ЖАНРОВО-СТИЛЬОВА ПАНОРАМА ХОРЕОГРАФІЧНО-ПОСТАНОВОЧНОГО ДОРОБКУ П. ВІРСЬКОГО НА ОПЕРНІЙ СЦЕНІ В 1930-Х РОКАХ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166959Ключові слова:
жанрово-стильова панорама, музична партитура, психологічно-образний характер, танцювальний фольклор, лірико-драматичний жанрАнотація
Мета статті – висвітлити деякі аспекти жанрово-стилістичного різноманіття хореографічних постановок українського балетмейстера, окреслити його режисерсько-балетмейстерські підходи у процесі сценічних театральних відтворень як основи хореографічної майстерності митця на ранньому етапі творчого шляху. Методологія дослідження – визначає застосування мистецтвознавчого та аналітико-синтетичного методу з історико-типологічним, що дало змогу дослідити жанрово-стильовий спектр творчого доробку українського хореографа в оперних і балетних театрах. Наукова новизна роботи – полягає в тому, що у ній уперше робиться спроба дослідити творчий доробок митця не лише як балетмейстера-постановника, але і артиста балету в 30-і роки минулого століття. З’ясовано, що народно-хореографічні чинники живили творчий талант П. Вірського, допомагаючи створенню глибоко-психологічні сценічні образи. Висновки – доведено, що, започатковані П. Вірським інноваційні сценічно-жанрові форми хореографічних постановок на оперній сцені, він використовував як ефективні засоби формування національної культури глядацької аудиторії. При всій строкатості його балетних вистав у зазначений історико-культурний період чітко вимальовується їх стилістичне забарвлення та мислення яскравими танцювальними образами.
Посилання
Архів Я.В. Верховинця. Неопубліковані матеріали, що готувались до друку в 1930-ті роки.12 с.
Архів Я.В. Верховинця. Спогади Валентини Дуленко. 5 с.
Бачинський А.Свежая струя в классической хореографии // Жизнь искусства.1929. N1. С.4-6.
Боков С. Героїка народної боротьби на балетній сцені. Пролетарій. 1931. 28 квітня. (Харків).
Верховинець В.М.Теорія українського народного танцю.5-те вид. Київ: Муз. Україна,1990. 152с.
Верховинець Я.В. Розповіді про Василя Верховинця, записані зі слів його дружини. Київ. 2001. №1-2.
Вірський П.П. Передмова до четвертого видання / Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю.5-те вид. Київ: Муз. Україна,1990. С.11-12.
Дем`янко Н. Формування національної культури молоді в педагогічній спадщині В. М. Верховинця. Полтава, ТОВ «АСМІ»,2012. 268 с.
Калинин М.И. Избранные произведения. Т.2. Москва, Госполитиздат, 1960. 371 с.
Програма Одеського державного театру опери та балету, сезон 1929-1930 рр. Вид. ОДТОБ. 1929. 31 с.
Станішевський Ю. Хореографічне мистецтво. Київ: Рад. Школа. 1969. 100 с.
Станішевський Ю. Балетний театр Радянської України. Київ: Муз. Україна,1986. 237 с.
Театральний тиждень. Дещо про балет «Червоний Мак».Одеса. 1929. №4. 31 с.
Фісун М.А. Коли і ким був створений жіночий театралізований хоровий ансамбль? // Наш рідний край. Полтава,1990. Вип.4. С 5-8.
Arhov, Ya.V. Verhovinintsa Unpublished materials that were preparing for printing in the 1930s.12 p. [in Ukrainian].
Arhov, Ya.V. Verhovinintsa Valentine Dulenko's Memoirs [in Ukrainian].
Bachinsky, A. (1929). Fresh stream in classical choreography. Life of art, 1, 4-6 [in Ukrainian].
Bokov, S. (1931). The Heroic of People's Struggle on the Ballet Scene. Proletarian. Kharkiv [in Ukrainian].
Verkhovinets, V.M. (1990). Theory of Ukrainian folk dance. Kyiv: Muz. Ukraina [in Ukrainian].
Verhovitsy, Ya.V. (2001). Stories about Vasyl Verhovyinets, recorded from the words of his wife. Kiev, 1-2 [in Ukrainian].
Virsky, P.P. (1990). Preface to the fourth edition. Theory of Ukrainian folk dance. Kyiv: Muz. Ukraine, 11-12 [in Ukrainian].
Dem'yanko, N. (2012). Formation of the national culture of youth in the pedagogical heritage of V.M. Ver-hovinets. Poltava, LLC "ASMI" [in Ukrainian].
Kalinin, M.I. (1960). Selected works. T.2. Moskva: Gorlizddat [in Ukrainian].
Program of the Odessa State Opera and Ballet Theater, season 1929-1930 (1929). Odessa [in Ukrainian].
Stanishevsky, Yu. (1969). Choreographic art. Kyiv: Rad. Shkola [in Ukrainian].
Stanishevsky, Y. (1986). Ballet Theater of Soviet Ukraine. Kyiv: Muz.Ukraina [in Ukrainian].
Theatrical week. Somewhat about the ballet "Red Mack" (1929). Odessa, 4 [in Ukrainian].
Fisun, M.А. (1990). When and by whom was the female theatrical choir ensemble created? Our native land. Poltava,4, 5-8 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.