ІСТОРІОГРАФІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ КУЛЬТУРИ: СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПРОБЛЕМИ

Автор(и)

  • Olha Boiko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2020.219135

Ключові слова:

український танець, народно-сценічний танець, хореографія, українська культура, хореографічна культура, танець.

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати сучасний стан історіографії української хореографічної культури та виявити основні проблеми. Методологія. У статті проаналізовано та систематизовано сучасну історіографію української народної хореографічної культури, досить умовно її диференційовано за групами; застосовано хронологічний підхід для виявлення зв’язків між науково-теоретичним доробком минулого та сучасними працями. Наукова новизна. Вперше комплексно осмислено сучасну історіографію української народної хореографічної культури (наукові, навчальні, науково-популярні праці), виявлено основні проблеми (відсутність всезагальної історії українського народного хореографічного мистецтва, брак комплексних сучасних підручників та науково-популярних праць). Висновки. Сучасні дослідники української народної та народно-сценічної хореографії спираються на історіографічну спадщину минулого, поглиблюють намічені вектори, створюють нові напрями. Введення в науковий обіг значних масивів фактографічного матеріалу, критичне переосмислення теоретичної бази, напрацьованої попередниками, й використання сучасних методів дослідження забезпечили якісне зростання української хореологічної думки. Одним з аспектів оновлення методології досліджень з проблем української хореографічної культури став міждисциплінарний характер, проведення досліджень на межі з культурологією, філософією, соціологією та ін. Сьогодні українська народна хореографічна культура виступає основним об’єктом переважно в наукових та навчальних виданнях, що розраховані на вузькофахову аудиторію. До найбільших проблем вітчизняної хореології належить створення всезагальної історії українського народного хореографічного мистецтва та комплексних сучасних підручників. Гостро бракує праць, адресованих масовому читачеві, які б популяризували танець як унікальне явище національної культури, розкривали його естетичну цінність і значення як засобу утвердження української ідентичності.

Посилання

Boiko, O. (2017). Literature on Ukrainian folk choreography: art history and theoretical and methodological aspects. Bulletin of KNUKiM. Series in Art, issue 37, 126–135 [in Ukrainian].

Burkovsky, O. (2013). Always on the road. Kyiv: Presa Plius [In Ukrainian].

Vasylenko, K. (1997). Ukrainian dance. Kyiv : IPK PK [in Ukrainian].

Verkhovynets, V. (1990). Theory of Ukrainian folk dance. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

From the publisher (1996). Vasylenko, K. A vocabulary of Ukrainian folk-stage dance. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Humeniuk, A. (1963). Folk choreographic art of Ukraine. Kyiv: Academy of Sciences of the USSR [in Ukrainian].

Yelokhina, O. (1996). Problems of development of dance art of Ukraine. The period of Kievan Rus. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Zubatov, S. (2017). Method of teaching Ukrainian folk dance. First year of study. Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].

Kinder, K. (2007). Semantics of plastic symbols of folk dance culture of Ukrainians. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].

Kokulenko, B. (1999). Steppe Terpsichore. Kirovohrad: Step [in Ukrainian].

Korol, A. (2019). Women's images in Ukrainian ballet. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].

Merlianova, O. (2009). Women's dances in Ukrainian folk dance choreography. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Morozov, A. (2019). Virtuoso movements in Ukrainian folk stage dance Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].

Mostova, I. (2019). Artistic aspects of identification of folk dances of Slobozhanshchyna in the context of socio-cultural development of the region. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].

Murovana, I. (2016). Scientific analysis of historiographical and fundamental research in choreography. Naukovi zapysky [Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Ser.: Pedahohichni nauky, issue 147, 202–207 [in Ukrainian].

Perova, H. (2018). Scientific understanding of Ukrainian folk dance: from its origins to the present. Notes on art criticism, issue 34, 190–198 [in Ukrainian].

Pidlypska, A. (2011). Trends in the development of scientific research in the field of choreographic culture in Ukraine. Culture and contemporaneity, 2, 207–2011.

Pomarianskyi, M., Murakhovskyi, Ya., Suliatytskyi, T., & Pupchenko, M. (2007). Bukovinian dance. Chernivtsi: Vydavnychyi dim «Bukrek» [in Ukrainian].

Pompa, O. (2013). Folk dance: genesis and modern forms of life (on materials of Zhytomyr region). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].

Shkorinenko, V. (2003). Folk dance in the traditional and modern culture of Ukraine. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: DAKKKiM [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-15

Номер

Розділ

Хореографія