Національні традиції у формуванні художньої образності в індустрії моди XXI століття
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166519Ключові слова:
модний художній образ, мода, модний образ, національні традиції, модні тенденції, модна індустрія, художній вимір.Анотація
Метою роботи є визначення особливостей включення елементів національних традицій у формування художнього образу індустрії моди XXI століття. Методологія дослідження полягає у застосуванні діалектичного, аналітичного методів з метою дослідження специфіки та прерогатив формування художнього модного образу у сучасний період, визначення факторів, які на них впливають; функціонально-інструментальний – задля диференціації ролі та значення формування модного образу у сучасній культурі; компаративістський – для визначення змісту понять «мода», «модний образ» через призму звернення до національних традицій у світоглядних та аксіологічних аспектах. Наукова новизна полягає у тому, що уперше досліджено вплив національних традицій на формування художнього образу індустрії моди XXI століття. Висновки. У результаті дослідження, зроблено висновок, що модний художній образ – це не просто процес мислення митця, а й завершальний етап його бачення та сприйняття світу; це така форма відбиття навколишньої дійсності, яка створюється за допомогою різноманітних модних тенденцій у процесі діяльності представників модної індустрії. Встановлено, що модний образ - це особливе бачення ідеалу краси і уявлення про унікальний характер відтворення зовнішнього вигляду на певному історичному етапі. Визначено, що до особливостей звернення до національних традицій в мистецтві художнього образу індустрії моди XXI століття слід віднести: 1) національна традиція залишається одним із найпродуктивніших джерел у створенні нових форм, своєрідних композицій, колористично-декоративних модних образів сучасного українця; 2) потужний влив економічних чинників на діяльність у модній індустрії; 3) збагачення елементів національних традицій новими рішеннями за допомогою сучасних техніко-технологічних інструментів, арсеналу, прийомів та набуття ними нових художніх вимірів, що найбільш примітно у моделюванні одягу та упорядкуванні інтер’єру; 4) вплив історичного періоду, соціальних, економічних, політичних складових на формування обсягу потреби звернення до елементів національних традицій у модній індустрії.
Посилання
Мельник М.Т. Мода в контексті художніх практик XX ст.: автореф. дис… канд. мистецтвознав.: 26.00.01; Київ. нац. ун-т культури і мистец. К., 2008. 19 с.
Дихнич Л.П. Феномен моди в соціокультурних процесах XX століття: автореф. дис… канд. іст. наук: 17.00.01; Київ. нац. ун-т культури і мистец. К., 2002. 20 с.
Ткаченко Л.П. Мода як естетичний феномен: автореф. дис… канд. філос. наук: 09.00.08; Ін-т філос. ім. Г. С. Сковороди НАН України. К., 1999. 17 с.
Мельник М. Т. Стилістична еволюція фешн-образів ХХ початку ХХІ ст. Культура і мистецтво у сучасному світі. 2013. Вип. 14. С. 183-188.
Словник української мови: в 11 томах. Том 5, 1974. Стор. 561.
Словник української мови: в 11 томах. Том 11, 1980. Стор. 169.
Галич О.А. Теорія літератури : підручник / Олександр Галич, Віталій Назарець, Євген Васильєв ; за наук. ред. О. Галича. Київ : Либідь, 2001. 488с.
Максименко Ю., Синенький Д. Теоретичні засади пізнання художнього образу. Психологія і суспільство. 2009. С. 181–185.
Копнин П. В. Идея как форма мышления / П. В. Копнин. – К. : Изд-во Киевск. ун-та, 1963.
Кириченко О. Категорія художнього образу як проблема естетичного освоєння світу в процесі творчої діяльності студентів художньо-графічного відділення. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер. : Педагогічні науки. - 2016. Вип. 147. С. 77-82.
Мельник М. Види художніх фешн-практик на початку ХХІ століття Матеріали науково-практичної конференцій «Художні практики на початку ХХІ століття: новації, тенденції, перспективи». 25 листопада 2016 року / Київський державний інститут декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. Михайла Бойчука. К., 2016. 113 с.
Жулід-Христосенко Ю.О Теоретичні підходи до креативної складової індустрії моди. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. Випуск 11. Частина 2. С. 9-12.
Бірюков М. Ю. Графічний художній образ як процес пізнання навколишньої дійсності. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв . Мистецтвознавство. Архитектура. 2011. № 5. С. 95-97.
Shaeffer С. Couture sewing techniques . Taunton Press, 2001. 69 p.
Тофтул М. Г. Сучасний словник з етики : Словник. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 416 с.
Варивончик А. В. Традиційна народна вишивка як складова українського одягу ХХ ст.: автореф. дис… канд. мистецтвознав.: 26.00.01; Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2011.16 с.
Чупріна Н.В., Остапенко Т.М. Еклектизм як засіб формування модних тенденцій в сучасній індустрії моди. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архитектура. 2014. № 2. С.51-55.
Тканко З. Концептуалізм у сучасній моді: теорія і практика проектування Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2012. Вип. 23. С. 26-36.
Гончаренко О.М. Звичай ділового обороту: засіб саморегулювання господарської діяльності. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2017. № 6. С. 47–55.
Гоцалюк А.А. Соціально-філософський вимір українського одягу. Мультиверсум. Філософський аль-манах. 2014. Вип. 6-7. С. 134-144.
Наумкіна О.С. Етнічний культурний взірець в дизайнерських практиках сучасної України. Культура народов Причерноморья. 2014. № 266. С. 148-152.
Лагода О. М. Лагода О.М. Художньо-образні особливості костюма в дизайні одягу кінця ХХ – початку ХХІ століття: автореф. дис… канд. канд. мистецтвознав.: 17.00.07; Харківська державна академія дизайну і мистецтв. Харків. 2007. 22 с.
Melnyk M.T. (2001). Fashion in the context of artistic practices of the 20th century. Extended abstract of candidate’s thesis. p. 19 [in Ukrainian].
Dikhnich L.P. (2002). The phenomenon of fashion in the socio-cultural processes of the XX century: Extended abstract of candidate’s thesis. p. 20 [in Ukrainian].
Tkachenko L.P. (1999). Fashion as an aesthetic phenomenon: author's abstract. Extended abstract of can-didate’s thesis. p. 17 [in Ukrainian].
Miller M. T. Stylistic evolution of fashion models of the XXth century of the XXI century. Culture and art in the modern world. 2013. Issue 14. P. 183-188 [in Ukrainian].
Dictionary of the Ukrainian language. (1974). p. 561 [in Ukrainian].
Dictionary of the Ukrainian language. (1980). p. 169 [in Ukrainian].
Galich O.A. (2001) Theory of Literature. Kyiv. p. 488 [in Ukrainian].
Maximenko Yu., & Sinenky D. (2009). Theoretical foundations of cognition of artistic image. Psychology and Society. pp. 181-185 [in Ukrainian].
Kopnin P.V. (1963). The idea as a form of thinking [in Ukrainian].
Kirichenko O. (2016). The category of artistic image as a problem of aesthetic development of the world in the creative activity of students of the graphic arts department. Scientific notes of the Volodymyr Vynnychenko. Kirovograd State Pedagogical University. 147. pp. 77-82 [in Ukrainian].
Miller M. (2016). Types of art fashion practice at the beginning of the XXI century. Materials of scientific and practical conferences "Art practices in the beginning of the XXI century: innovations, trends, perspectives". Kyiv State Institute of Decorative Arts and Design named after M. Boychuk. Kyiv. p. 113 [in Ukrainian].
Zhulid-Khristosenko Yu.O. (n.d.). Theoretical approaches to the creative component of the fashion industry. Scientific Herald of Kherson State University. Series of Economic Sciences. 11. 2. pp. 9-12 [in Ukrainian].
Biryukov M. Yu. (2011). Graphic artistic image as a process of knowledge of the surrounding reality. pp. 95-97 [in Ukrainian].
Shaeffer C. (2014). Couture Sewing Techniques. p. 69 [in Ukrainian].
Toftul M.G. (2014). Modern Dictionary of Ethics pp. 416 [in Ukrainian].
Varivonchik A.V. (2011). Traditional folk embroidery as a component of Ukrainian clothing of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. p. 16 [in Ukrainian].
Chuprina N.V., & Ostapenko T.M. (2014). Eclecticism as a means of forming fashion trends in the modern fashion industry. 2. pp. 51-55 [in Ukrainian].
Tkanko Z. (2012). Conceptualism in modern fashion: the theory and practice of designing. pp. 26-36 [in Ukrainian].
Goncharenko O.M. (2017). The custom of business turnover: a means of self-regulation of economic activity. 6. pp. 47-55 [in Ukrainian].
Gotsalyuk A.A. (2014). Socio-philosophical dimension of Ukrainian clothing. 6-7. pp. 134-144 [in Ukrainian].
Naumkina O.S. (2014). An Ethnic Cultural Model in Design Practices of Modern Ukraine. 266. pp. 148-152 [in Ukrainian].
Lagoda O. M., & Lagoda O.M. (2007). Artistic-figurative features of a suit in the design of clothing late XX - early XXI century. Extended abstract of candidate’s thesis. p. 22 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.