Genre-style panorama of the choreographic and stage production of P. Virskyi on the operatic stage in the 1930s

Authors

  • Yevgeny Roy Kiev National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166959

Keywords:

genre-style panorama, musical score, psychological-figurative character, dance folklore, lyric and dramatic genre

Abstract

The purpose of the article is to highlight some aspects of the genre and stylistic variety of choreographic productions of the Ukrainian choreographer, outline his director-choreographer's approaches in the process of stage theatrical plays as the basis of the artist's choreographic skill at the early stage of the creative path. Methodology determines the use of art criticism and analytical-synthetic method with the historical-typological, which made it possible to explore the genre-stylistic spectrum of the creative work of the Ukrainian choreographer in opera and ballet theaters. The scientific novelty of the work is that it first attempts to investigate the artist's creative achievements not only as a choreographer but also as a ballet actor in the 1930s. It was found out that folk-choreographic factors nurtured the creative talent of P. Virsky, helping to create deep-psychological scenic images. Conclusions - it was proved that P.Virsky's innovative stage-genre forms of choreographic productions on the opera stage were used as effective means of forming the national culture of the audience. With all the varied colors of his ballet performances in the specified historical and cultural period, their stylistic coloring and thinking with bright dance images are clearly evident.

Author Biography

Yevgeny Roy, Kiev National University of Culture and Arts

doctor of historical sciences, professor, professor

References

Архів Я.В. Верховинця. Неопубліковані матеріали, що готувались до друку в 1930-ті роки.12 с.

Архів Я.В. Верховинця. Спогади Валентини Дуленко. 5 с.

Бачинський А.Свежая струя в классической хореографии // Жизнь искусства.1929. N1. С.4-6.

Боков С. Героїка народної боротьби на балетній сцені. Пролетарій. 1931. 28 квітня. (Харків).

Верховинець В.М.Теорія українського народного танцю.5-те вид. Київ: Муз. Україна,1990. 152с.

Верховинець Я.В. Розповіді про Василя Верховинця, записані зі слів його дружини. Київ. 2001. №1-2.

Вірський П.П. Передмова до четвертого видання / Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю.5-те вид. Київ: Муз. Україна,1990. С.11-12.

Дем`янко Н. Формування національної культури молоді в педагогічній спадщині В. М. Верховинця. Полтава, ТОВ «АСМІ»,2012. 268 с.

Калинин М.И. Избранные произведения. Т.2. Москва, Госполитиздат, 1960. 371 с.

Програма Одеського державного театру опери та балету, сезон 1929-1930 рр. Вид. ОДТОБ. 1929. 31 с.

Станішевський Ю. Хореографічне мистецтво. Київ: Рад. Школа. 1969. 100 с.

Станішевський Ю. Балетний театр Радянської України. Київ: Муз. Україна,1986. 237 с.

Театральний тиждень. Дещо про балет «Червоний Мак».Одеса. 1929. №4. 31 с.

Фісун М.А. Коли і ким був створений жіночий театралізований хоровий ансамбль? // Наш рідний край. Полтава,1990. Вип.4. С 5-8.

Arhov, Ya.V. Verhovinintsa Unpublished materials that were preparing for printing in the 1930s.12 p. [in Ukrainian].

Arhov, Ya.V. Verhovinintsa Valentine Dulenko's Memoirs [in Ukrainian].

Bachinsky, A. (1929). Fresh stream in classical choreography. Life of art, 1, 4-6 [in Ukrainian].

Bokov, S. (1931). The Heroic of People's Struggle on the Ballet Scene. Proletarian. Kharkiv [in Ukrainian].

Verkhovinets, V.M. (1990). Theory of Ukrainian folk dance. Kyiv: Muz. Ukraina [in Ukrainian].

Verhovitsy, Ya.V. (2001). Stories about Vasyl Verhovyinets, recorded from the words of his wife. Kiev, 1-2 [in Ukrainian].

Virsky, P.P. (1990). Preface to the fourth edition. Theory of Ukrainian folk dance. Kyiv: Muz. Ukraine, 11-12 [in Ukrainian].

Dem'yanko, N. (2012). Formation of the national culture of youth in the pedagogical heritage of V.M. Ver-hovinets. Poltava, LLC "ASMI" [in Ukrainian].

Kalinin, M.I. (1960). Selected works. T.2. Moskva: Gorlizddat [in Ukrainian].

Program of the Odessa State Opera and Ballet Theater, season 1929-1930 (1929). Odessa [in Ukrainian].

Stanishevsky, Yu. (1969). Choreographic art. Kyiv: Rad. Shkola [in Ukrainian].

Stanishevsky, Y. (1986). Ballet Theater of Soviet Ukraine. Kyiv: Muz.Ukraina [in Ukrainian].

Theatrical week. Somewhat about the ballet "Red Mack" (1929). Odessa, 4 [in Ukrainian].

Fisun, M.А. (1990). When and by whom was the female theatrical choir ensemble created? Our native land. Poltava,4, 5-8 [in Ukrainian].

Published

2019-01-22

Issue

Section

Мистецтвознавство