РОЛЬ ТИПОЛОГІЇ ЕТЮДУ В МИСТЕЦТВІ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220132Ключові слова:
етюд, музичний етюд, етюд у живописі, театральний етюд, соціологічний етюд, шаховий етюд.Анотація
Мета статті – виявлення типологічно-функціональних ознак етюду в різноманітних формах мистецької та інтелектуальної діяльності та їх перетину з поетикою фортепіанного етюду. Методологічна основа роботи спирається на наступні підходи: аналітико-музикознавчий, жанрово-стильовий, етимологічний, міждисциплінарний, історико-культурологічний, що дозволяють виокремити ті чинники, які сприяють виявленню духовно-смислової і стильової специфіки етюду в різноманітних видах мистецтва та інтелектуальної творчості, а також як важливої складової європейської фортепіанної музики XIX–XX ст. Наукова новизна статті визначена її аналітичним ракурсом, що враховує типологічні ознаки даного жанру і його аналогів як в музичному мистецтві, так і в інших видах художньої та інтелектуальної діяльності. Висновки. Дослідження етимологічно-смислових показників слова «етюд» дозволяє виявити його загальний зміст в різних видах творчої та інтелектуальної діяльності людини, тобто його «пролітичне значення», яке визначається на рівні навчальної, дослідницької допоміжної роботи, орієнтованої в кінцевому підсумку на набуття Майстерності. У різноманітних сферах творчої діяльності (живопис, театр, шахи, соціологія тощо) етюд найчастіше виконує роль «поштовху-дії» в осмисленні натури, теми, жанру, ролі, соціальної проблематики, твору і асоціюється не тільки з «входженням»-освоєнням певних типологічних моделей і художніх принципів їх функціонування, але й з засобами їх «технічної інтерпретації». Типологія музичного етюду демонструє здатність входження і відтворення інших жанрових типологій (інструментальних, вокальних) і пов’язаних з ними засобів вираження. Окреслені якості етюду узагальнено на рівні уявлення про нього як про універсальний «концептуально-авангардний» жанр, який потенційно відкритий будь-якому типу змісту та позначив рубіжні етапи розвитку європейського інструменталізму і фортепіанного виконавства XIX-XX ст.
Посилання
Vinner, A. V. (1971). How to work on a landscape with oil paints. Moscow: Profizdat [in Russian].
Genkin, A. O. (2012). Etude genre as a thesaurus of concert and performance technique of a pianist. Visnyk KHDADM. 12, 132–134 [in Ukrainian].
Zelupukin, N. P. (1982). Dictionary of chess composition. Kyiv: Zdorovʺya [in Ukrainian].
Ivanov, M. Yu. (2015). Creativity of F. Buzoni in the preparation of the modern pianist (gaining experience of performing activity). Mezhkul'turnoye vzaimodeystviye v sovremennom muzykal'no-obrazovatel'nom prostranstve. 2, 151–153 [in Russian].
Kopylova, Ye. (2015). All about etude and etude method. Retrieved from www.sibkursy.ru/pages/download[in Russian].
Maykapar, A. (2017). The sounding history of the piano etude. Retrieved from art.1september.ru/view_article.php?1D=200901003[in Russian].
Mel'nikov, M. V. (2013). «Klavierubung» Ferruccio Busoni. «Comprehensive Plan» and the laws of the pianistic concept. Extended abstract of candidate’s thesis. St. Petersburg: Vologodskiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy universitet [in Russian].
Mil'shteyn, YA. (1968). Ferruccio Busoni and his «Klavierubung». Put' k fortepiannomu masterstvu (Klavierubung). Moscow: Muzyka [in Russian].
Ovsyannik, N. F. (2018). About the studio «Berkana». Retrieved from www.bercana.org.ua/index.php/o-nas/o-studii-berkana[in Russian].
Portnaya, I. (2012). Еtude as a phenomenon of art. storicheskiye, filosofskiye, politicheskiye i yuridicheskiye nauki, kul'turologiya i iskusstvovedeniye. Voprosy teorii i praktiki. 1 (15), 157–159 [in Russian].
Taymanov, I. (2006). White and Black: Chess and Piano. Kritika. Publitsistika. Stranitsy istorii. K KHKHKH-letiyu kafedry muzykal'noy kritiki: Sbornik statey red.-sost. A. B. Shnitke, M. P. Mishchenko. St. Petersburg: Sankt-Peterburgskaya Gosudarstvennaya Konservatoriya (Akademiya) imeni N. A. Rimskogo-Korsakova [in Russian].
Tyugashev, Ye. A. (1995). Sociological studies. Methodical development. Novosibirsk: NGU [in Russian].
Choĭ, YU. R. (2011). Etude in Western Culture and its Parallels in the Eastern Arts. Molodoy uchenyy. 10 (Т. 2), 197–202 [in Russian].
Chess and music (2015). Retrieved from chess-land.ru/modules.php?name=News_file=article-sid=3204[in Russian].
Eyve, M. (2015). Etude of optimism. Retrieved from proint.narod.ru/oldj/euwe1.htm[in Russian].
Etude (1909). Dal' V. I. Tolkovyy slovar' zhivogo velikorusskogo yazyka. St. Petersburg – Moscow: Izdaniye tovarishchestva M. O. Vol'fa. IV: C – V, 1542 [in Russian].
Etude (1967). Teatral'naya entsiklopediya [gl. red. P. A. Markov]. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya. V, 1029 [in Russian].
Etude (2015). Retrieved from ru.wiktionary.org/wiki/етюд [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.