ЖАНРОВО-СТИЛЬОВА ПАНОРАМА ХОРЕОГРАФІЧНО-ПОСТАНОВОЧНОГО ДОРОБКУ П. ВІРСЬКОГО НА ОПЕРНІЙ СЦЕНІ В 1930-Х РОКАХ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166959Ключові слова:
жанрово-стильова панорама, музична партитура, психологічно-образний характер, танцювальний фольклор, лірико-драматичний жанрАнотація
Мета статті – висвітлити деякі аспекти жанрово-стилістичного різноманіття хореографічних постановок українського балетмейстера, окреслити його режисерсько-балетмейстерські підходи у процесі сценічних театральних відтворень як основи хореографічної майстерності митця на ранньому етапі творчого шляху. Методологія дослідження – визначає застосування мистецтвознавчого та аналітико-синтетичного методу з історико-типологічним, що дало змогу дослідити жанрово-стильовий спектр творчого доробку українського хореографа в оперних і балетних театрах. Наукова новизна роботи – полягає в тому, що у ній уперше робиться спроба дослідити творчий доробок митця не лише як балетмейстера-постановника, але і артиста балету в 30-і роки минулого століття. З’ясовано, що народно-хореографічні чинники живили творчий талант П. Вірського, допомагаючи створенню глибоко-психологічні сценічні образи. Висновки – доведено, що, започатковані П. Вірським інноваційні сценічно-жанрові форми хореографічних постановок на оперній сцені, він використовував як ефективні засоби формування національної культури глядацької аудиторії. При всій строкатості його балетних вистав у зазначений історико-культурний період чітко вимальовується їх стилістичне забарвлення та мислення яскравими танцювальними образами.
Посилання
Архів Я.В. Верховинця. Неопубліковані матеріали, що готувались до друку в 1930-ті роки.12 с.
Архів Я.В. Верховинця. Спогади Валентини Дуленко. 5 с.
Бачинський А.Свежая струя в классической хореографии // Жизнь искусства.1929. N1. С.4-6.
Боков С. Героїка народної боротьби на балетній сцені. Пролетарій. 1931. 28 квітня. (Харків).
Верховинець В.М.Теорія українського народного танцю.5-те вид. Київ: Муз. Україна,1990. 152с.
Верховинець Я.В. Розповіді про Василя Верховинця, записані зі слів його дружини. Київ. 2001. №1-2.
Вірський П.П. Передмова до четвертого видання / Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю.5-те вид. Київ: Муз. Україна,1990. С.11-12.
Дем`янко Н. Формування національної культури молоді в педагогічній спадщині В. М. Верховинця. Полтава, ТОВ «АСМІ»,2012. 268 с.
Калинин М.И. Избранные произведения. Т.2. Москва, Госполитиздат, 1960. 371 с.
Програма Одеського державного театру опери та балету, сезон 1929-1930 рр. Вид. ОДТОБ. 1929. 31 с.
Станішевський Ю. Хореографічне мистецтво. Київ: Рад. Школа. 1969. 100 с.
Станішевський Ю. Балетний театр Радянської України. Київ: Муз. Україна,1986. 237 с.
Театральний тиждень. Дещо про балет «Червоний Мак».Одеса. 1929. №4. 31 с.
Фісун М.А. Коли і ким був створений жіночий театралізований хоровий ансамбль? // Наш рідний край. Полтава,1990. Вип.4. С 5-8.
Arhov, Ya.V. Verhovinintsa Unpublished materials that were preparing for printing in the 1930s.12 p. [in Ukrainian].
Arhov, Ya.V. Verhovinintsa Valentine Dulenko's Memoirs [in Ukrainian].
Bachinsky, A. (1929). Fresh stream in classical choreography. Life of art, 1, 4-6 [in Ukrainian].
Bokov, S. (1931). The Heroic of People's Struggle on the Ballet Scene. Proletarian. Kharkiv [in Ukrainian].
Verkhovinets, V.M. (1990). Theory of Ukrainian folk dance. Kyiv: Muz. Ukraina [in Ukrainian].
Verhovitsy, Ya.V. (2001). Stories about Vasyl Verhovyinets, recorded from the words of his wife. Kiev, 1-2 [in Ukrainian].
Virsky, P.P. (1990). Preface to the fourth edition. Theory of Ukrainian folk dance. Kyiv: Muz. Ukraine, 11-12 [in Ukrainian].
Dem'yanko, N. (2012). Formation of the national culture of youth in the pedagogical heritage of V.M. Ver-hovinets. Poltava, LLC "ASMI" [in Ukrainian].
Kalinin, M.I. (1960). Selected works. T.2. Moskva: Gorlizddat [in Ukrainian].
Program of the Odessa State Opera and Ballet Theater, season 1929-1930 (1929). Odessa [in Ukrainian].
Stanishevsky, Yu. (1969). Choreographic art. Kyiv: Rad. Shkola [in Ukrainian].
Stanishevsky, Y. (1986). Ballet Theater of Soviet Ukraine. Kyiv: Muz.Ukraina [in Ukrainian].
Theatrical week. Somewhat about the ballet "Red Mack" (1929). Odessa, 4 [in Ukrainian].
Fisun, M.А. (1990). When and by whom was the female theatrical choir ensemble created? Our native land. Poltava,4, 5-8 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.