NATIONAL TRADITIONS: SPECIFICITY AND PREROGATIVE OF THE FORMATION IN THE ART OF THE ARTISTIC IMAGE OF THE FASHION INDUSTRY OF THE XXI CENTURY

Authors

  • Alla Gotsaliuk Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166519

Keywords:

fashionable artistic image, fashion, fashionable image, national traditions, fashion trends, fashion industry, artistic dimension.

Abstract

The purpose of the article is to determine the features of the inclusion of elements of national traditions in the formation of the artistic image of the fashion industry of the XXI century. Methodology. The research methodology consists of the application of dialectic, analytical methods in order to study the specifics and prerogatives of the formation of an artistic, fashionable image in the modern period, the determination of the factors that influence them; functional and instrumental - to differentiate the role and importance of the formation of a fashionable image in modern culture; comparative - to determine the content of the concepts “fashion”, “fashionable image” through the prism of turning to national traditions in the world outlook and axiological aspects. The scientific novelty lies in the fact that for the first time the influence of national cultures on the formation of the artistic image of the fashion industry of the XXI century has been studied. Conclusions. The study concluded that the fashionable artistic image is not just the artist’s thinking process but also the final stage of the vision and perception of the world. The research is a form of reflection of the surrounding reality, which is created with the help of various fashion trends in the process of activity of representatives of the fashion industry. It has been established that a fashionable image is a unique vision of the ideal of beauty and an idea of the single character of the reproduction of appearance at a particular historical stage. It was determined that the peculiarities of appeal to national traditions in the art of the artistic image of the fashion industry of the XXI century include: 1) the national tradition remains one of the most productive sources in creating new forms, original compositions, coloristically decorative fashionable images of the modern Ukrainian; 2) the powerful influence of economic factors on the activities in the fashion industry; 3) the enrichment of elements of national traditions with new solutions with the help of modern technical and technological tools, arsenal, techniques and the acquisition of new artistic dimensions by them, most noticeably this is manifested in the modeling of clothes and interior design; 4) the influence of the historical period, social, economic, political components on the formation of the volume of the need to appeal to the elements of national traditions in the fashion industry.

Author Biography

Alla Gotsaliuk, Kyiv National University of Culture and Arts

Doctor of Philosophy, Associate Professor of the Department of
Event Management and the Leisure Industry

References

Мельник М.Т. Мода в контексті художніх практик XX ст.: автореф. дис… канд. мистецтвознав.: 26.00.01; Київ. нац. ун-т культури і мистец. К., 2008. 19 с.

Дихнич Л.П. Феномен моди в соціокультурних процесах XX століття: автореф. дис… канд. іст. наук: 17.00.01; Київ. нац. ун-т культури і мистец. К., 2002. 20 с.

Ткаченко Л.П. Мода як естетичний феномен: автореф. дис… канд. філос. наук: 09.00.08; Ін-т філос. ім. Г. С. Сковороди НАН України. К., 1999. 17 с.

Мельник М. Т. Стилістична еволюція фешн-образів ХХ початку ХХІ ст. Культура і мистецтво у сучасному світі. 2013. Вип. 14. С. 183-188.

Словник української мови: в 11 томах. Том 5, 1974. Стор. 561.

Словник української мови: в 11 томах. Том 11, 1980. Стор. 169.

Галич О.А. Теорія літератури : підручник / Олександр Галич, Віталій Назарець, Євген Васильєв ; за наук. ред. О. Галича. Київ : Либідь, 2001. 488с.

Максименко Ю., Синенький Д. Теоретичні засади пізнання художнього образу. Психологія і суспільство. 2009. С. 181–185.

Копнин П. В. Идея как форма мышления / П. В. Копнин. – К. : Изд-во Киевск. ун-та, 1963.

Кириченко О. Категорія художнього образу як проблема естетичного освоєння світу в процесі творчої діяльності студентів художньо-графічного відділення. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер. : Педагогічні науки. - 2016. Вип. 147. С. 77-82.

Мельник М. Види художніх фешн-практик на початку ХХІ століття Матеріали науково-практичної конференцій «Художні практики на початку ХХІ століття: новації, тенденції, перспективи». 25 листопада 2016 року / Київський державний інститут декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. Михайла Бойчука. К., 2016. 113 с.

Жулід-Христосенко Ю.О Теоретичні підходи до креативної складової індустрії моди. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. Випуск 11. Частина 2. С. 9-12.

Бірюков М. Ю. Графічний художній образ як процес пізнання навколишньої дійсності. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв . Мистецтвознавство. Архитектура. 2011. № 5. С. 95-97.

Shaeffer С. Couture sewing techniques . Taunton Press, 2001. 69 p.

Тофтул М. Г. Сучасний словник з етики : Словник. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 416 с.

Варивончик А. В. Традиційна народна вишивка як складова українського одягу ХХ ст.: автореф. дис… канд. мистецтвознав.: 26.00.01; Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2011.16 с.

Чупріна Н.В., Остапенко Т.М. Еклектизм як засіб формування модних тенденцій в сучасній індустрії моди. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архитектура. 2014. № 2. С.51-55.

Тканко З. Концептуалізм у сучасній моді: теорія і практика проектування Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2012. Вип. 23. С. 26-36.

Гончаренко О.М. Звичай ділового обороту: засіб саморегулювання господарської діяльності. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2017. № 6. С. 47–55.

Гоцалюк А.А. Соціально-філософський вимір українського одягу. Мультиверсум. Філософський аль-манах. 2014. Вип. 6-7. С. 134-144.

Наумкіна О.С. Етнічний культурний взірець в дизайнерських практиках сучасної України. Культура народов Причерноморья. 2014. № 266. С. 148-152.

Лагода О. М. Лагода О.М. Художньо-образні особливості костюма в дизайні одягу кінця ХХ – початку ХХІ століття: автореф. дис… канд. канд. мистецтвознав.: 17.00.07; Харківська державна академія дизайну і мистецтв. Харків. 2007. 22 с.

Melnyk M.T. (2001). Fashion in the context of artistic practices of the 20th century. Extended abstract of candidate’s thesis. p. 19 [in Ukrainian].

Dikhnich L.P. (2002). The phenomenon of fashion in the socio-cultural processes of the XX century: Extended abstract of candidate’s thesis. p. 20 [in Ukrainian].

Tkachenko L.P. (1999). Fashion as an aesthetic phenomenon: author's abstract. Extended abstract of can-didate’s thesis. p. 17 [in Ukrainian].

Miller M. T. Stylistic evolution of fashion models of the XXth century of the XXI century. Culture and art in the modern world. 2013. Issue 14. P. 183-188 [in Ukrainian].

Dictionary of the Ukrainian language. (1974). p. 561 [in Ukrainian].

Dictionary of the Ukrainian language. (1980). p. 169 [in Ukrainian].

Galich O.A. (2001) Theory of Literature. Kyiv. p. 488 [in Ukrainian].

Maximenko Yu., & Sinenky D. (2009). Theoretical foundations of cognition of artistic image. Psychology and Society. pp. 181-185 [in Ukrainian].

Kopnin P.V. (1963). The idea as a form of thinking [in Ukrainian].

Kirichenko O. (2016). The category of artistic image as a problem of aesthetic development of the world in the creative activity of students of the graphic arts department. Scientific notes of the Volodymyr Vynnychenko. Kirovograd State Pedagogical University. 147. pp. 77-82 [in Ukrainian].

Miller M. (2016). Types of art fashion practice at the beginning of the XXI century. Materials of scientific and practical conferences "Art practices in the beginning of the XXI century: innovations, trends, perspectives". Kyiv State Institute of Decorative Arts and Design named after M. Boychuk. Kyiv. p. 113 [in Ukrainian].

Zhulid-Khristosenko Yu.O. (n.d.). Theoretical approaches to the creative component of the fashion industry. Scientific Herald of Kherson State University. Series of Economic Sciences. 11. 2. pp. 9-12 [in Ukrainian].

Biryukov M. Yu. (2011). Graphic artistic image as a process of knowledge of the surrounding reality. pp. 95-97 [in Ukrainian].

Shaeffer C. (2014). Couture Sewing Techniques. p. 69 [in Ukrainian].

Toftul M.G. (2014). Modern Dictionary of Ethics pp. 416 [in Ukrainian].

Varivonchik A.V. (2011). Traditional folk embroidery as a component of Ukrainian clothing of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. p. 16 [in Ukrainian].

Chuprina N.V., & Ostapenko T.M. (2014). Eclecticism as a means of forming fashion trends in the modern fashion industry. 2. pp. 51-55 [in Ukrainian].

Tkanko Z. (2012). Conceptualism in modern fashion: the theory and practice of designing. pp. 26-36 [in Ukrainian].

Goncharenko O.M. (2017). The custom of business turnover: a means of self-regulation of economic activity. 6. pp. 47-55 [in Ukrainian].

Gotsalyuk A.A. (2014). Socio-philosophical dimension of Ukrainian clothing. 6-7. pp. 134-144 [in Ukrainian].

Naumkina O.S. (2014). An Ethnic Cultural Model in Design Practices of Modern Ukraine. 266. pp. 148-152 [in Ukrainian].

Lagoda O. M., & Lagoda O.M. (2007). Artistic-figurative features of a suit in the design of clothing late XX - early XXI century. Extended abstract of candidate’s thesis. p. 22 [in Ukrainian].

Downloads

Published

2019-01-22

Issue

Section

Культурологія