ТЕМАТИЗАЦІЯ КУЛЬТУРНИХ ПРАКТИК У НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166537Ключові слова:
практика, культурні практики, культурні повороти, культурні смисли, наукова традиціяАнотація
Мета статті - дослідити наявні теорії щодо розуміння понять «практика» «культурна практика», їх осмислення в контексті модифікації й трансформації традиційних компонентів культури. Методологія дослідження включає загальнонаукові принципи систематизації та узагальнення досліджуваної проблеми, які дозволили визначити й науково обґрунтувати наявні теорії, концептуальні підходи до розуміння змісту поняття «практика» та «культурна практика». Мета та завдання статті обумовили застосування аксіологічного підходу, що дозволило виявити в розглянутих теоріях певну одностайність у розумінні приналежності людини до різноманітних практик, культурних зокрема. Використання аналітичного методу дозволило виявити концептуальні засади щодо подальших наукових перспектив. Наукова новизна полягає в дослідженні теорій щодо розуміння понять «практика», «культурна практика», з’ясування смислового діапазону досліджуваних понять, аналіз їхньої семантики й змістового наповнення. Висновок. Розглянуті в статті теорії дозволили констатувати, що головним суб’єктом будь-якої практики виступає людина, яка, здійснюючи будь-яку діяльність, утворює практику як певний набір властивих їй дій, яка заснована на її індивідуальних характеристиках, таких як поведінка, виховання, освіта, творчість, мистецтво, дозвілля, створення й підтримка традицій, ментальний зв'язок тощо. Однією з головних інтенцій культурних практик є збереження, передача й подальший розвиток системи значень, смислів, уявлень, що опредмечені в знаннях та виражені в символічній формі. Тематизація культурних практик вимагає уточнення їхнього змістового наповнення й передбачає розробку понятійно-категоріального апарату, використання якого дозволить теоретично обґрунтувати й детально описати розробку алгоритму їхньої реалізації як сукупності дій, прийомів, методів, вербальної й невербальної комунікації як необхідного жестуального супроводу з урахуванням специфіки просторових локалів, топосів їхньої реалізації.
Посилання
Бауман З., Донкіс Л. Плинне зло. Життя без альтернатив. Київ : Дух і Літера, 2017. 216 с.
Бахманн-Медик Д. Культурные повороты. Новые ориентиры в науках о культуре / пер. с нем. С. Ташкенова. Москва: Новое литературное обозрение, 2017. 504 с.
Вахштайн В.С. «Практика» vs. «фрейм»: альтернативные проекты исследования повседневного мира. Социологическое обозрение. 2008. Т. 7. № 1. С. 65–95.
Вахштайн В. Социология повседневности и теория фреймов. СПб. : Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2011. 334 с.
Волков В. В., Хархордин О. В. Теория практик. СПб.: Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2008. 298 с.
Дьяков А. А. Философия и практика: было ли прошлое, есть ли настоящее, будет ли будущее? Наука. Философия. Общество : материалы V Российского философского конгресса: В 3 т. Новосибирск, 2009. Т. I. 531 с.
Дьяков А. Теория практик: Социально-философский потенціал концепции. Известия Саратовского университета. Философия, Психология. 2011. № 1. С. 9–12.
Копієвська О. Р. Трансформаційні процеси в культурних практиках України: глобальний, глокальний контекст та локальні особливості (кінець ХХ – початок ХХІ ст.) : дис. … д-ра культурології : 26.00.06. Київ, 2018. 487 с.
Кримський С. Б. Запити філософських смислів. Київ : Видавець ПАРАПАН, 2003. 240 с.
Мєднікова Г. С. Концепт «культурні практики» і його роль у трансформації сучасної культури. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер. 7 : Релігієзнавство. Культурологія. Філософія : зб. наук. праць. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. Вип. 37(50). С. 30–39.
Настояща К. В. Атрибуції поняття практики: колізії означення і пошуки верифікацій // Грані : науково-теоретичний альманах. 2018. Т. 21. № 1. С. 56–62.
Рикер П. История и истина / пер. с фр. СПб. : Алетейя, 2002 . 400 с.
Смирнов А. В. Дискурсивные практики как инструмент исследования повседневности // Вестник Орловского государственного университета. Сер. Новые гуманитарные исследования. 2012. № 2 (22). С. 264–267.
Тейлор Ч. Джерела себе / пер. з англ. К. : Дух і Літера, 2005. 696 с.
Шинкаренко О. В. «Культурний поворот» як запит до культурології // Українські культурологічні студії. 2018. № 1(2). С. 55–59.
Bauman Z., Donkis L. (2017). Flood evil. Life without alternatives. Kyiv : Duh i Litera [in Ukrainian].
Bachmann-Medic D. (2017). Cultural Turns. New landmarks in the science of culture. Moscow : Novoe literaturnoe obozrenie [in Russian].
Vakhshtayn V.S. (2008). "Practice" vs. "Frame": alternative projects for exploring the everyday world. Sociologicheskoe obozrenie, 7, 1, 65-95 [in Russian].
Vakhshtayn V. (2011). Sociology of everyday life and the theory of frames. St. Petersburg : European University in St. Petersburg [in Russian].
Volkov V.V., Kharkhordin O.V. (2008). Theory of Practitioners. St. Petersburg : European University in St. Petersburg [in Russian].
Dyakov A.A. (2009). The philosophy and the practice: was there the past, is there the present, will the future be? Nauka. Filosofiya. Obshchestvo : materialy V Rossiyskogo filosofskogo kongressa : in 3 vol. Novosibirsk, 1 [in Russian].
Dyakov A. (2011). Theory of Practitioners: The Social and Philosophical Potential of the Concept. Izvestiya Saratovskogo Universiteta : Filosofiya. Psihologiya, 1, 9-12 [in Russian].
Kopievska O. R. Transformation processes in the cultural practices of Ukraine: global, global context and local features (end of the XX - beginning of the XXI century): Doctor’s thesis. Kyiv : NAKKKiM, 2018 [in Ukrainian].
Krymskyi S. B. (2003). Queries of philosophical meanings. Kyiv : PARAPAN [in Ukrainian].
Mednikova G. S. (2017). The concept of «cultural practices» and its role in the transformation of contemporary culture. Naukovyi chasopys Natsionalnogo pedogogichnogo universytetu. Kyiv : NPU M.P. Dragomanov, 37 (50). 30-39 [in Ukrainian].
Nastoiashcha K. V. (2018). Attribution of the notion of practice: conflicts of definition and searches for veri-fications. Grani : naukovo-teoretychnyi almanah, 21, 1, 56-62 [in Ukrainian].
Riker P. (2002). History and Truth. St. Petersburg : Aleteia [in Russian].
Smirnov A. V. (2012). Discursive practices as a tool for the study of everyday life. Vestnik Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta, 2 (22), 264-267 [in Russian].
Taylor Ch. (2005). Sources for herself. Kyiv : Duh i Litera [in Russian].
Shynkarenko O. V. (2018). "Cultural turns" as a request for culturology. Ukrainski kulturologichni studii, 1 (2), 55-59 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.