РОЛЬ ТИПОЛОГІЇ ЕТЮДУ В МИСТЕЦТВІ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220132Ключові слова:
етюд, музичний етюд, етюд у живописі, театральний етюд, соціологічний етюд, шаховий етюд.Анотація
Мета статті – виявлення типологічно-функціональних ознак етюду в різноманітних формах мистецької та інтелектуальної діяльності та їх перетину з поетикою фортепіанного етюду. Методологічна основа роботи спирається на наступні підходи: аналітико-музикознавчий, жанрово-стильовий, етимологічний, міждисциплінарний, історико-культурологічний, що дозволяють виокремити ті чинники, які сприяють виявленню духовно-смислової і стильової специфіки етюду в різноманітних видах мистецтва та інтелектуальної творчості, а також як важливої складової європейської фортепіанної музики XIX–XX ст. Наукова новизна статті визначена її аналітичним ракурсом, що враховує типологічні ознаки даного жанру і його аналогів як в музичному мистецтві, так і в інших видах художньої та інтелектуальної діяльності. Висновки. Дослідження етимологічно-смислових показників слова «етюд» дозволяє виявити його загальний зміст в різних видах творчої та інтелектуальної діяльності людини, тобто його «пролітичне значення», яке визначається на рівні навчальної, дослідницької допоміжної роботи, орієнтованої в кінцевому підсумку на набуття Майстерності. У різноманітних сферах творчої діяльності (живопис, театр, шахи, соціологія тощо) етюд найчастіше виконує роль «поштовху-дії» в осмисленні натури, теми, жанру, ролі, соціальної проблематики, твору і асоціюється не тільки з «входженням»-освоєнням певних типологічних моделей і художніх принципів їх функціонування, але й з засобами їх «технічної інтерпретації». Типологія музичного етюду демонструє здатність входження і відтворення інших жанрових типологій (інструментальних, вокальних) і пов’язаних з ними засобів вираження. Окреслені якості етюду узагальнено на рівні уявлення про нього як про універсальний «концептуально-авангардний» жанр, який потенційно відкритий будь-якому типу змісту та позначив рубіжні етапи розвитку європейського інструменталізму і фортепіанного виконавства XIX-XX ст.
Посилання
Vinner, A. V. (1971). How to work on a landscape with oil paints. Moscow: Profizdat [in Russian].
Genkin, A. O. (2012). Etude genre as a thesaurus of concert and performance technique of a pianist. Visnyk KHDADM. 12, 132–134 [in Ukrainian].
Zelupukin, N. P. (1982). Dictionary of chess composition. Kyiv: Zdorovʺya [in Ukrainian].
Ivanov, M. Yu. (2015). Creativity of F. Buzoni in the preparation of the modern pianist (gaining experience of performing activity). Mezhkul'turnoye vzaimodeystviye v sovremennom muzykal'no-obrazovatel'nom prostranstve. 2, 151–153 [in Russian].
Kopylova, Ye. (2015). All about etude and etude method. Retrieved from www.sibkursy.ru/pages/download[in Russian].
Maykapar, A. (2017). The sounding history of the piano etude. Retrieved from art.1september.ru/view_article.php?1D=200901003[in Russian].
Mel'nikov, M. V. (2013). «Klavierubung» Ferruccio Busoni. «Comprehensive Plan» and the laws of the pianistic concept. Extended abstract of candidate’s thesis. St. Petersburg: Vologodskiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy universitet [in Russian].
Mil'shteyn, YA. (1968). Ferruccio Busoni and his «Klavierubung». Put' k fortepiannomu masterstvu (Klavierubung). Moscow: Muzyka [in Russian].
Ovsyannik, N. F. (2018). About the studio «Berkana». Retrieved from www.bercana.org.ua/index.php/o-nas/o-studii-berkana[in Russian].
Portnaya, I. (2012). Еtude as a phenomenon of art. storicheskiye, filosofskiye, politicheskiye i yuridicheskiye nauki, kul'turologiya i iskusstvovedeniye. Voprosy teorii i praktiki. 1 (15), 157–159 [in Russian].
Taymanov, I. (2006). White and Black: Chess and Piano. Kritika. Publitsistika. Stranitsy istorii. K KHKHKH-letiyu kafedry muzykal'noy kritiki: Sbornik statey red.-sost. A. B. Shnitke, M. P. Mishchenko. St. Petersburg: Sankt-Peterburgskaya Gosudarstvennaya Konservatoriya (Akademiya) imeni N. A. Rimskogo-Korsakova [in Russian].
Tyugashev, Ye. A. (1995). Sociological studies. Methodical development. Novosibirsk: NGU [in Russian].
Choĭ, YU. R. (2011). Etude in Western Culture and its Parallels in the Eastern Arts. Molodoy uchenyy. 10 (Т. 2), 197–202 [in Russian].
Chess and music (2015). Retrieved from chess-land.ru/modules.php?name=News_file=article-sid=3204[in Russian].
Eyve, M. (2015). Etude of optimism. Retrieved from proint.narod.ru/oldj/euwe1.htm[in Russian].
Etude (1909). Dal' V. I. Tolkovyy slovar' zhivogo velikorusskogo yazyka. St. Petersburg – Moscow: Izdaniye tovarishchestva M. O. Vol'fa. IV: C – V, 1542 [in Russian].
Etude (1967). Teatral'naya entsiklopediya [gl. red. P. A. Markov]. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya. V, 1029 [in Russian].
Etude (2015). Retrieved from ru.wiktionary.org/wiki/етюд [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.