the ancient Slavs. Moscow: Nauka [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.