БАЛЕТ «БЛАЗЕНЬ» С. ПРОКОФ’ЄВА НА КИЇВСЬКІЙ СЦЕНІ В ОПТИЦІ ХУДОЖНЬОЇ КРИТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220118Ключові слова:
балет «Блазень», Сергій Прокоф’єв, критика балету, Київський театр опери та балету.Анотація
Мета дослідження – виявити мистецькі особливості постановки балету С. Прокоф’єва «Блазень» (1928) на київській сцені крізь призму тогочасного критичного дискурсу. Методологія. Застосовано аналіз (для осмислення рецензій на балет «Блазень»), порівняння (співставлення позицій рецензентів), історичній підхід (проведення дослідження в хронологічній послідовності). Наукова новизна полягає у відтворенні художнього критичного дискурсу балету С. Прокоф’єва «Блазень» (1928) в Україні; введенні до наукового обігу нових матеріалів, що значно розширюють уявлення не лише про названий балет, а й про підходи до художньої оцінки балетних вистав наприкінці 1920-х рр. в УРСР. Висновки. Постановка балету С. Прокоф’єва «Блазень» (1928, балетмейстер М. Дисковський) на сцені Київської державної академічної опери викликала широкий резонанс в мистецькій періодиці України (журнали «Радянське мистецтво, «Нове мистецтво» та ін.). Переважно увагу звернено на музичну партитуру, представлено широкий діапазон оцінок від вкрай негативних до беззаперечного визнання новітності музики. Позитивно оцінено надзвичайно точна відповідність пантомімної пластики музичним нюансам. Балет звинувачено у формалізмі, відсутності власне хореографічних засобів виразності, домінуванні пантоміми, незорієнтованості на масового глядача. Одночасно відзначається його прогресивність через відкидання академічної балетної лексики, пошук нових засобів виразності.
Посилання
Asaf'ev, B. (1974). "The Tale of the Jester of the Seven Jesters who joked". Asaf'ev, B. (1974). About ballet: articles, reviews, memoirs. Leningrad: Music, 97–102 [in Russian].
Birskaja, L. (2011). Prokofiev. "The Tale of the Jester ...". South-Russian Musical Almanac, 48–49 [in Russian].
Verykivskyi, M. (1928). Prokofiev's The Jester production. Soviet art, 4, 5–6 [in Ukrainian].
Voronyi, M. (1928). About S. Prokofiev's The Jester. Soviet art, 4, 7 [in Ukrainian].
Gvozdev, A. (1927, April 28). The Ice Maiden (Academic Ballet). Red newspaper: evening edition [in Russian].
Hrudin, V. (1928). About the repertoire of our opera. Soviet art, 11, 7–8 [in Ukrainian].
Dyskovskyi, M. (1928). "Criticism of critics." Soviet art, 6, 8–9 [in Ukrainian].
Dolinskaja, E. (2012). Prokofiev Theater. Moscow: Composer [in Russian].
Ernst, F. (1928). The production of The Jester at the Kyiv Opera. Soviet art, 4, 7 [in Ukrainian].
Zolotarov, Yu. (1928). Music pins. Soviet art, 4, 4–5 [in Ukrainian].
Zolotarov, Yu. (1928). On the way to renewal. Soviet art, 10, 4–5 [in Ukrainian].
Korotina, A. (2016). Author's claviers of S. S. Prokofiev 1911–1934: the history of creation and some features of the composer's creative work. Bulletin of the Kemerovo State University of Culture and Arts, 34, 48–56 [in Russian].
Malkov, F. (1928). "A tale about a Jester who outwitted seven Jesters". New art, 8, 7 [in Ukrainian].
Nadenenko, F. (1928). Regarding the creators of modern music… Soviet art, 4, 7 [in Ukrainian].
Opera before public criticism. (1928). Soviet art, 10, 4–8 [in Ukrainian].
Pidlypska, A. (2020). Ballet criticism of Alexei Gvozdev. Bulletin of KNUKiM, issue 42, 198–204 [in Ukrainian].
Soviet art: a weekly magazine of artistic, theatrical and club life. (1928), 2 [in Ukrainian].
Soviet art: a weekly magazine of artistic, theatrical and club life (1928), 3 [in Ukrainian].
Rudin, P. (1928). In my opinion The Jester. Soviet art, 4, 6–7 [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (1986). Ballet Theater of Soviet Ukraine: 1925–1985: Ways and Problems of Development. Kyiv : Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2002). Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine: History and Modernity. Kyiv : Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Stefanovych, M. (1968). Kyiv State Order of Lenin Academic Opera and Ballet Theater of the USSR. Taras Shevchenko: a historical essay. Kyiv : Mystetstvo [in Ukrainian]
Suric, E. (1981). "The Tale of the Jester of the Seven Jesters who joked". Grigorovich, Ju.N. (Eds.) (1981). Ballet: an encyclopedia. Moscow: Soviet Encyclopedia, 467 [in Russian].
Timofeeva, M.N. (2016). The theme of skomorokhs in Russian musical culture: instrumental aspect. Candidate‘s thesis. St. Petersburg [in Russian].
Triaskin, N. (1928). Against eclecticism. Soviet art, 10, 6–7 [in Ukrainian].
Shestakov, V. (2013). Sergei Prokofiev's ballets for Sergei Diaghilev's Russian Seasons. International Journal of Cultural Research, 4(13), 75–80. Retrieved from https://culturalresearch.ru/files/open_issues/04_2013/IJCR_04(13)_2013_shestakov.pdf [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.